Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
andefeldt
Smoke On The Water
Indlæg: 62
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af andefeldt »

Ganske simpelt, hvor "stor" en rørforstærker skal man have for at kunne spille op med et trommesæt (lad os nu bare sige en ganske alm. balle/rock trommeslager)? Der skal være overskud nok i forstærkeren til, at man kan spille højt med en ren lyd også. Det må også godt kunne bruges live uden PA på små spillesteder.

- Hvor mange watt?

- Hvilken forstærker kan anbefales?

Jeg har kigget forskellige steder på nettet, men her finder man svar fra 10W op til 100W full stack (synes jeg nok lige er overkill ;) ).

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af kraen »

30W klarer det fint, når jeg spiller med min lillebror, og han kan dælme godt spille højt.

andefeldt
Smoke On The Water
Indlæg: 62
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af andefeldt »

Ok. Vil den også kunne klare det, hvis man er et fuldt band og spiller live et mindre sted?

Har du nogen anbefalinger på en forstærker med nok clean headroom (dejligt dansk udtryk)?

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af DarkoPage »

Jeg vil godt slå et slag for Fenders Hot Rod serie, hvis du er på et budget. Jeg tror der er nok clean headroom og så er det bare en fed forstærker til prisen. Jeg har dog ikke prøvet de nye de er kommet med. Dem hvor der er "III" i enden af navnet. Og bruger jeg også kun clean-kanalen, da den anden kanal imo ikke er noget at råbe hurra for.

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af CobraPizza »

Jeg synes man skulle ubehageligt højt op for at forvrænge lyden på den Marshall Haze 15 W jeg havde engang, og det var endda kun med en 1 x12'' V30 som højtaler
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af GodSpeedDK »

Jeg har en 30 watts Orange, og ingen trommeslager i verden vil kunne overdøve den :)

Skal den spille helt krystalklar clean på mindre spillesteder, på baggear, vil jeg sige, at den nedre grænse er 30 watt, men det skal altså også tilføjes, at specielt rørforstærkere opfører sig meget, meget forskelligt, alt efter fabrikat, model, osv. Dét du beskriver lyder som "et helt almindeligt" band-setup, og der vil du fint kunne klare dig med 20-30 watt.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Morten M »

Har en Blackstar HT5 som sagtens kan spille op til en trommeslager eller et fyldt forsamlingshus :)
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Morten M"]Har en Blackstar HT5 som sagtens kan spille op til en trommeslager eller et fyldt forsamlingshus :) [/quote]

Clean???
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Morten M »

[quote="GodSpeedDK"][quote="Morten M"]Har en Blackstar HT5 som sagtens kan spille op til en trommeslager eller et fyldt forsamlingshus :) [/quote]

Clean???[/quote]
Ja, - den knækker ved volume i kl12 position og står ca på kl9-11 stykker. Men trommeslageren spiller i stedet for at slå, såe... :D
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Sasha »

Nu afhænger det jo i allerhøjeste grad også af, hvor effektive ens højttalere er...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af kraen »

Jeg har et par gange spillet på en Orange Rocker 30, og den klarer fint en god clean - og ja det er med fuldt band (5 mand).

Men ellers er der jo diverse Fender comboer - jeg er nu ikke så vild med hverken Hot Rod eller Blues Deville serierne, men det er jo smag og behag. En Vox AC30 ville sikkert også sagtens kunne klare skærene.

andefeldt
Smoke On The Water
Indlæg: 62
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af andefeldt »

Ok, tak for svar.
Jeg må igang med at prøve lidt forskelligt og se, hvad jeg bedst kan li'.

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg prøvede Fender Hot Rod deluxe III for nogen tid siden.

Den forekommer mig at være noget mere velklingende i mellemtonen end jeg ellers husker HotRods. De kan godt være noget hårde i klangen, men det synes jeg slet ikke den nye var.

Vil du prøve en lille forstærker, som man sagtens kan blive forelsket i, så prøv en Fender blues Junior..

Mvh;
Morten Lyse

andefeldt
Smoke On The Water
Indlæg: 62
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af andefeldt »

Nogen der har prøvet Vox Night Train Half Stack (15W)? Er det ikke lige i underkanten, hvis en clean lyd skal følge med trommeslageren osv?

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af JSThomsen »

Hejsa

Jeg har en Vox Night Train, som jeg på et tidspunkt måtte have med i øveren, da Marshall'en var hos Amp-doktormanden.
Vox'en blev så sat til 4x12 kabinettet og det lød såmænd godt nok, men clean kan man ikke benytte i beskrivelsen af lyden ;)
Vores trommeslager slår så også rimeligt godt til.

Mvh Jan

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Jackie van Hippie »

Lydniveauet er ikke kun afhængig af antal watt fra forstærkeren. Højtalernes effektivitet har også meget at sige. Eksempelvis havde jeg en Orange Tiny Terror på 15w, for et stykke tid siden. Den knækkede (begyndte at forvrænge) forholdsvis hurtigt og kunne ikke følge med en trommeslager med ren lyd. Jeg kørte den gennem et Marshall kabinet med ukendte højtalere. Senere har jeg spillet gennem en Rivera Venus 3, også 15w, men med en Celestion G12H30 højtaler, som spillede rigeligt højt.
Dertil kommer forstærkerens frekvens gang, hvis den skærer godt gennem mixet, er man ikke nød til at spille så højt og færre watt er nødvendigt.
Og placering i rummet, er forstærkeren vinklet op mod dig eller placeret på et podie så den kommer op i højden, vil den være nemmere at høre.
Min bud vil være at omkring 20watt er rigeligt, hvis din trommeslageren spiller højt og ikke øresønderrivende højt OG du tænker lidt over hvor og hvordan du placere forstærkeren/kabinettet OG du beregner med at Greenbacks spiller lidt lavere end G12H30'ere, der igen ikke spiller lidt lavere end Blue AlNiCo højtalere.
Hvis du kun skal bruge en ren lyd fra forstærkeren, kan du også vælge en forstærker som har lidt flere watt, så kommer du i hvert fald ikke til at mangle hestekræfter.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Sasha »

Og så skal man jo ikke glemme, at f.eks. 100 watt kun lige er "et nøk højere" end 50 watt...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Smittefar »

Hvis jeg kommer til at skrue op på klokken 11 på min 20W forstærker, brokker pianisten sig over, at jeg spiller aaaaalt for højt - og han står på den anden side af trommerne i vores 120 m2 øvelokale.
Modded guitars were crap right out of the factory

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af Jackie van Hippie »

[quote="Smittefar"]Hvis jeg kommer til at skrue op på klokken 11 på min 20W forstærker, brokker pianisten sig over, at jeg spiller aaaaalt for højt - og han står på den anden side af trommerne i vores 120 m2 øvelokale.[/quote]
["Lydmand on"] Dygtige drenge :D [/Lydmand off]
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rørforstærker - Hvor mange Watt?

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Sasha"]Og så skal man jo ikke glemme, at f.eks. 100 watt kun lige er "et nøk højere" end 50 watt...[/quote]

Men stadig rigeligt til at få dine ører til at bløde..
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen