Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Telemaster »

[quote="Smittefar"]Hvis jeg kommer til at skrue op på klokken 11 på min 20W forstærker, brokker pianisten sig over, at jeg spiller aaaaalt for højt - og han står på den anden side af trommerne i vores 120 m2 øvelokale.[/quote]

Løsningen ligger lige for. Hvorfor du har hyret en pianist i første omgang, fatter jeg ikke ;-)
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Telemaster"][quote="Smittefar"]Hvis jeg kommer til at skrue op på klokken 11 på min 20W forstærker, brokker pianisten sig over, at jeg spiller aaaaalt for højt - og han står på den anden side af trommerne i vores 120 m2 øvelokale.[/quote]

Løsningen ligger lige for. Hvorfor du har hyret en pianist i første omgang, fatter jeg ikke ;-)[/quote]

Når de skal spille "Puma" a.k.a. Den Gamle Stork

[youtube]mZMUHvUz9xE[/youtube]
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Smittefar »

[quote="Telemaster"][quote="Smittefar"]Hvis jeg kommer til at skrue op på klokken 11 på min 20W forstærker, brokker pianisten sig over, at jeg spiller aaaaalt for højt - og han står på den anden side af trommerne i vores 120 m2 øvelokale.[/quote]

Løsningen ligger lige for. Hvorfor du har hyret en pianist i første omgang, fatter jeg ikke ;-)[/quote]

Hæhæ - du har helt ret - Han er også bare oldnordisk, hans gear fylder mere end trommerne, og han vil ikke spille med in-ears lige som os andre :)
Modded guitars were crap right out of the factory

strattitude
Johnny B. Goode
Indlæg: 127
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af strattitude »

En 20w Koch studiotone var lige i underkanten for mig til nogle jobs(med en C Rex højttaler). Har pt en 4xel84 30w Kingsley, der spiller rigelig højt. Så jeg vil også sige ca 30w, så kan man klare alt.

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af AnotherDan »

[quote="Telemaster"][quote="Smittefar"]Hvis jeg kommer til at skrue op på klokken 11 på min 20W forstærker, brokker pianisten sig over, at jeg spiller aaaaalt for højt - og han står på den anden side af trommerne i vores 120 m2 øvelokale.[/quote]

Løsningen ligger lige for. Hvorfor du har hyret en pianist i første omgang, fatter jeg ikke ;-)[/quote]

Hæhæhæ... :D :D
Bah

andefeldt
Smoke On The Water
Indlæg: 62
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af andefeldt »

Super. Tak for inputs.

Vi satser på 30W eller mere så :-)

andefeldt
Smoke On The Water
Indlæg: 62
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af andefeldt »

Ok, med risiko for at blive lidt til grin...

Jeg har virkelig ingen ide om, hvad man skal satse på af forstærker (mærke). På dba kan man jo finde et hav af brugte, men det er jo lidt en jungle. Og nu kommer det så. Er mærket Bugera noget man skal undgå, eller er det værd at kigge nærmere på? Jeg har fundet et utal af anmeldelser, som roser dem, men også lige så mange i den modsatte grøft.

Derfor må jeg hellere lige spørge herinde :)

Bugera: Godt eller skidt?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Smittefar »

Jeg har indtryk af, at det er OK - specielt til prisen - Jeg ville nok ikke satse på, de holder i 30 år, men lyden skulle vist faktisk være fin nok.
Modded guitars were crap right out of the factory

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af kraen »

Jeg har hørt en enkelt Bugera, og den lød skidt. Ingen dynamik, og det er også det, jeg kan fornemme rundt omkring fra andre.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af GodSpeedDK »

Jeg har ved flere lejligheder haft fingrene i sådan en Bugera her: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/shop/guitar-toppe/ ... tar-toppe/ ... 3-top.html</a><!-- m --> (i et standard 4x12" Marshall-kabinet)

Det er klart dén rørforstærker fra de billige hylder, jeg har prøvet, der lyder bedst. Eller i hvert fald hvis ens musiksmag ligger et sted mellem hard rock og styrt-doom. Til det lidt mildere drive var den lidt svær at styre, og havde tendens til at blive "boomy", på en måde, som jeg tror kun metal-musikere sætter pris på, men udmærket, når man fik tweaket sig ind på den. Clean kunne være gjort lige så godt i en billig transistor.

Hvis jeg spillede metal, ville mine eneste bekymring være byggekvaliteten, for den har jeg ikke meget tillid til, i så billig en forstærker. Men nu spiller jeg ikke metal ... :)

Edit: Ovenstående gælder naturligvis kun for den ene model, jeg har prøvet. Jeg skal ikke kunne udelukke, at man får en fin forstærker til andre ting, i de andre modeller. Men jeg ville stadig være bekymret for byggekvaliteten.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Morten M »

Prisen på en Blackstar HT taget i betragtning, er det nærmest spild af tid at kigge på Bugera IMHO
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af CobraPizza »

Jeg har prøvet et par Bugera'ere, dengang jeg gik og skulle have min første rørforstærker. Det er immervæk mere end 4-5 år siden, men er enormt glad for at jeg gik udenom dem, og anskaffede mig en gamle Randall RG50TC (den har været ejet af bl.a. Turtle og nogle andre her på forummet og står pt i Kampsax Kollegiets øvelokale).
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af JSThomsen »

[quote="CobraPizza"]Jeg har prøvet et par Bugera'ere, dengang jeg gik og skulle have min første rørforstærker. Det er immervæk mere end 4-5 år siden, men er enormt glad for at jeg gik udenom dem, og anskaffede mig en gamle Randall RG50TC (den har været ejet af bl.a. Turtle og nogle andre her på forummet og står pt i Kampsax Kollegiets øvelokale).[/quote]

Nå, endte den hos dig :)
Den startede med at være min fra ny og så købte Turtle den. Når jeg tænker over det så var det faktisk ret meget "bang for the buck". Der har for nyligt været en top af denne model på DBA til knap 3000,-

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af CobraPizza »

[quote="JSThomsen"][quote="CobraPizza"]Jeg har prøvet et par Bugera'ere, dengang jeg gik og skulle have min første rørforstærker. Det er immervæk mere end 4-5 år siden, men er enormt glad for at jeg gik udenom dem, og anskaffede mig en gamle Randall RG50TC (den har været ejet af bl.a. Turtle og nogle andre her på forummet og står pt i Kampsax Kollegiets øvelokale).[/quote]

Nå, endte den hos dig :)
Den startede med at være min fra ny og så købte Turtle den. Når jeg tænker over det så var det faktisk ret meget "bang for the buck". Der har for nyligt været en top af denne model på DBA til knap 3000,-[/quote]

Ja, men den var ejet af en anden her fra forummet mellem mig og Turtle.. Og ja, den var dælme sprød, tror jeg gav 2700 og den havde V30 enhed i.. Det kunne jo også være værd at overveje
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

andefeldt
Smoke On The Water
Indlæg: 62
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af andefeldt »

Ok, jeg regnede nok mest med, at det var en combo, jeg skulle have, og ikke en top + kabinet. Men det er måske dumt?

Jeg spiller ikke metal eller hård rock, men "balle"/classic rock som det vist hedder :-) Jeg skal næsten udelukkende bruge clean kanalen (overdrive og dist. Fra pedaler) - jeg kan da ikke udelukke, at jeg også vil bruge forstærkerens overdrive ;-)

Jeg er virkelig rundt på gulvet ang. Hvilke mærker/modeller man skal kigge efter.

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af CobraPizza »

Randall'en virkede rigtig fint clean, det var den kanal jeg også mest brugte, da jeg havde en Line6 Über Metal spændt foran.. RG50TC modellen er en combo, den jeg havde, kunne i hvert fald anbefales.
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Telemaster »

[quote="andefeldt"]Ok, jeg regnede nok mest med, at det var en combo, jeg skulle have, og ikke en top + kabinet. Men det er måske dumt?

Jeg spiller ikke metal eller hård rock, men "balle"/classic rock som det vist hedder :-) Jeg skal næsten udelukkende bruge clean kanalen (overdrive og dist. Fra pedaler) - jeg kan da ikke udelukke, at jeg også vil bruge forstærkerens overdrive ;-)

Jeg er virkelig rundt på gulvet ang. Hvilke mærker/modeller man skal kigge efter.[/quote]

Combo eller top/kabinet er kun et spørgsmål om temperament.

Du må tage ind til en forretning med rigtig mange forstærkere, og prøve dig frem. Hvis du fortæller ekspedienten, hvad du fortæller her, kan han nemt pege dig i retning af nogle relevante modeller. Hvis det skal være i København, har 4 Sound (tidl. Aage Jensen) rigtig meget at vælge i mellem, men også ret meget af en kvalitet, der ikke fortjener omtale på disse sider. Woodstock Guitars har også stort udvalg og hertil meget kompetent betjening.

Hvis du får spillet lidt Fender, lidt Vox og lidt Marshall, får du hurtigt en idé om, hvor forskelligt kan lyde, og om, hvilken retning, du skal i. God fornøjelse! :-)
So many assholes, so few bullets

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af IkkeMig »

Ja, den der Randall blev lidt af en runde-trunte :lol: Men det var altså en ganske fed forstærker, også med den originale Celestion seventy 80 højttaler i. Og hvis jeg ikke husker meget galt nåede de på et tidspunkt helt ned i 4000 i nypris og til den pris er der ganske enkelt ingen konkurrenter

Men hvis du skal ud og høre noget forskelligt, så gør dig selv den tjeneste at høre noget Orange - nu fik jeg hørt et par forskellige inden jeg købte min TH30 og jeg synes generelt, de laver nogle fede forstærkere. Og i 30-watts klassen er de helt exceptionelle (IMO).

Jeg spiller med en TH30 over et kabinet med to Vintage-30 enheder i og det spiller altså rigeligt højt...

andefeldt
Smoke On The Water
Indlæg: 62
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af andefeldt »

Har været lun på Orange nogle gange tidligere, men de er bare en kende dyre, synes jeg. Men jeg holder øje med dba osv.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Lasse H »

Jeg vil give telemaster ret i, at du må tage ind er prøve løs i nogle butikker. Start fx med at høre hvordan en Fender (Fx en hot rod) lyder i forhold til en VOX AC30. Det er meget givtigt at skifte mellem to ting og høre forskel - det være sig pedaler, forstærkere, kabler. Det man populært kan kalde at A/B teste. Det er efter min mening en af de bedste veje til at skærpe ens ører.

Efterfølgende kan du jo komme tilbage til tråden her og fortælle lidt om dine oplevelser.

Jeg vil dog godt advare dig imod at tage imod råd og vejledning fra "hvem som helst" i musikbutikker. Gud hvor har jeg dog hørt meget BS komme ud af munden fra sælgere i musikforretninger - men der er helt bestemt også dem, som det er værd at lytte til, det kan bare være meget svært at vide på forhånd - især hvis man ikke selv har gjort sig så mange erfaringer.

Held og lykke
Lasse

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen