Portning af 1x12 kabinet

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Portning af 1x12 kabinet

Indlæg af FunkyValle »

Hejsa

Jeg har dette kabinet (Harley Benton G112):
Billede
Og set bagfra:
Billede

Kabinettet er gjort klar til portning, som det kan ses af billede 2.
Hullerne er Ø2,25 tommer = 59 mm

Har I nogle ideer til, hvor jeg kan finde et par enkle og billige rør til at sætte i hullerne?

Og nogen ide om, hvor lange rørene skal være? Jeg har fundet en længere tråd på Soundcheck, hvor der diskuteres om længden og tykkelsen på rørene, men det er en lidt for langhåret forklaring til min forstand.

Hos Thansen har de sådanne basrør, der umiddelbart passer i hullerne:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thansen.dk/product.asp?c=665 ... .asp?c=665 ... 1222802921</a><!-- m -->
Men frontstoffet er så fast monteret, så jeg ikke kan komme til hullerne forfra.

I tråden på Soundcheck er der nævnt helt almindelige billige plastrør.
Kunne det være noget som disse?: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.harald-nyborg.dk/p8978/pp-af ... 8978/pp-af ... r-40x250mm</a><!-- m -->

Derudover skal der selvfølgelig også en plade på til at dække bagsiden af kabinettet, men den er noget mere ligetil at få styr på...

PS: Inden længe skal jeg også have udskiftet den noname højtaler, der sidder i, men det er ikke første prioritet lige nu.
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Portning af 1x12 kabinet

Indlæg af munch_30 »

Hej.

Spændende selvbyggerprojekt.

Du kan jo starte med at høre, hvorledes det lyder med og uden rør i. Alternativt sted til Thansen er f.eks. <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.danskaudioteknik.dk/">http:/ ... nik.dk/</a><!-- m --> søg under produkter og selvbyg tilbehør.

Suhr og Bogner Cubes har ca. 8-10 cm rørlængder. Du kan jo starte med at rør`ne er lange nok - de kan altid afkortes lidt. Evt. kan du også bore hullerne lidt op til en lidt større dimension. 70-80 mm. ca..

Jeg har god erfaring med at montere dæmpevat på alle sider i kabinettet undtagen fronten - især i portede kabinetter, der ellers godt kan blive lidt "rungende".

Er det en EV12L enhed, der kan anes på havestolen ? :)

Her fint billede af Bogner Cubes og CAA 112 som inspiration (top kvalitetskabinetter - de bedste jeg har prøvet):

Billede
Kim

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Portning af 1x12 kabinet

Indlæg af FunkyValle »

[quote="munch_30"]

Er det en EV12L enhed, der kan anes på havestolen ? :)
[/quote]

Billeder er ikke af mit kabinet, men blot billeder af tilsvarende kabinet fundet via Google...
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Portning af 1x12 kabinet

Indlæg af munch_30 »

Ok :D

Det billede jeg har postet er også "arkivbillede".

I tillæg til kommentarerne ovenfor kan dæmpevat også købes hos Biltema: <!-- m --><a class="postlink" href="http://biltema.dk/da/Bil---MC/Bilradio/ ... /Bilradio/ ... stk-31604/</a><!-- m -->

Super fin kvalitet til pengene.
Kim

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Portning af 1x12 kabinet

Indlæg af AnotherDan »

Giv gerne en tilbagemelding hvordan dit projekt løber af sig - jeg har længe ville bygge et kabinet baseret på bogners cube...
Bah

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Portning af 1x12 kabinet

Indlæg af Søren Dyhr »

Her sidder jeg som PA mand og syntes at portning er lidt noget fanden har skabt, fordi det giver nogle enorme fasedrej lige i ind-tunings frekvensen, hvilket er i realiteten er indførsel af et lille delay i bunden, lidt ligesom en BBE pedal gør. Ok det som så skulle være charmen ved det er at der først sker efter forvrængings bidraget fra rør og trafo i forstærkertrinnet???

--sd

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Portning af 1x12 kabinet

Indlæg af Sasha »

Skal dét tolkes derhen, at det er svært at mic´e up og lave god lyd på ud over PA´et?

(har selv haft lidt samme overvejelser - ihvertfald omkring hvordan man mest optimalt mic´er sådan et kabinet)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Portning af 1x12 kabinet

Indlæg af FunkyValle »

Fra min side, så går øvelsen ud på at få noget fyldig lyd ud af et lille kabinet.
Det skal primært bruges i øvelokalet og på små jobs med mit pop/soul band.
Til almindelige jobs og opefter har jeg et 4x12 kabinet til at flytte luften bag mig...
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Portning af 1x12 kabinet

Indlæg af munch_30 »

Ideen med et portet 1x12´er er at få en relativ "stor" og fyldig lyd af "kun" et 1x12-kabinet. Nogle sammenligner et 1x12" portet kabinet med et 4x12`er. Det vil jeg sige er lige at spænde buen for meget. Mere som et 2x12", der ikke er portet i mine ører. Et portet kabinet er for egenoplevelsen af fyldig lyd - lyden over PA er den samme efter min erfaring (kan tage fejl). Hvis man roder med at ville mic`e porthullerne op, så er det en anden problematik (har ikke set eller praktiseret det selv - kan ej heller se ideen med det).

@S. Dyhr. spændende at høre om dine erfaringer. Jeg har ikke hørt eller oplevet det skulle være problematisk at mic`e mine portede kabinettetter op som vanligt (selvf. ikke mic`e porthullerne op), men måske har du nogle erfaringer set med lydmandens "briller, der kan adressere aspektet nærmere.

Som tillæg til fænomenet portet kabinet, skal vi vel også have med at diverse monitorer, baskabinetter, subwooferer med mere, ligeledes er portede. altså flere faktorer i den samlede "ligning" over portede kabinetter.
Kim

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Portning af 1x12 kabinet

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg spiller pt. udelukkende på portede kabinetter. Jeg har to 1x12" og et 2x12". Tilmed er det mig der laver lyd i bandet, så jeg vil gerne byde ind med mine erfaringer.

Grunden til min forelskelse er at de portede kabinetter opfører sig meget lineært i forhold til de rum/lokaliteter jeg spiller, dvs at jeg kan regne med hvordan min guitar føles og lyder. Det har endvidere medført at jeg kan sænke mit lydtryk noget fordi jeg ikke skal døje med at få den rigtige fornemmelse. Jeg har heller ikke oplevet problemer i forhold til at mic'e op. De portede kabinetter har i mine ører en rigtig lækker bund, men jeg kunne sagtens forestille mig guitarister der kunne overdrive bunden noget så det bliver for buldrende i bandsammenhæng.

Mvh,
Morten Lyse

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Portning af 1x12 kabinet

Indlæg af Søren Dyhr »

En ting som ikke portede kabinetter har er at impulsen er mere korrekt og at der ikke er så mange dikkedarer med spredningsforholdene ... rigtigt mange comboer er dipole lydgivere og derfor i forvejen noget af en rodebutik, som jeg da godt kan forstå man vil have lidt styr på ved at lukke bagsiden og porte i fronten i stedet for. Men det er altså ikke nok til at få den ensartede lyd i lokalet som Morten Lyse siger, den eneste måde man kan styre spredningsforhold er så vidt jeg ved, at gå meget langt ned i membran diameter (3" ...) og så køre en hulens masse af dem i søjle.

Når det kommer til mix af et vilkårligt kabinet så drejer det sig her om at få så lidt overhør fra scenen, og her har dipol kabinetterne faktisk en fordel hvis de stilles op på flightcase'en og spiller ind på scenen fra siden, fordi de to sider er ude af fase, og mix positionen så er i den døde vinkel (...sker næsten aldrig) de fleste vil flash'e deres indkøb for peers.

Så kommer vi til partituret, for tiden har man i bassistens lyd rigtigt meget kabinet lyd via mikrofon ...altså 2. 3. 4. harmonisk forvrængning og knap så meget grundtone ... altså det stik modsatte af 80'ernes reaggae partitur. Hvorfor man kommer man nu til at lave kollision omkring 200 hz imellem bassens lyd og guitaren hvis der er for meget bund i guitaren, de fleste lydfolk der mixer på digitale pulte lægger lowcut på alting for at få ryddet op ... hvorfor grundtonen i bassens lyd diskrimineres for at få plads til stortromme - og på samme måde ryger lowcuttet ret højt op på guitar kabinettet og man laver i stedet hugget via lang attack-tids kompression i stedet for.

Det skulle måske lige siges til et af de andre spørgsmål - jeg kunne ikke drømme om at mic'e porten op med mindre det er den gammeldags dipol, hvor jeg så med 2 mikrofoner kan få en med top og åbenhed fra fronten og en komprimeret fra bagsiden - men jeg bruger altså for det meste 906'eren til at lave bunden med og Palmer 09'eren til skrigeriet.

Til Kim (munch_30) vil jeg sige, at portede kabinetter i alt andet er et nødvendigt onde - da kabinetterne alt andet end lige ville blive uhåndterlig store at bakse rundt med på landevejene ... fordi hyre afregningen er meget forskellig fra 80'erne hvor der ikke var regionale spillesteder, og vi stadig kørte rundt med horn-kabinetter. Idag kan kun ballebands have et halvstort PA ... men skal ikke udi i noget der kræver hænger-træk i flertal, det skal helst kunne være i en bil der kræver førebevis til personbil.

--sd

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Portning af 1x12 kabinet

Indlæg af Morten_Lyse »

Hej Søren.

Jeg er ikke i tvivl om, at du har ret i det du skriver. Det ryger bare noget hen over hovedet på mig, da jeg slet ikke har den forståelse og viden om at lave lyd, der skal til for at forstå de højere mekanismer bag god (eller dårlig) "live-lyd."

Alt i alt fastholder jeg dog mit argument: Både jeg og mine band-mates er rigtig godt tilfreds med de portede kabinetter jeg nu bruger. Lavere scene-lydtryk og et mere ensartet udtryk fra job til job. Her spiller min manglende teoretiske og lydtekniske viden nok ind, men som man så ofte kan sige; hvis det lyder godt, er det godt.

Med venlig hilsen
Morten Lyse

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Portning af 1x12 kabinet

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg vil så sige at du også bringer noget nyt til mig her, jeg har aldrig tænkt over at mere bund i combo'en kunne få guitarister til at spille lavere på scenen. Jeg kan selvfølgelig godt se der er nogle pointer med hensyn til intonation, fordi man på afstand vil have niveau skift på de forskellige overtoner, man ellers skulle bruge til kunstigt at danne den manglende grundtone ud fra ... det jeg her er ude i er en psyko-akustisk effekt der kaldes "Missing fundamental":

<!-- m --><a class="postlink" href="http://en.wikipedia.org/wiki/Missing_fu ... amental</a><!-- m -->

Og hvis vi ser på hvordan en vilkårligt valgt 12" opfører sig vil der være noget beaming (tunger med fuldt lydtryk ved siden af huller uden) fra 1 K og opefter, det vil sige at lydtrykket en tone giver når man drejer sig lidt væk fra aksen vil forsvinde visse steder fordi midter kalotten og kantophænget kommer ud af fase, delvist på grund af membranen vrider sig men også tiden lyden er om at ankomme fra de forskellige steder på membranen. Bølge længden ved 1200 hz er 12" og det er på godt dansk 30 cm og oppe ved 2k4 er den kun 15 cm.

Nu ligger grundtonen i det man spiller på guitaren vel sådan ca. som gennemsnit ved en 120 hz ... men der også her amp'en holder op med at sige noget for alvor ... men det betyder mindre da overtone indholdet for hjernen til at sige OK grundtonen er faktisk et andet sted at dømme efter overtonerne. Men når man bevæger sig væk fra højttalerens akse vil der blive slukket for nogle af overtonerne - og det kan jo være det som skaber den fornødne forvirring i hjernen til at man føler at der vist skal crankes lidt, du løser det så ved at gå den modsatte vej ved at sige lad os få noget knald på selve grundtonen, så man ikke bliver snydt når man ikke står på aksen af enheden.

Men man så også gøre sig klart at bassen så ikke kan ligge der i det område, den må i stedet lægge sig uden om - spille dybere end stortrommen eller have et funky klik eller fuzzbox på, når den ikke blot skal spille unisont med guitaren, og stortrommen skal også være meget klikkende hvis den overhovedet skal have en ligestillet rolle med bassen ... det er sådan med alle numre så er der en af dem bassen eller stortrommen der løber af med sejren, og de her ting skifter meget efter hvilken stilart der spilles. Prøv og lyt til fordelingen på Poul Halbergs Powertrio i nummeret Crossroads ... her er stortrommen er stor 24" motherfucker og bassen er en halv-akustisk med temmelig meget distortion ... men "drive"'et kommer ikke fra stortromme men i stedet for ride-bækken og basspil ... så det giver plads til bundsovs fra guitaren.

Kan du ikke uploade en snas lyd optaget på et job, så jeg kunne se om det passer ind i hvad jeg fornemmer det her handler om Morten??

--sd

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Portning af 1x12 kabinet

Indlæg af munch_30 »

@ Morten Lyse: helt enig i dine oplevelser omkring lydtryk, osv..

@ Søren Dyhr. Må sige jeg stod lidt af ovenfor (måske bare mig) - vi kom lidt vidt omkring i "pensum" - for mig i hvert fald :D . Jeg er med på, at der kunne være argumenter for at spille uden "baggear". F.eks. triggertrommer, Axe FX på guitar og deslige på bas. dermed kan en lydmand suverænt og sikkert mere ideelt på mange måde styre lyden i fronten uden overhør og deslige. Det kunne være spændende at prøve i øvrigt (anden diskussion).

Tilbage til "normalen"/"virkeligheden for mange af os. Vi spiller ofte en slags baggearjobs med et "forstørret" sanganglæg. I mit eget tilfælde to til fire stk. 18" aktive subs, et par topkasser i hver side og en Mackie Mixer. Fint kompakt setup (1200 kg. cargotrailer) der løfter trommer, bas og stereoguitar fint ud i fronten sammen med vokaler. Hertil lidt "krydderi" i form af lyd fra baggear.

Lige et helt konkret afklarende spørgsmål specifikt til overskriften: "Portning af 1x12 kabinet" og et forstørret sanganlæg:

Vil du foretrække et 4x12" kabinet der spiller (også med masser af bund) frem for et 1x12 portet kabinet og i givet fald hvorfor? Mener du at closemiking af portede kabinetter vil give en forskellig lydgengivelse i fronten ? I så fald skyldes det så ikke kun overhør i de andre mikrofoner eller ?

Omkring det med at sætte forstærkere op på ølkasser, vinkle dem ind over scenen, etc. , så er det jo for at begrænse overhør, hvilket kan være et "nødvendigt" onde. Må dog hertil sige, at guitarkabinetter/comboer kan blive en noget tyndbenet forestilling at lytte til placeret på den måde. Ikke mindst hvis de ikke er lukkede bagtil. Tillægger man yderligere, at der ikke er bagvæg (ind over scenen eller uden bagvæg på åben scene), så forsvinder disse kabinetter/comboer fuldstændigt. Man kan skrue op i en uendelighed uden at kunne høre/fornemme noget som helst. Det er lige præcis derfor, at et lukket (gerne portet) kabinet er konsistent i sin lydgengivelse upåagtet hvilken scene eller rum, der bliver spillet på/i. Jeg har præcis samme oplevelse og erfaring i relation hertil, som du Morten også har pointeret ovenfor.
Kim

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Portning af 1x12 kabinet

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="munch_30"]Vil du foretrække et 4x12" kabinet der spiller (også med masser af bund) frem for et 1x12 portet kabinet og i givet fald hvorfor? Mener du at closemiking af portede kabinetter vil give en forskellig lydgengivelse i fronten ? I så fald skyldes det så ikke kun overhør i de andre mikrofoner eller ?[/quote]

Det som er problemet for mig er baggear overhør fra scenen, hvad der ryger i de andre mikrofoner er af mindre betydning ... med mindre det er jazz hvor der laves en 80% af lyden på overheads, basal rock og rul close-mic'er jeg bækkener nedefra så der højest er 10 cm fra mikrofon til lydkilde ligegyldigt hvilken ting vi taler om og det er så sådan at der gælder 3:1 reglen, at tingene der ligger ud over 3 gange de 10 cm jeg max kører med vil ligge forholdsvis langt nede, også specielt fordi jeg/vi søger at bruge dynamiske mikrofoner så langt henad vejen som muligt.

Nej med det samme der kommer en port på et kabinet, vil det få nogle ændrede retningsegenskaber der typisk 3D-grafisk ville kunne ligne en stor wiener pølse imellem mix position og guitar forstærker så man bliver snydt til at mix skævt, altså et mere langstrakt kast ... hvorfor hvis man sætter en optager på pulten i værste fald kommer til at lyde sådan her:

[youtube]C7QwahV4ncE[/youtube]

Ok der er måske lidt flere ting ivejen her, men mix balancen er klart påvirket af tungt overhør fra scenen - jeg håber ikke at der nogen af læserne der føler sig hængt ud af det her klip???

--sd

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Portning af 1x12 kabinet

Indlæg af munch_30 »

@ Søren Dyhr. HHHmmm .... sjovt klip, men også noget misvisende i forhold til dine specifikke forslag mht. guitar ovenfor i tråden. På videoen ses og høres en "papirtynd" og træls guitarcombo sat op på en bord, som spiller på tværs af scenen. Jeg er med på overhørsdelen, som altid er i spil - ikke mindst, hvis man spiller højt på baggearet.

Som en sidebemærkning er portede kabinetter meget forskelligt konstrueret og designet - også guitarkabinetter. Med samme enhed skal jeg lige love for, at der er forskel på mine CAA 112`ere og så Mesa Thiele 112`ere. Suhr porter sine kabinetter specifikt til enheder, hvorfor mange har erfaret, at ikke alle enheder lyder godt i deres portede kabinetter.

@ Morten Lyse. Hvad har du erfaret med dine kabinetter Morten ? har du prøvet dig frem med volume (liter) og areal af porte samt dybde eller gået efter et kendt design ?

Kan kun endnu engang slå et slag for akustisk dæmpevat.

Skal der mere krop til, kan man jo også spille på portede 2x12`ere. Det bliver det ikke værre af - specielt ikke hvis der er nogle stykker af dem :D

Billede
Kim

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Portning af 1x12 kabinet

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="munch_30"] Jeg er med på overhørsdelen, som altid er i spil - ikke mindst, hvis man spiller højt på baggearet.[/quote]

Det var lyden i video'en der mindede mig om et pultudtag jeg selv havde kommet til at lave en gang, hvad der egentlig foregår på scenen i klippet er rigtigt spottet lidt modsigende ... med mindre alle på scenen uafladeligt har råbt "...mere monitor lydmand" Det er vist min ven Jens Ledet der mixede det som i ser på videoen.

Men tråden her fik mig til at tænke på noget andet, og tak for det! Jeg så det her en gang og havde det endnu ikke rigtigt indarbejdet i noget af det jeg sædvanligvis mixer - Det var så Sivertsens 24" stortromme i Halbergs band der triggede det:

[youtube]6qpFSpTHvwk[/youtube]

..fordi når jeg mixer noget let-traffikeret syntes jeg at jeg bruger kurverne omvendt sådan ca.

Så hvis man tager jeres opfattelse af muligheden for at spille lavere på bag-gear via porte i kabinettet til ... skal man jo bare tænke sit mix om så det passer til det.

--sd

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen