Pedalboard tråden

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af MacG »

[quote="Jackie van Hippie"]SD-9, jo det er en gammel Ibanez fra starten af firserne. Volume kontrollen er i bund for at dens output matcher min anden drive pedal (COT50) og for at give et spark til forstærkeren, som helst skal forvrænge en smule af sig selv. den har en træls harsk diskant hvis man lukker op for tone kontrollen, men giver en fed tyk og sumpet bluestone med tone kontrollen helt nede. Det fedeste ved den er at den reagere meget kraftigt på anslag og hvor guitarens volume kontrol står, med gain omkring klokken 10-11 stykker kan man gå fra en lidt opfedet ren lyd til smadret og sumpet solo lyd. Den har meget bund og ikke så meget diskant i den indstilling, men det syntes jeg virker fedt.
COT50 er et helt andet bæst, en knap, ikke så meget pis bare vellyd! Det er en pedal man kan have tændt hele tiden, som giver en fed karakter til den rene lyd (via guitarens volume) og en lidt skramlet overdrive, som minder om en Marshall der for lidt at leve af presset af en treblebooster. Den er fed til at give lidt liv til en helt ren spillende Fender Twin el.lign. det er i hvert fald det jeg bruger den mest til.[/quote]

Så du bruger volumenknappen til at regulere snot og sustain... Hvilket exotisk concept.. ;)

Jeg kunne godt tænke mig et prøve sådan en engang. Landau kan godt li´den, såeh..

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Jackie van Hippie »

[quote="MacG"][quote="Jackie van Hippie"]SD-9, jo det er en gammel Ibanez fra starten af firserne. Volume kontrollen er i bund for at dens output matcher min anden drive pedal (COT50) og for at give et spark til forstærkeren, som helst skal forvrænge en smule af sig selv. den har en træls harsk diskant hvis man lukker op for tone kontrollen, men giver en fed tyk og sumpet bluestone med tone kontrollen helt nede. Det fedeste ved den er at den reagere meget kraftigt på anslag og hvor guitarens volume kontrol står, med gain omkring klokken 10-11 stykker kan man gå fra en lidt opfedet ren lyd til smadret og sumpet solo lyd. Den har meget bund og ikke så meget diskant i den indstilling, men det syntes jeg virker fedt.
COT50 er et helt andet bæst, en knap, ikke så meget pis bare vellyd! Det er en pedal man kan have tændt hele tiden, som giver en fed karakter til den rene lyd (via guitarens volume) og en lidt skramlet overdrive, som minder om en Marshall der for lidt at leve af presset af en treblebooster. Den er fed til at give lidt liv til en helt ren spillende Fender Twin el.lign. det er i hvert fald det jeg bruger den mest til.[/quote]

Så du bruger volumenknappen til at regulere snot og sustain... Hvilket exotisk concept.. ;) [/quote]
Nemlig, det er et ninja trick jeg lærte af tibetanske munke som udøvede kunsten på elektriske sitare :wink: Ej, det var mere for at beskrive pedalernes force.
[quote="MacG"]
Jeg kunne godt tænke mig et prøve sådan en engang. Landau kan godt li´den, såeh..[/quote]
Ja, mit board er vist ret så "Landau approwed".. :lol:
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

kasperploug
Still Got The Blues
Indlæg: 339
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af kasperploug »

Billede
I've got a fever... And the only prescription is MORE COWBELL!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Sasha »

[quote="Jackie van Hippie"]Billede[/quote]

Måske har jeg spurgt før. Men mister du ikke masser af signal (især i bunden), når din Voodoo Vibe er slukket?

Hvordan ser signalvejen i øvrigt ud?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Jackie van Hippie »

Jeg har ikke lagt mærke til et signal tab, men jeg må lige tage en lytter på det på et tidspunkt når ørene ikke har tømmermænd.
Ellers er signalvejen lige nu: COT50 -> Sonic Distortion -> Wah -> Chorus -> Vibe -> Volume (med tuner out til Boss tuneren). Jeg har haft wah'en lidt forskellige steder, men tror den ender som det første i kæden. Derudover har jeg en oktav pedal som nogen gange kan snige sig ind først i kæden, det er en Roger Mayer Octavia i en meget mindre kasse og en switch til at bypasse oktav delen så det kun er en grynet fuzz.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Sasha »

Tjah, jeg ved ikke, hvad der sker, når du har en buffer foran (i Ibanez-pedalen). Men plugger du guitaren direkte i, vil jeg vædde med, at du vil bemærke en meget markant farvning af signalet, hvis det er én af de originale Voodoo Vibes - hvilket det er, så vidt jeg kan se. Men det kan da heldigvis ret nemt fikses, hvis det skal være.

Hvis det skal være "rigtig Landau", bruger du vel kun Voodoo Vibe´n til tremolo (hvilket da også er dens største force, hvis du spørger mig), right? Men ellers: Hvis du vil bruge den til mere "vibe-agtige" ting, skulle du prøve den foran forvrængerne...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Jackie van Hippie »

Landau bruger den nu mig bekendt til både tremolo, vibrato og Uni-Vibe-agtig lyd. Jeg bruger mest dens tremolo, ja, og har den derfor sidst i kæden, så kan jeg godt leve med at vibe'n mister lidt på ikke at sidde før forvrængere, men da jeg for det meste ikke bruger tonsvis af forvrængning sammen med effekten så lyder det fint. Udover tremolo og vibe, syntes jeg faktisk at vibrato effekten også er ret fed, til lidt anderledes og subtil effekt, nok lidt som du bruger din CE-1, ikke?
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Sasha »

Nu kan jeg kun referere til, hvad Landau selv siger...

Og jeg vil nok mene, at der er nærmest dag/nat-agtig forskel på dén vibrato-effekt, man får fra en Voodoo Vibe og så den vibrato-effekt, man med lidt passende indsats kan fremprovokere fra en CE-1. Så jeg synes ikke rigtigt, at de to ting kan sammenlignes.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Jackie van Hippie »

En ting er hvad den små distrete ældre herre selv siger i et interview, men tag et lyt på nogle af de live shows der er til at opdrive og så kan man høre både vibrato og Uni-Vibe-ish effekt hist og her. Her er et andet udsagn:
[youtube]emcuu6I7UIQ[/youtube]
Jeg har ikke prøvet en CE-1 så skal ikke kunne sige om effekten fra sådan en lyder markant anderledes end voodoo-vibe'n, gik egentligt bare ud fra at det var sammenlignelige effekter.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Sasha »

Nu har jeg aldrig voldnørdet hverken Landau´s grej eller lyd som sådan - endsige forsket i, hvilken pedal han bruger til hvad. Jeg kan blot huske, at jeg for nyligt løftede et øjenbryn, da jeg læste et interview med ham (måske i november-nummeret af "Gitarre und Bass", hvori han også beretter om, at han live har droppet sin CAE-forstærker til fordel for to Fender Hotrod Deville..?), hvor han netop sagde, at han primært brugte Voodoo-vibe´n til tremolo. Og det stemmer da meget godt overens med mine egne erfaringer, at den kan lave de mest sindssyge tremolo-effekter, og at det faktisk er det, den er bedst til. Man kunne godt få mig til at tro på, at mange af Landau´s "blævrelyde" rent faktisk stammede fra hans Arion-Chorus, som også - og da især, hvis der er pillet lidt i dem, hvilket der vist nok er i Landau´s - kan lave nogle lyde, som nærmer sig "univibe- eller måske nærmere leslie-land". Men igen: Jeg har ikke nørdet hans gear voldsomt meget. Og det kan da sagtens tænkes, at du har ret i dét med det distræte... :-)

Og ja, ifølge mine små, ydmyge ører lyder en Voodoo Vibe og en CE-1 (ihvertfald min. Der kan også være himmelvid forskel mellem eksemplarer) meget forskelligt.

Edit: Jo, den var god nok. Det var i interviewet i november-nummeret, at Landau er citeret for følgende: "Das Roger Mayer Voodoo Vibe nutze ich für Tremolo-effekte". I selvsamme interview står også at læse, at han endelig er kommet til fornuft (måske lige med undtagelse af sit forstærker-valg?) og har droppet humbuckeren i begge sine to main live-guitarer (Suhr samt ´69 Strat) til fordel for en 100% single coil-bestykning med Suhr V60 (mon ikke der er tale om "LP" versionen?)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Jackie van Hippie »

Jeg tror bare hans Arion Chorus har fået true bypass, for jeg kan sagtens få min stock version til at lyde hen ad hans blævrelyde, samt en masse andre spændende ting. Men hensyn til pickupperne så bruger han sine Suhr signatur pickupper og ikke V60LP ifølge John Suhr selv i hvert fald. Og på forstærker fronten har han erhvervet sig en Dumble Overdrive Special, modificeret Fender tingest eller?
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Sasha »

Ja, det kan sagtens tænkes, at det kun er bypass-funktionen, som er rodet med i hans chorus. I don´t know. Mit eneste kendskab til den stammer fra et lignende indgreb (eller rettere sagt: Den havnede i en helt ny kasse), som jeg lavede for en vis hr. Bøggild for nogle år siden.

M.h.t. pickupper og forstærkere kan jeg igen kun referere til, hvad Landau selv siger i det nævnte interview. Han siger så også, at på hele den nye Renegade Creation-plade bruger han udelukkende en Suhr Badger 18 sammen med et af hans open-back Kerry Wright 4x12 med Celestion G12-65´ere i. Og ham dér den anden, der spiller på pladen, bruger en Dumble. Det var så heller ikke dét, der gjorde mig til den store Dumble-fan... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Jackie van Hippie »

Jeg er ikke så vild med hans lyd på Renegade Creation pladen, som på nogle af de mere rockede ting han har lavet. Burning Water og noget af hans senere solo live indspilninger, lyder rigtigt fedt IMO.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Sasha »

Nysgerrigt spørgsmål: Hvad betaler man egentlig for sådan en COT50-pedal?

Dét, man får, er jo sådan cirka fire modstande, tre-fire kondensatorer, en transistor, to dioder og et potmeter... Det er faktisk mindre end en Fuzz Face. Impressive!

Jeg synes, at jeg har set priser på 200-300 dollars. Men det må da være en fejl? Ellers er det da en direkte kandidat til "Latterlige og fuskede..." Der er ikke engang noget, der ligner en kritisk eller udvalgt komponent i.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Rasser »

[quote="Sasha"]Nysgerrigt spørgsmål: Hvad betaler man egentlig for sådan en COT50-pedal?

Dét, man får, er jo sådan cirka fire modstande, tre-fire kondensatorer, en transistor, to dioder og et potmeter... Det er faktisk mindre end en Fuzz Face. Impressive!

Jeg synes, at jeg har set priser på 200-300 dollars. Men det må da være en fejl? Ellers er det da en direkte kandidat til "Latterlige og fuskede..." Der er ikke engang noget, der ligner en kritisk eller udvalgt komponent i.[/quote]

<!-- m --><a class="postlink" href="http://pedaler.eu/webshop/catalog/produ ... alog/produ ... cts_id=270</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Sasha »

God Damned!

Det er da lige før, at jeg tror, at jeg vil lave mig sådan én i aften... i vished om, at udgiften - inklusive kasse, omskifter mm. - næppe kommer til at overstige en "hund"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"]God Damned!

Det er da lige før, at jeg tror, at jeg vil lave mig sådan én i aften... i vished om, at udgiften - inklusive kasse, omskifter mm. - næppe kommer til at overstige en "hund"...[/quote]

Ku´ du så ikke ætse to ude i brusekabinen..?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Sasha »

Joh, hvis ikke vi her er i afdelingen for hulprint. :-)

Nu må vi også lige se, om det bliver i aften. Jeg har lige noget Bassman-halløj, jeg lige skal have klampet færdigt først...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Jackie van Hippie »

Jet har købt min brugt, så har ikke givet i nærheden af 1.699,- for den, men det er nok alt det sorte klisterstads som de "sådan cirka fire modstande, tre-fire kondensatorer, en transistor, to dioder og et potmeter" er tildækket med, som trækker prisen op :wink:
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Jackie van Hippie »

[quote="Sasha"]Nu må vi også lige se, om det bliver i aften.[/quote]
Blev det til noget ? Og hvad er så dommen ?
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen