Parallelt loop i pedalform - pros and cons

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Parallelt loop i pedalform - pros and cons

Indlæg af Lasse H »

Hej forum,

Jeg har sådan en EHX Deluxe Memory Man. Det er versionen uden true bypass. Den lyder i mine ører fremragende, men den "æder" lige rigeligt diskant, både når den er tændt og slukket. Jeg har i noget tid forestillet mig, at der skulle lave true bypass i. Jeg er dog i tvivl om, om jeg kan leve med det diskant-tab, der så ville være, når den bliver tændt.
Så kom jeg til at tænke på, om der mon findes parallelle loops i pedal form, sådan at man kan blende det våde signal med det rene/direkte, og selvfølgelig gør der det, fx: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.xotic.us/effects/x_blender/" ... lender/</a><!-- m -->

Jeg vil gerne høre, om der er nogle, der har erfaringer med denne type af løsning. Teoretisk virker det jo som en god løsning, men det er jo sjældent den letteste vej til vellyd, når det kommer til guitargrej.

Desuden vil jeg gerne hører, om der er nogen, der har kendskab til andre produkter, end det jeg har linket til, som evt. kan anbefales.

Mvh Lasse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Parallelt loop i pedalform - pros and cons

Indlæg af Sasha »

Jeg har en version af Memory Man´en med true bypass. Jeg har ikke bemærket noget diskanttab. Men det er måske bare mig...

Er diskanttabet både på effekt-signalet og det tørre signal?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Parallelt loop i pedalform - pros and cons

Indlæg af Lasse H »

Kan godt se min formulering kan misforstås.

Der er diskanttab i. Slukket som tændt. True bypass ville kunne afhjælpe diskanttabet i slukket tilstand. Det var sådan, det skulle forstås.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Parallelt loop i pedalform - pros and cons

Indlæg af Sasha »

Jo, men har du også diskanttabet, hvis du tænder pedalen, men skruer helt ned for delay´et, sådan at du kun hører det "tørre" signal?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Parallelt loop i pedalform - pros and cons

Indlæg af Jackie van Hippie »

Der er IMO ikke noget værre en delay pedaler der ændrer ved grundlyden når de bliver slået til, så ville prøve med et parallel loop al á denne:
http://www.carlmartin.com/product_paraloop.htm
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Parallelt loop i pedalform - pros and cons

Indlæg af Rasmus »

Jeg er sikker på du har prøvet alle mulige varianter af pedalrækkefølger.

Jeg har intet i forhold til den looper du linker til eller anvendelsen,

Men hvis dit problem ligger når din DMM er eneste pedal i kæden, så prøv at smid en TU-2 eller en Tubescreamer ind foran. Jeg bilder faktisk mig selv ind at jeg kunne høre forskel da jeg skiftede min TU-2 ud med en Polytune.

Er strømmen rigtig?

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Parallelt loop i pedalform - pros and cons

Indlæg af Lasse H »

Søren: den test har jeg ikke lavet, men jeg har bildt mig selv ind, at jeg kunne adskille det "tørre" og det "våde" signal fra hinanden. I morgen satser jeg på lige at køre din test.

Jackie: Tak for linket :)

Rasmus: Det er også, når DMM er eneste pedal i "kæden". Du mener, at en pedal foran ville kunne formindske diskanttabet? Har ikke lige lyttet efter det, da jeg ikke har anset det for muligt, men jeg skal da gerne prøve det af. Strømmen er vist rigtig, 24V center positiv.

Tak for jeres svar.

Mvh Lasse

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Parallelt loop i pedalform - pros and cons

Indlæg af Rasmus »

[quote="Lasse H"]Søren: den test har jeg ikke lavet, men jeg har bildt mig selv ind, at jeg kunne adskille det "tørre" og det "våde" signal fra hinanden. I morgen satser jeg på lige at køre din test.

Jackie: Tak for linket :)

Rasmus: Det er også, når DMM er eneste pedal i "kæden". Du mener, at en pedal foran ville kunne formindske diskanttabet? Har ikke lige lyttet efter det, da jeg ikke har anset det for muligt, men jeg skal da gerne prøve det af. Strømmen er vist rigtig, 24V center positiv.

Tak for jeres svar.

Mvh Lasse[/quote]
Ja, en pedal med buffer før og eller efter vil garanteret gøre en forskel. Længden af kabler vil også.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen