2 forstærker på én gang

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

2 forstærker på én gang

Indlæg af itsaysvuff »

Jeg overvejer at købe en af de små vox ac4 og lade den stå og brøle samtidig med min music man 65..

begge forstærkere skulle spille på samme tid, men det kunne være fedt hvis vox'en gik udenom pedalerne, så music man'en klarer alt den hårde pedal forvrængning og delay og vox'en bare er skruet op, helt rent..

Hvordan gør man det bedst?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af Smittefar »

Jeg tror, du vil få meget svært ved at balancere det pænt i lydbilledet

Men den bedste måde at sætte det op på er at splitte dit signal et passende sted i kæden. Dette split kan laves på mange forskellige måder fra et simpelt y-kabel og op til de fede løsninger - jeg ville bruge denne, hvis det skal være den fede løsning <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.lehle.com/products/P-Split/i ... dex.php</a><!-- m -->

Eller mere nøjagtigt denne <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.lehle.com/frameset.php?count ... lang=en</a><!-- m -->
Modded guitars were crap right out of the factory

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af itsaysvuff »

Hvorfor tror du det ville være svært? Jeg har bare set mange bruge en stor clean forstærker og en lille forstærker sammen + et stort pedalboard.. Og jeg kan ikke forestille mig at den lille forstærker har de samme effekter spændt foran sig. Alle de forvrængerer fungerer jo ikke på samme måde på en lille forstærker som en stor..

tak for løsningerne - kigger lige på det..

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af itsaysvuff »

Jeg har forresten min memory man der kan køre stereo, men den er vidst moddet til true bypass - så splitter signalet bare, ikke? Der mangler en buffer?

Og hvordan gør man med fuzz pedaler så? De kan jo ikke lide at have en buffer foran sig. Og det ville der jo være hvis man skulle have sådan en buff splitter ting forrest..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af Sasha »

[quote="itsaysvuff"]Hvorfor tror du det ville være svært? Jeg har bare set mange bruge en stor clean forstærker og en lille forstærker sammen + et stort pedalboard.. Og jeg kan ikke forestille mig at den lille forstærker har de samme effekter spændt foran sig. [/quote]

Hvorfor ikke? Jeg tror (!!!) personligt også, at det ville blive noget underligt noget, hvis du havde f.eks. fuzz på den éne forstærker men ikke på den anden... Jeg skal dog ikke prale af at have prøvet det. Jeg kunne bedre forstå, hvis vi var ude i noget wet/dry-halløj, sådan at effekter som rumklang og ekko kun gik til den éne forstærker (den rene).
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af GodSpeedDK »

Enig med Søren her. Det du skitsere (eller sådan som jeg læser det, i hvert fald) lyder som en højest besynderlig opsætning, som jeg personligt aldrig har hverken prøvet, eller set praktiseret.

Er du sikker på, at dét du ønsker ikke er to forstærkere, der bliver fodret med samme signal (og samme effekter), men bidrager med hver sin karakteristik? Fremfor én forstærker, hvor du har en masse effekter på, som du skifter imellem, mens der står en anden forstærker ved siden af, og spiller de samme toner helt rent?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af itsaysvuff »

Jeg forstår godt hvad i mener, men meningen er jo at jeg bruger en lille ac4 ved siden af.. den kan skrues helt op så den er vildt forvrænget.. Så det er ikke bare en ren forstærker..

Men jeg kan godt se hvad i mener og det var også min første tanke, men jeg tænker at alt den fuzz osv som jeg bruger bliver for meget for en lille ac4 - tror I ikke det?

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af fortytwo »

Jeg har så prøvet noget der minder om, og det kan være virkelig fedt..

Jeg havde på et tidspinkt et setup, hvor jeg havde en ABY til at starte med, og så to forskellige kæder, som man uafhængigt af hinanden kunne vælge effekter på hver sin amp..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af Morten M »

God ide - bruger det selv. Bruger en Morley Triplex til at splitte signalet. Det lyder ret fedt med clean og forvrænget forstærkere samtidigt. Eller to forskellige grader af forvrængning blandet sammen. God fornøjelse ude i det Steve Lukather'ske :)
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af Sasha »

[quote="itsaysvuff"] ...men jeg tænker at alt den fuzz osv som jeg bruger bliver for meget for en lille ac4 - tror I ikke det?[/quote]

Det kan være, at det netop derfor viser sig at være én af de idéer, som fungerer bedst inde i dit hoved, selv om den fungerer fint for andre? Det ved man først, når man har prøvet den af i praksis...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af GodSpeedDK »

Okay, nogen har tilsyneladende prøvet det med succes^^

Men for mig lyder det stadig besynderligt, at man har én forstærker, hvor man prøver at styre/forme sin lyd med diverse effekter, og samtidig har en forstærker stående, hvor man gør lige det modsatte, og bypasser enhver mulighed for at ændre på lyden. Så alt hvad man foretager sig, for at dreje lyden i en eller anden retning, kun virker på 50% af det samlede lydbilled.

Jeg kan sagtens se idéen i det, i en indspilningssituation - jeg kan endda se mange fordele i det, ved indspilninger, hvor man kan sidde og nørde med tingene inden hvert take, og efterfølgende kan blande de to signaler, ifh. til, hvordan det enkelte take skal lyde, men jeg kan ikke se, hvordan det skulle på nogen måde være hensigtsmæssigt til livebrug.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af Morten M »

Live vælger jeg at bruge HotRod DeLuxe til på clean kanalen primært til 'hegn' og Blackstar HT5 med forvrængning. Det giver sådan et 'stacket' brus - har fået meget ros fra mine bandmates :)
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af Lysgaard »

Jeg har længe brugt et setup med to amps. Det er fuldstændig rigtigt, som nogle påpeger, at det kan være svært at styre - men når det fungerer kan man virkelig opnå en signaturlyd. Jeg "daisy chainer" signalet fra min 1959SLP over i en to kanals Fender Prosonic top. Det svære er helt klart at opnå fornuftigt niveau mellem forstærkerne ved renere lyde. Så jeg tror at hvis man bruger en myriade af forskellige lyde - skal man nok holde sig fra det.
Men alt i alt fedt at lege med - og det giver helt sikkert ekstra dimensioner i ens lydbillede.

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af Barf »

Kører I så guitar -> pedaler -> splitter -> to forstærkere?

Har I begge forstærkere kørende hele tiden, eller skifter I også mellem dem?

Jeg har nemlig lidt en drøm om at få mig endnu en Marshall-top og køre med to. Den ene skal stå "rent" og den anden mere beskidt. Idéen er så, at jeg vil kunne vælge den ene eller den anden forstærker eller begge to på en gang. Splittelsen af lyden skulle foregå efter pedaler.

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af Lysgaard »

[quote="Barf"]Kører I så guitar -> pedaler -> splitter -> to forstærkere?

Har I begge forstærkere kørende hele tiden, eller skifter I også mellem dem?

Jeg har nemlig lidt en drøm om at få mig endnu en Marshall-top og køre med to. Den ene skal stå "rent" og den anden mere beskidt. Idéen er så, at jeg vil kunne vælge den ene eller den anden forstærker eller begge to på en gang. Splittelsen af lyden skulle foregå efter pedaler.[/quote]

Til det formål kan du bruge denne:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://lehle.com/frameset.php?country=d ... lang=en</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af Sasha »

[quote="Lysgaard"]Jeg har længe brugt et setup med to amps. Det er fuldstændig rigtigt, som nogle påpeger, at det kan være svært at styre - men når det fungerer kan man virkelig opnå en signaturlyd. Jeg "daisy chainer" signalet fra min 1959SLP over i en to kanals Fender Prosonic top. Det svære er helt klart at opnå fornuftigt niveau mellem forstærkerne ved renere lyde. Så jeg tror at hvis man bruger en myriade af forskellige lyde - skal man nok holde sig fra det.
Men alt i alt fedt at lege med - og det giver helt sikkert ekstra dimensioner i ens lydbillede.[/quote]

Jo-jo. Men du kører vel ikke med et setup, hvor du kører igennem pedaler til den éne forstærker, men helt direkte til den anden?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af Barf »

Jeps, der er op til flere bokse, som lever op til formålet. Jeg ville bare høre, om det var sådan, I "to forstærkere-folk" brugte jeres setup?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af Sasha »

Når jeg har gjort det, har har bare justeret begge forstærkere,"så det lød fedt" - typisk en halvgnaven indstilling på begge. FWIW er det bedste setup, jeg nogensinde har haft, en halv Marshall-stack og så en gammel Vox AC30. De komplimenterede bare hinanden SÅ fedt!

(Husk i øvrigt at sørge for, at alt involveret spiller i fase - forstærkere, kanaler på disse, højttalere mm.)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af Lysgaard »

[quote="Sasha"]
Jo-jo. Men du kører vel ikke med et setup, hvor du kører igennem pedaler til den éne forstærker, men helt direkte til den anden?[/quote]

Nej - det har du ret i - hvis du dermed mener den ene med ren lyd og den anden med forvrængning.
Jeg har brugt dem flittigt sammen uden pedaler - kun med hver deres egen rør-forvrængning hvilket fungerer super.
Det jeg prøver på at sige er, at hvis man kører den ene med ren lyd og den anden forvrænget bliver det noget underligt noget.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af Sasha »

Jamen, så siger vi jo sådan set det samme... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen