Den F&"%#$Ing Standby knap!

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Den F&"%#$Ing Standby knap!

Indlæg af CobraPizza »

Nu har jeg pænt brugt min standby knap på alle de rørforstærkere jeg har haft, men jeg er absolut ikke nogen rør-guru og nu kommer der så sådan et her indlæg.
Jeg har altid troet det var for at skåne rørene at man ikke smed gitterspændingen til med det samme, så man først efter det hele havde varmet lidt op slog standby switchen fra og satte fuld spænding på.

[QUOTE=fredmarantz] [P]
Har travlt nu, men kan kort sige, at stand-byknappen fjerner B+ (anodespændingen) - og det er netop, når man slår standby TIL, at man har balladen. Den rykker pænt med strøm til rørene og ensretteren har det mere end hårdt i dette øjeblik- og man kan risikere, at ensretteren brænder af- og så er der ingen guitarspil den dag. .

Dette emne er SÅ befængt med myter og salgsgas, at man skulle tro, at det var løgn.

Sært, men alle de rørforstærkere, der står rundt omkring i hjemmene til hifi (og der er altså mange) har ingen standbyknapper - heller ikke de dyreste og fineste af dem alle, som koster KASSEN - og hififolk går normalt ikke efter de til tider tvivlsomme nyproducerede rør, så de vil jo gerne passe på rørene. De forstærkere har lige så høje spændinger og fine rør som dem til guitar-bas - orgel brug. (hvor sidder standbyknappen til et Hammond/leslie??)

Nå - og hvorfor ER de så monterede på mange guitarforstærkere??

Tradition og salgs-gas - og.......måske for at skåne publikum for at høre de amatørknald i forstærkeren, som opstår, når folk plugger deres guitarer til. I vore dage kan man købe sig en "bypass" - ting og dette er hermed ligegyldigt. [/QUOTE]

Er der nogle af de rørkyndige derude, der kan smide nogle facts på bordet?
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den F&"%#$Ing Standby knap!

Indlæg af Sasha »

Så længe du ikke har rør-ensretning i din forstærker, behøver du ihvertfald ikke at bekymre dig om at bruge standby-knappen. Halvleder-dioderne tager ihvertfald IKKE skade af, at man bruger standby-knappen.

Det er korrekt, at et ensretterrør i den gyldne teori belastes, når man går fra "standby" til "operate". Men sjovt nok ser man masser af ensretterrør, som har siddet i forstærkere, der har en standby-knap, som stadig fungerer ganske glimrende efter 40-45 års drift. Jeg har til gengæld aldrig set et sæt udgangsrør (som er dem, man beskytter ved at bruge standby-knappen under opstartsfasen), der man kunne sige det samme om.

Hvor er det lige, at Freddy - der ellers er en ret fornuftig mand - ytrer sig om dette?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den F&"%#$Ing Standby knap!

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Sasha"]Så længe du ikke har rør-ensretning i din forstærker, behøver du ihvertfald ikke at bekymre dig om at bruge standby-knappen. Halvleder-dioderne tager ihvertfald IKKE skade af, at man bruger standby-knappen.

Det er korrekt, at et ensretterrør i den gyldne teori belastes, når man går fra "standby" til "operate". Men sjovt nok ser man masser af ensretterrør, som har siddet i forstærkere, der har en standby-knap, som stadig fungerer ganske glimrende efter 40-45 års drift. Jeg har til gengæld aldrig set et sæt udgangsrør (som er dem, man beskytter ved at bruge standby-knappen under opstartsfasen), der man kunne sige det samme om.

Hvor er det lige, at Freddy - der ellers er en ret fornuftig mand - ytrer sig om dette?[/quote]

http://www.4sound.dk/forum/forum_posts.asp?tid=150046
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den F&"%#$Ing Standby knap!

Indlæg af Sasha »

Åååhh, Aage...

Tsk, tsk. tsk!

Det fede er, at ingen svarer på mandens oprindelige spørgsmål, før de begynder at skændes. Og sådan set heller ikke senere, så vidt jeg lige magter at skimme tråden igennem...

Jeg elsker argumenter á la "Når ting koster kassen, så er det HELT utænkeligt, at der kunne forbedres på deres konstruktion på nogen som helst måde". Min relativt dyre hifi-forstærker har automatisk, forsinket indkobling af højspændingen på rørene for at skåne disse. Så Okay: Den har ingen standby-knap. Men problemet er anerkendt, og man har løst det på anden vis. Så argumentet med, at INGEN dyr hifi-forstærker har en standby-funktion skal vist tages med et gran salt. (Og nej, det er ikke mig, der har bygget den)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den F&"%#$Ing Standby knap!

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Sasha"]Åååhh, Aage...

Det fede er, at ingen svarer på mandens oprindelige spørgsmål, før de begynder at skændes. Og sådan set heller ikke senere, så vidt jeg lige magter at skimme tråden igennem...
[/quote]

Billede

Tror konklusionen blev at han smed den til en teknikker, fordi ingen kan rigtig svare på, hvorfor hans forstærker "knalder".
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den F&"%#$Ing Standby knap!

Indlæg af Sasha »

Nej, det er også svært, når man ikke ved, hvordan standby-knappen er lavet i den konkrete forstærker. Men typisk kan det ret nemt løses.

Én løsning er selvfølgelig ikke at bruge standby-knappen. Så knalder den ihvertfald ikke! Man kunne også lade helt være med at tænde for forstærkeren. Eller sælge den/smide den i havnen. Men der findes måske bedre løsninger på problemet...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den F&"%#$Ing Standby knap!

Indlæg af reindane »

Og så er det en temmelig unuanceret diskussion, der kører på Aages - 4sounds forum, idét der i tråden postuleres, at alle ensretterrør varmer langsomt op, og derfor ikke leverer fuld spænding til udgangsrørene med det samme. Det gælder for ensretterrørene GZ34 (5AR4) som sidder i de fleste VOX forstærkere og også for GZ32 (5V4). Begge disse rør har indirekte opvarmning, så der først opnås fuld spænding på kredsløbet i løbet af ca. 20 sekunder. I modsætning hertil har vi så ensretterrørene 5U4G og 5Y3GT, som bl.a. bruges i mange Fender amps. Disse rør leverer fuld spænding til kredsløbet indenfor det første sekund forstærkeren tændes, og dét kan seriøst medvirke til at forkorte levetiden på udgangsrørene.
At nogle forstærkere, som bl.a. visse VOX AC30 modeller, knalder GZ34 ensretterrøret, er så en kendt sag, men det skyldes til dels at nye GZ34 ikke er så robuste som de gamle Philips/Mullard GZ34, som godt kunne tåle denne belastning.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den F&"%#$Ing Standby knap!

Indlæg af Morten_Lyse »

Det er noget med, at det er på de forstærkere, hvor stand-by knappen er lavet sådan, at man afbryder forbindelsen mellem højspændingsviklingens centerudtag og stel, man (i hvert fald) har balladen. Her lades hele arsenalet af strømforsyningselektrolytter op i det øjeblik man går fra stand-by og til operate. Så kan det i bogstaveligste forstand slå over i ensretterrøret. Og jo. Det har jeg prøvet. Og dén fejl, der som første offer har ensretterrøret, gør også det grimme ved strømforsyningselektrolytterne. Dette kan fremhæves som et umanerlig godt argument for at gå fra 100% ren rør til 98,5% ren rør. - Og dermed sætte et par dioder ind i serie med ensretterrøret så det ikke smadrer mere end højst nødvendigt HVIS det skulle kortslutte..

Det kan rettes ved, at man monterer en modstand på f.eks 47-68-82k 'ish over stanby-kontakten. Det KAN medføre, at der ikke er 100% dead-silence når ampen står på standby. Men hey, hvad er stand-by funktionen der for..? Er det en dyr mute-kontakt eller er det for at skåne vores komponenter mod "ikke specielt helbredsfremmende forhold?"

Artiklen her, beskriver lidt om det.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.freewebs.com/valvewizard1/st ... by.html</a><!-- m -->

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den F&"%#$Ing Standby knap!

Indlæg af GodSpeedDK »

Og for os, der i princippet er ligeglad med, hvordan det er skruet sammen rent teknisk, men bare gerne vil have forstærkeren til at overleve længst muligt - hvor længe skal man vente, inden man slår 'stand-by' fra? Jeg plejer at tænde, og så slå 'stand-by' fra efter et par minutter, men er det egentlig nødvendigt at vente så længe?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den F&"%#$Ing Standby knap!

Indlæg af reindane »

[quote="GodSpeedDK"]Og for os, der i princippet er ligeglad med, hvordan det er skruet sammen rent teknisk, men bare gerne vil have forstærkeren til at overleve længst muligt - hvor længe skal man vente, inden man slår 'stand-by' fra? Jeg plejer at tænde, og så slå 'stand-by' fra efter et par minutter, men er det egentlig nødvendigt at vente så længe?[/quote]

Bliv ved med at gøre som du gør nu. Vent et par minutter før du går fra Standby til Operate. Det giver hele systemet tid til at varme op.

Og så vil jeg lige sige at med hensyn til "Valve Wizard" artiklen, som Morten Lyse linker til, at det er interessant og relevant læsning, men man skal bare lige huske på, at "Valve Wizard" også bare er en mand på Internettet med én holdning til tingene. Det gør ikke nødvendigvis hans postulater til den eviggyldige sandhed.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den F&"%#$Ing Standby knap!

Indlæg af Sasha »

Jeg ville have sagt "et halvt til et helt minut". Så som du gør nu er ganske fint... :-)

Hvordan man så slukker for forstærkeren, er ligegyldigt.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den F&"%#$Ing Standby knap!

Indlæg af reindane »

Og her er så et link til Fender's officielle holdning til brug af standby switchen:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.fender.com/news/index.php?di ... dex.php?di ... rticle=461</a><!-- m -->
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den F&"%#$Ing Standby knap!

Indlæg af Loomer »

Jeg er bare glad for mit transistor-helvede, lige pludseligt.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den F&"%#$Ing Standby knap!

Indlæg af Sasha »

Argumeterne på Åååhh-Aage-tråden bliver da bedre og bedre:

"Et koldt rør er ikke i stand til at trække strøm"

Sandt nok. Men det er simpelthen at pisse ved siden af potten. Et halvvarmt rør er i stand til at trække strøm. Og dét er den kritiske fase.

Og så kommer den gamle kæphest frem omkring, at "katode-stripping" ikke forekommer ved de "lave" spændinger, som guitarforstærkere arbejder ved. Uanset hvor mange gange, jeg har bedt om blot en anelse dokumentation for denne påstand, venter jeg stadig forgæves...

Og så kan man selvfølgelig godt sige, at bare fordi man slider på rørene ved at presse dem ud i forvrængning, så er der ingen grund til at beskytte dem i andre henseender. Men så kunne man også bare tage en hammer og smadre dem først som sidst - de dør jo alligevel på ét eller andet tidspunkt. Så dét argument giver jeg ærligt talt ikke så meget for. Men jeg med da medgive så meget, at jeg synes, at man i visse forstærkere skal gøre sit til at løse de problemer, de er født med, som gør, at de slider hårdere end nødvendigt på rørene.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen