Der var sådan en Marshall artikel...

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Der var sådan en Marshall artikel...

Indlæg af Sasha »

Mens vi venter på "kapitel 2", kan man jo lade sig underholde af nedenstående artikel om de højttalere, der er halvdelen af Marshall´s lyd, og som også til tider er genstand for en vis forvirring. Som alt, der omhandler gamle Marshalls, er den næppe 100% gospel eller "det sidste ord, der kan siges" - hvilket som oftest også ville være umuligt at diske op med p.g.a. mange små "dag til dag" variationer. Men på den anden side: Hvis jeg syntes, at den var fuldstændigt f.cked, ville jeg ikke poste den her:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.solodallas.com/celestion-lou ... estion-lou ... nd-beyond/</a><!-- m -->
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Per Ørum
Johnny B. Goode
Indlæg: 159
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Der var sådan en Marshall artikel...

Indlæg af Per Ørum »

Har vi ikke snart ventet længe (i åndeløs spænding) på kapitel 2 nu?

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Der var sådan en Marshall artikel...

Indlæg af MacG »

[quote="Per Ørum"]Har vi ikke snart ventet længe (i åndeløs spænding) på kapitel 2 nu?[/quote]

Marshalls før den periode Søren skriver om har så mange variationer at det er en Ph.D-afhandling værdigt.. Så selv "the highlights" ville blive en længere historie.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Der var sådan en Marshall artikel...

Indlæg af Sasha »

Før det overhovedet vil give nogen mening at forsøge at læse "kapitel 2", bør man som minimum sætte sig ned og studere, forstå og ikke mindst lære det følgende skema udenad, så vi har et bare nogenlunde repræsentativt referencefelt at føre en almindelig høvisk konversation ud fra. Og det dækker jo så kun 50 watt´erne fra en afgrænset periode (og er langt fra fuldt dækkende!). Dertil kommer så selvfølgelig fortolkningen af, hvad de forskellige variationer - samt ikke mindst kombinationer heraf - betyder i praksis for lyd, samt reflektioner over personlige erfaringer med disse.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.marstran.com/Historic%20Data ... ase.htm</a><!-- m -->

Så der burde lige være lidt indledende øvelser at fordrive lidt ventetid med, hvis man er meget utålmodig...

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Der var sådan en Marshall artikel...

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"]Før det overhovedet vil give nogen mening at forsøge at læse "kapitel 2", bør man som minimum sætte sig ned og studere, forstå og ikke mindst lære det følgende skema udenad, så vi har et bare nogenlunde repræsentativt referencefelt at føre en almindelig høvisk konversation ud fra. Og det dækker jo så kun 50 watt´erne fra en afgrænset periode (og er langt fra fuldt dækkende!). Dertil kommer så selvfølgelig fortolkningen af, hvad de forskellige variationer - samt ikke mindst kombinationer heraf - betyder i praksis for lyd, samt reflektioner over personlige erfaringer med disse.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.marstran.com/Historic%20Data ... ase.htm</a><!-- m -->

Så der burde lige være lidt indledende øvelser at fordrive lidt ventetid med, hvis man er meget utålmodig...

:-)[/quote]

Som den opmærksomme læser vil bemærke er specielt ´67 en fest at komme igennem. Det vil nok tage et par sider at kradse lidt i overfladen...

Per Ørum
Johnny B. Goode
Indlæg: 159
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Der var sådan en Marshall artikel...

Indlæg af Per Ørum »

Hvis man kan forestille sig Sørens artikel udført live i samarbejde med Uffe, tilsat ægte eksemplarer af flere af de mest eftertragtede Marshall modeller og kabinetter - kombineret med lydprøver og masser af nørde Marshall snak - så er det det man kan opleve på Copenhagen Guitar Show 2013.

<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.copenhagenguitarshow.dk">www.copenhagenguitarshow.dk</a><!-- w -->

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Der var sådan en Marshall artikel...

Indlæg af Snake Boots »

Spændende, det vil jeg glæde mig til.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Der var sådan en Marshall artikel...

Indlæg af Smittefar »

Nice - det lyder som et must see
Modded guitars were crap right out of the factory

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Der var sådan en Marshall artikel...

Indlæg af MacG »

[quote="Snake Boots"]Spændende, det vil jeg glæde mig til.[/quote]

Det vil jeg osse...

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Der var sådan en Marshall artikel...

Indlæg af DarkoPage »

Det er der simpelthen nogle der bliver nødt til at filme til dem der ikke kan komme!!!!!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Der var sådan en Marshall artikel...

Indlæg af Sasha »

[quote="Per Ørum"]Hvis man kan forestille sig Sørens artikel udført live i samarbejde med Uffe...[/quote]


Ja, sådan en times tid eller to, hvor folk udelukkende kommer til at sidde og lære samtlige Marshall´s modelnumre udenad. Dét bliver fedt..!

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Der var sådan en Marshall artikel...

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"][quote="Per Ørum"]Hvis man kan forestille sig Sørens artikel udført live i samarbejde med Uffe...[/quote]


Ja, sådan en times tid eller to, hvor folk udelukkende kommer til at sidde og lære samtlige Marshall´s modelnumre udenad. Dét bliver fedt..!

:-)[/quote]

Jeg havde nu mere tænkt mig noget med de forskellige komponentværdier der blev brugt i de forskellige år, chassismaterialer, og hvordan man læser koderne på en Mustard-cap...

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Der var sådan en Marshall artikel...

Indlæg af Smittefar »

Jeg kan da godt filme sådan en lille hyggelig event :P

MEN SÅ SKAL SNAKE BOOTS også love at se det hele - Evt. mens han danser til et maleri.
Modded guitars were crap right out of the factory

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Der var sådan en Marshall artikel...

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Smittefar"]Jeg kan da godt filme sådan en lille hyggelig event :P [/quote]

YES! YES! YES! Det ville være super fedt! :banana-tux: :music-rockout: :obscene-drinkingcheers: :banana-stoner: :banana-rock: :banana-rainbow: :banana-guitar: :banana-linedance: :banana-dreads: :banana-dance: :banana-blonde: :thumbup: :clap:

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Der var sådan en Marshall artikel...

Indlæg af Smittefar »

Hvis man må - det er jo slet ikke sikkert - og det bliver nok ikke til andet end at plante et kamera på et stativ (Det bliver et Canon Søren - Sorry) og så i øvrigt glemme alt om det, for jeg skal da nyde de herrers causeren over emnet
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Der var sådan en Marshall artikel...

Indlæg af Sasha »

Personligt - velvidende, at jeg ikke er den eneste, der har "a say" i denne sag - har jeg såmænd ikke det mindste imod det. Og da især ikke, hvis fotografen ville gide at lægge sig i selen og sørge for, at der var hæderlig lyd på optagelsen.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Der var sådan en Marshall artikel...

Indlæg af Smittefar »

Hæderlig lyd kunne vi nok også arbejde på. Lidt optageudstyr har jeg da :P
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Sv: Der var sådan en Marshall artikel...

Indlæg af Odgaard »

Glæder mig til videoen, selv om det sikkert er en del sjovere at være til stede :s mile:

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Der var sådan en Marshall artikel...

Indlæg af Smittefar »

Sidst i 70erne dukkede der nogen amps op, der hed "JMP2204" og "JMP2203". Hvordan er det nu, det er med dem? De er forløbere for JCM800 serien, men er det i virkeligheden 'bare' 1974/1959 med master volume, eller er det endnu tættere på JCM800 serien?
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Der var sådan en Marshall artikel...

Indlæg af Lysgaard »

Smittefar skrev: Sidst i 70erne dukkede der nogen amps op, der hed "JMP2204" og "JMP2203". Hvordan er det nu, det er med dem? De er forløbere for JCM800 serien, men er det i virkeligheden 'bare' 1974/1959 med master volume, eller er det endnu tættere på JCM800 serien?
Sakset fra Solodallas:

The Marshall Master Model
In 1976, Marshall decided to try something new. After receiving many complains, they decided to put a Master Volume on their amps. They used the #1959 and the #1987 as a base, removed the normal channel and added a pre-phase inverter master volume on it, so it was possible to have the pre-amp saturation at lower volumes. The panel of this model had only 2 inputs, standard eq section , a Pre-Amp and a Master Volume knobs. They called it Marshall Master Model 100w Lead #2203 and Marshall Master Model 50w Lead #2204. Did it work? Yes and no. Yes, it was possible to have pre-amp drive at low volumes, but since it was the power amp saturation that made Marshalls so great, guitar players complained that they couldn’t get enough “distortion” at lower volumes. So… Marshall had to come up with something to solve this problem…
UPDATE: It seems that the early versions of the 2203 (100w – with the old cosmetics) already had the cascaded pre-amp. Only the 2204 (50w) suffered from the lack of gain at low volumes.

The “NEW” Marshall Master Model
While the sales of the non-MV volume amps continued steady and well, Marshall faced a serious problem with their new product: Most people didn’t like their Master Model amps (this refers only to the 2204) because there was no enough gain at lower volumes. It was a disaster: After 14 years selling non-MV amps, always relying on the power amp saturation, Marshall, the company that made the best RnR amps in the world suddenly had an amp with “no enough gain?”
[Warning: lame joke coming up!] Well… The heads at Marshall worked with the volume on 11 to find a solution. After many blown tubes, they decided to try something really different this time: to cascade the pre-amp to get extra pre-amp saturation.
And on late-1976 or early-1977 the magic happened… It was an instant success! You had a great overdriven tones at any volume (Of course, the louder it was, the better it would sound). It could also work as a “Plexi-style circuit”, by keeping the Master on 10 and working with the pre-amp volume. Of course, it also had a unique and distinctive voice.
Last edited by Lysgaard 5 years ago, edited 1 time in total.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen