Lakering af tweed

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Abaddon
Smoke On The Water
Indlæg: 58
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Lakering af tweed

Indlæg af Abaddon »

Hej Folkens,

Er der nogen der har erfaring med at lakere tweed på en forstærker og hvilke produkter der kan bruges og som kan købes i Danmark? På nettet anbefaler de fleste enten Shellak eller Minwax Polyshades (en polyurethan lak) i enten Clear eller Honey Pine, men det er et amerikansk produkt som tilsyneladende ikke kan fås i DK.

Jeg er ved at bygge en Tweed Deluxe 5E3 og vil gerne have en finish på tweed'en som er rimeligt holdbar og giver et let "aged" look, men uden den meget mørke / orange farve man tit ser på billeder af DIY tweed forstærkere. Den helt traditionelle Fender finish er vistnok Nitro lak men det er for giftigt til at jeg kan/vil arbejde med det derhjemme.

På forhånd tak,

Andreas

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lakering af tweed

Indlæg af reindane »

Hej Abaddon,

Shellak, i ét eller flere lag, i farven brun, bruges til at give tweed stoffet patina, så kabinettet ikke ser helt nyt ud. Shellak skal efterfølgende overlakeres med en slidstærk klar lak, der er fugtafvisende, da Shellak alene er temmelig sart. Den efterfølgende lak kan så enten være Nitrocelluloselak eller f.eks. en klar Hempel Skibslak. I begge tilfælde anbefaler jeg, at du lakerer udendørs, eller i et godt ventileret lokale, og at du benytter beskyttelsesmaske.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Abaddon
Smoke On The Water
Indlæg: 58
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Lakering af tweed

Indlæg af Abaddon »

Hej Lars,

Tak for god info. Hempel lakken, kunne den for eksempel være denne:

DURA-SATIN VARNISH [ 375 ml.+750 ml. ]
Samme urethanlak som Dura-Gloss Varnish, men i en mat version til slutbehandling af indretningsdetaljer og aptering

Mvh,

Andreas

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lakering af tweed

Indlæg af MacG »

[quote="reindane"]Hej Abaddon,

Shellak, i ét eller flere lag, i farven brun, bruges til at give tweed stoffet patina, så kabinettet ikke ser helt nyt ud. Shellak skal efterfølgende overlakeres med en slidstærk klar lak, der er fugtafvisende, da Shellak alene er temmelig sart. Den efterfølgende lak kan så enten være Nitrocelluloselak eller f.eks. en klar Hempel Skibslak. I begge tilfælde anbefaler jeg, at du lakerer udendørs, eller i et godt ventileret lokale, og at du benytter beskyttelsesmaske.[/quote]

Og hvor køber du Nitrocelluloselak i DK ?

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lakering af tweed

Indlæg af AnotherDan »

Ikke lige i danmark, men de har ihvertfald hos <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.guitarsupplies.nl/">http://w ... ies.nl/</a><!-- m --> i Holland.
Der bestiller jeg noget til mit guitar-krop-refinish-projekt til sommer...
Bah

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lakering af tweed

Indlæg af reindane »

[quote="Abaddon"]Hej Lars,

Tak for god info. Hempel lakken, kunne den for eksempel være denne:

DURA-SATIN VARNISH [ 375 ml.+750 ml. ]
Samme urethanlak som Dura-Gloss Varnish, men i en mat version til slutbehandling af indretningsdetaljer og aptering

Mvh,

Andreas[/quote]

Den Hempel lak jeg brugte hedder: Hempel Favorite Varnish 01250. Det er en 1-komponent alkyd højglanslak.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lakering af tweed

Indlæg af reindane »

[quote="MacG"][quote="reindane"]Hej Abaddon,

Shellak, i ét eller flere lag, i farven brun, bruges til at give tweed stoffet patina, så kabinettet ikke ser helt nyt ud. Shellak skal efterfølgende overlakeres med en slidstærk klar lak, der er fugtafvisende, da Shellak alene er temmelig sart. Den efterfølgende lak kan så enten være Nitrocelluloselak eller f.eks. en klar Hempel Skibslak. I begge tilfælde anbefaler jeg, at du lakerer udendørs, eller i et godt ventileret lokale, og at du benytter beskyttelsesmaske.[/quote]

Og hvor køber du Nitrocelluloselak i DK ?[/quote]

Den køber jeg i Glostrup. ;-)
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lakering af tweed

Indlæg af Pluto »

De fleste større Flugger butikker forhandler hempel båd maling ,så de kan sikkert skaffe nitro også.Det er jo ikke forbudt i eu
Sorte strater lyder bare bedst..

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lakering af tweed

Indlæg af MacG »

[quote="Pluto"]De fleste større Flugger butikker forhandler hempel båd maling ,så de kan sikkert skaffe nitro også.Det er jo ikke forbudt i eu[/quote]

Når man spørger siger de uhanejda... Så ?

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lakering af tweed

Indlæg af Pluto »

[quote="MacG"][quote="Pluto"]De fleste større Flugger butikker forhandler hempel båd maling ,så de kan sikkert skaffe nitro også.Det er jo ikke forbudt i eu[/quote]

Når man spørger siger de uhanejda... Så ?[/quote]


Nu efterspørger jeg ikke lige hverken nitro eller bådmaling ,men jeg er da inde ved Flugger op til flere gange om dagen og ved de forhandler Hempel.Jeg vender
lige tilbage imorgen når jeg har snakket med Horsens Afdelingen hvor jeg kommer oftest , om hvorvidt det er sandt hvad jeg påstår
Sorte strater lyder bare bedst..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen