Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
andefeldt
Smoke On The Water
Indlæg: 62
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af andefeldt »

Nu åbner der en BigTone her i Horsens, hvor de har en del forskellige forstærkere (fx. hele Orange serien). Så må jeg hellere komme forbi en dag :D

Stokholm
Himmelhund
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Stokholm »

Fender hot rod Deluxe kan ihvertilfald gøre jobbet :-)

andefeldt
Smoke On The Water
Indlæg: 62
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af andefeldt »

Ok, jeg hiver lige fat i min egen gamle tråd. Har fået prøvet lidt og har fundet, at jeg er ret glad for vox og orange.

Nu er der så lidt til salg brugt, men så kommer jeg i tvivl igen.

- vox ac30 cc1: kan den klare at ikke være mic'ed op på clean? Er den ene højtaler nok? Det er nok med drive fra pedaler osv, men hvad med clean?

- orange Dual terror: med et 2x12 kabinet, skulle den kunne klare alt clean (uden at forvrænge), har jeg læst mig frem til. Men mit problem er her, hvordan den tager imod pedaler (især OD/dist. Pedaler). Det er vigtigt med pedaler, da jeg bruger en del delay, og orangen har intet effekt loop. Nogen der ved hvordan den har det med pedaler? Den skal som sagt bare bruges clean.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Sasha »

Nu har jeg aldrig forstået det hér udtryk med "tager imod pedaler". Mon ikke den lyder forskelligt med forskellige pedaler? Det plejer de fleste forstærkere ifølge min ydmyge erfaring da at gøre...

Men det største problem med sådan en "ren" Orange og delay-pedaler er næppe det manglende loop, men derimod dens forholdsvis lave udgangseffekt. Idéen i et loop er jo netop at få placeret effekter som delay o.l. EFTER det punkt, hvor forvrængningen indtræffer. Så så længe du holder forstærkeren ren, er der ingen problemer. Genererer du så forvrængning i forstærkerens forforstærker, bliver loopet nyttigt, da det så er placeret rigtigt i kæden. Men skruer du så højt op, at udgangstrinnet forvrænger, er der ikke meget fidus i et loop, da det jo så ikke får effekterne sat ind EFTER forvrængningen.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

morfarpåsofaen
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af morfarpåsofaen »

Jeg kan godt se at det er nemmest ikke at have en mikrofon på sin forstærker, men hvilke andre fordele er der? Jeg synes ikke det er mange - særligt ikke, hvis man spiller med moderate mængder overdrive. Jo mere knas der kommer på lyden, jo mere ændrer lyden karakter, afhængigt hvor du står i rummet, da de fleste guitarforstærkere spreder lyden temmelig retningsbestemt. Med et 4x12" kabinet er det helt galt at finde "sweet spot" ude blandt publikum, efter min mening... Der vil stå nogen og tænke at du har skod lyd, fordi de står uheldigt placeret i forhold til højttalerens spredning af lyden..

Hvis formålet kun er at det skal lyde godt for dig selv, så er opgaven rimelig simpel at løse. Hvis alle andre på scenen, og det publikum du evt. spiller for, også skal opleve din fede lyd - så vil jeg kraftigt anbefale at få en mikrofon på forstærkeren, så du sender en ensartet lyd rundt i jeres monitors, og ligeledes ud til publikum.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Smittefar »

Godt indlæg Morfar :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg erklærer mig enig med Søren ang. udtrykket "den tager godt imod pedaler." - Det er godt nok en noget subjektiv størrelse, men som ikke desto mindre ofte hævdes. Jeg synes OCD pedalen lyder af bæ på min forstærker. Min kammerat har erklæret at det er "a match made in heaven.."

Og forstærkerens størrelse må vælges ud fra den opgave der skal løses. Når målet er at kunne spille rent, er der vel ingen grund til at holde effekten nede ? Det er da oftest kun en fordel, hvis man gerne vil have tingene til at forvrænge i en eller anden grad. Hvis du vil spille baggearsjob og blæse rummet fuldt alene med forstærkeren, bliver problemet som Morfaderen siger nok at få tingene spredt godt nok. Alt imens du og dine bandkammerater er ved at blive blæst omkuld af jeres baggear. Bruger I et fornuftigt PA vil jeg foreslå at man vælger forstærkeren så den lyder godt, ved det sceneniveau I måtte ønske jer, og så i øvrigt spiller publikum op ved at sætte en mikrofon på forstærker(-en/-ne.) Her er der så mange der kunne have brug for at arbejde både med deres scenelydtryk samt at få baggearet placeret så de selv har "maximum impact" af det. Samtidig med, at de i så lille grad som muligt generer andre med det.

Hvad det så betyder i watt, kabinet/højttaler-arrangement og -følsomhed, samt boosts, forvrængere og delays må vist være den enkeltes opgave at få styr på. Det kan man i hvert fald ikke rådgive andre om med mærker, modeller og tal.

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="Morten_Lyse"]
Og forstærkerens størrelse må vælges ud fra den opgave der skal løses. Når målet er at kunne spille rent, er der vel ingen grund til at holde effekten nede ? Det er da oftest kun en fordel, hvis man gerne vil have tingene til at forvrænge i en eller anden grad.
[/quote]
Der må jeg så være delvis uenig. Min Reinau havde oprindeligt 6L6 rør monteret, men jeg skiftede dem ud med 6V6 med dertilhørende lavere effekt. Det har gjort at forstærkeren er lidt mere levende og dynamisk ved lavere volumen, end den var med 6L6'erne. Hvis man har "for mange" watt i overskud er min oplevelse tit at lyden nemt kan blive lidt fesen/udynamisk, end hvis den er mere "balanceret" til hvad den skal bruges til.

Men det handler jo om rigtigt mange ting - og også om hvad man smider foran den.
RoadHigh.dk

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Jackie van Hippie »

Det er også min ydmyge erfaring at rørforstærkere, som regel, lyder bedre når de for lov at arbejde lidt, også selvom de ikke skal helt op hvor de forvrænger.
Og så er det småtræls i længden at slæbe rundt på fx en Twin eller Super Reverb, hvis en Deluxe Reverb kunne klare jobbet.
Mht. upmicning, så er det meget federe for alle, både bandmedlemmer og publikum, hvis de alle kan høre hele bandet og ikke kun guitaren fordi de står lige i skudlinjen fra din forstærker, eller ingen guitar hvis de står væk fra den.
Mht. transistorforstærkere skal de have så høj udgangseffekt som muligt, for de lyder eddermame ikke godt presset for hårdt.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Morten_Lyse »

" ... it gets the job done.." = Den løser opgaven, den klarer ærterne (eller lign.)

Den der halv-undersættelse med "klarer jobbet," minder mig om når der tales engelsk i EU-, FN- eller Nato-regi. Det bliver også noget rodet med lidt for mange straight-out-of-the-countryroad-translations ind. Ganske i tråd med, at nogen siger at de har "reddet nogens røv.." Det holder altså bare ikke..
:geek:

Men jeg er da også enig langt hen af vejen. Men vil andefelt kunne spille helt rent med et solidt lydtryk, skal der jo også lige være lidt HK på tappen..

Mvh;
Morten Lyse

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Jackie van Hippie »

"...if a Deluxe Reverb could do the gig." = "...hvis en Deluxe Reverb kunne klare jobbet."
Jeg skulle mene at det er nogenlunde sprogligt korrekt dansk. "Klarer jobbet", som du fik skrevet, har derimod lige fået et r for meget med på vejen ;)
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Morten_Lyse »

Det kommer vist an på om der siges "... den kan klare jobbet" eller man siger at "... den klarer jobbet."

Bøjning af regelmæssige udsagnsord, skulle jeg mene. At klare det, jeg/du/han/hun/den/det klarer det osv..

Det skal ikke skille os ad. Det er bare den flade oversættelse som falder mig for brystet.

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Rockelektrikeren
Himmelhund
Indlæg: 26
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Rockelektrikeren »

Hej andefeldt.
Jeg håber at du har fundet en forstærker siden du begyndte denne tråd. :)

Hvis ikke, så har jeg fundet et udpluk til dig på dba:
Det som jeg har udvalgt forstærkerne efter, er deres evne mht: Watt nok. Clean sound, Rør drive, Reverb, højtaler bestykning.
Det er features som du, i ovennævnte prioritets rækkefølge, vil sætte pris på, hvis du skal spille i et balle band.
Hvis du har spørgsmål til de enkelte amps, så bare spørg.

Head/Cab Framus Ruby Riot 30w incl. 2x12 Cab 7000.kr :thumbup:
Head/cab Vox CPH 50w incl. 4x12 Laney Cab 7000.kr
Combo Vox AC30cc2x 30w incl. Alnico Blue speakers 7000.kr
Combo Orange Thunder 30w 6500.kr
Combo Fender Super Reverb 45w 6000.kr
Combo Fender Deluxe Reverb 22w 5500.kr
Combo Ampeg SJ12T 50w 4500.kr
Head/cab Crate V30H 30w incl. 2x12 Cab 4500.kr
Combo Laney VC30 30w 4200.kr
Combo Fender Hot Rod Deluxe 40w 4000.kr
Combo Peavey Classic 50 50w 4000.kr
Combo Peavey Classic 30 30w 3500.kr
Combo Peavey ValveKing 50w 2300.kr

Head Randal RH 50T 50w 2300.kr
Head Music Man 65 Reverb 65w (Hybrid) 2700.kr :angel:
Venlig Hilsen
Rockelektrikeren

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Sasha »

Nysgerrigt spørgsmål:

Er disse anbefalinger baseret på et kig på de respektive forstærkeres specifikationer? Eller er det anbefalinger på baggrund af personlig erfaringer med, hvordan de lyder og i øvrigt gebærder sig?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Rockelektrikeren
Himmelhund
Indlæg: 26
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Rockelektrikeren »

[quote="Sasha"]Nysgerrigt spørgsmål:

Er disse anbefalinger baseret på et kig på de respektive forstærkeres specifikationer? Eller er det anbefalinger på baggrund af personlig erfaringer med, hvordan de lyder og i øvrigt gebærder sig?[/quote]
Det pga af mine erfaring af hvad der typisk vil egne sig til Balle uden PA, sammenholdt med specifikationer.
Mit indlæg, er et forsøg på at skabe en debat vedr positive og negative sider vedrørende de enkelte forstærkere, set i forhold til det andefeldt efterspørger.
:P
Venlig Hilsen
Rockelektrikeren

andefeldt
Smoke On The Water
Indlæg: 62
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af andefeldt »

Hejsa,

Tak for alle kommentarer.
Selvfølgelig er det klart at foretrække en mikrofon foran forstærkeren, men i min uvidenhed troede jeg faktisk ikke, det var noget som Balle bands benyttede (de Balle bands jeg har set har aldrig været igennem PA (på nær sang :) ), men det har også været ganske små steder). Men selvfølgelig, spiller man større steder, så skal der bruges PA - what was I thinking?

Også tak for alle forstærkeranbefalingerne. Men nej, jeg har ikke fundet en forstærker endnu, da jeg lige kom væk fra det pga. Hverdagens travlheder, men nu skal det altså være. Jeg har en aftale om at prøve et orange Dual terror stack i morgen. Så må jeg se, om det er noget jeg kan li'.

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af MacG »

[quote="Rockelektrikeren"][quote="Sasha"]Nysgerrigt spørgsmål:

Er disse anbefalinger baseret på et kig på de respektive forstærkeres specifikationer? Eller er det anbefalinger på baggrund af personlig erfaringer med, hvordan de lyder og i øvrigt gebærder sig?[/quote]
Det pga af mine erfaring af hvad der typisk vil egne sig til Balle uden PA, sammenholdt med specifikationer.
Mit indlæg, er et forsøg på at skabe en debat vedr positive og negative sider vedrørende de enkelte forstærkere, set i forhold til det andefeldt efterspørger.
:P [/quote]

Det er imponerende... :roll:

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Smittefar »

[quote="andefeldt"]Hejsa,

Tak for alle kommentarer.
Selvfølgelig er det klart at foretrække en mikrofon foran forstærkeren, men i min uvidenhed troede jeg faktisk ikke, det var noget som Balle bands benyttede (de Balle bands jeg har set har aldrig været igennem PA (på nær sang :) ), men det har også været ganske små steder). Men selvfølgelig, spiller man større steder, så skal der bruges PA - what was I thinking?

Også tak for alle forstærkeranbefalingerne. Men nej, jeg har ikke fundet en forstærker endnu, da jeg lige kom væk fra det pga. Hverdagens travlheder, men nu skal det altså være. Jeg har en aftale om at prøve et orange Dual terror stack i morgen. Så må jeg se, om det er noget jeg kan li'.[/quote]

I vores balleband gør vi det hver gang. Vi har også mikrofoner på trommer og bassen over fronten. Det er simpelthen for at få et bedre og mere samlet lydbillede - og ikke mindst for at få fed lyd på scenen, så sangerne rent faktisk har en chance for at høre sig selv.

Det hænder, at vi spiller steder, hvor det simpelthen ikke giver mening at køre noget som helst over PA, men så er vi derude, hvor min 20Watts Studiotone stort set også spiller for højt.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Sasha »

[quote="Rockelektrikeren"][quote="Sasha"]Nysgerrigt spørgsmål:

Er disse anbefalinger baseret på et kig på de respektive forstærkeres specifikationer? Eller er det anbefalinger på baggrund af personlig erfaringer med, hvordan de lyder og i øvrigt gebærder sig?[/quote]
Det pga af mine erfaring af hvad der typisk vil egne sig til Balle uden PA, sammenholdt med specifikationer.
Mit indlæg, er et forsøg på at skabe en debat vedr positive og negative sider vedrørende de enkelte forstærkere, set i forhold til det andefeldt efterspørger.
:P [/quote]

Ja, jeg må også erkende, at jeg nok langt hellere ville have lidt mere "kød og blod" på sådan en anbefaling - altså personlige erfaringer - fremfor en oplistning af, hvad der p.t. er til salg på DBA inden for et vist segment af guitarforstærkere. Hvilken af de nævnte forstærkere ville DU anbefale med afsæt i dine personlige erfaringer med den til det relevante brug? Det kunne jo være, "at XXX har en helt fantastisk måde at gengive tingene i den øvre mellemtone, sådan at jeg kan skære igennem ethvert band uden at det samtidig bliver skarpt og hårdt som på de fleste andre forstærkere" eller noget helt andet.

Jeg tror, at jeg personligt enten ville finde mig en ældre Fender eller kigge lidt på nogle af Rivera´s mindre modeller...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Harrison »

Nu er det ikke for at starte en lang debat for og imod mics på guitarforstærkeren. Men det høre med i det samlede billede, at vi stadig er nogen, der bedst kan lide at spille forsamlingshus-jobs på baggear.

Fordi:
- vi ikke har nogen lydmand og som regel ingen lydprøve, og derfor har vi svært ved at indstille fronten.
- jeg spiller med mange forskellige, og derfor med forskellige anlæg.
- det typiske balle-anlæg består af to stk JBL EON15 eller lign., hvor det går ud over vokalen, hvis man putter for meget lyd i.

Men ja, det er en stor udfordring at få spredt lyden i lokalet. Og jobs i sportshaller og andre større steder er selvfølgelig med mic.

Måske afhænger det også af, hvilken lyd man ønsker? Vi har oftest en lidt beskidt rocklyd. Hvis man primært spiller 80'er hits, er det måske anderledes?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen