Orange Dual Terror vs. TH30

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Orange Dual Terror vs. TH30

Indlæg af IkkeMig »

Jeg har længe været lidt lun på en Orange Dual Terror forstærker <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.orangeamps.com/dual-terror/" ... terror/</a><!-- m --> - Nu sad jeg så og var lige ved at bestille en ... så opdager jeg en model, der hedder TH30. <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.orangeamps.com/th30-head/">h ... 0-head/</a><!-- m -->

På papiret ser de nærmest identiske ud. Er der nogen, der har prøvet dem begge, der kan fortælle, hvad forskellen er? (Ved Woodstock koster de hhv. 4000 og 5000). Jeg har haft lånt en dual terror og kunne vildt godt lide den, men hvad går jeg glip af ved ikke at købe en TH30?

(Og hvorfor er Oranges beskrivelse af deres egne produkter på nettet så dårlige? Det er frustrerende, når man bare gerne vil have en forstærker og bor langt fra nærmeste forhandler...) :think:

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Orange Dual Terror vs. TH30

Indlæg af IkkeMig »

Årh, hvor er guitarister bare nogle flinke mennesker - fik lige en SMS fra en fjern bekendt, der havde set mit indlæg. Jeg smider lige en Gibson over skulderen og smutter ud til ham og afprøver en TH30...

nerøs
Johnny B. Goode
Indlæg: 155
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Orange Dual Terror vs. TH30

Indlæg af nerøs »

når du er færdig med at teste så kan det være du kan fortælle os andre hvad forskellen er ;-)

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Orange Dual Terror vs. TH30

Indlæg af IkkeMig »

[quote="nerøs"]når du er færdig med at teste så kan det være du kan fortælle os andre hvad forskellen er ;-)[/quote]

Selvfølgelig :)

Nu kunne vi jo ikke sammenligne direkte med en Dual Terror - men vi havde en TH30 og en Tiny Terror og vi brugte samme guitar og kabinet som jeg tidligere har testet Dual Terror med.

Ud over den åbenlyse forskel, at TH30 har et effekt-loop, så er forskellen i filosofien bag konstruktionen og de deraf følgende voicings af forstærkerne. DT er tænkt som en Tiny Terror bare større og med to kanaler. TH30 er mere vokset ud af de større Orange-forstærkere, men har så fået de muligheder for neddrosling, der er på terror-serien.

Så TH30 er lidt mere traditionel. Den har en decideret clean-kanal og en gain-kanal, der faktisk kunne give en overraskende high-gain lyd. Dual terror har to kanaler, der går fra grumset til high-gain men med forskellige voicings. Og så lyder DT mere som en lille forstærker, der prøver at puste sig op - den er voicet mere mørkt, mere pumpet - TH30 er mere klar og detajeret.

Så mit indtryk er, at TH30 er en mere alsidig forstærker. Den kan spille rigtigt clean og lyde godt, men den kan også brøle. Kombineret med mulighederne for at neddrosle effekten og så dens effektloop, så synes jeg, at den er de 1000 kroner ekstra værd.

Så jeg startede for længe siden med at kigge på en Tiny Terror (til 2700,-) syntes at Dual Terror (til 4000,-) lige var lidt mere alsidig og efter at have hørt TH30 har jeg mere lyst til den (til 5000,-). Det er ikke nemt at lede efter en billig forstærker :lol:

Man kan jo håbe, at der er nogen, der har en, de vil sælge brugt - hvis jeg har tålmodighed til at vente ;)

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Orange Dual Terror vs. TH30

Indlæg af Kimling »

Ellers må du komme til Århus
Så gi'r jeg en frikadelle!
(Og så har jeg en ekstra undskyldning for at tage i Woodstock og drikke deres kaffe :D )
Create a sense of purpose around which you base your faith

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Orange Dual Terror vs. TH30

Indlæg af Odgaard »

Turtle, du siger bare til, når vi skal til kaffe i Woodstock. Det lyder som en hyggelig udflugt :)

nerøs
Johnny B. Goode
Indlæg: 155
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Orange Dual Terror vs. TH30

Indlæg af nerøs »

ved godt det er et skrid ned at pris stigen men hvad med rocker 30.... der er dog ikke efekt loop og drosling ;-)

men ja TH 30 lyder da temlig intrasant

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Orange Dual Terror vs. TH30

Indlæg af IkkeMig »

Ja, det endte jo med en TH30 - den er virkelig fed - dejlig klang, meget alsidig. Nu har jeg brugt den et par aftener og den bliver ved med at imponere mig. Jeg spiller igennem et kabinet med 2 Vintage 30-enheder og planen var egentlig, at den konstellation skulle stå fast i øvelokalet, men jeg kan slet ikke undvære forstærkeren lige nu, så den bliver slæbt med frem og tilbage :lol:

Billede

Og så har jeg for øvrigt også fået samlet mig et lille board til den...

Billede

Jeg er en glad mand :)

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Orange Dual Terror vs. TH30

Indlæg af Morten M »

Stort tillykke med du endelig har fundet, hvad du har brug for :)
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Orange Dual Terror vs. TH30

Indlæg af Jake »

Fedt, Claus! Drive kanalen vækker virkelig Satan i rummet! Hvilken guitar er den bedst med?

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Orange Dual Terror vs. TH30

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Jake"]Fedt, Claus! Drive kanalen vækker virkelig Satan i rummet! Hvilken guitar er den bedst med?

Mvh Jake[/quote]

Det var egentlig et interessant spørgsmål - man skulle jo tro med alle de spader, jeg har, at den havde været afprøvet med mindst 10 forskellige pickupper nu.

Men jeg er blevet så glad for den, at jeg slet ikke er gået i grejnørde-mode, jeg spiller bare noget rock. Så jeg tror slet ikke, jeg har haft andre guitarer end min gamle Flying V med Stock-pickups sat i den endnu :lol:

Men det kommer jo nok - den der klare klang, den har på clean-kanalen må da egentlig egne sig formidabelt til P90'erne. Og jeg skal da også have prøvet EMG'er med gain-knappen i bund...

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Orange Dual Terror vs. TH30

Indlæg af Jake »

Keep us posted 8-)
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Orange Dual Terror vs. TH30

Indlæg af IkkeMig »

Jeg har leget lidt med de andre guitarer i løbet af ugen og her til aften havde jeg så besøg af en ven, der godt kan lide de dersens single-coils (han spiller Shadows og kan lide det...)

Jeg har ændret lidt mening om forstærkeren - jeg troede faktisk at det var en rimelig all-round forstærker, jeg havde fået. Det er det ikke. Det er en fantastisk rock-forstærker, men den kan sgutte spille Shadows ordentligt.

Jeg har spillet på den med Gibson-humbuckers, EMG-81, Bareknuckle fra den 7-strengede og selvfølgelig mine elskede Dimarzio Super Distortion. Nøj, hvor det bare fungerer godt. Den spiller flottere clean med dem end jeg har prøvet før og det er nemt at ændre, hvor meget gain, den skal have, den følger bare med og kan det hele. Det var som forventet...

Men så prøvede vi dem med single-coils. Det er svært at forklare, hvad der sker, men den er grynet, den bliver aldrig helt ren og den mangler bare noget dynamik. Vi har i dag leget med mine Fender CS-pickupper, P90'erne i min Hamer XT og nogle Mørch-pickupper og det lyder ens det hele. Hvis i har prøvet at spille med jeres guitar ind i et lydkort uden effekter, uden forstærker-simulering eller noget. Det lyder tamt. Sådan lyder min Orange altså med single-coils. Jeg tror, jeg kunne spille min strat direkte ind i et PA-anlæg uden effekter og få samme lyd. Det er sgu' svært at beskrive, men det lyder ikke rigtigt fedt...

Jeg er sådan set stadig glad, for den kan det, jeg skal bruge den til - den lyder godt næsten uanset hvilke humbuckers, jeg bruger, og næsten uanset hvilken indstilling, jeg giver den. men hvis man spiller på single-coils, så tror jeg ikke, man skal gå efter sådan en her, det lyder tamt (det synes jeg selvfølgelig altid, at single-coils gør, men også mere end det...)

Men Mørch-pickupperne er sendt hjem og min gamle Flying V er koblet til igen. Jeg er stadig en glad mand :lol:

nerøs
Johnny B. Goode
Indlæg: 155
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Orange Dual Terror vs. TH30

Indlæg af nerøs »

så kan det være det måske er der for at ikke syntes jeg kan få min fender lead 2 til at lyde som jeg gerne vil... ( i min rocker 30 )

men så må jeg jo bare holde mig til min LP

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Orange Dual Terror vs. TH30

Indlæg af MacG »

[quote="Turtle"]Jeg har leget lidt med de andre guitarer i løbet af ugen og her til aften havde jeg så besøg af en ven, der godt kan lide de dersens single-coils (han spiller Shadows og kan lide det...)

Jeg har ændret lidt mening om forstærkeren - jeg troede faktisk at det var en rimelig all-round forstærker, jeg havde fået. Det er det ikke. Det er en fantastisk rock-forstærker, men den kan sgutte spille Shadows ordentligt.

Jeg har spillet på den med Gibson-humbuckers, EMG-81, Bareknuckle fra den 7-strengede og selvfølgelig mine elskede Dimarzio Super Distortion. Nøj, hvor det bare fungerer godt. Den spiller flottere clean med dem end jeg har prøvet før og det er nemt at ændre, hvor meget gain, den skal have, den følger bare med og kan det hele. Det var som forventet...

Men så prøvede vi dem med single-coils. Det er svært at forklare, hvad der sker, men den er grynet, den bliver aldrig helt ren og den mangler bare noget dynamik. Vi har i dag leget med mine Fender CS-pickupper, P90'erne i min Hamer XT og nogle Mørch-pickupper og det lyder ens det hele. Hvis i har prøvet at spille med jeres guitar ind i et lydkort uden effekter, uden forstærker-simulering eller noget. Det lyder tamt. Sådan lyder min Orange altså med single-coils. Jeg tror, jeg kunne spille min strat direkte ind i et PA-anlæg uden effekter og få samme lyd. Det er sgu' svært at beskrive, men det lyder ikke rigtigt fedt...

Jeg er sådan set stadig glad, for den kan det, jeg skal bruge den til - den lyder godt næsten uanset hvilke humbuckers, jeg bruger, og næsten uanset hvilken indstilling, jeg giver den. men hvis man spiller på single-coils, så tror jeg ikke, man skal gå efter sådan en her, det lyder tamt (det synes jeg selvfølgelig altid, at single-coils gør, men også mere end det...)

Men Mørch-pickupperne er sendt hjem og min gamle Flying V er koblet til igen. Jeg er stadig en glad mand :lol:[/quote]

Hvilket rør sidder der i V1 ? Din beskrivelse lyder grangiveligt som lyden af et kineserrør: De lyder meget skidt rent, men alt efter smag kan deres grynede lyd virke fint til de hårdere sager. Men hvis du er glad er det jo ligemeget.

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Orange Dual Terror vs. TH30

Indlæg af IkkeMig »

[quote="MacG"]
Hvilket rør sidder der i V1 ? Din beskrivelse lyder grangiveligt som lyden af et kineserrør: De lyder meget skidt rent, men alt efter smag kan dres grynede lyd virke fint til de hårdere sager. Men hvis du er glad er det jo ligemeget.[/quote]

Jeg har ikke haft kigget, men det er det, den er født med, så sandsynligheden for et billigt kineserrør nærmer sig vel 100% - det kunne da nok være meget sjovt at sætte noget andet i og prøve at gentage testen. Et 12ax7 rør af bedre kvalitet skulle der jo nok gemme sig her et sted - om ikke andet i en anden forstærker...

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen