At male sig..

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

At male sig..

Indlæg af CobraPizza »

Så jeg fik købt mig en Gibson LP studio i vinrød fra 1994, som var lettere hærget rent finish-mæssigt, så den skulle ende med at blive hvid, så det ville jeg gøre selv. Jeg var en tur i Dyrups farvehandel og finde en hvid primer, hvid maling, og en klar lak, det hele på spraydåse. Udover det blev der også købt malertape og sandpapir korn 240 (det højste antalt korn han havde), og det hele løb op i lidt over 200 kr. Now Pics or it didn't happen

Lidt før-billeder

Billede

Billede

Et kedeligt hak, der blev repareret med en spartelmasse lavet at savsmuld og universal lim.

Billede

Billede

Det blev så slebet til med sanpapir, så det fulgte guitarens kontour.. Og så blev der primet!

Billede

Billede

Og her et billed efter først lag "rigtig" maling

Billede

Billedenen

Og her resultatet efter lakken har haft 12 timers tørring

Billede

Billede

Processen forløb således.. Jeg maskede guitaren med malertape, der hvor der ikke skulle maling på, derefter blev der grovslebet med sandpapiret, så lakken var blevet ridset. Det gjorde at primeren kunne binde. Dette udlingede også lidt nogle af de små ridser og hakker der var. Efter 1 lag primer var tørret, blev den slebet igen og tørret af med en meget lidt fugtig klud. Derefter fik den to meget tynde lag, med ca 20 min mellemrum mellem lagene, hvorefter den blev slebet igen... og så to tynde lag primer igen med en efterfølgende slibning og aftørring. Herefter fulgte 1 lag "rigtig" maling og en let slibning, dette blev gentaget 4 gange, dog hvor det ikke blev slebet sidste gang. Herefter var den klar til lak, som også blev sprayet på i 5 tynde lag, med 15-20 min mellem lagene. Herefter fik den lov til at hænge i 12 timer, inden den blev taget ned. Nu skal den bare poleres! Jeg er rimelig godt tilfreds med resultatet, men går dog og pønser på at slibe halsen ned til træet og give den et tyndt lag lak, á la Zakk Wylde. Håber i nød læsningen :)
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At male sig..

Indlæg af Kimling »

Det ser sgu da godt ud!
Godt arbejde
Create a sense of purpose around which you base your faith

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: At male sig..

Indlæg af DarkoPage »

Det ser da fornuftigt ud! Sleb du også mellem lagene af lak?

Jeg går selv og pønser på at male en guitar med spraydåser. Det er faktisk et okay resultat man kan få ud af det synes jeg. Mit første forsøg var så ikke så vellykket, da jeg gerne ville have glimmer i malingen, og fremgangsmetoden var først at prime (det gik fint), male den hvid (gik også fint), putte glimmer på og så "lukke glimmeret inde" med klar lak. Det gik så knap så godt, da mit lag af glimmer var alt for tykt, så det kom aldrig til at sidde ordentligt fast. Nu står den sådan og skal slibes igen, så glimmeret kan komme af. Jeg tror det næste move bliver at mikse glimmeret en klar lak og så prøve at påføre det med en pensel.

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At male sig..

Indlæg af CobraPizza »

[quote="DarkoPage"]Det ser da fornuftigt ud! [/quote]

Tak :)

[quote="DarkoPage"]Sleb du også mellem lagene af lak?[/quote]

Nej, det gjorde jeg helt bevist ikke, af 2 grunde:
1) Jeg havde fået den i et "ens" niveau, så meget som jeg nu kunne gennem slibning mellem primer lagene og maling lagene.
2) Jeg var bange for at give den skygger, hvis der ikke lå et ens lag lak over hele guitaren eller den nogle steder ville være for tynd og skalle af.

[quote="DarkoPage"] Jeg tror det næste move bliver at mikse glimmeret en klar lak og så prøve at påføre det med en pensel.[/quote]

Jeg har prøvet at lakere kniv skafter med via pensel metoden, og jeg må sige at det er 10 gange nemmere at påføre jævne og tynde lag med spray (Min holdning, der er nok andre der er dygtigere med en pensel end jeg er)
Ellers skal du købe dig en sprøjtepistol og deri blande lak og glimmer.
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At male sig..

Indlæg af Morten M »

Pænt lavet. Nitrolak?
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At male sig..

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Morten M"]Pænt lavet. Nitrolak?[/quote]

Niks, Alkydfernis maling og lak mens primeren var acryl
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At male sig..

Indlæg af AnotherDan »

Smid gerne lige et billede når du har poleret den...
Bah

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At male sig..

Indlæg af Jake »

Spændende at høre om lyden har ændret sig af at guitaren har fået ekstra maling og lak. Pænt arbejde!
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: At male sig..

Indlæg af Morten M »

[quote="CobraPizza"][quote="Morten M"]Pænt lavet. Nitrolak?[/quote]

Niks, Alkydfernis maling og lak mens primeren var acryl[/quote]
Interessant. Bliver spændende at høre din mening om lyd/volume unplugged.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen