Se min hjemmelavede hævi amp

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af munch_30 »

[quote="Sasha"]Be my guest! Jeg er sikker på, at eventuelt interesserede nok fanger de fornødne nuancer mellem linjerne...

Jeg kan dog kun tilråde at bruge to separate monoforstærkere til at forstærke dette kunstigt genererede "stereosignal" med.[/quote]

:D
Kim

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Hybrid_Child »

[quote="Kimling"]Esben...

I told you so :lol:[/quote]

Ja det gjorde du så sandelig. Jeg vidste godt hvad jeg gik ind til. :s ad-roulette:

Munch_30: Det lyder da spændende med den stak transformere der. Hvad er din tanke? Vil du lave det hele fra bunden med både kredsløbsdesign, layout og selv bygge kassen osv. Eller vil du gøre som mig og bare kopiere et færdigt koncept?
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af munch_30 »

@ Esben: Konge Fedt at du har lagt dit arbejde op/frem her !

Jeg skal beskrive mere indgående, hvad jeg har i tankerne senere - har lige lidt program på.
Kim

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af munch_30 »

@ Esben: Lige lidt her fra hoften.

Jeg har længe gået og tumlet med ideen omkring at have mulighed for 4 super fede grundlyde (subkjektivt) ved at integrere mit nuværende 3 kanals preamp-setup med en Marshall 2204 50 watt "crunchmaskine". Jeg har bl.a. kommunikeret med Søren Alwan herom pr. mail - tak for den sparing Søren.

Jeg er ovenud tilfreds med mine nuværende 3 grundlyde i min CAA 3+ preamp, men kom desværre til at sætte et guitarstik i en 2204`er en dag, hvilket jeg aldrig skulle have gjort :D . Det kunne et eller andet, der var overfedt i ACDC light crunch afdelingen, som virkede endog meget stimulerende på mig.

Til sagen: Måske kan der fifles en top sammen, enten selvbygget eller en 2204`er der modificeres, der kan integrere min nuværende preamp med noget "Marshall crunch". At der er udfordringer omkring impedanser, switching, loopdesign, etc. er jeg bevidst om, men overordnet kunne det være fantastisk for mig at have følgende lydmuligheder: 1) Fender clean (CAA 3+ ch. 1), 2) Marshall crunch (2204), 3) Marshall crunch med mere krop (CAA 3+ ch. 2) og 4) high gain violin tone (CAA 3+ ch. 3.). 4 grundlyde plus boost fra caa 3+ preamp (har en ret fed rørboostfunktion).

Kan i øvrigt godt se at det også er belejligt at have toppe i stedet for en stereotop - backupfunktion.

Som det sikkert fremgår :D er jeg til stereo guitarlyd. Jeg har i flere årtier rodet med forskellige opsætninger i form af preamps, power amps, kabinetter, osv, og har derfor bl.a. nogle rørslaver "stående". Herunder nogle Marshall 9005 50 watt stereoslaver, som efter sigende har hæderlige transformatorer (ret identiske med JMP/JCM800 har jeg ladet mig fortælle). I sådanne to slaver sidder der en nettransformer og to udgangstransformere hvilket potentielt giver "en bunke" transformere at arbejde med. Her et billede af indmaden i sådan en 9005`er:

Billede
Billede
Billede


Jeg kunne godt indenfor overskuelig fremtid forestille mig at give mig i kast med et spædt forsøg på at sætte et "byggesæt" sammen hvori de transformatorer, jeg i forvejen har indgår. Og på sigt få skruet noget hæderligt sammen indenfor en meget overskuelig økonomisk ramme. Som en mulighed for at få mokke noget sammen kunne det måske gøres via lidt "samlesætstumper". Et "turretboard" til en 600-700 kroner rundt regnet: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ebay.co.uk/itm/Turret-Board- ... ret-Board- ... 9289005991</a><!-- m --> Evt. suppleret med et loop som dette (mulighederne er mange): <!-- m --><a class="postlink" href="http://metroamp.com/store/index.php?mai ... ex.php?mai ... cts_id=499</a><!-- m -->

Billede
Billede
Billede


Hvorledes signalet videre fordeles og hvorledes der bliver lagt effekter på er en anden snak som der kan redegøres for senere. Mulighederne er mange: 1) Wet/dry/wet, 2) At dummyloade toppen så effekter får line level herfra (ligesom F.eks. Landau og andre i 80`erne), 3) køre med to toppe og dermed et stereosetup med parallelle loops, etc..
Kim

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Hybrid_Child »

Hold da op det lyder ret avanceret med alt det der switching og parallel loop. Men spænende. Det glæder jeg mig da til at høre mere om når du kommer i gang.

Jeg går også selv med planer om, at det næste forstærker projekt jeg vil give mig i kast med skal være noget JCM800 agtigt. Noget helt simpelt en-kanals ting hvor jeg selv udtænker et layout. Men det bliver ikke indenfor nærmeste fremtid.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Sasha »

Kim, som jeg ser det, er dit grundlæggende problem, at du tror, at du kan få "Marshall-crunch" ud af en forforstærker...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af munch_30 »

[quote="Sasha"]Kim, som jeg ser det, er dit grundlæggende problem, at du tror, at du kan få "Marshall-crunch" ud af en forforstærker...[/quote]


Søren: Det tror jeg du har helt ret i. Jeg har vist heller ikke hævdet, at jeg kunne det.

Til gengæld, så tror jeg at jeg kan få noget der minder om "Marshall crunch" ud af en Marshall 2204`er (clone som original)- er du uenig idet ?. Det er jo Marshall amp`en der skal lave Marshalltone og omvendt 3+ der skal lave de guddommelige toner som en Marshall med al respekt ikke kommer i nærheden af.

At det tænkte lydideal så skal indgå i sammenhæng/samarbejde mellem en top (2204) og en preamp er jo en teknikalitet/udfordingen om man vil..
Kim

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af munch_30 »

[quote="Hybrid_Child"]Hold da op det lyder ret avanceret med alt det der switching og parallel loop. Men spænende. Det glæder jeg mig da til at høre mere om når du kommer i gang.

Jeg går også selv med planer om, at det næste forstærker projekt jeg vil give mig i kast med skal være noget JCM800 agtigt. Noget helt simpelt en-kanals ting hvor jeg selv udtænker et layout. Men det bliver ikke indenfor nærmeste fremtid.[/quote]

Hehe .... ja men måske kommer der en mere simpel løsning - den snupper jeg meget gerne :D .

Det er jo en proces det her med lyd som altid er subjektiv men også spændende. Lidt sjovt hvor meget man i øvrigt "lytter" med øjnene. Prøv at sætte en række toppe op, flere forskellige kabinetter etc. Der kan snige sig nogle "ubehagelige" overraskelser ind omkring ens forforståelser for hvad der lyder godt - meget sundt at prøve af og til, hvis man har mulighed herfor.

Hvor kigger du hen i relation til noget JCM800-agtigt? Måske har du allerede en ide herom.
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Sasha »

[quote="munch_30"][quote="Sasha"]Kim, som jeg ser det, er dit grundlæggende problem, at du tror, at du kan få "Marshall-crunch" ud af en forforstærker...[/quote]


Søren: Det tror jeg du har helt ret i. Jeg har vist heller ikke hævdet, at jeg kunne det.

Til gengæld, så tror jeg at jeg kan få noget der minder om "Marshall crunch" ud af en Marshall 2204`er (clone som original)- er du uenig idet ?. Det er jo Marshall amp`en der skal lave Marshalltone og omvendt 3+ der skal lave de guddommelige toner som en Marshall med al respekt ikke kommer i nærheden af.

At det tænkte lydideal så skal indgå i sammenhæng/samarbejde mellem en top (2204) og en preamp er jo en teknikalitet/udfordingen om man vil..[/quote]

Jeg er ikke helt sikker på, at helt kan følge med i dine planer om setup.

Men ifølge min ydmyge opfattelse er vejen til at få "Marshall-crunch" ud af en mastervolume-model at skrue op, så udgangsrørene begynder at blande sig i legen. Hvordan man end vender og drejer den, er udgangstrinnet altså en væsentlig del af den klassiske Marshall-lyd.

Men måske misforstår jeg dig, når jeg antager, at din idé er at have en forforstærker, som gør det muligt for dig med et tryk på et par knapper at lyde som både Fender, Marshall, violiner mm. ?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af munch_30 »

[quote="Sasha"][quote="munch_30"][quote="Sasha"]Kim, som jeg ser det, er dit grundlæggende problem, at du tror, at du kan få "Marshall-crunch" ud af en forforstærker...[/quote]


Søren: Det tror jeg du har helt ret i. Jeg har vist heller ikke hævdet, at jeg kunne det.

Til gengæld, så tror jeg at jeg kan få noget der minder om "Marshall crunch" ud af en Marshall 2204`er (clone som original)- er du uenig idet ?. Det er jo Marshall amp`en der skal lave Marshalltone og omvendt 3+ der skal lave de guddommelige toner som en Marshall med al respekt ikke kommer i nærheden af.

At det tænkte lydideal så skal indgå i sammenhæng/samarbejde mellem en top (2204) og en preamp er jo en teknikalitet/udfordingen om man vil..[/quote]

Jeg er ikke helt sikker på, at helt kan følge med i dine planer om setup.

Men ifølge min ydmyge opfattelse er vejen til at få "Marshall-crunch" ud af en mastervolume-model at skrue op, så udgangsrørene begynder at blande sig i legen. Hvordan man end vender og drejer den, er udgangstrinnet altså en væsentlig del af den klassiske Marshall-lyd.

Men måske misforstår jeg dig, når jeg antager, at din idé er at have en forforstærker, som gør det muligt for dig med et tryk på et par knapper at lyde som både Fender, Marshall, violiner mm. ?[/quote]

Min ide er at have en Marshall 2204 top som sammen med en 3+ preamp kan give mig mere alsidige lydmuligheder. Hvordan det teknisk skal løses bliver en afdeling for sig.

Helt fint at din opfattelse af klassisk Marshall er fastlagt til noget helt bestemt. I min verden er f.eks. en Marshall 2204 også "Marshall crunch lyd", hvadenten udgangstrinnet forvrænger eller ej - så kan du så selv stå for betegnelsen "klassisk" for min skyld. I øvrigt så kan udgangstrinnet på f.eks. en 2204`er jo sådan set også komme til at forvrænge via en ekstern preamp, der ikke har noget med Marshall at gøre i preampdelen. Hov nu har vi så f.eks. en CAA preamp meets Marshall power amp crunch eller hvordan ? Hvem ved måske er det endnu federe ...... det vil vise sig.

En lille lyntest af en god bekendts 2203`er ind i et ældre Marshall 412`er via en Les Paul med 0.11`er hegn på bekræfter mig i, at jeg ikke synes, du har ret i dine rigide definitioner af, hvad Marshall crunch er.

At trykke på et par knapper har jeg vist ikke snakket om, men hvis du kunne tænke dig at høre lidt mere om hvad sådan en CAA 3+ preamp (2 modeller) til mellem 10. og 15.000 kroner brugt kan, så kan du jo bare spørge. Hvis jeg kender dig ret har du hverken interesse, ej heller de store kompetencer indenfor det område, du kan byde ind med. Har du prøvet sådan en CAA 3+, set den eller hørt den til en koncert ?

Jeg har ejet og prøvet flere Marshalls og har dermed subjektivt fint belæg for at hævde og mene det jeg gør - hvad med dig?
Kim

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Lasse H »

[quote="Sasha"]
Men måske misforstår jeg dig, når jeg antager, at din idé er at have en forforstærker, som gør det muligt for dig med et tryk på et par knapper at lyde som både Fender, Marshall, violiner mm. ?[/quote]

:D :lol:

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Sasha »

@ Kim: Det var da satans så muggen og person-angribende, du pludselig blev. Jeg ville egentlig gerne have drøftet et emne, som interesserer mig meget, med dig. Men hvis det skal foregå i dén tone, takker jeg af. Så mu du sgu´ passe dig selv og dine grejer. Men jo: Hvis det skal komme dertil, tror jeg nok, at jeg har prøvet tilpas mange Marshalls - vi taler om adskillige snese her - til at vide, hvad jeg udtaler mig om.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af munch_30 »

[quote="Lasse H"][quote="Sasha"]
Men måske misforstår jeg dig, når jeg antager, at din idé er at have en forforstærker, som gør det muligt for dig med et tryk på et par knapper at lyde som både Fender, Marshall, violiner mm. ?[/quote]

:D :lol:[/quote]

:D :D :D :D

En top (2204) og en forforstærker (CAA 3+) yes yes !!! Vi har skrevet sammen om det i en 8-10 mails privat som jeg husker det.
Kim

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af munch_30 »

@ Søren: Tjek nu lige din egen tone og fej lidt foran døren Søren ........ Du ser rødt hver gang du støder på stereolyd og guitar ..... du kan starte med at kigge der vil jeg forslå .....

Fint at du vil drøfte videre .......... jeg er klar. Omkring de tekniske løsninger er jeg noget mere svagt kørende - det er ingen hemmelighed.
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Sasha »

[quote="munch_30"][quote="Lasse H"][quote="Sasha"]
Men måske misforstår jeg dig, når jeg antager, at din idé er at have en forforstærker, som gør det muligt for dig med et tryk på et par knapper at lyde som både Fender, Marshall, violiner mm. ?[/quote]

:D :lol:[/quote]

:D :D :D :D

En top (2204) og en forforstærker (CAA 3+) yes yes !!! Vi har skrevet sammen om det i en 8-10 mails privat som jeg husker det.[/quote]

Ja, det er nok muligt. Men du må have mig undskyldt: I den mellemliggende periode har jeg altså drøftet så tilpas meget grej og setups med andre folk, at det ikke lige står helt friskt i erindringen, hvordan du i 8-10 private mails for et par år siden har beskrevet, hvordan du påtænker at sætte tingene sammen...

Vil du bruge forforstærkeren foran 2204´eren, eller have lavet et "power amp-input", og så lade den eksterne forforstærker "overtage" rollen som forforstærker?

Og det passer ganske enkelt ikke, når du påstår, at jeg skulle have en "fastlagt" idé om, at det ikke skulle kunne lyde godt at bruge en ekstern forforstærker med en Marshall. Jeg skulle da mene, at jeg f.eks. ofte har beskrevet, hvordan én af de bedste guitarlyde, jeg lige kan komme i tanker om, er frembragt via en Dean Markley-forforstærker igennem udgangstrinnet på en 50 watts Marshall. Så dééét...

Og hvis du ikke kan tage lidt venskabeligt "hovedrysten" over stereo... Oh, well - så kan jeg anbefale et stykke med Stryhns efterfulgt af en god lang gåtur i skoven. Derude er lyden nærmest kvadrofonisk eller vildere endnu. Lighten up, dude! :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af munch_30 »

Now we`re gettin`somewhere :) Helt fint at du er sarkastisk og andet omkring stereo - jeg vil så tillade mig at være det samme overfor mono and what not. Skrift er noget underligt noget at tyde.

Jeg forventede ikke at du kunne huske det i detaljer :)

Til sagen (min sag i hvertfald :) )

Jeg vil gerne kunne bruge 2204`eren som power amp til det hele, Som forsøgt beskrevet længere oppe .Dernæst Dels som en decideret 2204`er hele vejen igennem (preampsignalet skal dog kunne fodre effekter) og dels således at kun power amp delen er i spil, når det er de tre kanaler fra 3+ der ønskes. Altså de 4 grundlyde som beskrevet. Guitar enten ind marshall 2204 preamp, eller CAA 3+. Som sagt er det lige det med at få det løst. Måske noget med at preamp out (send) fra Marshall sendes til en looper og det samme gør preampsignal fra 3+ - enten det ene eller det andet kan returneres i et return på Marshall 2204 power amp in (return). Mellemregningerne omkring hvorledes effekter og andet hejs foregår holder vi lige ude for nu. Hvis en 2204`er mere skal til for at spille stereo (andet er også muligt) behøves den "kun" at være power ampdelen der bruges her (satelit) eftersom et preampsignal fra en 2204`er er nok :)

Gav det mening til forståelse?
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Sasha »

[quote="munch_30"]Now we`re gettin`somewhere :) Helt fint at du er sarkastisk og andet omkring stereo - jeg vil så tillade mig at være det samme overfor mono and what not. [/quote]

Det vil jeg glæde mig til..!

Som du selv antyder, er udfordringen i dét, du beskriver, nok at få lavet én eller anden form for switching-fætter, som grundlægggende kan skifte dit guitarsignal mellem enten inputtet til 2204´erens forforstærker eller ditto på den eksterne forforstærker samt bestemme, om udgangstrinnet i 2204´eren fodres fra enten den interne eller eksterne forforstærker. umiddelbart før sidstnævnte "switching-punkt" ville også være et optimalt sted at lave en form for effektloop.

Om en passende switching-dims findes på markedet, eller om man skal ud at have skræddersyet noget til lejligheden, skal jeg så ikke gøre mig klog på.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af munch_30 »

[quote="Sasha"][quote="munch_30"]Now we`re gettin`somewhere :) Helt fint at du er sarkastisk og andet omkring stereo - jeg vil så tillade mig at være det samme overfor mono and what not. [/quote]

Det vil jeg glæde mig til..!

Som du selv antyder, er udfordringen i dét, du beskriver, nok at få lavet én eller anden form for switching-fætter, som grundlægggende kan skifte dit guitarsignal mellem enten inputtet til 2204´erens forforstærker eller ditto på den eksterne forforstærker samt bestemme, om udgangstrinnet i 2204´eren fodres fra enten den interne eller eksterne forforstærker. umiddelbart før sidstnævnte "switching-punkt" ville også være et optimalt sted at lave en form for effektloop.

Om en passende switching-dims findes på markedet, eller om man skal ud at have skræddersyet noget til lejligheden, skal jeg så ikke gøre mig klog på.[/quote]

Yeps ......... ca. samme sted er jeg også nået til (også via din hjælp pr. mail tidligere). Der må igangsættes noget, dermed bliver det straks mere konkret at forholde sig til.

I`m off to svigermors kødgryder. Det blev ikke til Stryhns og skovtur i denne omgang, men jeg må nøjes med lidt mørbrad og noget kedelig monolyd i bilradioen der kan træde i stedet (den ene kanal skrænter nemli`) :D :D Hvad med dig Søren - er det ikke tid til en gåtur med luftning af den lille firbenede "terrorist", I har i huset ?
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Sasha »

Er just kommet hjem fra en sådan ekskursion i det herlige danske "bygevejr" (duggen falder temmeligt hårdt lige her til eftermiddag). Så skal jeg for en sjælden gangs skyld mødes med min arbejdsplagede frue på et endnu ikke nærmere specificeret sted i Århus, som gerne skulle kunne kaste en form for aftensmåltid af sig. Derpå videre til Backstage for at aflevere noget pedalværk til Mika vandborg. Jeg bliver nok lige hængende og lytter lidt til ham og Morten Hellborn (og håber, at den Matchless, jeg for nyligt bandede lidt over, holder aftenen ud...). Og så skulle der gerne stadig være tid til lige at lodde lidt på "noget ældre Marshall" senere på aftenen...

Men tak for interessen for det alwanske dagsprogram! :-)

Svigermors mørbradgryder... Nu kender jeg ikke din svigermor. Men umiddelbart lyder det da ikke værst. Stillet i et dilemma mellem dem og så Stryhns, tror jeg da nok, at jeg ville give førstnævnte en chance... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af andkrup »

kim & søren

I er sq dejlige til søndag formiddage - keep it up. we <3 U
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen