Tweed og guld til den grå

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Tweed og guld til den grå

Indlæg af Pluto »

Nu er det noget siden jeg har flashet her på gf og nu kan jeg ikke styre abstinenserne mere.Jeg har netop fået denne smukke Gibson L p Vos r6 ind som delvis bytte for en strat.Har været
på udkig efter en lp med P 90 pu. et stykke tid da jeg har fornemmelsen for at den vil være ret fed sammen med min nye Reinau Tweed Deluxe.Det er den så også men den er endnu federe sammen med mine ac 30er.DEn får simpelthen forstærkeren til at brække sig så smukt allerede ved forholdsvis lav volume.Jeg får næsten tåere i øjnene af at skrive dette ;)

Tweeden købte jeg for en 3 uger siden.Den er købt på dba men skulle være købt af forrige ejer fra ny i januar ,så den er praktisk talet ny.Der sidder 6v6 gt udg. rør og et 5y3 ensretter rør i.
preamp kan jeg ikke se hvad er andet end det ligner et Brimar.Højtaleren er en Weber kerasmisk 1265 .Det kan være reinau kan huske det.Jeg har skrevet lidt med Reinau og er blevet fortalt den er på ca. 14w som den står nu.Man kan så smide nogle 6l6 rør( 5881 i og et gz 34 ensretter i istedet får man 20w.Jeg har lige bestilt disse ved tubeampdoctor igår ( altså rør).Nu er jeg efterhånden 100% ac 30er freak så jeg skal lige vende mig til lyden ,men den er lidt sjov herhjemme.Den knækker på den ene kanal næsten fra nul af.Jeg har ikke haft den med i band sammenhæng endnu.Skrev lidt med Vajhøj og han fortalte han havde en celestion gold i hans.Det kan være det bliver næste projekt hvis jeg stadig ikke bliver helt gode venner med den.
Og det er ikke ampen den er gal med ,men helt sikker mig som er konservativ.

Billede

Billede
Sorte strater lyder bare bedst..

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Swampthing »

Ja jeg så godt goldtoppen inde på Aage.
Du må næsten give en prøvetur på både guitaren og forstærkeren.
Især forstærkeren.
De ser fede ud. :D

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af reindane »

[quote="Pluto"]Nu er det noget siden jeg har flashet her på gf og nu kan jeg ikke styre abstinenserne mere.Jeg har netop fået denne smukke Gibson L p Vos r6 ind som delvis bytte for en strat.Har været
på udkig efter en lp med P 90 pu. et stykke tid da jeg har fornemmelsen for at den vil være ret fed sammen med min nye Reinau Tweed Deluxe.Det er den så også men den er endnu federe sammen med mine ac 30er.DEn får simpelthen forstærkeren til at brække sig så smukt allerede ved forholdsvis lav volume.Jeg får næsten tåere i øjnene af at skrive dette ;)

Tweeden købte jeg for en 3 uger siden.Den er købt på dba men skulle være købt af forrige ejer fra ny i januar ,så den er praktisk talet ny.Der sidder 6v6 gt udg. rør og et 5y3 ensretter rør i.
preamp kan jeg ikke se hvad er andet end det ligner et Brimar.Højtaleren er en Weber kerasmisk 1265 .Det kan være reinau kan huske det.Jeg har skrevet lidt med Reinau og er blevet fortalt den er på ca. 14w som den står nu.Man kan så smide nogle 6l6 rør( 5881 i og et gz 34 ensretter i istedet får man 20w.Jeg har lige bestilt disse ved tubeampdoctor igår ( altså rør).Nu er jeg efterhånden 100% ac 30er freak så jeg skal lige vende mig til lyden ,men den er lidt sjov herhjemme.Den knækker på den ene kanal næsten fra nul af.Jeg har ikke haft den med i band sammenhæng endnu.Skrev lidt med Vajhøj og han fortalte han havde en celestion gold i hans.Det kan være det bliver næste projekt hvis jeg stadig ikke bliver helt gode venner med den.
Og det er i ampen den er gal med ,men helt sikker mig som er konservativ.

Billede

Billede[/quote]

Hej Pluto
En Celestion Alnico Gold vil bringe din Tweed Deluxe tættere på den syngende tone fra en VOX AC30 med Blue Alnicos end du har med den nuværende keramiske Weber 1265. Weber'en er mere over i Marshall end i VOX territorium.
Celestion Gold har, ligesom Celestion Blue, en fænomenal 3-dimensionel gengivelse, som keramiske enheder generelt ikke kan leve op til. Samtidig knækker alnico enheder sig hurtigere og komprimerer mere end keramiske enheder, der så til gengæld har et hurtigere, og mere "in your face" attack med højere clean headroom.
En "lille" 1 x 12", 12 - 15 watts amp, vil derfor, alt andet lige, spille højere og lyde mere som en 30 watter med en keramisk højttaler end med en tilsvarende alnico højttaler, på grund af alnico højttalerens kompression og lavere clean headroom.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Pluto »

swampthing vi må have en jam en dag.Jeg har både pa og mit eget øvelokale.Så det er bare at få samlet lidt folk.

og til Jens. Nu er det på ingen måde din forstærker den er galt med.Det er en virkelig imponerende lyd den kan fremføre størrelsen taget i betragtning.Men den siger jo ikke som mine ac 30ere og det var som udgangspunkt heller ikke meningen.Nu købte jeg de der Tungsol russia 5881 og et sovtek ensretter rør.De kostede jo ikke mere end 3-400 kr for det hele.Det er slet ikke sikkert at de er sagen iforhold til dem der sidder i nu.Nu vil jeg lige prøve.Jeg ender nok med at købe en alnico enhed for selvom jeg ikke kan bruge den i tweeden har jeg et kabinet til min ac 50er den kunne bruges til.Du skulle vel ikke have en Weber alnico af en slags på lager.?
Sorte strater lyder bare bedst..

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af reindane »

[quote="Pluto"]
og til Jens. Nu er det på ingen måde din forstærker den er galt med.Det er en virkelig imponerende lyd den kan fremføre størrelsen taget i betragtning.Men den siger jo ikke som mine ac 30ere og det var som udgangspunkt heller ikke meningen.Nu købte jeg de der Tungsol russia 5881 og et sovtek ensretter rør.De kostede jo ikke mere end 3-400 kr for det hele.Det er slet ikke sikkert at de er sagen iforhold til dem der sidder i nu.Nu vil jeg lige prøve.Jeg ender nok med at købe en alnico enhed for selvom jeg ikke kan bruge den i tweeden har jeg et kabinet til min ac 50er den kunne bruges til.Du skulle vel ikke have en Weber alnico af en slags på lager.?[/quote]

Den eneste alnico højttaler jeg har liggende, som jeg ikke selv bruger, er en Celestion Gold. ;)
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Sv: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Smittefar »

Hej Pluto

Jeg er glad for du flashede - det er et dejligt sæt :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sv: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Pluto »

[quote="Smittefar"]Hej Pluto

Jeg er glad for du flashede - det er et dejligt sæt :) [/quote]


Det var så lidt smittefar ;)
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Pluto »

[quote="reindane"][quote="Pluto"]
og til Jens. Nu er det på ingen måde din forstærker den er galt med.Det er en virkelig imponerende lyd den kan fremføre størrelsen taget i betragtning.Men den siger jo ikke som mine ac 30ere og det var som udgangspunkt heller ikke meningen.Nu købte jeg de der Tungsol russia 5881 og et sovtek ensretter rør.De kostede jo ikke mere end 3-400 kr for det hele.Det er slet ikke sikkert at de er sagen iforhold til dem der sidder i nu.Nu vil jeg lige prøve.Jeg ender nok med at købe en alnico enhed for selvom jeg ikke kan bruge den i tweeden har jeg et kabinet til min ac 50er den kunne bruges til.Du skulle vel ikke have en Weber alnico af en slags på lager.?[/quote]

Den eneste alnico højttaler jeg har liggende, som jeg ikke selv bruger, er en Celestion Gold. ;) [/quote]


Er den til salg eller skal jeg over på watfordvalve.uk og købe ?
Sorte strater lyder bare bedst..

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af reindane »

[quote="Pluto"][quote="reindane"][quote="Pluto"]
og til Jens. Nu er det på ingen måde din forstærker den er galt med.Det er en virkelig imponerende lyd den kan fremføre størrelsen taget i betragtning.Men den siger jo ikke som mine ac 30ere og det var som udgangspunkt heller ikke meningen.Nu købte jeg de der Tungsol russia 5881 og et sovtek ensretter rør.De kostede jo ikke mere end 3-400 kr for det hele.Det er slet ikke sikkert at de er sagen iforhold til dem der sidder i nu.Nu vil jeg lige prøve.Jeg ender nok med at købe en alnico enhed for selvom jeg ikke kan bruge den i tweeden har jeg et kabinet til min ac 50er den kunne bruges til.Du skulle vel ikke have en Weber alnico af en slags på lager.?[/quote]

Den eneste alnico højttaler jeg har liggende, som jeg ikke selv bruger, er en Celestion Gold. ;) [/quote]


Er den til salg eller skal jeg over på watfordvalve.uk og købe ?[/quote]

Den er til salg, men smid mig lige en mail på: <!-- e --><a href="mailto:lars.reinau@tdcadsl.dk">lars.reinau@tdcadsl.dk</a><!-- e --> hvis du er interesseret.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Odgaard »

Ærgeligt valg af gin. Men guitar og forstærker ser da fine ud :)

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Pluto »

[quote="Odgaard"]Ærgeligt valg af gin. Men guitar og forstærker ser da fine ud :) [/quote]


Jeg drikker meget sjældent Gin så den flaske må være mange år gammel efterhånden.Hvis jeg skal have en enkelt er det oftest en Cognac eller whisky.
Og tak ;)
Sorte strater lyder bare bedst..

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Snake Boots »

Hej Pluto

Sikke et fedt setup!!!

Det minder meget om mit setup. ;) Jeg spiller en del jobs på en R6 gennem en Reinau tweed bandmaster. Det lyder fantastisk!

Ang. højtalervalg **Advarsel: lang smøre.
Ang. højtalere så er det jo en smagssag. Jeg har selv været hele vejen rundt (og bevæger mig stadig). Da jeg havde en tweed deluxe kunne det til at begynde med ikke blive old school nok. En lavtspillende old school alnico (12A125). Det lød himmelsk. Organisk levende tone. Men på baggearsjobs kom setuppet total til kort i den sammenhæng jeg spillede i. Det skal hertil siges, at jeg ikke mikede forstærkeren op. Med ønske om at spille højere og med mere punch og cut gik jagten ind på en keramisk højtaler. Jeg prøvede jeg en masse forsk. højtalere i blindtest, og endte med stik imod mine forventninger at vælge den allerbilligeste keramiske. Med den spillede forstærkeren dobbelt så højt og havde meget mere punch og cut. Det lød nu super fedt live. På studieindspilninger lød det fedt, men ikke luftigt og 3D organisk på samme måde som med den "lille" alnico-højtaler. Lyden var lige så fed, men en anden. Der var ikke så meget "gammel howlin wolf chess plade" over lyden som før. Til gengæld lød det federe til andre ting. Til old school lyd i en indspilningssituation er det absolut bedst lydende højtaler jeg nogensinde har spillet igennem den gamle lavtspillende "fesne" Jensen P12r fra 1951, som sidder i min gamle gibson forstærker. Men live har den ingen bund, punch eller noget som helst.

Jeg har ikke købt og solgt højtalere i stort antal, men alligevel fået prøvet mine forstærkere igennem en del forskellige højtalere. Og jeg er kommet frem til det resultat, at det i det store handler om finde den rigtige højtaler til opgave. Og dermed først at gøre sig klart hvad opgaven er.

I den reinau forstærker jeg har nu, har jeg meget old school højtalere (weber signature med glat membran). Det lyder himmelsk, men giver også nogle udfordringer/begrænsninger live, hvor de har en tendens til at splatte ud og ikke skære igennem. Forstærkeren spiller nærmest lige så højt bagud som den gør fremad! I den anden boldgade har jeg et lukket 2x12" kabinet med EV-højtalere. Det lyder også fantastisk, men en helt helt anden lyd.

Så i mine øjne er højtalervalg ligesom at vælge mellem en 57 Chevy, en 2012 Bugatti, en 70'er land rover eller et bæltekøretøj. Der er ikke noget, som er bedst til alt.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Snake Boots »

PS: En alnico blue lyder FEDT i en tweed deluxe. Det kan være meget fedt, at blue'n runder noget af den dybe bas af deluxen. Kan ikke huske om jeg har hørt en gold, men det lyder sikkert også super... eller man skulle måske sige "deluxe" tø hø,

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Sasha »

Skal man ikke være lidt grå i toppen for at spille på dén kombination?

:-) :-) :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Pluto »

[quote="Sasha"]Skal man ikke være lidt grå i toppen for at spille på dén kombination?

:-) :-) :-)[/quote]


Jeg er da rimelig grå i toppen.Det startede allerede som 20 årig det grå hår.Nu er det sølvfarvet. ;)
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Pluto »

[quote="Snake Boots"]PS: En alnico blue lyder FEDT i en tweed deluxe. Det kan være meget fedt, at blue'n runder noget af den dybe bas af deluxen. Kan ikke huske om jeg har hørt en gold, men det lyder sikkert også super... eller man skulle måske sige "deluxe" tø hø,[/quote]


Jeg har faktisk ikke mindre end 4 celestion blue alnico til rådighed i mine 2 ac 30ere.men højtaler kablet er loddet på højtaleren så jeg har ikke fået mig taget sammen til at lodde en af endnu.
Men min teori er jo hvis jeg smider de der 5881 rør i så bliver den 20 w ,og så er der jo risiko for at sprænge højtaleren.Jeg har faktisk sprunget en alnico i min ac 30er på et tidspunkt så de kan altså fise af.Så en gold på 50w må være løsningen ellers har weber jo nogen kraftigere blue dogs.Men en gold er nemmest at få fat i og til en rimelig pris.Weber bliver for dyre med fragt og moms/told.
Men igen en 1265 c lyder okay.jeg skal nok bare vende mig til at det jo ikke er en ac 30 med 2x 12 enheder i.
Jeg starter med at forsøge med de dersens rør ,så må tide vise om der skal alnico i af en slags.Muligvis tager jeg mig sammen og får stjålet en blue fra min ac 30er som forsøg.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Sasha »

[quote="Pluto"][quote="Sasha"]Skal man ikke være lidt grå i toppen for at spille på dén kombination?

:-) :-) :-)[/quote]


Jeg er da rimelig grå i toppen.Det startede allerede som 20 årig det grå hår.Nu er det sølvfarvet. ;) [/quote]

Jamen, så er det i orden. Næste projekt må så være at blive morfar... :-)

Er der i øvrigt ikke lige noget med værdien på en katodemodstand, man skal være opmærksom på, hvis man skifter fra 6V6 til 6L6/5881..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Pluto »

[quote="Sasha"][quote="Pluto"][quote="Sasha"]Skal man ikke være lidt grå i toppen for at spille på dén kombination?

:-) :-) :-)[/quote]


Jeg er da rimelig grå i toppen.Det startede allerede som 20 årig det grå hår.Nu er det sølvfarvet. ;) [/quote]

Jamen, så er det i orden. Næste projekt må så være at blive morfar... :-)

Er der i øvrigt ikke lige noget med værdien på en katodemodstand, man skal være opmærksom på, hvis man skifter fra 6V6 til 6L6/5881..?[/quote]


Nu ved alle jo at det ikke er tekniker jeg er ,men tweeden skulle kunne skifte til de ovenævnte rør uden justering efter reinaus anvisning.Hvorfor og hvorfor ikke må han lige selv kommentere.
Og ang. morfar er det en es 335 igennem en twin reverb eller ?? :D
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Sasha »

Jamen, hvis Reinau siger, at det forholder sig sådan i hans forstærkere, må han jo have tjekket det. Jeg tror dog nok, at min nattesøvn ville have det bedst med lige at tjekke strømgennemgangen i rørene (bias) i forbindelse med sådan et skift - nøjagtigt som med enhver anden forstærker. Jeg HAR det nu engang bedst med at have tjekket de faktiske forhold i den konkrete forstærker med de konkrete rør. Hvad andre skal gøre, skal jeg ikke gøre mig til dommer over.

Og nej, nu var det nok mest et forsøg på at få bragt din civilstatus op på siden af din grejmæssige status :-) ES335 og Twin kræver som minimum også gråsprængt fuldskæg, islandsk sweater, brune fløjsbukser og majspibe... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Pluto »

[quote="Sasha"]Jamen, hvis Reinau siger, at det forholder sig sådan i hans forstærkere, må han jo have tjekket det. Jeg tror dog nok, at min nattesøvn ville have det bedst med lige at tjekke strømgennemgangen i rørene (bias) i forbindelse med sådan et skift - nøjagtigt som med enhver anden forstærker. Jeg HAR det nu engang bedst med at have tjekket de faktiske forhold i den konkrete forstærker med de konkrete rør. Hvad andre skal gøre, skal jeg ikke gøre mig til dommer over.

Og nej, nu var det nok mest et forsøg på at få bragt din civilstatus op på siden af din grejmæssige status :-) ES335 og Twin kræver som minimum også gråsprængt fuldskæg, islandsk sweater, brune fløjsbukser og majspibe... :-)[/quote]


Hvis der ikke sker noget ved lige at forsøge sig er det nok det jeg gør.hvis jeg så kan lide det skulle man måske få den bias justeret.

Gråssprængt fuldskæg skulle ikke være umuligt at få med lidt tålmodighed.Fløjsbukserne bliver sku sku svære at finde.es og twin har jeg haft ,men var ikke moden på daværende tidspunkt.
Men jeg skal nok nå det. ;)
Sorte strater lyder bare bedst..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen