Cry Baby mudrer i hælposition

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
andefeldt
Smoke On The Water
Indlæg: 62
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Cry Baby mudrer i hælposition

Indlæg af andefeldt »

Nu har jeg så endelig fået taget mig sammen til at gå i gang med at ændre min Cry Baby GCB-95 rev. H (efter stinkfoot.se opskriften - jeg har dog IKKE prøvet at ændre ved potentiometerets position). Først og fremmest har det givet mig en wah pedal, som nu faktisk lyder som en wah pedal ;) , men når min fod er nået ca. halvvejs mellem tåposition og hælposition, så skifter lydbilledet fra at være klart til at være meget mudret og uklart. Rokker jeg kun lidt frem og tilbage fra tåpositionen, lyder den ganske fornuftigt. Det er hælpositionen, den er helt gal med.

Nogen ideer om, hvor jeg skal starte med at forbedre dette?

Anders

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Cry Baby mudrer i hælposition

Indlæg af Sasha »

Det kunne lyde som om, at Stinkfoot´s "paint by numbers-opskrift" ikke helt lever op til dette, after all?

Hvad har du ændret indtil nu?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

andefeldt
Smoke On The Water
Indlæg: 62
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Cry Baby mudrer i hælposition

Indlæg af andefeldt »

Jeg har gjort følgende:

- Skiftet resistoren ved induktionsspolen (hedder den ikke det) (fra 33k til 68k)
- Skiftet resistoren ved "emitteren" på Q1 transistoren (fra 470 til 270)
- Skiftet resistoren der sidder over Q2 transistoren (fra 1.5k til 2.2k)
- Skiftet sweep kapacitoren (0.02uF til 0.022uF)
- Skiftet induktionsspolen til en gul Fasel.

Det er det. Der sidder det originale Dunlop Hot Potz-II 100k pot i den.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Cry Baby mudrer i hælposition

Indlæg af Sasha »

en emittermodstand på 270 ohm... well, om det er for lavt, afhænger helt og aldeles af den konkrete transistors egenforstærkning.

Det dér med at skifte den nævnte 1,5K-modstand til en 2,2 er ifølge min opfattelse et skridt i den forkerte retning. Hvis man skal noget, er det nærmere i den anden retning.

Men hovedsynderen er nok - eventuelt i kombination med en for lille emittermodstand på indgangstransistoren (og er det den originale MPSA18-transistor, så ER denne værdi næsten med garanti for lav - at du har sænket selve sweepet så kraftigt, som du har. Hvis du skal noget, handler det om forsigtige skridt - én nanofarad af gangen i parallel med de originale 10. Jeg tror ikke, du får "udlignet" dette ved at rykke potmeter og tandstang i forhold til hinanden. Og det vil næppe ligge rigtigt i forhold til "knækket" i potmeter-karakteristikken, hvilket gør, at pedalen "føles underlig" og uorganisk at have med at gøre.

Og endelig er Fasel-spoler "all over the fucking place", når det kommer til deres specifikationer. Men du kan da være heldig, at du har en god én. Men er det et skidt eksemplar, kan den sagtens være den grundlæggende årsag til alle dine problemer...

Behold endelig det originale potmeter!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

andefeldt
Smoke On The Water
Indlæg: 62
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Cry Baby mudrer i hælposition

Indlæg af andefeldt »

Ok, så dit råd lige pt. er at jeg prøver at gå tilbage til 10 nF og så langsomt gå frem. Evt. skifte emittermodstanden til 330 eller 470 ohm (den oprindelige)?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Cry Baby mudrer i hælposition

Indlæg af Sasha »

Jamen, jeg skal ikke kunne sige, hvad du skal gøre. Det er dine ører, der sidder i nærheden af det, og det er også dem, som skal blive tilfredse.

Jeg kan kun sige, at jeg så godt som aldrig ændrer på de 10 nF - det skal da kun være som den absolut sidste nødløsning i et forsøg på at få en "sygelig" spole til at lyde bare nogenlunde.

Og emittermodstanden er jo umulig at udtale sig om, når man ikke kender transistoren. Sidstnævntes egenforstærkning er efter min opfattelse ét af de vigtigste parametre for, hvordan en wah ender med at lyde. Så jeg kan anbefale dig at interessere dig lidt for denne. Men jeg vil ikke fortælle dig, hvad "de fede værdier" er - dét må du selv bruge et par år på at finde ud af... :-)

Og så finder du nok også ud af, at så snart du skifter transistor, kan du starte forfra med at "tilpasse" på al resten. Dette gælder også for eksempelvis spolen. Men så er der jo lidt at rode med i de lange vinteraftener. Herligt, herligt..! :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

andefeldt
Smoke On The Water
Indlæg: 62
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Cry Baby mudrer i hælposition

Indlæg af andefeldt »

Regnede heller ikke med en fiks og færdig opskrift. Bare jeg kunne guides lidt i den rigtige retning, så jeg kan komme videre ;-) tusind tak for hjælpen, so far :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Cry Baby mudrer i hælposition

Indlæg af Sasha »

Pointen her er, at jeg ikke KAN give dig en fiks og færdig opskrift...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

andefeldt
Smoke On The Water
Indlæg: 62
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Cry Baby mudrer i hælposition

Indlæg af andefeldt »

I know. Bare rolig :-)

andefeldt
Smoke On The Water
Indlæg: 62
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Cry Baby mudrer i hælposition

Indlæg af andefeldt »

Første skridt i den rigtige retning: Jeg fik sat den originale 10 nF kapacitor i igen. Det blev meget bedre. Der er stadig lidt rod, men det er bedre. Nu vil jeg igang med at lege med modstande (det bliver desværre nok først efter påske)...

JohnnyN
Himmelhund
Indlæg: 12
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Cry Baby mudrer i hælposition

Indlæg af JohnnyN »

Andreas anbefaler faktisk at man bruger 0.01uF kondensator.
Han advarer også mod at lave både "Vocal mod" og "Mid Control" samtidig - det kan let blive for meget af det gode.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://stinkfoot.se/archives/557">http: ... ves/557</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://stinkfoot.se/archives/549">http: ... ves/549</a><!-- m -->
Men nu kender du jo din Wah indefra, så er det jo bare at finjustere :)
Venligst
Johnny Nielsen

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Cry Baby mudrer i hælposition

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg har netop skiftet indmaden i min gamle Vox wah.

Jeg byggede selv et print for at kunne fuske med de forskellige ting der foreslås rundt omkring på nettet. - Jeg endte 99% med en stinkende normal CryBaby / Vox-wah, uden at kende det specifikke typenavn/nummer.

Mvh;
Morten Lyse

andefeldt
Smoke On The Water
Indlæg: 62
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Cry Baby mudrer i hælposition

Indlæg af andefeldt »

Så fik jeg erstattet 2,2k modstanden med en 5k trimpot og 270R modstanden med en 500R trimpot. Satte 5k forholdsvis lav, mens 500R blev sat forholdsvis høj. Vupti, så har jeg pludselig en wah pedal :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Cry Baby mudrer i hælposition

Indlæg af Sasha »

Jamen, så er du jo også næsten tilbage ved det oprindelige kredsløb... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

andefeldt
Smoke On The Water
Indlæg: 62
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Cry Baby mudrer i hælposition

Indlæg af andefeldt »

Ja, det er da tæt på. Jeg tror dog, at jeg er under de 1,5k som var den oprindelige værdi (også din "anbefaling"). Jeg er nok omkring 400R på emitter modstanden.

Så er det kun modstanden parallel med spolen, samt spolen, der er "nye".

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen