matchless spiller meget lavt!

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
nimb
Himmelhund
Indlæg: 19
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

matchless spiller meget lavt!

Indlæg af nimb »

matchless spiller meget lavt!

Hej alle

Min Matchless Chief 100w combo er fra den ene dag til den anden begyndt at spille meget lavt.
Lavt som i stueniveau selv ved max volume. Normalt kan den jo spille sindsygt højt.

Har prøvet at sikre mig alle rør sidder i soklerne. Alle rør lyser ens, men jeg synes det rør der hedder "phase inverter" ikke lyser som de andre. Måske det er normalt, men er ikke teknisk stærk på området.

Kan jeg prøve at bytte det ud med for eksempel det rør der bruges af reverb'en, de er begge 12ax7 typer. Ville af den vej teste om det er phase røret.

Har planer om at indlevere den til kontrol efter påsken, men det kunne være der var noget jeg havde overset ;)

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: matchless spiller meget lavt!

Indlæg af spuncut »

Du kan sagtens bytte rundt på 12AX7-rørene, MEN fasesplitterrøret i fine forstærkere er ofte
udvalgt mht. balance. Det er derfor vigtigt at du husker hvilket rør der oprindeligt sad som
fasesplitter.
Du kan snilt bruge reverbrøret til at teste med. HVIS altså begge trioder KUN bruges til
reverben.
jeg kan ikke lige finde et diagram så jeg kan ikke se hvilke muligheder du har.
Har du tjekket højtalerforbindelser ?
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: matchless spiller meget lavt!

Indlæg af Sasha »

Nu er det så som regel ikke selve røret, der er hovedsynderen i de ofte betragtelige skævheder i et fasesplittertrin. Så dét ville jeg nu på ingen måde ligge søvnløs over. Og jeg vil tillade mig at tvivle kraftigt på, at fasesplitterrøret i en guitarforstærker er synderligt udvalgt efter disse kriterier.

En Chief er i bund og grund blot en Chieftain med "dobbelt op" i udgangstrinnet.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: matchless spiller meget lavt!

Indlæg af spuncut »

Der er skam ingen der ligger søvnløse og jeg aner INTET om hvor veltrimmet
en Matchless chief er thi jeg har aldrig haft fingrene i en. Desuden kan den
jo være lavet med parafasesplitter (EDIT : Katodynfasesplitter), aner det ikke.
Derfor ville jeg gerne ha' et diagram.
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: matchless spiller meget lavt!

Indlæg af Sasha »

Søg efter diagrammet over en Matchless Chieftain, og du skal finde et diagram, som dækker alt relevant i denne sammenhæng...

Nu ved jeg ikke lige, hvad en "parafasesplitter" er - et katodyn-trin? Men en Matchless chief har en "helt almindelig" Schmidt "long tail" fasesplitter som de fleste guitarforstærkere.

Faktisk er der ikke mindre end to ECC83-rør i sådan én, som udelukkende har med rumklangen at gøre. Disse kan man sagtens pille ud, uden at andet end rumklangen "dør" på dén konto.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: matchless spiller meget lavt!

Indlæg af spuncut »

Katodyn mente jeg selvfølgelig.
En parafasesplitter er sådan en fætter her :
http://www.freewebs.com/valvewizard/paraphase.html
...og den har jeg heller aldrig set i praksis ;)
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: matchless spiller meget lavt!

Indlæg af Sasha »

Visse urgamle Fendere og sikkert andre forstærkere med ca. 60 år eller mere på bagen bruger et lignende arrangement. De er også populære blandt folk, der bygger forstærkere specielt beregnet til brug med mundharpe...

Jeg har dog heller aldrig stået med én mellem hænderne.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: matchless spiller meget lavt!

Indlæg af spuncut »

[quote="Sasha"]
.........
Faktisk er der ikke mindre end to ECC83-rør i sådan én, som udelukkende har med rumklangen at gøre. Disse kan man sagtens pille ud, uden at andet end rumklangen "dør" på dén konto.[/quote]

Nemlig ja V3 og V4
http://www.freeinfosociety.com/media/pdf/3223.pdf
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: matchless spiller meget lavt!

Indlæg af Morten_Lyse »

Nogen Musicman forstærkere, samt de der Vox nighttrain bruger katodyn fasesplittere..

Mvh,
Morten Lyse.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: matchless spiller meget lavt!

Indlæg af Sasha »

Ja, det er der mange, der gør - Orange, Fender 5E3 Tweed Deluxe, mange Dynacord samt adskillige andre kan føjes til listen. Men den helt gamle type - altså den, som her betegnes "parafase" - ses ikke så tit...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: matchless spiller meget lavt!

Indlæg af spuncut »

Parafase var,i denne sammenhæng, også en tanketorsk fra min side. Det kommer
sig nok af at jeg lige har læst denne side :
http://livinginthepast-audioweb.co.uk/i ... 410wampcct
Hvor Circuit 2 angiveligt skulle være fra noget VOX.

Til gengæld har jeg en fin gammel, ca. 1967, Teisco Checkmate 100 med
katodyn fasesplitter lavet med to 12AU7-trioder i parallel.
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: matchless spiller meget lavt!

Indlæg af spuncut »

Sasha :
Der er rundt omkring på nettet skrevet lange afhandlinger om vigtigheden
af et balanceret rør i Schmitt longtailed pair-fasesplitterer (differentialforstærker).
Det er måske "en fis i en hornlygte" ? :banana-explosion:
Fordi det altid er udgangstrafoen som bestemmer hvor der klippes ?
Eller fordi vores dyre fine parrede udgangsrør alligevel ikke er særlig ens når det kommer til stykket ?
Eller hvorfor ?
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: matchless spiller meget lavt!

Indlæg af Jake »

[quote="spuncut"]Der er rundt omkring på nettet skrevet lange afhandlinger om vigtigheden
af et balanceret rør i Schmitt longtailed pair-fasesplitterer (differentialforstærker).
Det er måske "en fis i en hornlygte" ? :banana-explosion:
Fordi det altid er udgangstrafoen som bestemmer hvor der klippes ?
Eller fordi vores dyre fine parrede udgangsrør alligevel ikke er særlig ens når det kommer til stykket ?
Eller hvorfor ?[/quote]

Jeg synes det har en effekt at have en balanceret fasesplitter - som også er i relativ balance når den forvrænger - da det giver en sustain-effekt som jeg ikke har kunne finde, når jeg bevidst førte trinnet tilbage til sin almindelige, "ikke-balancerede" form. Om dette er rent psykologisk eller ej ved jeg ikke, men det beskrives af flere uafhængige rundt om i diverse fora på nettet, så noget må der være om det. Teoretisk så virker det også plausibelt, at visse "skævheder" kan komme i ubalance og ikke blive udfaset hvis fasesplitteren arbejder "skævt".

Når dette er sagt, så kan denne skævhed også komme lyden til gode. Det afhænger helt af hvilken type forstærker man arbejder med.

Men når det er sagt, så bruger jeg ikke selv penge på de "matchede" preamprør - jeg indstallerer en trimmer til 2kr og justerer mig ud af det på 1 minut, når sådan et rør nu engang skal skiftes. På den måde kan man også bruge NOS-rør som ikke er matchede.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: matchless spiller meget lavt!

Indlæg af spuncut »

Jake:
Justerer du så til symetrisk klipning eller hvordan ?
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: matchless spiller meget lavt!

Indlæg af Sasha »

[quote="spuncut"]Sasha :
Der er rundt omkring på nettet skrevet lange afhandlinger om vigtigheden
af et balanceret rør i Schmitt longtailed pair-fasesplitterer (differentialforstærker).
Det er måske "en fis i en hornlygte" ? :banana-explosion:
Fordi det altid er udgangstrafoen som bestemmer hvor der klippes ?
Eller fordi vores dyre fine parrede udgangsrør alligevel ikke er særlig ens når det kommer til stykket ?
Eller hvorfor ?[/quote]

Nej, hvis du har fulgt lidt med i, hvad jeg ofte har skrevet, synes jeg netop, at fasesplitteren og dennes symetri er én af de vigtigste og mest oversete detaljer i guitarforstærkere. Jeg har f.eks. ofte skrevet om "børnesygdomme" i Marshalls, hvilket er direkte relateret til et skævt arbejdende fasesplittertrin, som igen medfører, at udgangsrørene i den ene halvdel bliver rødglødende på overdrive. Min pointe er blot, at fejlen som regel ikke har noget med en skævhed i røret at gøre, men derimod i et forkert valgt arbejdspunkt for fasesplitterrøret - altså en ting, som fastsættes af rørets "omgivelser". Den eneste forklaring, jeg kan finde, er, at der typisk er tale om "textbook" kredsløb, som oprindeligt har været designet til en driftsspænding på måske 200 eller 250 volt. Og de sidste 50 år er der så ingen - måske i originalitetens hellige navn - som har gjort sig dén umage lige at "justere" disse i øvrigt fine kredsløb til virkeligheden, hvor de typisk drives på en langt højere spænding. Så kan man ævle alt dét, man orker, om sustain og pis mig i øret. Men mit motiv er i første omgang at sikre "sunde" arbejdsforhold for udgangsrørene. Men jo, det lyder efter min mening også bedre, når fasesplitteren arbejder rimeligt symetrisk, da assymetri her bidrager med en masse "grimme" tredje harmoniske forvrængningskomponenter i det endelige resultat.

Det sjove er så - og så kan man jo se, om man har forstået de helt grundlæggende strøm- og spændingsforhold i et push/pull-trin - at det er i dén side af udgangstrinnet, som fodres med det "lille" af de to signaler fra et skævt virkende fasesplitter-trin, at man har problemet med "redplating"...

Så nej: Jeg er absolut ikke ligeglad med symetri i fasesplitteren. Men det er sgu´tte gennem rør med balancerede triodehalvdele, at denne typisk tilvejebringes. Og jeg ved ikke, hvor den ovenfor nævnte trimmer tænkes indsat. Men hvis det er det ofte nævnte forslag med at sætte den på fasesplitterens ene anode, ligner det umiskendeligt "symptombehandling" i mine øjne.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

nimb
Himmelhund
Indlæg: 19
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: matchless spiller meget lavt!

Indlæg af nimb »

Så er fejlen fundet.

Skiftede fase rør med det fra reverb'en

Så spiller forstærkeren igen.

Overvejer dog kraftigt at skifte alle rør nu, da jeg ikke kender "standen" på dem

Tak til alle dem der bidrog med teori med mere :D

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: matchless spiller meget lavt!

Indlæg af Sasha »

Jamen, når den gode ende er bar, så er alt jo godt... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: matchless spiller meget lavt!

Indlæg af Morten_Lyse »

Hej igen.

Ja, jeg mente nu altså også nok, at du, Søren, snakkede om katodynfasesplitter i forbindelse med noget Klein & hummel halløj, affødt af lidt snakken ok Night trains. - Men "parafase" arrangementet har jeg heller aldrig set, hverken i praksis eller teori, før nu.

I dovenskabens navn; klokken er 23.14 og min arbejdsgiver forventer at jeg mønstrer lidt i 7 i morgen. Hvordan arbejder Matchless' fasesplitter så? Er der samme behov for at justere arbejdspunkterne her og har du i så fald gjort det i nogen af de forstærkere du har bygget over det skelet..?

Uanset hvad, Jake, vil jeg gerne lige høre også hvor du sætter en trimmer ind i fasesplitterkredsløbet for at "balancere" tingene.

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: matchless spiller meget lavt!

Indlæg af Sasha »

Arh, nu skal folk jo også have lov til selv at lave lidt af det til sider så højt besungne "udviklingsarbejde" af og til, skal de ikke...?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: matchless spiller meget lavt!

Indlæg af Sasha »

I øvrigt kommer jeg da i tanker om, at det da er lidt løgn, når jeg påstår, at jeg aldrig har haft sådan en "parafase" fætter mellem hænderne. For visse Vox AC50 bruger da en afart af dem...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen