2 forstærker på én gang

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af GodSpeedDK »

Jeg har også haft et setup med to forstærkere. Begge indstillet til at lyde "halvgnavent", men med hver sin karakteristik - både i egenlyd og EQ'mæssigt. Forskellen på dét, og på dét Itsaysvuff beskriver er, at jeg først splittede signalet EFTER boardet. Således, at når jeg trampede på en pedal, så røg effekten til begge forstærkere. Der var så tilfældigvis stereo-udgang i den sidste pedal i kæden, så jeg slap for Y-kabel, eller anden anordning (og så var det en chorus-pedal, så det gav en ret syret "ping-pong"-chorus mellem de to forstærkere :) ).

Jeg har svært ved at forestille mig, at det ville være særlig fedt kun med chorus i den ene forstærker ...
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af Morten M »

[quote="Barf"]Kører I så guitar -> pedaler -> splitter -> to forstærkere?

Har I begge forstærkere kørende hele tiden, eller skifter I også mellem dem?

Jeg har nemlig lidt en drøm om at få mig endnu en Marshall-top og køre med to. Den ene skal stå "rent" og den anden mere beskidt. Idéen er så, at jeg vil kunne vælge den ene eller den anden forstærker eller begge to på en gang. Splittelsen af lyden skulle foregå efter pedaler.[/quote]
Jeg bruger sommetider pedaler der passer til enten HotRod eller HT5 efter split.
Til stille nummer slukker jeg for HT5. Til 'knald på' skifter til gain kanal på HotRod.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

MrDjensen
Himmelhund
Indlæg: 18
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af MrDjensen »

Kørte en periode med en vox ac30cc2x og en orange ad30 combo i et stereo-setup med begge amps sat til lige før knas, og så med drive pedaler oven på.
Lidt sjovt, så var jeg faktik ikke totalt vild med forstærkerne hver for sig, men sammen lød det bare pisse fedt....
Jeg savner sgu indimellem det setup, men fuuurkkk det var tungt...:-)

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af itsaysvuff »

Hvordan er det der med fase? Hvordan gør man sig klog på det?

Men hvis vi nu bare i teorien siger at min music man 65 kan klare en rat skruet helt op + en tubescreamer + boost.. Tror i så også en lille skiderik af en ac4 eller en anden forstærker i den størrelse kan klare det uden den springer i luften?

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af Lysgaard »

Modfase er hvis signalet på det ene forstærkersetup et eller andet sted bliver fasevendt. Det kunne for eksempel være et højttalerkabel hvor det en stik er loddet modsat i den ene ende. Hvis det ene setup er i modfase vil dit lydbillede blive meget underligt, da de to signaler i virkeligheden faser hindanden ud. Hvis du for eksempel indspillede det med to mikrofoner og centrerede begge spor i mixet ville du intet kunne høre.

Det er lidt noget andet i øvelokalet da man sjældent er placeret præcis i midtpunktet af lydbilledet, så her vil man kunne høre noget lyd men højest sandsynligt med noget lavere volume end hvis skidtet var i fase.
Se billedet af vedhæftede sinus kurver:

[attachment=0]
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af fortytwo »

Så er det vist nu jeg poster denne her..

Billede

I dag ville jeg nok lave det board svagt anderledes, men ikke meget..

Jeg syn's det er en fin idé med, at splitte din kæde før dine pedaler.. Jeg ville så nok finde en anden amp end en ac4, den virker lidt klein, men det er jo bare mig..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af itsaysvuff »

[quote="Lysgaard"]Modfase er hvis signalet på det ene forstærkersetup et eller andet sted bliver fasevendt. Det kunne for eksempel være et højttalerkabel hvor det en stik er loddet modsat i den ene ende. Hvis det ene setup er i modfase vil dit lydbillede blive meget underligt, da de to signaler i virkeligheden faser hindanden ud. Hvis du for eksempel indspillede det med to mikrofoner og centrerede begge spor i mixet ville du intet kunne høre.

Det er lidt noget andet i øvelokalet da man sjældent er placeret præcis i midtpunktet af lydbilledet, så her vil man kunne høre noget lyd men højest sandsynligt med noget lavere volume end hvis skidtet var i fase.
Se billedet af vedhæftede sinus kurver:

[attachment=0][/quote]


Selvom det et rigtig godt svar, så kan jeg stadig ikke forstå hvad det er jeg kan gøre for at forhindre modfase..

42 - jeg kan ikke se billedet..

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af AnotherDan »

Det er en PDF her er det som link: <!-- m --><a class="postlink" href="http://commiebitch.com/finally/photos/s ... ard.pdf</a><!-- m -->
Bah

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af Sasha »

Okay, Phase 100 lyder fedt. Men FIRE af dem..?

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af Sasha »

[quote="itsaysvuff"][quote="Lysgaard"]Modfase er hvis signalet på det ene forstærkersetup et eller andet sted bliver fasevendt. Det kunne for eksempel være et højttalerkabel hvor det en stik er loddet modsat i den ene ende. Hvis det ene setup er i modfase vil dit lydbillede blive meget underligt, da de to signaler i virkeligheden faser hindanden ud. Hvis du for eksempel indspillede det med to mikrofoner og centrerede begge spor i mixet ville du intet kunne høre.

Det er lidt noget andet i øvelokalet da man sjældent er placeret præcis i midtpunktet af lydbilledet, så her vil man kunne høre noget lyd men højest sandsynligt med noget lavere volume end hvis skidtet var i fase.
Se billedet af vedhæftede sinus kurver:

[attachment=0][/quote]


Selvom det et rigtig godt svar, så kan jeg stadig ikke forstå hvad det er jeg kan gøre for at forhindre modfase..

42 - jeg kan ikke se billedet..[/quote]

Hvis de to forstærkere er i modfase (lyden er tynd og kommer fra et underligt "fjernt sted" ), er det nemmeste som regel at vende fasen i højttalerledningen på den éne forstærker.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af itsaysvuff »

Jeg føler mig lidt dum, men jeg vil forstå det.. Hvordan vender man fasen? Ved at vende stikket i stikkontakten? hehe

42: hvad ville du foreslå som en lidt større forstærker.. Jeg tænkte ac4 fordi jeg så nogle billeder af bl.a. bandet The Black Ryder - det kan ses her.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.google.dk/imgres?q=the+black ... =the+black ... 9,r:5,s:42</a><!-- m -->

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af Lysgaard »

[quote="itsaysvuff"]Jeg føler mig lidt dum, men jeg vil forstå.. Hvordan vender man fasen? Ved at vende stikket i stikkontakten? hehe[/quote]

Nej den går ikke.
Det handler om det signal du sender fra dine 2 forstærkere til dine 2 kabinetter. Hvis det ene højttaler kabel er loddet forkert vil fasen blive vendt til den ene højttaler. For at løse problemet skal højttalerkablerne være loddet rigtigt i begge ender (eks. minus til minus og plus til plus).
Hvis ikke dette er i orden vil din summerede sinuskurve være en vandret streg - og det giver ikke meget lyd..

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af itsaysvuff »

Men jeg har ingen kabinetter - det er comboer jeg spiller over..

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af DarkoPage »

[quote="itsaysvuff"]Men jeg har ingen kabinetter - det er comboer jeg spiller over..[/quote]

Men der går stadig nogle kabler fra selve forstærkerdelen i comboen til højtalerne.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af Sasha »

[quote="Lysgaard"][quote="itsaysvuff"]Jeg føler mig lidt dum, men jeg vil forstå.. Hvordan vender man fasen? Ved at vende stikket i stikkontakten? hehe[/quote]

Nej den går ikke.
Det handler om det signal du sender fra dine 2 forstærkere til dine 2 kabinetter. Hvis det ene højttaler kabel er loddet forkert vil fasen blive vendt til den ene højttaler. For at løse problemet skal højttalerkablerne være loddet rigtigt i begge ender (eks. minus til minus og plus til plus).
Hvis ikke dette er i orden vil din summerede sinuskurve være en vandret streg - og det giver ikke meget lyd..[/quote]

Nu går det sjældent helt så galt i praksis, da dette ville forudsætte en 100% akustisk kobling imellem de to højttalere. Så lidt slipper der da trods alt forbi... :-) Men det er ikke noget, der får det til at lyde bedre!

Og man kan ikke som selvfølge gå ud fra, at tingene passer, bare fordi ledningerne er loddet "rigtigt". Nogle forstærkere sender et signal ud af højttalerudgangen, som er i fase med inputtet, andre ét i modfase. Og på nogle forstærkere (f.eks. Vox AC30 samt de fleste Fendere med rumklang) afhænger det af, hvilken kanal, man bruger, da kanalerne ikke er i fase med hinanden. En klassisk Marshall uden mastervolume vil typisk også være i modfase med en Marshall, der har mastervolume, hvis man blot lodder alle højttalerkabler "rigtigt".

Det nemmeste er vel egentlig at have sådan et lille stykke "fasevender-kabel", som man kan sætte ind mellem den éne forstærker og dens højttaler, og så lytte sig frem.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Førslev
Still Got The Blues
Indlæg: 347
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Sv: 2 forstærker på én gang

Indlæg af Førslev »

@Sasha: thumbs up for en dejligt simpel, lavpraktisk løsning. det er fedt når tingene ikke gøres sværere end nødvendigt.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af Sasha »

Jamen, tak for tomlen!

Jeg har nu altid været en stor tilhænger af følgende Einstein-citat: "I believe everything should be made as simple as possible. But not simpler."
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af fortytwo »

[quote="Sasha"]Okay, Phase 100 lyder fedt. Men FIRE af dem..?

:-)[/quote]

Jamen, hvis en lyder fedt, så må fire af dem jo lyde fire gange så fedt, det er jo logisk, ikke..? ;)

Det handlede om, at man så selv kunne bestemme, hvor der skulle phases henne..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af itsaysvuff »

42: er det en ac4 der er på det billede jeg linkede til?

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærker på én gang

Indlæg af fortytwo »

Ikke udfra en hurtig google søgning..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen