Maestro Fuzztone - klon?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Jo Kirkeby
Himmelhund
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Maestro Fuzztone - klon?

Indlæg af Jo Kirkeby »

Hej Gearfreaks.
I Amplitube 2 Jimi Hendrix er der en stompbox, der kaldes Fuzz-one.
Den har to controllere - volume og attack.
Hvis man lægger to og to sammen, så må den næsten være baseret på den gamle Maestro Fuzztone (Fuzz-one=Fuzztone ;-)), som også har de to controllere - volume og attack. (ret mig endelig hvis jeg tager fejl :-))
Jeg er ret vild med den "pedal" og kunne godt tænke mig at prøve den i fysisk form.
Men eftersom det vel næsten er umuligt at finde en original fra 60'erne, findes der så nogen der laver en klon af denne pedal - eller reissue?

Vh Jo Kirkeby (ny på forumet)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Maestro Fuzztone - klon?

Indlæg af Sasha »

OK - ganske vist brugte Jimi en Maestro Fuzztone i sine tidlige år, før han kom til England og blev kendt. Men hans brug af forskellige udgaver af den klasiske Arbiter Fuzz Face, hvoraf nogle eksemplarer yderligere var modificeret af Roger Mayer, er da langt mere berømt. Så mon ikke det nærmere er en form for Fuzz Face, der hentydes til?

Når dét så er sagt, er langt de fleste af de klassiske Fuzz-pedaler jo mere eller mindre variationer over det samme tema. Og igen: Det allervigtigste er selve transistorernes tilstand m.h.t. egenforstærkning, lækstrøm mm. Derfor kan der være dag/nat-forskel blot mellem to "ens" Fuzz Face-pedaler (eller Maestro eller Tonebender eller... eller...)

Men ellers er der da gennem tiden lavet reissues af Maestro-pedalen. De lader dog ikke til at være i produktion p.t. Onde tunger vil så vide, at denne pedal skulle være baseret på en maestro FZ-1:

<a href="http://www.roger-mayer.co.uk/page1.htm" rel="nofollow">http://www.roger-mayer.co.uk/page1.htm</a>

Med til billedet hører en lang vandrehistorie om, at dén fuzz-pedal, som Jimmy Page brugte i starten af Zep. var en lidt "tweaket" kopi (noget med nogle andre potmeter-værdier, hvilket ikke er helt ulig nogle af de modifikationer, han øjensynligt lavede i visse af Hendrix´s germanium-baserede fuzzes - altså typisk Jimi´s lyd anno ´67-´68 stykker) af en Maestro FZ-1, som Roger Mayer havde bygget ind i kassen fra en Tonebender, da Jimmy Page syntes, at den så federe ud, men ikke kunne lide lyden af Tonebender´en...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jo Kirkeby
Himmelhund
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Maestro Fuzztone - klon?

Indlæg af Jo Kirkeby »

[quote="Sasha"]Så mon ikke det nærmere er en form for Fuzz Face, der hentydes til?[/quote]

I programmet er der andre pedaler der tydeligt bærer præg af at være en fuzzface eller rm-pedal (også rent visuelt), men lige præcis denne fuzz-one pedal kan jeg ikke lige sætte i forbindelse med andre end den Maestro Fuzztone. Og dens karakteristik ligger (i mine ører) også et stykke fra det man normalt forbinder med en typisk fuzz-face (correct me if i'm wrong). Bevares, det er software, men de gør det dog overbevisende. ;-)

Tak for svaret. og oplysningerne.
Elsker vandrehistorier ;-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Maestro Fuzztone - klon?

Indlæg af Sasha »

Jamen, det kan sagtens tænkes, at du har helt ret i, at det dér stykke software er udstyret med en Maestro-agtig ting. I wouldn´t know... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Maestro Fuzztone - klon?

Indlæg af Jake »

Fra programmets manual:

"FuzzOne
Based on Maestro® FuzzTone
Hendrix began using this fuzz box while playing in New York City before founding the Experience. Its sounds can be heard in the enormously popular Rolling Stones song “Satisfaction"."

Maestro Fuzz-Tone'en kom i flere varianter, og der er mange "tricks" til at få den til at lyde helt som den skal.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Jo Kirkeby
Himmelhund
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Maestro Fuzztone - klon?

Indlæg af Jo Kirkeby »

Der kan man bare se.
Rigtige mænd kigger jo ik i manualer. ;-)
Men det sku jeg da vidst have gjort...

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen