Hvem laver 10.5 strengesæt?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af Jens H »

[quote="GuitaRasmus"][quote="reindane"]Jeg må tilstå, at jeg har det som Andreas = Snake Boots, da jeg også oplever at det på nogle guitarer kan være nødvendigt at arbejde med halve hundrededele tomme på de tynde strenge for at få den rigtige feeling. Derfor køber jeg mine strenge her: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.stringsandbeyond.com/singles ... gs.html</a><!-- m --> hvor jeg kan købe D'Addario strenge i løs vægt, så jeg kan lave mine egne mix. Dét der, ifølge mine egne oplevelser, spiller mest ind på responsen fra en guitar, er kombinationen eller samspillet mellem strengetykkelse og guitarens bånd: både højde og bredde, samt det materiale båndene er lavet af. Der er stor forskel på at bende på f.eks. en Strat med små vintage bånd og samme guitar med Dunlop 6105 medium bånd (mine foretrukne) og der er også forskel på at bende på almindelige Dunlop 6105 og samme (Dunlop 6105) i rustfri ståludgave.[/quote]


Som i øvrigt, fuldstændigt åndssvagt, IKKE er samme størrelse.[/quote]
Jeg oplever også at de svinger i mål fra sending til sending. Har set forskel i bredde på 0.1 mm (og det er meget, da et bånd der er 0.05 mm for højt vil få en flade med en bredde på 0,7 mm når det bliver planet). Jeg er ved at være træt af dunlop bånd, men det er dem alle bruger som reference.
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af reindane »

[quote="Jens H"][quote="GuitaRasmus"][quote="reindane"]Jeg må tilstå, at jeg har det som Andreas = Snake Boots, da jeg også oplever at det på nogle guitarer kan være nødvendigt at arbejde med halve hundrededele tomme på de tynde strenge for at få den rigtige feeling. Derfor køber jeg mine strenge her: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.stringsandbeyond.com/singles ... gs.html</a><!-- m --> hvor jeg kan købe D'Addario strenge i løs vægt, så jeg kan lave mine egne mix. Dét der, ifølge mine egne oplevelser, spiller mest ind på responsen fra en guitar, er kombinationen eller samspillet mellem strengetykkelse og guitarens bånd: både højde og bredde, samt det materiale båndene er lavet af. Der er stor forskel på at bende på f.eks. en Strat med små vintage bånd og samme guitar med Dunlop 6105 medium bånd (mine foretrukne) og der er også forskel på at bende på almindelige Dunlop 6105 og samme (Dunlop 6105) i rustfri ståludgave.[/quote]


Som i øvrigt, fuldstændigt åndssvagt, IKKE er samme størrelse.[/quote]
Jeg oplever også at de svinger i mål fra sending til sending. Har set forskel i bredde på 0.1 mm (og det er meget, da et bånd der er 0.05 mm for højt vil få en flade med en bredde på 0,7 mm når det bliver planet). Jeg er ved at være træt af dunlop bånd, men det er dem alle bruger som reference.[/quote]

Så har jeg åbenbart bare været heldig. Jeg har rustfrie 6105 bånd på 3 guitarer og almindelige 6105 bånd på 2 guitarer og de måler ens indenfor 5/1000 tomme. ;)
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af Sasha »

OT (sorry):

Nu har du jo et sæt ualmindeligt gode ører, Lars. Kunne du - ja, andre skal så absolut også være velkomne - overtales til at "væve lidt over", hvordan bånd af rustfrit stål klangligt adskiller sig fra almindelige bånd?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Sasha"]OT (sorry):

Nu har du jo et sæt ualmindeligt gode ører, Lars. Kunne du - ja, andre skal så absolut også være velkomne - overtales til at "væve lidt over", hvordan bånd af rustfrit stål klangligt adskiller sig fra almindelige bånd?[/quote]

Jeg vil da gerne prøve, selvom vi har ret forskellige lydidealer.

Jeg synes det er meget forskelligt fra guitar til guitar, hvordan de reagerer - jeg har prøvet flere Suhr guitarer med rustfrie bånd, hvor jeg ikke var generet af dem. Til gengæld har jeg prøvet en del eftermonterede og warmoth halse, hvor jeg synes de havde en rigtig led "über-diskant", som ikke rigtigt er til at skrue sig ud af. Jeg kan godt lide en lillebitte smule båndklir, du ved, lige nok til at give lidt karakter og attack, men det fungerer bare overhovedet ikke med rustfrie bånd - det er som om båndklir bliver forstærket gange ti, og har en meget uheldig lydmæssig karakter. Jeg foretrækker helt klart almindelige bånd. De lyder, efter min mening, mere som en guitar skal.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af MacG »

[quote="GuitaRasmus"][quote="Sasha"]OT (sorry):

Nu har du jo et sæt ualmindeligt gode ører, Lars. Kunne du - ja, andre skal så absolut også være velkomne - overtales til at "væve lidt over", hvordan bånd af rustfrit stål klangligt adskiller sig fra almindelige bånd?[/quote]

Jeg vil da gerne prøve, selvom vi har ret forskellige lydidealer.

Jeg synes det er meget forskelligt fra guitar til guitar, hvordan de reagerer - jeg har prøvet flere Suhr guitarer med rustfrie bånd, hvor jeg ikke var generet af dem. Til gengæld har jeg prøvet en del eftermonterede og warmoth halse, hvor jeg synes de havde en rigtig led "über-diskant", som ikke rigtigt er til at skrue sig ud af. Jeg kan godt lide en lillebitte smule båndklir, du ved, lige nok til at give lidt karakter og attack, men det fungerer bare overhovedet ikke med rustfrie bånd - det er som om båndklir bliver forstærket gange ti, og har en meget uheldig lydmæssig karakter. Jeg foretrækker helt klart almindelige bånd. De lyder, efter min mening, mere som en guitar skal.[/quote]

Rasmus´ betragtninger og observationer er også hvad jeg har hørt. Det lyder "sært" og bright på en lidt træls måde.

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af reindane »

[quote="GuitaRasmus"][quote="Sasha"]OT (sorry):

Nu har du jo et sæt ualmindeligt gode ører, Lars. Kunne du - ja, andre skal så absolut også være velkomne - overtales til at "væve lidt over", hvordan bånd af rustfrit stål klangligt adskiller sig fra almindelige bånd?[/quote]

Jeg vil da gerne prøve, selvom vi har ret forskellige lydidealer.

Jeg synes det er meget forskelligt fra guitar til guitar, hvordan de reagerer - jeg har prøvet flere Suhr guitarer med rustfrie bånd, hvor jeg ikke var generet af dem. Til gengæld har jeg prøvet en del eftermonterede og warmoth halse, hvor jeg synes de havde en rigtig led "über-diskant", som ikke rigtigt er til at skrue sig ud af. Jeg kan godt lide en lillebitte smule båndklir, du ved, lige nok til at give lidt karakter og attack, men det fungerer bare overhovedet ikke med rustfrie bånd - det er som om båndklir bliver forstærket gange ti, og har en meget uheldig lydmæssig karakter. Jeg foretrækker helt klart almindelige bånd. De lyder, efter min mening, mere som en guitar skal.[/quote]

Jamen jeg synes Rasmus rammer hovedet på sømmet med hensyn til, at rustfri stålbånd reagerer forskelligt fra guitar til guitar. Jeg har prøvet dem - Dunlop 6105 rustfrie - i flere forskellige Suhr Strat og Tele type guitarer, og her fungerer de i alle tilfælde helt fremragende, både på aske- og elletræskroppe og med både ahorn, Pao Ferro og Rio palisander gribebrædt. Absolut ingen tendenser til metallisk über-diskant, som Rasmus kalder det, og absolut minimal klangforskel i forhold til tilsvarende Suhr guitarer med standard Dunlop 6105 bånd og NUL båndklir. Til gengæld har jeg så også oplevet en dansk håndbygget Rahbæk Strat, hvor jeg fik monteret rustfrie bånd, og dét fungerede rigtig dårligt på alle måder!

Den største forskel mellem standard og rustfrie bånd er efter min mening, fornemmelsen af, at de rustfrie stålbånd yder langt mindre modstand end normale bånd, så man nærmest får en fornemmelse af at båndene er olierede, når man bender en streng. Denne fornemmelse medfører, at man faktisk kan gå et nøk op i strengetykkelse og stadig have den samme tension i bends, som med tyndere strenge på normalbånd.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af Sasha »

Tak for alle indspark!

Jeg spørger, da jeg jo er ved at få bygget denne hersens guitar ovre i England. Og efter lidt parlamenteren frem og tilbage lykkedes det jo den gode guitarbygger at overbevise mig om, at jeg skulle have de rustfrie stål-bånd på, som han bruger som standard (og som altså også var på de af hans guitarer, som jeg har prøvet og forelsket mig i). Umiddelbart ville vintagefreak´en her jo øjeblikkeligt stile efter "gammeldaws" bånd. Men som sagt, blev jeg overbevist om, at når den gode mand fortalte, at han havde prøvet "højt og lavt" på sine guitarer, når det gælder bånd, og altså var kommet frem til, at han foretrak stål-bånd med de fordele, de giver m.h.t. holdbarhed mm. - ja, så havde han nok mere erfaring på dette punkt end jeg. Men bagefter melder tvivlen sig så selvfølgelig altid. For jeg har også prøvet bl.a. et par Strat´er med stålbånd, hvor det ikke lod til at være nogen fordel for at sige det mildt. Så det glæder mig at høre, at de på visse guitarer fungerer rigtigt godt med minimal tonal forskel (det var også den gode englænders pointe). Og dét, du skriver Lars, om den "olierede" fornemmelse lyder endda rigtigt tillokkende...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af reindane »

[quote="Sasha"]Tak for alle indspark!

Jeg spørger, da jeg jo er ved at få bygget denne hersens guitar ovre i England. Og efter lidt parlamenteren frem og tilbage lykkedes det jo den gode guitarbygger at overbevise mig om, at jeg skulle have de rustfrie stål-bånd på, som han bruger som standard (og som altså også var på de af hans guitarer, som jeg har prøvet og forelsket mig i). Umiddelbart ville vintagefreak´en her jo øjeblikkeligt stile efter "gammeldaws" bånd. Men som sagt, blev jeg overbevist om, at når den gode mand fortalte, at han havde prøvet "højt og lavt" på sine guitarer, når det gælder bånd, og altså var kommet frem til, at han foretrak stål-bånd med de fordele, de giver m.h.t. holdbarhed mm. - ja, så havde han nok mere erfaring på dette punkt end jeg. Men bagefter melder tvivlen sig så selvfølgelig altid. For jeg har også prøvet bl.a. et par Strat´er med stålbånd, hvor det ikke lod til at være nogen fordel for at sige det mildt. Så det glæder mig at høre, at de på visse guitarer fungerer rigtigt godt med minimal tonal forskel (det var også den gode englænders pointe). Og dét, du skriver Lars, om den "olierede" fornemmelse lyder endda rigtigt tillokkende...[/quote]

Jeg ved så ikke om du kan huske tilbage, Søren, da du i sin tid var ovre og prøve mine Suhr guitarer, for at høre Suhrs V60-LP pickupper. Dér var der især én af guitarerne med V60-LP pickupper du syntes lød rigtig godt. Den havde (og har) de rustfrie bånd. ;)
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af Sasha »

Jo, jeg kan godt huske den - omend jeg nødigt vil afkræves en afhandling om de finere detaljer efter flere år :-) Men det glæder mig da at høre!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Sasha"]Tak for alle indspark!

Jeg spørger, da jeg jo er ved at få bygget denne hersens guitar ovre i England. Og efter lidt parlamenteren frem og tilbage lykkedes det jo den gode guitarbygger at overbevise mig om, at jeg skulle have de rustfrie stål-bånd på, som han bruger som standard (og som altså også var på de af hans guitarer, som jeg har prøvet og forelsket mig i). Umiddelbart ville vintagefreak´en her jo øjeblikkeligt stile efter "gammeldaws" bånd. Men som sagt, blev jeg overbevist om, at når den gode mand fortalte, at han havde prøvet "højt og lavt" på sine guitarer, når det gælder bånd, og altså var kommet frem til, at han foretrak stål-bånd med de fordele, de giver m.h.t. holdbarhed mm. - ja, så havde han nok mere erfaring på dette punkt end jeg. Men bagefter melder tvivlen sig så selvfølgelig altid. For jeg har også prøvet bl.a. et par Strat´er med stålbånd, hvor det ikke lod til at være nogen fordel for at sige det mildt. Så det glæder mig at høre, at de på visse guitarer fungerer rigtigt godt med minimal tonal forskel (det var også den gode englænders pointe). Og dét, du skriver Lars, om den "olierede" fornemmelse lyder endda rigtigt tillokkende...[/quote]

Og netop dét at dem du har forelsket dig i, og det faktum at din guitarbygger anbefaler dem, synes jeg er en fin indikator for hvad du skal vælge. Nu er GUS jo absolut heller ikke det man kalder en standard guitar, og man kunne sagtens forestille sig at konstruktionsmetoden udfasede nogle af de trælse frekvenser. Jeg kan kun istemme at de føles drøngodt. Man har permanent følelsen af en helt ny båndafretning.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af Sasha »

Nu har jeg jo sådan set valgt for længe siden, og båndene er monteret i guitaren. Så vi er nok også langt forbi Point of no Return. Det var mere denne her nagende tvivl, som har det med at dukke op i kølvandet på dén slags beslutninger.

Og du har jo nok ret i, at den ikke er banket sammen, som guitarer er flest. Men den lyder nu overraskende "almindelig" det til trods... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af DarkoPage »

Hvad farve bli'r den?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af Sasha »

Plum Crazy.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"]Plum Crazy.[/quote]

Det passer jo fint så..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvem laver 10.5 strengesæt?

Indlæg af Sasha »

Hmm, Dunno...

Men jeg ville da ikke have noget imod at besidde en aura, som changerer fra nærmest grøn over alle nuancer af "the blues" for at ende i ren "purple haze" - alt afhængig af, hvilken vinkel du betragter den fra.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen