Nye Pick-Up's til min Epi Les Paul

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Nye Pick-Up's til min Epi Les Paul

Indlæg af spuncut »

Hej
Jeg har en finfin Epi LP, den tunge fra 90'erne. Desværre synes jeg at den lyder
mildels talt anonym, derfor overvejer jeg at skifte pick-up'er.
Jeg ved ikke helt hvor jeg vil hen fordi det jeg mangler er nærmest en lyd
med mere karakter hvis I forstår hvad jeg mener.
Jeg syntes at min makkers SG har rigtig meget karakter, den er udstyret
med 490R og 498T -pick-upper.
Jeg har kig på nogen af de her :
http://www.axesrus.com/axehumbuckers.htm
Jeg håber hermed at der er nogen som har lyst til lidt snak om pick-upper.
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye Pick-Up's til min Epi Les Paul

Indlæg af Sasha »

Hvis selve guitaren lyder som en død betonklods, kan du skifte pickupper herfra og til juleaften. Dét kommer den ikke til at lyde godt af.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye Pick-Up's til min Epi Les Paul

Indlæg af JGreen »

Prøv at sammenligne de to guitarer UDEN strøm på først, og se om der overhovedet er noget at samle på i den Epiphone.

Det er først og fremmest træet det kommer an på. Pickupperne er bare måden at oversætte den akustiske lyd til forstærkeren, så som Sasha siger bør du nok lige finde ud af om den lyder som en død betonklods akustisk, inden du shopper.

Jeg er vældigt glad for de Gibson Classic 57'ere jeg satte i min LP i stedet for burstbuckers. Det er en opgradering jeg ihvertfald kun kan anbefale - hvis altså træet lyder godt. =)

Brugeravatar
drmaawenz
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye Pick-Up's til min Epi Les Paul

Indlæg af drmaawenz »

Jeg opdaterede for år tilbage min (fine pink-glimmer) epiphone fra 90'erne med et sæt P90'ere. De kostede næsten gratis.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.guitarfetish.com/Mean-90-Tru ... ean-90-Tru ... p_480.html</a><!-- m -->

Mean 90 lydklip <!-- m --><a class="postlink" href=" ... ure=relmfu</a><!-- m -->

Hvilken genre spiller du egentlig (før vi kommer for godt i gang)? :)

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Nye Pick-Up's til min Epi Les Paul

Indlæg af spuncut »

Uden strøm er der mere lyd og sustain i min Epi LP end der er i SG'en.
Det er en guitar som jeg købte billigt for et halvt år siden og
den er fantastisk nem at spille på, den er ret, lav action, god sustain,
båndene ser ud og føles som nye og i det hele taget en ok spade.
Det er derfor at jeg godt vil ofre lidt cash på at forbedre lyden
på den.

Hvad jeg spiller ? Det er meget forskelligt, det er lige fra noget stille
jazz (og der lyder den faktisk ok) over noget blues (og det er her at den
er noget klinisk) til noget med masser af sovs og kartofler hvor spadens
egen lyd betyder mindre.
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Nye Pick-Up's til min Epi Les Paul

Indlæg af spuncut »

Kan man sige at lyden bliver mere Telecaster-agtig med de P90'ere der ?
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

Brugeravatar
drmaawenz
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye Pick-Up's til min Epi Les Paul

Indlæg af drmaawenz »

[quote="spuncut"]Kan man sige at lyden bliver mere Telecaster-agtig med de P90'ere der ?[/quote]
Det vil jeg ikke ligefrem sige, men langt mere klar end dine nuværende humbuckere. :)

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Nye Pick-Up's til min Epi Les Paul

Indlæg af spuncut »

Ku' være at jeg sku ryge på de øverste her :
http://www.axesrus.com/axeP90s.htm

....men kors hvor er de grimme !
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Nye Pick-Up's til min Epi Les Paul

Indlæg af spuncut »

Om forladelse... :oops:
Det er jo klart de her Mean 90 jeg skal ha' :
http://www.guitarfetish.com/Mean-90-Tru ... p_480.html
Jeg var så meget i gang med at regne i £ så jeg
ikke fattede at prisen var opgivet i $. Det er
jo kun 400,- for et sæt :clap:
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

Martin K
Smoke On The Water
Indlæg: 55
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Nye Pick-Up's til min Epi Les Paul

Indlæg af Martin K »

Ellers kan jeg anbefale at tage et kig på Seymour Duncans Phat Cats, som også er P90 i humbucker størrelse. Jeg skiftede fra 490/498 kombinationen, som jeg synes lød klinisk i min LP :)
--Martin

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye Pick-Up's til min Epi Les Paul

Indlæg af FunkyValle »

Jeg har en guitar umiddelbart magen til din (Epi LP fra 90'erne i den tunge ende af skalaen) og skiftede PUs til Seymour Duncan SH-1.
Det var lige, hvad jeg søgte i til en LP, da lyden blev mere åben og den passer rigtig godt til de stilarter, du beskriver, som også er noget af det samme, jeg spiller.

Guitaren står på Amager, og du er velkommen til at komme og prøve den, hvis det er i nærheden af dig.
Tror aldrig gear-rejsen ender....

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Nye Pick-Up's til min Epi Les Paul

Indlæg af spuncut »

Jeg er ikke i tvivl om at de der Seymour Duncan pick-up's lyder fantastiske, men
1300,- for et par ruller kobbertråd ...er det ikke lidt i overkanten ?
Jeg har tidligere ombygget et par strater med pickups fra Axerus. jeg har feks.
en Spuire strat med tre rail-humbuckers i singlecoilstørrelse. Den lyder helt
fantastisk (men er forfærdelig at spille på) der er POWER og stratlyd samtidig
og så kostede det ingenting.
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye Pick-Up's til min Epi Les Paul

Indlæg af Swampthing »

[quote="spuncut"]Jeg er ikke i tvivl om at de der Seymour Duncan pick-up's lyder fantastiske, men
1300,- for et par ruller kobbertråd ...er det ikke lidt i overkanten ?
[/quote]
Næ.
Ikke hvis det lyder godt. ;)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye Pick-Up's til min Epi Les Paul

Indlæg af Smittefar »

Jeg er også stor fan af p90'ere til nogen ting, men du skal være opmærksom på, at du mister den fuldfede Les Paul humbuckerlyd. Jeg vil mene, at det er de færreste, der forbinder Les Paul lyd med lyden af en Les Paul med p90'ere i.

Min gamle Les Paul Epiphone havde også nogle lidt træls pickupper i - jeg fik aldrig taget mig sammen til at skifte, men jeg overvejede det flere gange. Men jeg ville altså have skiftet til humbuckers - Jeg har et sæt SD APH-1 (slash pickupperne) liggende, du kan købe billigt, hvis du er interesseret.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye Pick-Up's til min Epi Les Paul

Indlæg af Barf »

Jeg har også lige skiftet pickupper i min Gibson LP, så jeg har faktisk et sæt 490R + 498T liggende. Dem skal du da også have tilbuddet om at købe, hvis du er interesseret.

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Nye Pick-Up's til min Epi Les Paul

Indlæg af spuncut »

[quote="Barf"]Jeg har også lige skiftet pickupper i min Gibson LP, så jeg har faktisk et sæt 490R + 498T liggende. Dem skal du da også have tilbuddet om at købe, hvis du er interesseret.[/quote]

Takker for tilbudet :) men jeg har to sæt pick-up's på vej.
Sjovt nok går 490R + 498T for at være temmelig mudrede hvis man læser reviews på diverse fora.
Er det når de sidder i en Les Paul :?: Jeg syntes bestemt ikke at min kammi's SG lyder mudret, den
lyder som om at pick-up'erne har DIREKTE fat i strengene.
Er der en bestemt årsag til at du har skiftet, hvis jeg må være så fri ?
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye Pick-Up's til min Epi Les Paul

Indlæg af Morten_Lyse »

Sjovt nok, så har jeg i mange år rent lydmæssigt tænkt på Gibson SG som "lyden af strenge og pickups." - Det passer jo godt sammen med det du beskriver som "en pickup der har direkte fat i strengene." Måske vi er ude i, at det er en SG du skal kigge på i stedet. En Les Paul kommer aldrig til at sige som en SG og omvendt.

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye Pick-Up's til min Epi Les Paul

Indlæg af Barf »

Jeg synes bestemt heller ikke, at mudrede er den rette beskrivelse af pickupperne. Faktisk er det meget klare i det. Især med clean var jeg faktisk ret begejstret. Det er selvfølgelig kombinationen af guitar og pickupper (og forstærker for den sags skyld), men jeg var rigtig glad for at spille rent med min Les Paul, noget jeg sjældent er helt tilfreds med.

Bare for en god ordens skyld, så kan jeg lige sige, at pickupperne sad i en spritny Gibson Les Paul Studio 50's Tribute. Den er også kamret, hvilket helt sikkert har betydet en del for den luftige og lette clean, jeg kunne få ud af guitaren.

Nå, men de blev altså sparket til hjørne, når jeg smed mere gain på. Her lød de også fint og klare, men der manglede bare noget aggressivitet og "nosser". Måske lidt mere i den øvre mellemtone og lidt mindre bund. Det kommer alt sammen an på, hvem man er, hvad man spiller igennem og hvad man godt kan lide, men nu må vi se, om ikke mine nye Seymour Duncan Anitiquities "can do the job".

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Nye Pick-Up's til min Epi Les Paul

Indlæg af spuncut »

[quote="Morten_Lyse"]Sjovt nok, så har jeg i mange år rent lydmæssigt tænkt på Gibson SG som "lyden af strenge og pickups." - Det passer jo godt sammen med det du beskriver som "en pickup der har direkte fat i strengene." Måske vi er ude i, at det er en SG du skal kigge på i stedet. En Les Paul kommer aldrig til at sige som en SG og omvendt.

Mvh;
Morten Lyse[/quote]

Jeg kan rigtig godt li' den fede hals som der er på denne SG, jeg kan spille rytme i timer uden
at få krampe i mine ortopædiske fingre. Halsen er TYK hvilket gør at min tommelfinger sidder
i en mere afslappet stilling.
Det som jeg ikke er så vild med på denne SG er vægtfordelingen, den er tung i halsen. Særligt
hvis jeg roder mig ud i noget solo har halsen tendens til at lande på venstre håndflade. Der er
meget bedre balance i en massiv Les Paul eller en Stratocaster i ask, halsen bliver der hvor
man har sat den.
Lydmæssigt har jeg intet at udsætte på en god SG.
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Nye Pick-Up's til min Epi Les Paul

Indlæg af spuncut »

Så fik jeg monteret et sæt Seymour Duncan APH-1 (Slash) købt af Smittefar (Tak for handlen).
Gevinderne skulle lige vrides op til M3, men ingen problemer i det.

Det kan nærmest beskrives som om at kablet til forstærkeren er blevet 50 meter kortere.
Jeg har nu mere LYD i Epi Les Paulen end hvad der i den Gibson SG som jeg har ævlet en del om.
Begge pick-up'er kan bruges til noget, den gamle bridge pick-up var nærmest uanvendelig flad.
SD'erne lyder ikke flade i Treble-indstillingen det er nærmest samme lyd som i Rythmindstillingen
med lige så meget "saft", bare med meget mere brightness og det er vel sådan det skal være.
Mellem-indstillingen giver en fornem jazzy tone, måske ville noget seriekobling/fasevender-værk
fungere rigtigt godt med disse pick-up'er, har nogen af jer eksperimenteret med det ?
Tonekontrollerne kan nu bruges til noget, før fungerede de bare som "lyd-stjælere".
Alt i alt har jeg fået en ny guitar hvor lyden har direkte forbindelse til strengene, hvilket jeg
efterlyste, derfor er jeg ovenud tilfreds med Seymour Duncan APH-1 -sættet.

Disse pick-up'er kan justeres meget tæt på strengene uden at det går ud over sustain'en, ikke
desto mindre leverer de et højere output-signal end de 490R + 498T der sidder i SG'en.
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen