Ubeskedent flash..!

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Ubeskedent flash..!

Indlæg af Morten_Lyse »

Hej forum.

Her lige et flash af mit nybyggede board. Jeg synes I skal se det. Jeg har opgivet at ligge billeder ind i tråde her på forummet, så det bliver pr. link til picasa-albummet, men skulle en venlig sjæl indlejre et billede i tråden, siger jeg tak.

<!-- m --><a class="postlink" href="https://picasaweb.google.com/1042540852 ... 1042540852 ... Pedalboard</a><!-- m -->

Historien er, at efter et par tests af strømforsyninger opdagede jeg til min overraskelse af den hjemmebyggede 9VDC forsyning jeg selv byggede for år tilbage var den, der tilføjede mindst brum og støj på boardet. Mit gamle board, som har været vist et par gange, fungerede rigtig godt for mig, men havde desværre lidt støj, især i forbindelse med wah'en, (det skyldtes wah'ens fysiske placering i forhold til strømforsyningstransformatorer) som jeg ville af med. Det nye er 99% tyst som graven og den sidste smule brum, som kun kan høres hvis jeg sætter boardet foran en high-gain preamp kommer jeg ikke af med, uden at flytte alle transformatorer helt væk fra boardet. (Støjen er også, selv ved de forhold, noget mindre end hvad en amerikansk strat eller les paul tilføjer..)
Ud over det, var det gamle board et helvede at lave selv de mindste ændringer på, så det skulle der også været taget højde for, med det nye arrangement her. Det er som følger:

Øverst til venstre er der et "interface" hvori der er 2 rør-buffere. Om dem kan siges, at I mit ydmyge testgrej har lineær respons på signaler fra 20Hz til 200KHz(!) og fra 0- >10V peak-to-peak. (Et guitarsignal kommer stort aldrig, selv med den vildeste boost, over et par hundrede milivolt.) That'll do. Herefter går signalet gennem switch-systemet nederst til venstre, wah'en og 5-i-1 overdrive/compressor/distortion enheden nederst til højre (der begge har true bypass) og så de effekterne andre effekter kobles ind en af gangen selvfølgelig. Det betyder, at i live-situationer skal jeg kun betjene de nederste 9 fodkontakter. (+ tap tempo på delay'en.) Det er ikke meget anderledes end tidligere. Herefter går signalet tilbage til den anden rørbuffer, som så sender skidtet hjem til forstærkeren. De opmærksomme vil bemærke at 5-i-1 boksen har "stjernestel," så 5 effekter kan fodres fra et udtag på strømforsyningen uden at der dannes brumsløjfer..

Effekterne er:
Boss Tu-2 tuner (Boardet mute's med undtagelse af signalet til Ac-3'eren.)
Boss Ac-3 Accoustic simulator (der så sender direkte til PA'et.)
Gammel Vox wah med nyt indmad.
compressoren er en "grey Ross" (meget tæt på 2-knaps Keeley)
De to overdrives er ens (jeg bruger den ene til rytme og den anden til lead..) og er grundlæggende tubescreamere der er modificeret til at have mere bund og mindre "mid-hump." Jeg har bagefter fundet ud af, at de nu faktisk er magen til Rockbox' boiling point, og at de lyder ret tæt på Fulltone Fulldrive II på "flat mids" indstillingen.
Boosteren er en Jack Orman MOSfet booster.
Distortionen er baseret på RAT/Mudhoney, men med et par egne ideer (Og udviklingen afslørede, at ingen af de diagrammer der er på nettet af mudhoney er korrekte..!)
T-rex Replica
T-rex Tremster
Boss FRV-1 '63 Fender Reverb
Boss CE-5 Chorus Ensemble

Det var det, og det skal holde og virke i mange år, da "omstændigheder i det lille hjem" gør at meget min tid de næste år kommer til at gå med mere "familiære aktiviteter" end at nørde pedaler osv.. :D :dance: :lol:

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Ubeskedent flash..!

Indlæg af JesperB »

Det ser sgu fedt ud!

Spændende at se folk bygge noget som ikke ser ud som alt det andet.

Og stort tllykke med "omstændigheder i det lille hjem", hvis jeg ellers har forstået det rigtigt :)
- Jesper Barrit

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ubeskedent flash..!

Indlæg af Sasha »

Det ser sgu´ flot ud, Morten!

Er skelettet i bufferne det samme som i det gamle board?

Så må vi håbe, at du ikke får lyst til at skifte ud i "fem i éneren"... :-) Men det kan jo være, at der kommer til at gå mere tid med at skifte bleer, selv om tanken skulle strejfe én, hvis ellers jeg har forstået konceptet ret... :-)

Det kunne være, at man snart skulle gøre alvor af sine efterhånden 15-20 år gamle planer om at bygge sig et board..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Franklin
Himmelhund
Indlæg: 40
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Ubeskedent flash..!

Indlæg af Franklin »

Det ser smukt ud :)
som Jesper også siger dejligt at se noget andet end et typisk board.
Ham der Dumble??? er han ved kommunen???

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ubeskedent flash..!

Indlæg af AnotherDan »

Hvor er det dog fedt...

Jeg kan se at par af pedal PCB'erne er fra musikding, er det kitsne du så bare har modded videre på? Eller kun købt PCB'et og så selv udvalgt komponenter andetsteds fra?
Bah

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ubeskedent flash..!

Indlæg af Sasha »

OT:

Jeg er ikke dansklærer eller noget i dén stil. Men jeg må erkende, at jeg får altså krampetrækninger, når man begynder at garnere det danske sprog med "ypperlige" begreber som "PCB´et" og slige sager. Især forsøget på at bøje en engelsk forkortelse efter den danske bestemte form forekommer mig højst bizar. Hvad er der nu i vejen med at skrive "printpladen" ?

:-)

Og et ønske om en god lørdag! :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ubeskedent flash..!

Indlæg af Sasha »

Hvordan virker den dér Acoustic-simulator egentlig?

Jeg mener - ikke sådan hvordan dens kredsløb er opbygget. Men sådan i rimelige lægmandstermer: Hvordan "funger" den i praktisk brug?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ubeskedent flash..!

Indlæg af Odgaard »

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
:clap: Det ser gennemarbejdet (og nørdet) ud.

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ubeskedent flash..!

Indlæg af Barf »

Fedt. "Jeg synes egentlig det er lidt bøvlet med pedaler og mit gamle board og det hele. Jeg bygger det sgu da bare selv!" Det ser rigtig flot ud.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ubeskedent flash..!

Indlæg af Sasha »

Hvordan har du lavet skriften på kasserne?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ubeskedent flash..!

Indlæg af Pluto »

Det ser godt sejt og fedt ud.Men igen jeg fatter ikke en meter om hvad du skriver.Men brumsløjfer kan man hurtigt få ved jeg ,så det kunne være man skulle sætte sig ind i teknikken.
Nej jeg tror sku jeg lader jer andre om det.Men rigtig fedt lavet. ;)
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ubeskedent flash..!

Indlæg af AnotherDan »

[quote="Sasha"]
Jeg er ikke dansklærer eller noget i dén stil. Men jeg må erkende, at jeg får altså krampetrækninger, når man begynder at garnere det danske sprog med "ypperlige" begreber som "PCB´et" og slige sager. Især forsøget på at bøje en engelsk forkortelse efter den danske bestemte form forekommer mig højst bizar. Hvad er der nu i vejen med at skrive "printpladen" ?[/quote]

Hahaha du har helt ret, jeg har ellers selv tidligere været meget obs på det, men er faldet gevaldig af på den...
Bah

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Ubeskedent flash..!

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="AnotherDan"][quote="Sasha"]
Jeg er ikke dansklærer eller noget i dén stil. Men jeg må erkende, at jeg får altså krampetrækninger, når man begynder at garnere det danske sprog med "ypperlige" begreber som "PCB´et" og slige sager. Især forsøget på at bøje en engelsk forkortelse efter den danske bestemte form forekommer mig højst bizar. Hvad er der nu i vejen med at skrive "printpladen" ?[/quote]

Hahaha du har helt ret, jeg har ellers selv tidligere været meget obs på det, men er faldet gevaldig af på den...[/quote]
obs? opmærksom ;)
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Ubeskedent flash..!

Indlæg af Michael Vajhøj »

Svine fedt board Morten... :)
RoadHigh.dk

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ubeskedent flash..!

Indlæg af AnotherDan »

[quote="Michael Vajhøj"]
obs? opmærksom ;) [/quote]

<!-- m --><a class="postlink" href="http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=OBS"> ... ery=OBS</a><!-- m --> ;)
Bah

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ubeskedent flash..!

Indlæg af Smittefar »

DET er fandeme i orden :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ubeskedent flash..!

Indlæg af Morten_Lyse »

Hej..

Tak for de postitive ord..!

@ Sasha.
Nogenlunde ja, men jeg har ændret nogen ting i strømforsyningen samt nogle komponentværdier. Mest af alt har det betydet, at det ikke længere er nødvendigt at "ligge låg på tingene" i forhold til at undgå selvsving. (Det tror jeg også du rodede lidt med, da du byggede den, gjorde du ikke..?)

Ang. 5-i-1'ern. Dét med 2 ens overdrives, distortion og boost har jeg spillet med nu i årevis, og det ved jeg fungerer til mine behov og min måde at bruge tingene på. Compressoren er ny, men har absolut sine muligheder.

Acoustic simulator'en er vel en kombineret compressor, equalizer og rumklang. Jeg forestiller mig ikke at snyde nogen til at tro, at det er en akustisk guitar jeg pludselig spiller på; men får man indstillingen af pedalen ramt fornuftigt, og så i øvrigt ikke spiller noget, der ikke i sig selv afslører at der er tale om en elguitar så kan man i band sammenhæng lave noget der lyder aldeles troværdigt.

Frontene til pedalerne er lavet hos stickerland.dk, som man kan sende en .pdf og så modtage et klistermærke.

@ AnotherDan.
Ja, printene fra musikding.de er fine. Kittene har jeg ikke prøvet. Og de ændringer jeg har lavet kræver ikke at man ligger lus, kradser i printbaner mm. Det er rent noget med komponentværdier vedr. de filtre i tubescreamer-kredsløbene der bestemmer størrelsen og placeringen af det karakteristiske mellemtone-boost. Samt et lidt, og kun lidt, asymmetrisk arrangement af de dioder der foretager signalklipningen. Kondensatorerne er Panasonic SMF. De er kun valgt ud fra, at der på nettet siges rigtig meget pænt om dem.

@Pluto.
Jamen enhver må følge med dertil, hvor man kan. Og skulle jeg sige noget mod at bygge sådan noget bras her selv, så er det, at man bliver "autist" af det:

"Tingene skal være præcis sådan og sådan, hvis jeg skal undgå angstanfald, hjerneblødninger, at julen bliver væk og lignende..!!"

Men derfor kan man godt prøve at hæve overliggeren en smule, hver gang man giver sig i kast med det. Mit gamle board spillede jeg på i over 4 år og i 3 forskellige bands på stort set uden ændringer, så det må siges at have været en knaldhamrende succes.

Mvh;
Morten Lyse

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ubeskedent flash..!

Indlæg af MacG »

Smukt og omhyggeligt arbejde Morten. Godt gået!

Din "Rat" printplade: Hvor kommer den fra ?
Er overfladen på dine kasser så ét stort gennemsigtigt klistermærke ?

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ubeskedent flash..!

Indlæg af Morten_Lyse »

Tak. Det "smukke og omhyggelige arbejde" tog sin begyndelse i september, så det siger lidt om, at der er gået rigtig, rigtig mange timer i det her..! (Men begyndelsen på "omstændighederne i det lille hjem" indtraf i oktober engang, så altså, ikke ALT min tid er gået med det her.. :whistle: )

Rat/mudhoney-ish-printet har jeg skam selv savet, tegnet, syret og boret her på adressen. :-)

Og nej, klistermærkerne er sorte, med hvid skrift og dækker dermed som du siger hele fronten på de sorte hammond 1441 kasser..

Mvh;
Morten Lyse

Brun Sæbe
Johnny B. Goode
Indlæg: 198
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Ubeskedent flash..!

Indlæg af Brun Sæbe »

Hold kæft, hvor er det fedt.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://soundcloud.com/provinsdrengen">h ... drengen</a><!-- m -->

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen