15" enheder til guitar?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Jokum52
Himmelhund
Indlæg: 26
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

15" enheder til guitar?

Indlæg af Jokum52 »

Hey folkens :)

Jeg går lidt og tænker hvad nogle 15" enheder ville kunne gøre for min Orange Overdrive. Jeg har allerede et (ugudeligt tungt) 4x12 Orange kabinet som jeg dog synes engang imellem lader til at være lidt "snarly" når jeg smider fuzzen til og ud over det også godt kan få bunden til at virke lidt "splattet". Jeg spillede med den samme fuzz (Carl Martin the Fuzz) i en Polytone Mini Brute med en 15" enhed som virkeligt samlede bunden op og fik fat i den meget lækre mellemtone som pedalen laver. Men jeg har også fået det fuldstændigt modsatte at vide om 15" højtalere, nemlig at de skulle scoope lyden og give en meget nasal diskant, men det ved jeg ikke om skulle passe. Ud over det, er der så forskel på en 15" højtaler til guitar og en til bas.
Jeg ved godt at selvom de er samme størrelse godt kan lyde forskellige, men nu tænker jeg bare sådan generelt hvad folk mener om 15" højtalere?

Mvh Casper

(Ps. nu hvor i kigger på det her; er der nogen der kunne bruge en EHX Metal Muff?)
Aria Pro II CS-250

>Crybaby
>Fender Blender
>Red Witch Fuzz God
>Carl Martin The Fuzz
>EHX Micro POG
>Ibanez LF-7
>EHX Pulsar
>Ernie Ball Volume Pedal Jr.
>SIB Mr Echo

>Orange Overdrive 80 reissue
>Orange 4x12

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 15" enheder til guitar?

Indlæg af Jake »

Hej Casper,

Nu kan man ikke skære alle 15" højtalere over en kam. Men de jeg har spillet guitar over, har ofte haft det kendetegn, at de er noget mere "sløve" i optrækket end 10" og 12"-varianterne. Dette kan være fedt til visse ting, og mindre fedt til andre ting.

Dit kabinet skulle være noget af det klart bedre man kan spille over, med masser af bund. Jeg tror derfor du nok nærmere skal se på dit setup. Dertil kan også være dine indstillinger, rørbestykning i din forstærker, m.v. Det er også afgørende om forstærkeren er clean eller har lidt "krads" når du slår fuzzen til. Og hvad der sidder før og efter fuzzpedalen.

Uden at vide hvilken lyd du er efter, så er det i hvert fald godt grej du har. Så inden du udskifter det hele, er det måske værd lige at prøve mulighederne igennem :-) vend gerne tilbage med dine resultater.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 15" enheder til guitar?

Indlæg af Sasha »

Har du prøvet samme pedal og kabinet med en anden forstærker? Samme forstærker og kabinet med en anden pedal? Visse pedaler kan lyde skidegodt gennem én forstærker med dennes tonale karakter og så være en sand katastrofe igennem en anden forstærker med en anden karakter, selv om denne måske lyder fedt på egen hånd og med andre pedaler...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jokum52
Himmelhund
Indlæg: 26
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 15" enheder til guitar?

Indlæg af Jokum52 »

Tak for svarene!

Det skal lige siges at det ikke er fordi det lyder dårligt overhovedet, men det bare lige de der småting der kan trykke lidt engang imellem. Men nu har jeg drejet lidt på knapperne og hevet noget af det der nasale væk og det virker som om det fungerer en hel del bedre. Lyden jeg går efter kan sammenlignes med Queens af the Stone Age's plade Rated R. I hvert fald noget i den dur.

Jeg prøvede engang en Engl Fireball 60 (med 6L6 rør hvis jeg ikke tager helt fejl?) og den fungerede egentligt ret godt til den slags. Det kunne være man skulle undersøge det. Desuden har jeg også mange gange spillet på gamle skramlede basforstærkere fra gud ved hvornår, som egentligt også fungerede ret lækkert.. mon sådan en Fender Bassman 100 ville være sagen? Argh, hvis man da bare havde lidt mønt! :(
Aria Pro II CS-250

>Crybaby
>Fender Blender
>Red Witch Fuzz God
>Carl Martin The Fuzz
>EHX Micro POG
>Ibanez LF-7
>EHX Pulsar
>Ernie Ball Volume Pedal Jr.
>SIB Mr Echo

>Orange Overdrive 80 reissue
>Orange 4x12

Dale
Smoke On The Water
Indlæg: 80
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 15" enheder til guitar?

Indlæg af Dale »

Hvad med en Orange Thunderverb 200? Den skulle, så vidt jeg er orienteret, fungere rigtig godt til nedstemt, bastung musik
When You see W. C. Fields.

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 15" enheder til guitar?

Indlæg af Jake »

[quote="Jokum52"]Tak for svarene!

Det skal lige siges at det ikke er fordi det lyder dårligt overhovedet, men det bare lige de der småting der kan trykke lidt engang imellem. Men nu har jeg drejet lidt på knapperne og hevet noget af det der nasale væk og det virker som om det fungerer en hel del bedre. Lyden jeg går efter kan sammenlignes med Queens af the Stone Age's plade Rated R. I hvert fald noget i den dur.

Jeg prøvede engang en Engl Fireball 60 (med 6L6 rør hvis jeg ikke tager helt fejl?) og den fungerede egentligt ret godt til den slags. Det kunne være man skulle undersøge det. Desuden har jeg også mange gange spillet på gamle skramlede basforstærkere fra gud ved hvornår, som egentligt også fungerede ret lækkert.. mon sådan en Fender Bassman 100 ville være sagen? Argh, hvis man da bare havde lidt mønt! :( [/quote]

Det er klart en sund proces at evaluere sin lyd fra tid til anden :-)

ENGL-forstærkeren har rigtignok 6L6-rør, men derfor lyder den ikke nødvendigvis som andre forstærkere med samme rør i udgangsforstærkeren. Meget af "magien" foregår nemlig også i forforstærken, hvor ENGL-forstærkeren er voice'et hen mod en hård-rock/metal lyd.

Queens of the Stone Age vil du nok kunne ramme ret godt, med f.eks. en Bassman, et kabinet med 12'ere, og så f.eks. måske en anden type fuzz end din Carl Martin til at klare det beskidte.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Jokum52
Himmelhund
Indlæg: 26
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 15" enheder til guitar?

Indlæg af Jokum52 »

Jeg synes nu at den The Fuzz rammer lyden rimeligt godt, men den er sgu lidt svær at indstille nogle gange. Man kunne selvfølgelig overveje Blackout Effectors Twosome, men for satan den er dyr :(
Jeg har lidt kigget på en Ampeg V-4 top til 5000kr som jeg er begyndt at blive lidt forelsket i. Jeg har hørt lidt demoer af den på youtube, men det plejer jo som regel ikke rigtigt at have så meget at gøre med virkeligheden. Tror i at sådan en ville være god til den slags (hvis i overhovedet har prøvet den?).
Og så en sidste ting; jeg har et sæt Dimarzio Super 2 pickupper som sidder i en set-neck guitar med mahognihals og krop. Jeg overvejer dog lidt om jeg burde smide dem i min Aria Pro II CS-250 da jeg synes at de lige har det lækre power som jeg har brug for men jeg er dog bange for om det ville blive for diskant da Aria'en er en bolt-on lavet i asketræ og Super 2 er en ret diskant pickup. Ville det være fuldstændigt åndssvagt? Jeg tænker om det ville blive nasalt og lave mikrofonisk feedback?
Anyway, tak for svarene indtil videre folkens, det er en stor hjælp :)
Aria Pro II CS-250

>Crybaby
>Fender Blender
>Red Witch Fuzz God
>Carl Martin The Fuzz
>EHX Micro POG
>Ibanez LF-7
>EHX Pulsar
>Ernie Ball Volume Pedal Jr.
>SIB Mr Echo

>Orange Overdrive 80 reissue
>Orange 4x12

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 15" enheder til guitar?

Indlæg af Sasha »

Nu er det jo uendeligt svært at kloge sig på, hvad der er det rigtige for andre. Men jeg kan da sige, at jeg engang for mange år siden fik en mindre hjerneblødning og købte mig en Ampeg V4. Og dét er så nok det mest tåbelige køb, jeg nogensinde har foretaget mig. Magen til kedelig, karakter- og kønsløs forstærker, som blot insisterer på at lyde trælst, lige meget hvordan man så end skruer på dens mange kontroller, skal man efter min opfattelse lede længe efter...

Jeg tror, at det mest positive, jeg umiddelbart kan sige om den, er, at jeg godt kan se, hvorfor bassister elsker den.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 15" enheder til guitar?

Indlæg af Loomer »

Jeg lytter lige med her. Jeg går ligeledes og pusler med ideen om at supplere setuppet med nogen 15" Kabinetter af en art..

Jokum52
Himmelhund
Indlæg: 26
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 15" enheder til guitar?

Indlæg af Jokum52 »

Hmm, det lyder sgu ikke så godt :S troede ellers de var ret fleksible med deres EQ. Det nok noget jeg skal prøve før jeg køber, kan jeg høre. Jeg ved hvert fald at VT-22'eren skulle være helt åndssvag med én clean kanal på 120w, og så vejer den op mod 50kg. Så hvis det endeligt skulle være så gerne kun en top. :)

Jeg tror at jeg indtil videre vil prøve at undersøge de 15" der og se om de ville kunne få noget ekstra lækkert ud af min Orange. Men det er sgu lidt besværligt hvis man skal have sit setup med ud til en der sælger noget brugt. Den evigt besværlige jagt på bedre lyd! :O
Aria Pro II CS-250

>Crybaby
>Fender Blender
>Red Witch Fuzz God
>Carl Martin The Fuzz
>EHX Micro POG
>Ibanez LF-7
>EHX Pulsar
>Ernie Ball Volume Pedal Jr.
>SIB Mr Echo

>Orange Overdrive 80 reissue
>Orange 4x12

Brugeravatar
drmaawenz
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 15" enheder til guitar?

Indlæg af drmaawenz »

[quote="Jokum52"]Hmm, det lyder sgu ikke så godt :S troede ellers de var ret fleksible med deres EQ. Det nok noget jeg skal prøve før jeg køber, kan jeg høre. Jeg ved hvert fald at VT-22'eren skulle være helt åndssvag med én clean kanal på 120w, og så vejer den op mod 50kg. Så hvis det endeligt skulle være så gerne kun en top. :)

Jeg tror at jeg indtil videre vil prøve at undersøge de 15" der og se om de ville kunne få noget ekstra lækkert ud af min Orange. Men det er sgu lidt besværligt hvis man skal have sit setup med ud til en der sælger noget brugt. Den evigt besværlige jagt på bedre lyd! :O[/quote]
Jeg er såvidt enig med Sasha, at den nok kun er for de indviede - derudover har jeg ikke haft de samme problemer med at få fornuftig lyd ud af en V-2'er (lillebroderen til V-4), men setup har garanteret også været betydeligt anderledes: Gibson SG --> spiralkabel --> V-2 --> 2 x Vintage 30

Clean headroon: nej
Spiller højt og smadret: ja.

Om sådan een lyder godt med pedaler har jeg ingen anelse om, men 'naturel' ligger de tæt op af lyden på albummet "get yer ya-ya's" out. :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 15" enheder til guitar?

Indlæg af Sasha »

Hvis du skifter SG´en ud med en Strat, var mit setup såmænd ikke voldsomt anderledes - V4 istedet for V2, og så nogle lidt andre Celestions. Men ikke væsensforskelligt...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
drmaawenz
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 15" enheder til guitar?

Indlæg af drmaawenz »

[quote="Sasha"]Hvis du skifter SG´en ud med en Strat, var mit setup såmænd ikke voldsomt anderledes - V4 istedet for V2, og så nogle lidt andre Celestions. Men ikke væsensforskelligt...[/quote]
Jeg havde heller ikke forestillet mig, at du havde brugt en SG (hvilket er underforstået som den 'betydelige forskel'). :D

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen