Av - min mexicaner tele river?! (Så hold da op!)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Martin K
Smoke On The Water
Indlæg: 55
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Av - min mexicaner tele river?! (Så hold da op!)

Indlæg af Martin K »

Hej Gearfreaks,

For 1½ års tid siden følte jeg, at jeg efterhånden var moden nok til at eje en Telecaster (I ved - country-stilen kommer med alderen) :)
Jeg lurede lidt på de forskellige modeller i de forskellige prislejer, og endte, stik imod mine normale principper, op med en mexicaner, en Tacocaster?! Men en Baja Tele kom altså med hjem fra den lokale gear-dealer. Jeg blev lokket af en attraktiv pris, og lod mig nok også blænde af at den var designet af Custom Shop'en, pickuperne mv. Endvidere har den maple fretboard hvilket jeg ikke har på nogen andre guitarer.

Så langt så godt - jeg er ganske tilfreds med den og alt det der, men nu kommer det egentlige problem. Med tiden er båndene blevet 'for brede' til fretboardet eller også er fretboardet blevet smallere. Båndene stikker i hvert fald nu lidt ud over kanten, så man ikke kan udgå at rive sig en smule ved brug. Det er selvsagt ikke så behageligt, så den får ikke så meget spilletid for tiden.

Hvad er jeres erfaringer med sådan noget? Er det grundet maple fretboardet, de billige materialer fra en Mexico model? Dårlige opbevaringsforhold? Og hvor dyrt vil sådan noget mon være at fikse?

På forhånd tak for jeres betragtninger :)
--Martin

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Av - min mexicaner tele river?! (Så hold da op!)

Indlæg af Sasha »

Det kan skyldes klimatiske ting - kulde, tørke osv. - som får træet til at trække sig sammen om vinteren. Måske kan du være heldig, at det fortager sig igen med forårets komme. Ellers må du have en kompetent guitarbygger til at se på sagen og afrunde enderne på båndene.

Og jeg håber da ikke, at det dér Country-halløj kommer snigende, bare fordi man bliver ældre. I så fald må jeg citere Pete Townshend: Hope I die before I get old... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

nerøs
Johnny B. Goode
Indlæg: 155
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Av - min mexicaner tele river?! (Så hold da op!)

Indlæg af nerøs »

[quote="Sasha"]Det kan skyldes klimatiske ting - kulde, tørke osv. - som får træet til at trække sig sammen om vinteren. Måske kan du være heldig, at det fortager sig igen med forårets komme. Ellers må du have en kompetent guitarbygger til at se på sagen og afrunde enderne på båndene.

Og jeg håber da ikke, at det dér Country-halløj kommer snigende, bare fordi man bliver ældre. I så fald må jeg citere Pete Townshend: Hope I die before I get old... :-)[/quote]


er det ikke bare et spørgsmål om at holde sig ung af sind :-) ..... kunne man da håbe ;-)

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Av - min mexicaner tele river?! (Så hold da op!)

Indlæg af GuitaRasmus »

Det er rimeligt nemt at fikse - enten kan du selv købe en båndfil og runde kanterne, ellers skulle det kunne klares for teknikertimeløn hos et godt værksted. :)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

hrlarsen
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Av - min mexicaner tele river?! (Så hold da op!)

Indlæg af hrlarsen »

Generelt er det et stort problem på vore breddegrader. Hold guitaren i kufferten om vinteren og pas på radiatorer, gulvvarme, etc.
De fleste guitarfabrikanter fraskriver sig ethvert ansvar. Har selv måttet returnere et parti guitarer som ikke var i orden, men problemet er stort.Ikke mindst fordi den billige guitarproduktion ofte betyder at træet ikke får den rette tørringstid, og kommer fra områder med høj luftfugtighed. Dette sagt, så kan det altså også ske for dyre guitarer!

Martin K
Smoke On The Water
Indlæg: 55
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Av - min mexicaner tele river?! (Så hold da op!)

Indlæg af Martin K »

Hey,

Mange tak for svarene. Jeg må holde mig fra "mexicaner skrammel" for fremtiden.
Jeg kan vidst ligeså godt indrømme at jeg ikke har lyst til at påtage mig opgave med at slibe dem til selv.
Har I nogle guitar-techs kan anbefale i Københavns-området? Jeg har kun erfaring med Åke Westfeldt, som jeg var rigtig tilfreds med, men spørgsmålet er om han vil påtage sig sådan en lille opgave?
--Martin

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Av - min mexicaner tele river?! (Så hold da op!)

Indlæg af Sasha »

Hvorfor skulle han ikke ville det?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Av - min mexicaner tele river?! (Så hold da op!)

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg har aldrig fået lavet noget hos Åke, så ham vil jeg ikke udtale mig om, men Solle laver det fedeste båndarbejde jeg har set. Jeg har fået lavet 3 båndafretninger og bygget en guitar hos ham, og er ovenud tilfreds. Varmeste anbefalinger herfra. :)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Av - min mexicaner tele river?! (Så hold da op!)

Indlæg af fortytwo »

Selvfølgelig vil Åke det.. Og det samme vil Solle, Donovan hos Librium og Mark og Morten hos Aage (jaja, det hedder 4sound nu)..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Martin K
Smoke On The Water
Indlæg: 55
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Av - min mexicaner tele river?! (Så hold da op!)

Indlæg af Martin K »

Alright - takker for svarene. Det kan være jeg skal prøve at give ham Solle et ring, når nu Rasmus mener at han "laver det fedeste båndarbejde jeg har set". Så skal han da næsten have en chance :)
--Martin

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen