Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Smittefar »

Argumentet med, at man ikke har nogen lydmand med holder ikke i min verden. Selvom du synes, det lyder godt på scenen, betyder det intet for, hvordan det lyder ude i salen. Alt taler faktisk for, at 1) du spiller for lavt, fordi du får blæst dig eget signal lige i hovedet, eller 2) du spiller alt for højt, for dine højttalere skyder lige ud i dine bukseben, så det er først publikum tre meter fremme, der får glæde af din forstærkeres samlede lydtryk.

Argumentet med EON15'erne køber jeg - Det er helt klart, at det ikke giver mening at køre alt over fronten, hvis fronten ikke kan trække det. Men så er tiden måske kommet til, at man skal kigge på at investere i noget andet end en ny (guitar) forstærker.

Det der med at spille med mange er da et OK, men det er jo ikke sværere at hooke mikrofoner op og gå på deres anlæg, end det er at prøve at ramme din forstærker ind i deres samlede lydbillede. Selvfølgelig hvis man spiller med en masse forskellige, der allesammen spiller med EON15'ere, så har man balladen.
Modded guitars were crap right out of the factory

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Telemaster »

Jeg miker aldrig op på ballejobs. Jeg spiller vel 10-20 af dem om året, og det kan tælles på en enkelt hånd, hvor mange gange jeg har brugt en mikrofon. Det fungerer fint. Jeg fortæller det kun for at understrege, at det altså ikke er nogen universel sandhed, ar man optræde rmed lortelyd, som ingen kan høre, når man ikke har alting i PA'et. Jeg bruger også sjældent monitors til min vokal, selvom jeg normalt er forsanger. Ikke optimalt, men vildt nemt.

Det siger sig selv, at man miker tingene op i meget store rum eller på meget store scener. Også mig. Men de fleste af mine ballejobs er i størrelsesordenen forsamlingshus/partytelt i baghaven, og der er det simpelthen ikke nødvendigt.
So many assholes, so few bullets

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Harrison »

[quote="Smittefar"]Argumentet med, at man ikke har nogen lydmand med holder ikke i min verden. Selvom du synes, det lyder godt på scenen, betyder det intet for, hvordan det lyder ude i salen. Alt taler faktisk for, at 1) du spiller for lavt, fordi du får blæst dig eget signal lige i hovedet, eller 2) du spiller alt for højt, for dine højttalere skyder lige ud i dine bukseben, så det er først publikum tre meter fremme, der får glæde af din forstærkeres samlede lydtryk.[/quote]
Hvis man har erfaring med at placere og indstille sin forstærker, er det altså ikke et stort problem.

[quote="Smittefar"]Argumentet med EON15'erne køber jeg - Det er helt klart, at det ikke giver mening at køre alt over fronten, hvis fronten ikke kan trække det. Men så er tiden måske kommet til, at man skal kigge på at investere i noget andet end en ny (guitar) forstærker.[/quote]
Nu er EON ikke de fedeste højtalere - det skal jeg være den første til at indrømme. Men det er lige så meget et spørgsmål om, ikke at skyde gråspurve med kanoner. Jeg kan ikke se pointen i, at slæbe stor front med bundkasser med til bryllup i et forsamlingshus. De bands jeg har spillet i, har altid brugt et sanganlæg med 2 toppe på stativ til den slags jobs. Ingen monitors eller bundkasser.

[quote="Smittefar"]Det der med at spille med mange er da et OK, men det er jo ikke sværere at hooke mikrofoner op og gå på deres anlæg, end det er at prøve at ramme din forstærker ind i deres samlede lydbillede. Selvfølgelig hvis man spiller med en masse forskellige, der allesammen spiller med EON15'ere, så har man balladen.[/quote]
Det er et spørgsmål om at kende sit udstyr. Jeg ville ikke - uden lydmand eller lydprøve - løbe an på en mic'et guitarforstrærker gennem et anlæg jeg ikke kender, og hvor mixeren måske står i den anden ende af scenen.

Anyway - mit indlæg skulle blot fortælle OP, at ikke alle er enige mht mic på guitar til ballejobs :-)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Smittefar »

Vi har heldigvis lov til at være uenige :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Harrison »

Jep :-)

I øvrigt er 30w formentlig nok - også til baggearsjobs. Men det afhænger, som andre også har nævnt af andre faktorer. F.eks er der rigeligt kraft i min Vox ac30, mens jeg godt kunne tænke mig lidt mere clean headroom i min Orange Rocker 30.

Brugeravatar
Rockelektrikeren
Himmelhund
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Rockelektrikeren »

Den stillede opgave:
Balle på Baggear med Clean solo.
Min egen præference af forstærker, er for mig mindre vigtig end at skabe en dialog med nye brugere om de forskelle der findes i de forskellige anlæg, hvorved nye brugere får et værktøj til selv at kunne vælge.
Nye brugere er efter min vurdering, en mangelvare herinde, derfor skriver jeg også til dem. Det kunne jo være fedt, hvis der sneg sig en enkelt ny bruger herind, og vedkommende derefter løbe over i andre fora for at fortælle, at på gear-freak øse vi af erfaringer, og at man får et ærligt og venligt råd herinde. Det kunne måske skabe et mere levende forum.

Er det er nødvendigt/klogt at mike en guitarforstærker op til balle job.
Jeg mener at det er unødvendigt, hvis bandets Baggear er stærkt nok, og at trommerne er korrekt justeret, men som Telemaster skriver: siger det sig selv, at man miker tingene op i store rum eller på meget store scener.

Morfarpåsofaen skrev en vigtig pointe, at når man bruger closed back Cab bliver lyden mere retnings bestemt, og kun en del af tilhørerne får fornøjelse af sweet spottet i den koncentreret lyd kegle fra disse type kabinetter.
Closed back cabs gør det også sværere for band medlemmer at høre lyden fra guitar kabinettet, når vedkommende er placeret i læ af lydkeglen fra kabinettet. (typisk Trommeslager eller bandmedlemmer i den anden side af scenen).
Disse forhold taler for at mike kabinettet op, og sende lyden rundt i både monitor og ud i PA.
Et gl. trick er at bruge 2 closed back kabinetter, og placere et i hver sin side af backlinen.

Det er lidt en anden fornemmelse at spille på baggear med Open back guitar anlæg, så som combo forstærkere. Open back, fordeler lyden mere rundt omkring forstærkeren.
Derved har alle bandmedlemmer nemmere ved at høre sounden fra guitaranlægget.
Samtidig bliver den fremad rettede lydkegle mindre koncentreret og piercing, og sounden fra højtalerne blandt publikum bliver mere omnipresent ensartet.
Lydkeglen fra open back cab kan dog stadig pierce de ret foranstående tilhørere, så hæv, tilt, eller drej kabinettet lidt.
Open back kabinetter har tendens til hurtigere at taber slaglængde jo længere lokalet bliver.
Her er closed back cabs bedre til at sende lyden ned til bagerste række.

Er en 30W Guitar forstærker stor nok til at spille Clean solo på Baggear?
Mine erfaringer med forstærkere til balle på baggear skal ses i lyset af hvilken power Amp, som forstærkerne er bygget med. Det er nemt at få en low watt rør Amp til at afgive fed forvrænget sound, uden at lyden bliver øredøvende højt. Men en Low watt amp kan så til gengæld ikke levere en Clean solo, så alle kan høre den.

En Fender Twin Reverb på 85W med 6L6 power rør, skruet op på halv kraft (dermed stort head room) kunne klare en clean solo til UG. Twin Reverben ville til gengæld blæse Bryllupskagen ned i den anden ende af lokalet, hvis den blev skruet op og boosted til at levere power amp distortion.

En Marshall 100w head med EL 34 power rør, bør reduceres til 50w, for at opnår lidt power amp dist i en Rock Solo på balle baggrear. Men når der skal spilles Clean solo, så må Ampen op og køre på alle power rør, for at have headroom nok til at sounden forbliver clean.

En Vox AC 30 med EL 84 power rør kan følge med til alle balle jobs, når vi taler om forvrænget lyd. Men hvis man ønsker at sende en Clean solo rundt i hele lokalt, så bliver man nød til at presse Vox´en, og dermed bliver sounden knapt så clean.

En Fender Delux Reverb med sine 6V6 power rør og kun 22w, følger pænt med så længe vi taler og forvrænget lyd. Deluxen har dog ikke de samme headroom som Vox ac 30, og vil gå i forvrængning hvis den skal bære en clean solo uden hjælp.
Deluxen har en flot Fender clean sound så længe den bliver holdt i et stue lydniveau, men der skal ikke sparkes ret meget til Deluxen, før lyden breaker over i distortion.
Denne på kanten til breakup sound er en meget efterspurgt sound til studie brug.
Men Deluxen har for lidt headroom til at klare en clean solo, i et Balle baggear uden hjælp fra PA.

Kunsten med balle på baggear, er derfor at vælge en forstærker, som har tilpas meget headroom, til at levere en clean solo, men ikke mere overskud i watt, end at den stadig kan bringes på kanten af Power amp breakup. Mange musikere køber en forstærker der har kræfter nok, og nøjes derefter med kun at bruge preamp distortion. En sound der mangler de flotte 2nd harmoniske overtoner som dist. fra Power rørene kan leverer.

Den optimale forstærker til balle på baggear:
1) To forskellige forstærkere, på henholdsvis 15watt rør til Dirty sound og 50watt til clean sound.
2) En rør forstærker på Min. 20watt, som kan få hjælp fra et PA anlæg, til clean solo.
3) En rør Forstærker som kan skifte mellem 2 niveauer i headroom.
30/60Watt i en Class AB 6l6 forstærker.
50/100w i en Class AB EL34 forstærker.
Venlig Hilsen
Rockelektrikeren

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Sasha »

Det er da godt nok nogle voldsomme generaliseringer, vi er ude i her, synes jeg nok. Jeg har f.eks aldrig oplevet en balle-koncert, hvor den lille forskel i lydstyrke mellem en 50 og en 100 watts Marshall overhovedet var relevant. For jeg har aldrig hørt nogen komme i nærheden af at udnytte bare 50 watt uden en form for attenuator i forbindelse med et ballejob.

Og hvordan er det nu? Er det ikke noget med, at et push/pull-trin udfaser 2. harmoniske..?

Og har du nogensinde hørt om en ting, som hedder "højttalernes følsomhed"..? Dét i sig selv kan jo få f.eks. en 25 watts forstærker til at spille højere end en 100 watts.

Og nu er "clean" da også et højst subjektivt begreb. Personlig synes jeg, at en clean, som er "lige på kanten" er en langt federe "clean" end en helt krystalklar ren lyd. Og derfor synes jeg også, at det må være svært på andres vegne at definere, hvad "den optimale forstærker" er..?

Og hvorfor skal ens forstærker have dobbelt så stor udgangseffekt hvis den har EL34-rør i udgangen i forhold til 6L6´ere..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen