Tweed og guld til den grå

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Snake Boots »

[quote="Pluto"][quote="Snake Boots"]PS: En alnico blue lyder FEDT i en tweed deluxe. Det kan være meget fedt, at blue'n runder noget af den dybe bas af deluxen. Kan ikke huske om jeg har hørt en gold, men det lyder sikkert også super... eller man skulle måske sige "deluxe" tø hø,[/quote]


Jeg har faktisk ikke mindre end 4 celestion blue alnico til rådighed i mine 2 ac 30ere.men højtaler kablet er loddet på højtaleren så jeg har ikke fået mig taget sammen til at lodde en af endnu.
Men min teori er jo hvis jeg smider de der 5881 rør i så bliver den 20 w ,og så er der jo risiko for at sprænge højtaleren.Jeg har faktisk sprunget en alnico i min ac 30er på et tidspunkt så de kan altså fise af.Så en gold på 50w må være løsningen ellers har weber jo nogen kraftigere blue dogs.Men en gold er nemmest at få fat i og til en rimelig pris.Weber bliver for dyre med fragt og moms/told.
Men igen en 1265 c lyder okay.jeg skal nok bare vende mig til at det jo ikke er en ac 30 med 2x 12 enheder i.
Jeg starter med at forsøge med de dersens rør ,så må tide vise om der skal alnico i af en slags.Muligvis tager jeg mig sammen og får stjålet en blue fra min ac 30er som forsøg.[/quote]
Skal man være på den sikre side er en Gold eller Blue Dog nok bedst. Men jeg vil mene, at det også kommer an på hvor hårdt man har tænkt sig at presse enheden. Spiller man rent på forstærkeren (og højtaleren) så ingen alarm. Prygler man forstærkeren med en boost-pedal osv. skal man nok også være lidt varsom. Men spiller man direkte i forstærkeren med en single coil guitar, så tror jeg nu godt en blue kan holde til strabadserne. Min gamle P12R lyder som om, at den er lige ved at dø. Holder man sig lige under punktet, hvor højtaleren lyder som om, den gennemlever sin dødskamp, så lyder det smukt. Jeg er sikker på, at en boost pedal foran forstærkeren ville aflive den højtaler ved første tone. Så jeg er meget forsigtig, og kunne aldrig finde på at lade andre spille på den.

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af JSThomsen »

Hej Pluto

Det ser ud som et rigtig fedt set-up - bortset måske fra dit gin :lol:

Du nævner at Celestion Gold er billigere end Weber?

Weber's AlNico (12") enheder koster ca. 200 USD, svarende til Dkr. 1200. Dertil kommer så fragt, moms, told, etc. men en Celestion Gold koster altså Dkr. 2400,- hos 4Sound?

Hvad er det jeg har overset? Det plejer da ikke at være en faktor 2 man skal benytte hvis man køber fra USA?

Og så en sidste ting - få dog sat den P90-LP til din AC-50 og så fortæl hvordan det lyder....... ;)

Mvh Jan

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Pluto »

[quote="JSThomsen"]Hej Pluto

Det ser ud som et rigtig fedt set-up - bortset måske fra dit gin :lol:

Du nævner at Celestion Gold er billigere end Weber?

Weber's AlNico (12") enheder koster ca. 200 USD, svarende til Dkr. 1200. Dertil kommer så fragt, moms, told, etc. men en Celestion Gold koster altså Dkr. 2400,- hos 4Sound?

Hvad er det jeg har overset? Det plejer da ikke at være en faktor 2 man skal benytte hvis man køber fra USA?

Og så en sidste ting - få dog sat den P90-LP til din AC-50 og så fortæl hvordan det lyder....... ;)

Mvh Jan[/quote]
¨
Du kan normalt altid købe Celestion ved Watfordvalves til en billigere pris end thomann og 4 sound.Og fragten fra Usa koster næsted det samme som højtaleren.Dvs, jeg købte 2 Weber 1230-55 derovre sidste år til jeg tror 110 dollars stykket og kom af med 110 dollars for fragt.Smid så told og moms oveni så bliver det for dyrt iforhold til mange af Celestions

Og jeg skal have goldie igennem ac 50eren idag.Den får jeg ikke brugt så meget
fordi det er ac 30erne der trækker.
Sorte strater lyder bare bedst..

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af reindane »

[quote="Sasha"]Jamen, hvis Reinau siger, at det forholder sig sådan i hans forstærkere, må han jo have tjekket det. Jeg tror dog nok, at min nattesøvn ville have det bedst med lige at tjekke strømgennemgangen i rørene (bias) i forbindelse med sådan et skift - nøjagtigt som med enhver anden forstærker. Jeg HAR det nu engang bedst med at have tjekket de faktiske forhold i den konkrete forstærker med de konkrete rør. Hvad andre skal gøre, skal jeg ikke gøre mig til dommer over.

Og nej, nu var det nok mest et forsøg på at få bragt din civilstatus op på siden af din grejmæssige status :-) ES335 og Twin kræver som minimum også gråsprængt fuldskæg, islandsk sweater, brune fløjsbukser og majspibe... :-)[/quote]

Det er rigtigt at kathodemodstanden i en Tweed Deluxe er kritisk, hvis man skifter fra 6V6 rør til 5881 eller 6L6 rør, men jeg har ændret værdien af denne modstand så sålænge Pluto kombinerer 6V6 powerrør med 5Y3 ensretteren og 5881/6L6 powerrør med GZ34/5AR4 ensretteren passer strømgennemgangen - bias.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Pluto »

[quote="reindane"][quote="Sasha"]Jamen, hvis Reinau siger, at det forholder sig sådan i hans forstærkere, må han jo have tjekket det. Jeg tror dog nok, at min nattesøvn ville have det bedst med lige at tjekke strømgennemgangen i rørene (bias) i forbindelse med sådan et skift - nøjagtigt som med enhver anden forstærker. Jeg HAR det nu engang bedst med at have tjekket de faktiske forhold i den konkrete forstærker med de konkrete rør. Hvad andre skal gøre, skal jeg ikke gøre mig til dommer over.

Og nej, nu var det nok mest et forsøg på at få bragt din civilstatus op på siden af din grejmæssige status :-) ES335 og Twin kræver som minimum også gråsprængt fuldskæg, islandsk sweater, brune fløjsbukser og majspibe... :-)[/quote]

Det er rigtigt at kathodemodstanden i en Tweed Deluxe er kritisk, hvis man skifter fra 6V6 rør til 5881 eller 6L6 rør, men jeg har ændret værdien af denne modstand så sålænge Pluto kombinerer 6V6 powerrør med 5Y3 ensretteren og 5881/6L6 powerrør med GZ34/5AR4 ensretteren passer strømgennemgangen - bias.[/quote]


Tak for opklaringen.Som jeg skriver er det jo kun for at eksperimentere jeg har købt de andre rør.jeg har lige stået og tæsket tweeden med goldie en time og det lyder fandme fedt.og ja det er faktisk meget Marshall agtigt også selvom det er open back.Cool. Nå nu skalk ac 50eren testes
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Sasha »

[quote="reindane"][quote="Sasha"]Jamen, hvis Reinau siger, at det forholder sig sådan i hans forstærkere, må han jo have tjekket det. Jeg tror dog nok, at min nattesøvn ville have det bedst med lige at tjekke strømgennemgangen i rørene (bias) i forbindelse med sådan et skift - nøjagtigt som med enhver anden forstærker. Jeg HAR det nu engang bedst med at have tjekket de faktiske forhold i den konkrete forstærker med de konkrete rør. Hvad andre skal gøre, skal jeg ikke gøre mig til dommer over.

Og nej, nu var det nok mest et forsøg på at få bragt din civilstatus op på siden af din grejmæssige status :-) ES335 og Twin kræver som minimum også gråsprængt fuldskæg, islandsk sweater, brune fløjsbukser og majspibe... :-)[/quote]

Det er rigtigt at kathodemodstanden i en Tweed Deluxe er kritisk, hvis man skifter fra 6V6 rør til 5881 eller 6L6 rør, men jeg har ændret værdien af denne modstand så sålænge Pluto kombinerer 6V6 powerrør med 5Y3 ensretteren og 5881/6L6 powerrør med GZ34/5AR4 ensretteren passer strømgennemgangen - bias.[/quote]

Jah-joh... men trækker alle henholdvis 6V6- og 6L6-rør lige meget strøm? Og er forskellen imellem de enkelte eksemplarer så tilpas lille, at katode-bias´ "selvregulering" kan rette det op? I don´t know... Jeg ville som sagt tjekke det. Men jeg har heller ikke rodet nok med disse forstærkere til at have den fornødne "fingerspitzgefühl" for, hvordan de opfører sig med forskellige rørkombinationer.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Per Ørum
Johnny B. Goode
Indlæg: 159
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Per Ørum »

ES335 og Twin kræver som minimum også gråsprængt fuldskæg, islandsk sweater, brune fløjsbukser og majspibe... :-)[/quote]

Nå så det mener du Søren?? :-)

[attachment=1]

[attachment=0]

Så må jeg ud og investere i kunstigt gråsprængt skæg, strikketrøje og fløjsbukser, men majspibe - det får du mig sgu aldrig til..:-)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Stevi »

[quote="Per Ørum"]
[quote="Sasha"]ES335 og Twin kræver som minimum også gråsprængt fuldskæg, islandsk sweater, brune fløjsbukser og majspibe... :-)[/quote]

Nå så det mener du Søren?? :-)



Så må jeg ud og investere i kunstigt gråsprængt skæg, strikketrøje og fløjsbukser, men majspibe - det får du mig sgu aldrig til..:-)[/quote]

Så kan du passende høre om de vil tage de rædderlige briller i bytte i butikken...
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Sasha »

Well, hvad kan jeg sige, andet end at visse mænd kommer i spånpladealderen - andre i 335-alderen... :-) Personligt har det dog sådan, at jeg faktisk synes, at jeg bliver mere og mere langhåret, anarkistisk og "foragt for magt-agtig", som tiden går...

Men nu jeg har dig, Per - et OT-spørgsmål: Der løber rygter herovre i det jyske om, at der i år ente ikke bliver noget vintageshow, eller at det ihvertfald skulle rykke til København, da et par store musikkæder tilsyneladende synes, at det er alt, alt alt for langt i lighed med alle andre at skulle bevæge sig HELT ned til Svendborg. Jeg regner selvfølgelig med, at det blot er fordrukkent musiker-ævl. Men nu tænkte jeg, at jeg lige så godt kunne få det rette svar "fra toppen"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Per Ørum
Johnny B. Goode
Indlæg: 159
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Per Ørum »

[quote="Sasha"]Well, hvad kan jeg sige, andet end at visse mænd kommer i spånpladealderen - andre i 335-alderen... :-) Personligt har det dog sådan, at jeg faktisk synes, at jeg bliver mere og mere langhåret, anarkistisk og "foragt for magt-agtig", som tiden går...

Aner ikke hvad du mener med det??????

Men nu jeg har dig, Per - et OT-spørgsmål: Der løber rygter herovre i det jyske om, at der i år ente ikke bliver noget vintageshow, eller at det ihvertfald skulle rykke til København, da et par store musikkæder tilsyneladende synes, at det er alt, alt alt for langt i lighed med alle andre at skulle bevæge sig HELT ned til Svendborg. Jeg regner selvfølgelig med, at det blot er fordrukkent musiker-ævl. Men nu tænkte jeg, at jeg lige så godt kunne få det rette svar "fra toppen"...[/quote]

Aner ikke hvad du mener med første del af dit indlæg?????

Skønt at der går rygter - det er tegn på at nogle interesserer sig for hvad der sker..
Men Søren uanset hvad der sker med Vintage-show så kan jeg forsikre dig at det ikke er nogle beslutninger som citat: "et par store musikkæder" har indflydelse på...

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Pluto »

Selvom du ikke har brune fløjsbukser tyder dine instrumenter dog alligevel på at du er bedstefar.men det er der jo heller ikke noget galt i.

Og ryk dog for s.... det vintage show tilbage i Håndværker eller borgerforeningen(ved ikke hvad det var).
Det var uden tvivl verdens hyggeligste messe.Og jeg har været til mange messer både i tyskland og herhjemme.Der er fandme ikke meget charme i Munchen hallerne.Byen er nu godkendt ,især om natten.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Sasha »

Jamen, det var egentlig også bare af hensyn til planlægningen. Jeg mener at kunne huske, at jeg ét eller andet sted - som respons på en kritik, der gik på, at programmet sidste år var lidt tyndt (og ja, jeg var én i dette kor!) - læste den helt rimelige opfordring: "Jamen, så bak dog op om arrangementet og kom og vis Jeres egne (vintage-)ting frem". Og jeg havde egentlig tænkt mig at følge denne opfordring. Ikke at jeg har nogen voldsomt stor eller prangende samling - dog muligvis et par enkelte stumper, som måske/måske ikke kunne interessere én eller anden. Men hvis der ikke bliver noget Vintageshow i år, er der jo ingen grund til at forsøge at hjemkalde diverse stykker løsøre, arrangere transport, spare sammen til leje af stand osv. osv.

Og jeg kan da kun tilslutte mig Plutos opfordring om at rykke arrangementet tilbage i de oprindelige lokaler. Det var blandt andet, at det netop foregik i disse fine, gamle og hyggelige lokaler, der var med til at give dette arragement sin helt specielle atmosfære, som - ihvertfald dengang - lå meget langt fra diverse åndsforladte og kønsløse salgsmesser. Det var som om, at det aldrig blev helt det samme ude i den dér sportshal...

Og jeg ved ikke rigtigt. Nu ville jeg i givet fald ikke slæbe mit habengut med for at skulle sælge noget - udelukkende for at showet´s gæster skulle have "lidt halvgammelt" at kigge på (og gerne røre ved og prøve osv. osv.). Men jeg vil nok sige, at hvis arrangementet pludselig rykkede til København, er jeg ikke sikker på, at min indre filantrop var stor nok til, at jeg ville gide at bumle hele vejen derover med svigerfars trailer på jydekrogen, selv om især det vintage-mæssige islæt i arrangementet har haft en stor plads i mit hjerte lige fra dag ét. Jeg synes, at Svendborg var et fint sted at "mødes på midten" - især da det lader til, at arrangørgruppen har mange gode lokaler forbindelser at trække på dernede.

Jeg er klar over, at der er mange andre hensyn at tage i forbindelse med sådan et arrangement. Men nu syntes jeg blot, at jeg lige ville lufte mine tanker omkring det. Og jeg synes, det ville være frygteligt ærgerligt, hvis det sidste Vintageshow havde været afholdt. Så jeg håber virkelig, at det blot er løse rygter og vildfaren sladder, jeg har lagt ører til...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Pluto »

Så fik jeg testet tweeden med gz 34 og 5881 rør.Jeg må tilstå at den oprindelige rør opsætning lyder federe ihvertfald med 1262 enheden.
Så nu har jeg bestemt at sådan skal det være.Jeg kæber ingen celestion gold sådan lige med det samme.Jeg skal lige have den med i bandet inden der sker mere ,hvis der skal ske noget.

Nogen der mangler 2 Tung-sol 5881 rør.Helt nye :D
Sorte strater lyder bare bedst..

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af reindane »

[quote="Pluto"]Så fik jeg testet tweeden med gz 34 og 5881 rør.Jeg må tilstå at den oprindelige rør opsætning lyder federe ihvertfald med 1262 enheden.
Så nu har jeg bestemt at sådan skal det være.Jeg kæber ingen celestion gold sådan lige med det samme.Jeg skal lige have den med i bandet inden der sker mere ,hvis der skal ske noget.

Nogen der mangler 2 Tung-sol 5881 rør.Helt nye :D [/quote]

Prøv lige TungSol 5881 / GZ34 kombinationen sammen med dit band, før du afskriver dem helt. 5881/GZ34 vil skære bedre gennem mix'et end 6V6GT/5Y3, da 5881/GZ34 kombinationen har mere attack og clean headroom end 6V6GT/5Y3, men ingen tvivl om, at 6V6 rør, enten med 5Y3 eller 5V4 ensretter lyder mere musikalsk end 6L6/5881 rør i en Tweed Deluxe.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Pluto »

[quote="reindane"][quote="Pluto"]Så fik jeg testet tweeden med gz 34 og 5881 rør.Jeg må tilstå at den oprindelige rør opsætning lyder federe ihvertfald med 1262 enheden.
Så nu har jeg bestemt at sådan skal det være.Jeg kæber ingen celestion gold sådan lige med det samme.Jeg skal lige have den med i bandet inden der sker mere ,hvis der skal ske noget.

Nogen der mangler 2 Tung-sol 5881 rør.Helt nye :D [/quote]

Prøv lige TungSol 5881 / GZ34 kombinationen sammen med dit band, før du afskriver dem helt. 5881/GZ34 vil skære bedre gennem mix'et end 6V6GT/5Y3, da 5881/GZ34 kombinationen har mere attack og clean headroom end 6V6GT/5Y3, men ingen tvivl om, at 6V6 rør, enten med 5Y3 eller 5V4 ensretter lyder mere musikalsk i en Tweed Deluxe.[/quote]


Jeg kan godt mærke der er mere headroom med 5881 rørene end med 6v6.Så jeg gemmer dem lidt endnu hvis jeg nu skulle mangle lidt hr med bandet.Men jeg
er blevet noget bedre venner med den end for en uge siden.
Sorte strater lyder bare bedst..

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af reindane »

[quote="Pluto"][quote="reindane"][quote="Pluto"]Så fik jeg testet tweeden med gz 34 og 5881 rør.Jeg må tilstå at den oprindelige rør opsætning lyder federe ihvertfald med 1262 enheden.
Så nu har jeg bestemt at sådan skal det være.Jeg kæber ingen celestion gold sådan lige med det samme.Jeg skal lige have den med i bandet inden der sker mere ,hvis der skal ske noget.

Nogen der mangler 2 Tung-sol 5881 rør.Helt nye :D [/quote]

Prøv lige TungSol 5881 / GZ34 kombinationen sammen med dit band, før du afskriver dem helt. 5881/GZ34 vil skære bedre gennem mix'et end 6V6GT/5Y3, da 5881/GZ34 kombinationen har mere attack og clean headroom end 6V6GT/5Y3, men ingen tvivl om, at 6V6 rør, enten med 5Y3 eller 5V4 ensretter lyder mere musikalsk i en Tweed Deluxe.[/quote]


Jeg kan godt mærke der er mere headroom med 5881 rørene end med 6v6.Så jeg gemmer dem lidt endnu hvis jeg nu skulle mangle lidt hr med bandet.Men jeg
er blevet noget bedre venner med den end for en uge siden.[/quote]

Hvis du ender ud i overvejelser om en anden højttaler til Deluxen, ville jeg ikke undlade at lytte på Webers nye 12" Grey Wolf, som er en crunchy og punchy fætter til Webers Blue Dog (kopi af Celestion Blue). Grey Wolf har samme tonale (bas, mellemtone, diskant) balance som Celestion Gold, men har bedre attack og en mere smooth diskant end Celestion Blue og Gold, hvis klingende eller tindrende diskant - i mine ører - let bliver for meget af det gode.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tweed og guld til den grå

Indlæg af Sasha »

Ja, sådan går det, når man bliver for gammel... så er det sgu´ slut med det dér Strat-larm...!!! :-)

<!-- m --><a class="postlink" href=" ... re=related</a><!-- m -->

De havde ikke engang råd til en rigtig Gibson, lader det til... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen