Hvem laver 10.5 strengesæt?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af Snake Boots »

Hej folkens

Jeg har fået ny spade, og til formålet er 11'ere for stride at bende og 10'er måske lidt for slappe generelt set. Så var det, jeg kom i tanke om, at jeg vist engang har hørt en fugl synge om strenge i halve tykkelser. Jeg plejer at bruge ernie ball 10'ere, da fungere meget godt for mig.

Hvem laver strenge i 10,5er-sæt?

Er der nogen af jer herinde, som har erfaring med dem?

På forhånd tak for svar.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af Sasha »

F.eks:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.daddario.com/DADProductDetai ... oductDetai ... s__10_5_48</a><!-- m -->

GHS Boomers findes også i denne tykkelse. Og der er sikkert mange andre, hvis man gider lede lidt.

- Åååh Bende, vil du danse med mi-iiig..?

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af Morten_Lyse »

Just play the fucking thing allright..?

Er vi ikke ved at være ude i ting så specifikke, at det grænser til det absurde..?
Mvh,
Morten Lyse

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af CobraPizza »

Jamen, er det kun e-strengen eller er det alle 6 strenge, der er svære at bende?
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Morten_Lyse"]Just play the fucking thing allright..?

Er vi ikke ved at være ude i ting så specifikke, at det grænser til det absurde..?
Mvh,
Morten Lyse[/quote]

+1

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Morten_Lyse"]Just play the fucking thing allright..?

Er vi ikke ved at være ude i ting så specifikke, at det grænser til det absurde..?
Mvh,
Morten Lyse[/quote]

Æh... Det samme kunne siges om udskiftning af pickupper, buffers i pedalboards, callaham tremoloer og det meste andet vi beskæftiger os med. Det virker ikke supercool at nedgøre andre fordi de har en holdning til hvordan de gerne vil have at guitaren spiller.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af DarkoPage »

[quote="GuitaRasmus"][quote="Morten_Lyse"]Just play the fucking thing allright..?

Er vi ikke ved at være ude i ting så specifikke, at det grænser til det absurde..?
Mvh,
Morten Lyse[/quote]

Æh... Det samme kunne siges om udskiftning af pickupper, buffers i pedalboards, callaham tremoloer og det meste andet vi beskæftiger os med. Det virker ikke supercool at nedgøre andre fordi de har en holdning til hvordan de gerne vil have at guitaren spiller.[/quote]

Jeg synes tit musikken bliver glemt i disse sammenhænge, og jeg synes ikke vi må glemme hvorfor vi spiller guitar. Det er vel forhåbenligt for at lave musik og udtrykke os musikalsk. Tit synes jeg godt det kan blive grejnørderi bare for nørderiets skyld, og ikke for at opnå noget musikalsk. Jeg føler at der har været en tendens blandt især unge musikere til at købe en masse "boutique" ting for at opnå "den perfekte lyd" og fluekneppe lidt grejmæssigt, uden egentlig at vide hvor de gerne vil hen med deres lyd, og uden at have prøvet de tusindvis af forskellige muligheder der er nu til dags. Det kunne jo være at man synes "den der Squier, som ingen vil ha'", var super fed. Men hey... Hvis der står "handmade in USA", MÅ det jo være fedt.

Der er sikkert også nogen der synes det er hyggeligt bare at hygge med lidt guitar derhjemme, og det er selvfølgelig også okay, men vil man så virkelig gå så langt som til at købe plektre lavet af de pureste diamanter, som er håndlavede af blinde tibetanske munke.

P.S. Dette er ikke noget personligt til trådstarter.
P.P.S. Jeg er stadig lidt hung over, og jeg skrev lige hvad der var "on the top of my mind".

EDIT: Det virker måske lidt helligt det jeg har skrevet og nu skal det heller ikke virke som at jeg kun spiller Epiphone igennem en Cube, fordi "det jo alligevel kun handler om musikken og ikke om grejet". Jeg kan godt li' at nørde grej til et vidst omfang, og jeg falder da tit selv i fælden.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af Sasha »

I mine øjne er det simpelthen så tåbeligt at sætte det sort/hvidt op som om, at "interesserer man sig for at få den bedste lyd ud af sit grej, er det ihvertfald HELT sikkert, at man ikke ved noget om/interesserer sig for at spille musik - ja, faktisk er det nok i virkeligheden lidt en undskyldning for, at man ikke rigtigt kan spille overhovedet". Ifølge min ydmyge opfattelse er grejnørderi og så dét at spille musik to helt forskellige ting, som hører hjemme i hver sin hjernehalvdel, og ting, man bruger tid på på helt forskellige tidspunkter.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af CobraPizza »

At vi så måske kunne få gang i en interessant diskussion om strenge træk, er da heller ikke af vejen..
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af Starcaster »

Jeg er sku glad for 9.5 til min strat! Det er bare lige den perfekte mellemting og når det føles rigtigt er det rigtig! :D

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af Morten_Lyse »

[quote="GuitaRasmus"][quote="Morten_Lyse"]Just play the fucking thing allright..?

Er vi ikke ved at være ude i ting så specifikke, at det grænser til det absurde..?
Mvh,
Morten Lyse[/quote]

Æh... Det samme kunne siges om udskiftning af pickupper, buffers i pedalboards, callaham tremoloer og det meste andet vi beskæftiger os med. Det virker ikke supercool at nedgøre andre fordi de har en holdning til hvordan de gerne vil have at guitaren spiller.[/quote]

Jo-jo.. Nu skal jeg jo nødigt kaste med sten, da jeg, i hvert fald i nogen henseender, bor lidt i glashus på denne front.

Og nu KAN man jo få 0.0105" strenge. Fremfor yesteryears 0.010" eller 0.011", så problemet er jo til at overskue. Men at de 0.001 tomme skulle gøre forskellen mellem "slasket dingleværk" og "for hårde at bende" i en sådan grad at den eneste løsning må være noget der kun er 0.0005" tykkere/tyndere, arh, det er at stramme den synes jeg.

Mvh;
Morten Lyse

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af Snake Boots »

Jeg synes, der på nogle guitarer kan være kæmpe forskel i spilbarhed og feel (ikke så meget lyd) på 10'ere og 11'ere. Så for mig at se er vi ikke ude i småtingsafdelingen. :-) Fair nok at andre kan synes det. Det hjælper bare ikke rigtig mig.

Det er ikke den tynde e-streng alene, men generelt, at jeg synes den her guitar er lidt for slatten med 10'ere og lidt for hård med 11'ere til det, jeg skal bruge den til. Guitaren skriger efter noget midt imellem. Hvis det altså skal være helt perfekt. Og hvorfor i alverden skal det ikke det, hvis muligt?

Jeg spiller 30+ jobs årligt og bruger ca. 40 sæt strenge om året, så jeg synes nok, jeg har en vis erfaring at basere min mening på. Ikke at det gør min mening mere eller mindre rigtig, men jeg vil gerne frabede mig at blive omtalt som en noob, der skulle tage at øve sig i stedet for at kigge på strengtykkelser. At jeg så skal tage at øve mig er en helt anden sag... :D

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af Snake Boots »

Og tak for forslagene. Kigger på D'Addario (at stave!) og GHS.

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="DarkoPage"][quote="GuitaRasmus"][quote="Morten_Lyse"]Just play the fucking thing allright..?

Er vi ikke ved at være ude i ting så specifikke, at det grænser til det absurde..?
Mvh,
Morten Lyse[/quote]

Æh... Det samme kunne siges om udskiftning af pickupper, buffers i pedalboards, callaham tremoloer og det meste andet vi beskæftiger os med. Det virker ikke supercool at nedgøre andre fordi de har en holdning til hvordan de gerne vil have at guitaren spiller.[/quote]

Jeg synes tit musikken bliver glemt i disse sammenhænge, og jeg synes ikke vi må glemme hvorfor vi spiller guitar. Det er vel forhåbenligt for at lave musik og udtrykke os musikalsk. Tit synes jeg godt det kan blive grejnørderi bare for nørderiets skyld, og ikke for at opnå noget musikalsk. Jeg føler at der har været en tendens blandt især unge musikere til at købe en masse "boutique" ting for at opnå "den perfekte lyd" og fluekneppe lidt grejmæssigt, uden egentlig at vide hvor de gerne vil hen med deres lyd, og uden at have prøvet de tusindvis af forskellige muligheder der er nu til dags. Det kunne jo være at man synes "den der Squier, som ingen vil ha'", var super fed. Men hey... Hvis der står "handmade in USA", MÅ det jo være fedt.

Der er sikkert også nogen der synes det er hyggeligt bare at hygge med lidt guitar derhjemme, og det er selvfølgelig også okay, men vil man så virkelig gå så langt som til at købe plektre lavet af de pureste diamanter, som er håndlavede af blinde tibetanske munke.

P.S. Dette er ikke noget personligt til trådstarter.
P.P.S. Jeg er stadig lidt hung over, og jeg skrev lige hvad der var "on the top of my mind".

EDIT: Det virker måske lidt helligt det jeg har skrevet og nu skal det heller ikke virke som at jeg kun spiller Epiphone igennem en Cube, fordi "det jo alligevel kun handler om musikken og ikke om grejet". Jeg kan godt li' at nørde grej til et vidst omfang, og jeg falder da tit selv i fælden.[/quote]

Det er da også rigtigt - men i dette tilfælde taler vi om SnakeBoots, som udover at spille rigtig meget, nok er en af dem herinde der køber mindst gear, og har vist spillet i evigheder på en hvid custom shop strat (hvis jeg husker ret?), så det der med at fokusere på grejet frem for musikken er vist ikke relevant her. Jeg kan sagtens følge Snakeboots. Jeg har ejet 3-4 Les Pauls gennem tiden, og jeg må hver gang give op fordi strengenes tension bare ikke fungerer for mig, og 11'ere lyder bare ikke som 10'ere. Så kan man da godt kalde mig flueknepper eller dårlig musiker, hvis det passer en. Jeg har bare måttet indse at jeg skal spille på Fendermensur for at spille fedt - så jeg kan sagtens følge ham.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af Morten_Lyse »

Nu skal vi lige holde skæg for sig og snot for sig.

Jeg har på ingen måder sagt noget om Snake boots evner, eller hans forhold til gearkøb i øvrigt.. Som guitarist kan han, med 30+ jobs om året forhåbentligt save mig midt over. :D Jeg synes blot det er lidt ude af proportion at afgøre himmel og helvede i strengetykkelser målt i halve hundrededele af en tomme. - Og hvis .011'ere bare ikke lyder som .010'ere, hvad vi i øvrigt er enige om, så gør .0105'ere nok heller ikke, jo..?

Jeg vil tillade mig at mene, at forskellige guitarer lyder og føles forskelligt på et utal af punkter. Jeg tror ikke "de halve hundrededele" hverken kan, eller egentlig skal, ændre på det. En les paul skal "angribes" anderledes end en strat, sådan ER det bare.

Mvh;
Morten Lyse

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af Snake Boots »

Hej Morten

Jeg hører hvad du siger. Når jeg tænker over det, virker det også fjollet, grænsende til meningsløst at tale om forskellen i feel/lyd/egenskaber på strengtykkelser der kun varierer halve hundrededele af en tomme. Men i praksis synes jeg, at der utvivlsomt er et mærkbart, signifikant spring fra 10'er-sæt til 11'er-sæt. Og så tænker jeg: hvorfor skulle der ikke også være en mærkbar forskel på "halve tykkelser".

Og jeg er fuldstændig enig i, at forskellige guitarer skal angribes forskelligt og tages for hvad de er. Meen der er nu stadig stor forskel på en tele med 9'ere og en tele med 13'ere evt. flatwounds. Det er to forskellige guitarer, der skal angribes vidt forskelligt. Efter min mening kan alene springet fra 10'er-sæt til 11'er-sæt gøre en stor forskel for hvordan det er oplagt at gå til et givent hegn. Det kan godt være, at jeg i praksis kan spille det samme på dem.. men oplevelsen er forskellig og med den ene tykkelse skal der måske kæmpes eller det føles forkert. Det som der næsten ikke kan mærkes ved 10min spil kan vise sig at betyde noget, når man står og sveder i 4. sæt.

Rasmus, jeg har spillet ca. 12år på den hvide CS strat. Der har også været andre guitarer, men det er altid endt med mindst 80% spilletid til straten, som jeg bare ved, hvor jeg har. I sidste uge byttede jeg den væk for en CS nocaster. :o Stort skridt for mig, men jeg er meget tilfreds. :-) Nu håber jeg, at jeg kan have lige så meget glæde af nocasteren. Det ender sgu nok bare med de sædvanlige 10'er ernie ball på den, da den så er super alsidig for mig. Jeg har andre guitarer med 12'ere flatwounds og den slags sære ting, men har brug for en fenderguitar der er så alsidig, at jeg kan spille ALT på den uden at den føles strid til noget som helst uanset hvor mange timer jeg høvler. :-) Men tror nu lige jeg vil prøve et par 10.5 sæt eller to først. En skam man ikke kan få dem i ernie ball, som jeg er så vant til og derfor ville kunne sammenligne meget direkte med. Men så igen.. kan jeg mærke forskel på forskellige mærker strenge. Det ved jeg sgutte om jeg kan hvis ellers det er samme type.

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af reindane »

Jeg må tilstå, at jeg har det som Andreas = Snake Boots, da jeg også oplever at det på nogle guitarer kan være nødvendigt at arbejde med halve hundrededele tomme på de tynde strenge for at få den rigtige feeling. Derfor køber jeg mine strenge her: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.stringsandbeyond.com/singles ... gs.html</a><!-- m --> hvor jeg kan købe D'Addario strenge i løs vægt, så jeg kan lave mine egne mix. Dét der, ifølge mine egne oplevelser, spiller mest ind på responsen fra en guitar, er kombinationen eller samspillet mellem strengetykkelse og guitarens bånd: både højde og bredde, samt det materiale båndene er lavet af. Der er stor forskel på at bende på f.eks. en Strat med små vintage bånd og samme guitar med Dunlop 6105 medium bånd (mine foretrukne) og der er også forskel på at bende på almindelige Dunlop 6105 og samme (Dunlop 6105) i rustfri ståludgave.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af Rasmus »

Du har byttet din strat for en NOcaster? :o
Jeg var ved at købe een sidste år, de virker sku' ret fede.

Det kommer selvfølgelig an på hvornår den er fra, i starten havde de vist lidt svært ved at få specs' rigtigt.


Jeg er typen der spillede med 11'ere på min Les paul, dengang den havde stoptail var det "STRAMT"! Men samtdig og så fedt. Jeg skulle virkelig slås med den.

Man vænner sig til det. Der er rigtig meget BØF i 11'ere.

Mit eneste problem var at jeg har et lidt ømt håndled som ikke kunne tåle det over længere tid.
:(

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af Snake Boots »

@Lars, Tak for linket. Ser ud til at være et super sted at købe strenge!

@Rasmus, Jeps. Vildt nok at bytte min strat væk! Men jeg er glad for byttet. Mit kendskab til specifikke ting som specs for vintage fender er yderst begrænset, så jeg kan ikke sige om "de fik den her rigtigt" i forhold til vintage specs. Men som instrument er guitaren fremragende. Halsen er et monstrøst bat, og det passer mig bedre end den slanke strat-hals. Båndende er små, og det passer mig også rigtig fint. Lyden er fantastisk. Og den føles helt, helt rigtig. For noget tid siden prøvede jeg en nocaster i aage, som var helt forrygende. Den var meget, meget dyr, så vidt jeg husker kostede den 32000kr, og desværre relic'ed, så det var ikke en mulighed. De sidste par år har jeg kigget efter den rigtige 50'er strat eller 50'er tele. Jeg tror den her er helt rigtig. Jeg har prøvet mange CS strats, som har været ok men ikke noget særligt.

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="reindane"]Jeg må tilstå, at jeg har det som Andreas = Snake Boots, da jeg også oplever at det på nogle guitarer kan være nødvendigt at arbejde med halve hundrededele tomme på de tynde strenge for at få den rigtige feeling. Derfor køber jeg mine strenge her: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.stringsandbeyond.com/singles ... gs.html</a><!-- m --> hvor jeg kan købe D'Addario strenge i løs vægt, så jeg kan lave mine egne mix. Dét der, ifølge mine egne oplevelser, spiller mest ind på responsen fra en guitar, er kombinationen eller samspillet mellem strengetykkelse og guitarens bånd: både højde og bredde, samt det materiale båndene er lavet af. Der er stor forskel på at bende på f.eks. en Strat med små vintage bånd og samme guitar med Dunlop 6105 medium bånd (mine foretrukne) og der er også forskel på at bende på almindelige Dunlop 6105 og samme (Dunlop 6105) i rustfri ståludgave.[/quote]


Som i øvrigt, fuldstændigt åndssvagt, IKKE er samme størrelse.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen