Så fik jeg nok af podèns digitale lyde

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Så fik jeg nok af podèns digitale lyde

Indlæg af martin h »

Halløj alle jeg kloge erfarne folk.

Jeg har en periode benyttet, først Pod XT, siden Pod X3 som jo er samme surdej, samme lyde.
Jeg har været glad for de mange muligheder men er hammerende træt af den digitale lyd.
Jeg spiller primært hjemme og indspiller også her. Spiller i band med el trommer og jeg samler det hele i en firewire mixer er giver mig mulighed for at indspille på separate spor. Jeg bor i lejlighed og det fungerer tilfredsstillende, bortset fra guitar ”Sound`en”
Jeg har købt en Koch Studio tone i går. Valget faldt efter at blandt andet have læst om den her på siden, på sådan en fætter fordi den, hvis jeg ellers har forstået det rigtigt er den eneste på markedet der giver mulighed for at slukke højtaleren, køre direkte i pulten, men stadig lyde godt, men også lyde af rør uden man spiller vanvittig højt gennem dens egen højtaler.
Sælger forslog at jeg brugte modulation og delay fra Pod`en loop`et eller inden forstærkeren.
Men jeg har leget lidt med det i dag og tror ikke det holder i længden…

Hvordan gør i, i den virkelige verden? Boost/drive, modulation, delay som pedaler før amp og rumklang efter?
Hvad bruger i loop til? Umiddelbart lod Pod`en bedst før forstærkeren frem for i loop`et.
Jeg falder ikke i svime over fjeder rumklangen og målet må være at skabe en signal kæde som kan fungere under de hemmelige forhold, men også tages med ud i den virkelige verden….
Jeg har ikke en pind anvendelig erfaring. Var ude at spille lidt som knægt og holdt pause i mange år fra guitaren og der er jo løbet en del øl i klaveret siden da
Inden nogle spørger om lyd ideal så er vi i retning af Gilmore, men hidtil har det ikke været til at få en brugbar overdrive lyd med en Us std Strat, men her synes jeg at første hånds indtrykket af Koch ampèn tyder på at det lader sig gøre.
En god varm humbucker sound til taler mig bestemt også.
Kom endelig med forslag. Det findes en masse grej jeg ikke kender, en masse grej jeg ikke aner hvordan lyder. Stereo Delay kan jeg godt være bange for jeg kommer til at savne….


Mvh
Martin

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Så fik jeg nok af podèns digitale lyde

Indlæg af Lysgaard »

Tillykke med din nye forstærker.

Kræn har lavet en glimrende mini pedal guide her:
<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://gear-freak.dk/forum/guitar-bas/t ... c4.html</a><!-- l -->

Spiller Gilmore ikke Hiwatt? Uden at kloge mig alt for meget så synes jeg at kunne huske at den der Koch studiotone er ret VOX agtig? Nå - anyways - det handler jo først og fremmest om at finde sin grundlyd - og så arbejde ud fra det. Som du sikkert kan fornemme ud fra folks indlæg på sitet her, er det en proces der aldrig stopper.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så fik jeg nok af podèns digitale lyde

Indlæg af Smittefar »

Hejsa og tillykke med en forstærker, som jeg virkelig holder meget af.

Jeg kan godt forstå, hvis du ikke er specielt imponeret af fjederrumklangen, den er sgu en halvtynd kop te - jeg bruger ikke ret meget rumklang, så det generer mig ikke synderligt.

Når du indspiller, vil jeg foreslå dig at bruge dit indspilningsprogram (DAW) til at tilføje rumklang, delay, chorus, etc. i mixet. Der er det bedst (synes jeg) at indspille den tørre lyd.

I band sammenhæng må man jo arbejde med andre løsninger. Hvis du vil have en erstatning for fjederrumklangen, vil jeg ikke tøve med at anbefale T-rex tone bug reverb - den har jeg rent faktisk testet på min egen forstærker, og den lød meget bedre end den indbyggede fjederrumklang. Den ville jeg sætte i loopet - ligeledes ville jeg sætte en delay pedal i loopet - der er rigtig mange gode, min favorit er Strymons El Capistan, men der er mange billigere alternativer, der gør jobbet rigtig godt.

Som inspiration viser jeg lige mit board, som jeg bruger det sammen med studiotonen

Billede

Kæden er
Guitar->
Tuner->Keeley Fuzz Head->Wah->Compressor->Chorus->Boost'n'Buff
->Studiotone input
->Studiotone FX send
->Phase Shifter->TC Delay->MXR Booster
->Studiotone FX return

Hvis jeg skulle ramme Gilmour lyd ville jeg bruge min strat på neck pickuppen (Texas special), sætte studiotonen på drivekanalen, tænde min compressor, chorus (i vibrato mode måske) og Boost'n'Buff og så lige en masse delays.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Så fik jeg nok af podèns digitale lyde

Indlæg af martin h »

Tak for indspark
Jo Gilmore spiller Hiwat. Jeg nævnte ham bare for at give en ide om hvor vi er henne af, men det er groft sagt da jeg ikke er ude i at kopiere.
Det er meget rammende sagt at det handler om at finde en grund lyd og det synes jeg Koch`en gør godt.
Og ja, jagten på drømme lyden stopper nok aldrig, men sådan er det når man går op i noget, og så er det vist ligegyldigt hvad man kaster sin kærlighed på
@Smittefar jeg er med på at det er en fordel at indspille tørt signal, men jeg vil gerne opbygge noget der også kan bruges live og så er der jo kun en vej.
Øvelsen i at bruge det skal der jo også til og ikke mindst derfor er det godt at indspille når vi øver.
Men forstærkeren giver da mulighed for både at indspille tørt signal og ”snavset” med de udgange den har hvis jeg ellers forstår manualen rigtigt

Martin

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så fik jeg nok af podèns digitale lyde

Indlæg af Jackie van Hippie »

Tørt signal = Ingen effekter og har ikke noget med forvrængning (snavs) at gøre.

Var jeg dig ville jeg nok starte med at se om forstærkerens tre kanaler dækker dine behov af grundlyde (om de har nok gain og lyder som du vil ha' dem til). Ellers er der ikke andet for end at prøve en masse overdrive/distortion/fuzz pedaler med din forstærker. Derefter ville jeg skaffe mig en god delay pedal og rumklang hvis det absolut er nødvendigt, en rumklang (som regel syntes jeg rumklang er fedt hjemme i stuen, men unødvendigt på de fleste spillesteder). Begge pedaler ville ryge i loop'et sammen med en boost pedal til at hæve signalet ved solo etc.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Madmax25
Smoke On The Water
Indlæg: 61
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Så fik jeg nok af podèns digitale lyde

Indlæg af Madmax25 »

Hvis vi nu starter med at bruge det setup du allerede har, og så prøver at få det til at virke optimalt, så vil jeg anbefale dig, at du gør følgende (såfremt du stadig er interesseret i at bruge din POD):

Sæt din Line6 X3's amp out til din Studiotones loop return. Sørg for at du slår kabinet-modellering på POD'en fra. På den måde virker din POD som en forforstærker til Koch'en. Jeg gør noget lignende med min Vox Tonelab (meget lig POD'en) og min forstærker, og jeg er meget glad for resultatet.

Når det kommer til at optage den gode lyd, så har jeg ikke så gode erfaringer med de indbyggede rec udgange jeg har prøvet i forskellige forstærkere. Det kan da meget vel være, at Koch'en er undtagelsen der bekræfter reglen, men jeg vil stadig forholde mig skeptisk. Det bedste resultat (for mig) når jeg skal optage lydløst, er at bruge sådan én fætter:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/oevrige-signa ... rige-signa ... pdi03.html</a><!-- m -->
(jeg bruger 8 Ohms versionen, det var det, der passede til min forstærkers udgangseffekt)

Når det så er sagt, så er der (i mine ører) ikke noget der lyder helt lige så godt, som at sætte en mikrofon foran et kabinet, men ovenstående har været det, der kommer tættest på.

Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Så fik jeg nok af podèns digitale lyde

Indlæg af martin h »

Tak skal i have.

Det kræver lidt ekspermienteren at finde den optimale løsning

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så fik jeg nok af podèns digitale lyde

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes, det ville være synd at bruge POD'en som preamp - Kochens preamp er sgu fed, og jeg ser absolut ingen grund til at bypasse den.

Jeg fandt lige et par ældgamle lydklip, der er lavet med recording out på Kochen <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.smistrup.com/fora/koch/itson ... ove.mp3</a><!-- m --> og <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.smistrup.com/fora/koch/itson ... koch/itson ... ergain.mp3</a><!-- m -->

Denne tråd indeholder i øvrigt en masse lydklip med studiotonen med en masse forskellige mikrofoner og en del forskellige Direct out/recording løsninger <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://gear-freak.dk/forum/scene-lyd-te ... 56.html</a><!-- l -->
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
martin h
Smoke On The Water
Indlæg: 69
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Så fik jeg nok af podèns digitale lyde

Indlæg af martin h »

[quote="Smittefar"]Jeg synes, det ville være synd at bruge POD'en som preamp - Kochens preamp er sgu fed, og jeg ser absolut ingen grund til at bypasse den.

Jeg fandt lige et par ældgamle lydklip, der er lavet med recording out på Kochen <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.smistrup.com/fora/koch/itson ... ove.mp3</a><!-- m --> og <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.smistrup.com/fora/koch/itson ... koch/itson ... ergain.mp3</a><!-- m -->

Denne tråd indeholder i øvrigt en masse lydklip med studiotonen med en masse forskellige mikrofoner og en del forskellige Direct out/recording løsninger <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://gear-freak.dk/forum/scene-lyd-te ... 56.html</a><!-- l -->[/quote]


Jeg har været den tråd igenne inden jeg købte forstærkernen. Fin tråd :clap: :clap:

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen