Valg af Fender Stratocaster?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Bunuel
Himmelhund
Indlæg: 40
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Valg af Fender Stratocaster?

Indlæg af Bunuel »

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere om jeres valg af Fender Stratocaster? Hvilken model har I valgt og hvorfor?

Jeg har kigget lidt på Thomann´s hjemmeside og set på følgende modeller:

Fender Select Stratocaster HSS

Fender David Gilmour NOS

Fender 2011 Custom DLX

Fender American Deluxe Ash Stratocaster

Har I prøvet nogle af de fire modeller og hvad var jeres oplevelse?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Valg af Fender Stratocaster?

Indlæg af Sasha »

Ifølge min ydmyge opfattelse er måden, man vælger en Strat på, at prøve "i blinde" så mange som muligt og derpå vælge dén, der lyder og spiller bedst. Der kan være alverden til forskel på to eksemplarer af samme model! At vælge en Strat (eller hvilken som helst anden guitar) ud fra specifikationer eller måske ligefrem købe den - uprøvet - over nettet er ifølge min mening nærmest som at spille lotto, når det gælder om at ramme guldet.

Jeg tror dog ikke, at jeg har prøvet nogen af de nævnte modeller. Jeg har dog selv en håndfuld ældre Stratocastere (det var dengang, der kun var én model), som alle på ét eller andet tidspunkt er valgt på den ovenfor beskrevne måde, og som derfor er et snapshot af min smag og ikke mindst indsigt på et givent tidspunkt i mit liv.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Valg af Fender Stratocaster?

Indlæg af Jackie van Hippie »

Da jeg købte min første strat gik jeg ind i en musikbutik og prøvede alle deres strat'er, den af dem jeg ikke kunne forlade butikken uden, kom med hjem. Og det var ikke den model jeg havde regnet med at investere i, så man kan først vide hvilken guitar det skal være, når man står med den i hånden.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Valg af Fender Stratocaster?

Indlæg af Rasmus »

Hvilken en vil du helst have?
Jeg synes først og fremmest du skal vælge den der ser fedest ud. Hvis den så Har rosewood gribebræt, medium jumbo og 9,5' radius, c-shape neck, så er man Home free.;-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Valg af Fender Stratocaster?

Indlæg af Sasha »

[quote="Rasmus"].... medium jumbo og 9,5' radius, c-shape neck, så er man Home free.;-)[/quote]

Narh...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Valg af Fender Stratocaster?

Indlæg af Rasmus »

[quote="Sasha"][quote="Rasmus"].... medium jumbo og 9,5' radius, c-shape neck, så er man Home free.;-)[/quote]

Narh...[/quote]
Verden er sort og hvid Søren.:-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Valg af Fender Stratocaster?

Indlæg af Sasha »

Ja, det siger jo sig selv, at en fed Strat kun kan være enten sort eller hvid. Men regnede jeg med, var så grundlæggende, at det ikke var nødvendigt at nævne i denne sammenhæng...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Valg af Fender Stratocaster?

Indlæg af Rasmus »

[quote="Sasha"]Ja, det siger jo sig selv, at en fed Strat kun kan være enten sort eller hvid. Men regnede jeg med, var så grundlæggende, at det ikke var nødvendigt at nævne i denne sammenhæng...[/quote]
Jeg kan bedst li' de hvide! :)

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Valg af Fender Stratocaster?

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Rasmus"]...rosewood gribebræt, medium jumbo og 9,5' radius, c-shape neck, så er man Home free.;-)[/quote]

[quote="Rasmus"]Jeg kan bedst li' de hvide! :) [/quote]

+ 1.000.000.000.000.000.000.000

Hvis den så også har tortoise slagplade... :bow-yellow: :banana-rock: :character-beavisbutthead: :clap:

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Valg af Fender Stratocaster?

Indlæg af Sasha »

[quote="DarkoPage"]


Hvis den så også har tortoise slagplade... :bow-yellow: :banana-rock: :character-beavisbutthead: :clap:[/quote]

No, no, no.

Men enhver ved, at de hvide ser flottest ud, mens de sorte lyder bedst.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Valg af Fender Stratocaster?

Indlæg af MacG »

[quote="Bunuel"]Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere om jeres valg af Fender Stratocaster? Hvilken model har I valgt og hvorfor?

Jeg har kigget lidt på Thomann´s hjemmeside og set på følgende modeller:

Fender Select Stratocaster HSS

Fender David Gilmour NOS

Fender 2011 Custom DLX

Fender American Deluxe Ash Stratocaster

Har I prøvet nogle af de fire modeller og hvad var jeres oplevelse?[/quote]

Jeg kan kun tilslutte mig hvad der er blevet skrevet: Køb aldrig en guitar du ikke har prøvet. Jeg ville tage til en af musiksupermarkederne i en af de store byer og prøve så mange forskellige som muligt, og finde den der "taler" til mig. Og købe den! De guitarer du har valgt stritter lidt i alle retninger hvad angår hals (form og materiale), hvad kroppen er lavet af, og hvilke pickupper der er på, både af type og om du vil have en humbucker bagerst. Så det er ikke nemt at rådgive dig. Men: Hvis jeg stod og skulle købe en helt ny Fender Strat ville jeg prøve så mange helt almindelige American Standard som muligt og finde den jeg synes lød bedst (Og var hvid...Eller sort... ;) ) Dem jeg har prøvet har været konsistent gode guitarer, og nogen få har været ret fede. Og så bruge de ekstra penge på nye pickupper hvis/når jeg synes det var nødvendigt.

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Valg af Fender Stratocaster?

Indlæg af Jackie van Hippie »

Boardet har talt, køb en sort strat, da den sorte lak giver en bedre resonans og guitaren dermed lyder bedre end andre farver! Derudover så er 7,25" radius meget federe end 9,5" ;)
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Valg af Fender Stratocaster?

Indlæg af GodSpeedDK »

Min erfaring viser, at en hjemmemalet "nicotine blonde" Squier, fra ca. '88, med JB Jr. i bridge lyder bedst. Især hvis den er plastret til med klistermærker.

:)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Valg af Fender Stratocaster?

Indlæg af Rasser »

Jeg er enig med MacG. De nye standard strats jeg har prøver, har alle været rigtig gode guitarer, så hvis jeg skulle købe en strat i dag, ville jeg nok prøve nogle stykker af dem først.

Mvh.
Rasmus.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen