Se min hjemmelavede hævi amp

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Hybrid_Child »

Jeg kan se i DIY tråden at det er lige godt et år siden at jeg meddelte at jeg ville bygge sådan en SLO clone forstærker (Soldano SLO100). Der gik godtnok et halvt års tid før jeg kom i gang med projektet. Den 19. oktober sidste år bestilte jeg chassiet, hvilket vist var det første skridt i prosessen. Og et halvt år (11. april helt præcist), adskillige arbejdstimer og godt og vel 6500 kr. senere stod forstærkeren så endelig klar.

Indtil videre har jeg været godt tilfreds med den. Vi (mit band) spillede for to uger siden en koncert på V58 i Århus hvor jeg efter nogen overvejelser valgte at bruge den, og det var på alle måder en succes. Efter koncerten fik jeg en del positive kommentarer på min lyd som efter sigende skar meget klart igennem, hvilket jo altid er rart at få at vide når man er et røvhul af en leadguitarist med et kæmpe ego. :dance:

Jeg har dog lavet nogle modifikationer på forstærkeren for at få den til at lyde lidt mere som jeg vil have den til. Før havde den en meget grynet, uklar og i mine ører grim distortion som ikke havde det punch og den gennemsigtighed som jeg foretrækker. Det har jeg dog rettet lidt op på ved at dæmpe de lave frekvenser lidt i starten af kredsløbet (før forvrængerdelen) så de ikke i så høj grad bliver forvrænget og derved bliver lyden mere tight og ren. Den har dog generelt hele tiden været lidt til den diskante og høje mellemtonede side. Det kan jeg dog afhjælpe ved at sætte en aktiv equalizer ind i effekt loopet og booste de dybe frekvenser. Men jeg tror nu jeg engang i fremtiden vil prøve om jeg ikke kan modificere den til at have lidt mere bund frem for trikket med EQen.

Nå, nok snak mere rack. Her er dyret så.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Smittefar »

Det ser sgu meget pænt ud - ikke at jeg har forstand på den slags :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Hybrid_Child »

Tak... tror jeg nok. :D

Forresten så er kassen (headshell hvad hedder det på dansk) lavet af Tube Town i Tyskland, samme sted som jeg har købt stort set alle komponenterne.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Brun Sæbe
Johnny B. Goode
Indlæg: 198
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Brun Sæbe »

Ser rigtig godt ud. Lydflash?
<!-- m --><a class="postlink" href="http://soundcloud.com/provinsdrengen">h ... drengen</a><!-- m -->

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af munch_30 »

Stort tillykke med den. Fedt med diverse billeder af "dyret" - tak for dem.

Spændende at følge med i hvorledes du "justerer" den ind til dit lydideal også fremover .......
Kim

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Hybrid_Child »

Takker. Ja jeg kan godt opdatere hen ad vejen med hvordan jeg får den modificeret. Men det ikke sikkert det vil give så meget mening, hvis der ikke medfølger før/efter lydklip. Og det får jeg nok ikke mulighed for at lave. Der kommer nok desværre ikke lydflash inden vi engang skal i studiet med mit band igen. :(
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

nerøs
Johnny B. Goode
Indlæg: 155
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af nerøs »

ser umligt bart flot ud man var det ikke noget med at skifte frønten så man kan se røren gløde :-)

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Morten M »

Pisseflot lavet - men det der Dymotape ved tænd/sluk og standby får nærmest filmen til at knække.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Sasha »

Tjah, tjoh...

Jeg vil nok sige, at hvis man er nødt til at bruge en EQ i loopet for at få den ønskede lyd frem, så er der stadig et stykke vej til målet...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Barf »

Det ser flot ud, og fedt at du giver dig i kast med at lave din egen forstærker. Der mangler lige et smart logo, og så er jeg enig i kritikken af tapen :)

Hvad med en kort gennemgang af hvad den kan?

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Hybrid_Child »

[quote="nerøs"]ser umligt bart flot ud man var det ikke noget med at skifte frønten så man kan se røren gløde :-)[/quote]

Jeg spurgte faktisk Tube Town om det var muligt at de kunne lave fronten i sådan noget metal gitter ligesom på originalen.

Billede

Men det kunne de ikke, så jeg går og leger med tanken om selv at lave det. For ikke nok med at det ser fedt ud at man kan se rørerne, så er det også en fordel mht. varmeafledning. Men når man har noget som fungerer fint er det jo altid sværere at tage sig sammen til sådanne projekter.




[quote="Morten M"]Pisseflot lavet - men det der Dymotape ved tænd/sluk og standby får nærmest filmen til at knække.[/quote]

Det er ikke noget jeg tager så tungt. Den må godt bære lidt præg af at være hjemmelavet. Det ville selvfølgelig have været pænere uden de der klistermærker, men det er trods alt bedre end at knapperne virker omvendt af hvad der står. ;)


[quote="Sasha"]Tjah, tjoh...

Jeg vil nok sige, at hvis man er nødt til at bruge en EQ i loopet for at få den ønskede lyd frem, så er der stadig et stykke vej til målet...[/quote]

Ja det vil jeg da sådanset give dig ret i. Det er som sagt også noget jeg regner med at prøve om jeg ikke kan få ændret. Men problemet er altså heller ikke større end at jeg saktens kan bruge den, også uden EQ i loopet. Det har jeg gjort både til koncerten og i øveren og i de sammenhænge har det fungeret fint. Det er vist kun Loomer der synes at bassister er helt overflødige. :lol:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Sasha »

[quote="Hybrid_Child"] ...men det er trods alt bedre end at knapperne virker omvendt af hvad der står. ;)
[/quote]

Hvorfor så ikke bare vende kontakterne?

[quote="Hybrid_Child"]

Ja det vil jeg da sådanset give dig ret i. Det er som sagt også noget jeg regner med at prøve om jeg ikke kan få ændret. Men problemet er altså heller ikke større end at jeg saktens kan bruge den, også uden EQ i loopet. Det har jeg gjort både til koncerten og i øveren og i de sammenhænge har det fungeret fint. Det er vist kun Loomer der synes at bassister er helt overflødige. :lol:[/quote]

Joh, men mit personlige udgangspunkt er ihvertfald dét, at når man selv bygger en forstærker, skal man helst ikke bagefter stå med nogle "problemet er ikke større end..." Især ikke rent lydmæssigt. Gør man det, er man i mine øjne ikke færdig endnu...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Hybrid_Child »

[quote="Barf"]Det ser flot ud, og fedt at du giver dig i kast med at lave din egen forstærker. Der mangler lige et smart logo, og så er jeg enig i kritikken af tapen :)

Hvad med en kort gennemgang af hvad den kan?[/quote]

Ja jeg skal have lavet et logo af en art. Min umiddelbare ide er at tage en sort metalplade, en stencil og hvid spraymaling. Men hvis nogen har andre forslag, så er jeg lutter ører. En mindre detalje er at jeg også lige skal finde ud af hvad den skal hedde først. ;)

Gennemgang siger du. Jo altså den har to kanaler NORMAL og OVERDRIVE, hvor førstnævnte har to "modes" Clean eller Crunch og man kan vælge om den skal være Bright eller Normal. NORMAL kanalen har altså 4 forskellige grundlydindstillinger hvor OVERDRIVE kanalen kun kan være ja overdrive. Man kan skifte mellem kanalerne med en almindelig on/off fodpedal. De to kanaler har individuel Gain og Master volume men fælles EQ og Effektloop.
Man kan ikke slå effektloopet til eller fra, det er bare ON hvis man bruger det. Jeg har dog leget lidt med tanken om at lave en pedal med to knapper og så bruge et stereo jack kabel og noget fiksfaks med relæer for at gøre det muligt.
Det var et sidespor. Ud over BASS, MIDDLE og TREBLE er der også PRESENCE og DEPTH knapper, hvor DEPTH justerer graden af modkobling i effektforstærkeren. Jeg synes dog jeg har svært ved at høre forskel i lyden ligegyldigt hvor DEPTH knappen står, så jeg har den bare til at stå på mindst mulig modkobling.
Hvad ellers, jo den har to højtalerudgange og en impedansomskifter 16, 8 eller 4 ohm. Dette skal man dog være lidt varsom med, da de to udgange er parallelt forbundet, så hvis man vælger at bruge begge udgange skal man lige regne ens samlede impedans ud. F.eks. hvis man kører med to 16 ohms kabinetter skal omskifteren stå på 8 ohm og ikke 16, da den samlede impedans bliver 8 ohm.

Det var vist ca. det der var at sige sådan overordnet.

Her er et komplet diagram hvis nogen skulle finde det interessant. <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.slocloneforums.com/download/ ... id=1339</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Hybrid_Child »

[quote="Sasha"][quote="Hybrid_Child"] ...men det er trods alt bedre end at knapperne virker omvendt af hvad der står. ;)
[/quote]

Hvorfor så ikke bare vende kontakterne?

[/quote]

Af to grunde. For det første har jeg den holdning til kontakter, at der altså er tændt når de peger nedad. Jeg ved ikke om det er et amerikansk koncept at man skal flippe kontakter opad for at tænde, men jeg synes det virker forkert og ulogisk. Og for det andet, hvis du ser på det første "gut shot" kan du se at kontakternes loddeterminaler vender opad, så det er alt andet lige en del nemmere at lodde ledninger på når de vender som de gør. Jeg kunne selvfølgelig have loddet ledningerne på først og så vendt kontakterne, men det andet gav mere mening syntes jeg.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Sasha »

Hmm...

Jeg tror nu nok, at jeg personligt ville foretrække det fremfor dymotape på fronten. Men hvis det andet giver mere mening for dig, er det jo bare fint. Det er dig, der skal se på det.

I samme gænge: Det er meget svært - for ikke at sige umuligt - selv at lave navneskilte med skabeloner og spraydåser, som blot tilnærmelsesvist kommer op på niveau med, hvad en gravør kan lave forholdsvis billigt. Men hvis man går efter en dymotape-æstetik, er sidstnævnte måske blot at pisse ved siden af potten...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Hybrid_Child »

[quote="Sasha"]

Joh, men mit personlige udgangspunkt er ihvertfald dét, at når man selv bygger en forstærker, skal man helst ikke bagefter stå med nogle "problemet er ikke større end..." Især ikke rent lydmæssigt. Gør man det, er man i mine øjne ikke færdig endnu...[/quote]

Spiller du i band Søren? Jeg kunne sikkert bruge adskillige måneder på at prøve forskellige kombinationer af komponentværdier af for at få lyden præcis som jeg ville have den. Det hænger bare ikke helt sammen med at jeg faktisk også gerne vil "bruge" forstærkeren.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Hybrid_Child »

[quote="Sasha"]Hmm...

Jeg tror nu nok, at jeg personligt ville foretrække det fremfor dymotape på fronten. Men hvis det andet giver mere mening for dig, er det jo bare fint. Det er dig, der skal se på det.

I samme gænge: Det er meget svært - for ikke at sige umuligt - selv at lave navneskilte med skabeloner og spraydåser, som blot tilnærmelsesvist kommer op på niveau med, hvad en gravør kan lave forholdsvis billigt. Men hvis man går efter en dymotape-æstetik, er sidstnævnte måske blot at pisse ved siden af potten...[/quote]

Ja det vil det nok være. Jeg er ikke så fintfølende mht. det æstetiske udtryk.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Sasha »

[quote="Hybrid_Child"][quote="Sasha"]

Joh, men mit personlige udgangspunkt er ihvertfald dét, at når man selv bygger en forstærker, skal man helst ikke bagefter stå med nogle "problemet er ikke større end..." Især ikke rent lydmæssigt. Gør man det, er man i mine øjne ikke færdig endnu...[/quote]

Spiller du i band Søren? Jeg kunne sikkert bruge adskillige måneder på at prøve forskellige kombinationer af komponentværdier af for at få lyden præcis som jeg ville have den. Det hænger bare ikke helt sammen med at jeg faktisk også gerne vil "bruge" forstærkeren.[/quote]

Ja, på hyggeplan.

Men hvis man vil have en forstærker, som "bare er til at bruge" og derfor "bare virker" fra start, skal man nok ikke satse på selv at bygge den.

Vil man derimod selv bygge sin forstærker, må man være indstillet på, at det altså tager tid at få det endelige resultat til at blive, som man vil have det...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brun Sæbe
Johnny B. Goode
Indlæg: 198
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Brun Sæbe »

[quote="Hybrid_Child"][quote="Sasha"]Hmm...

Jeg tror nu nok, at jeg personligt ville foretrække det fremfor dymotape på fronten. Men hvis det andet giver mere mening for dig, er det jo bare fint. Det er dig, der skal se på det.

I samme gænge: Det er meget svært - for ikke at sige umuligt - selv at lave navneskilte med skabeloner og spraydåser, som blot tilnærmelsesvist kommer op på niveau med, hvad en gravør kan lave forholdsvis billigt. Men hvis man går efter en dymotape-æstetik, er sidstnævnte måske blot at pisse ved siden af potten...[/quote]

Ja det vil det nok være. Jeg er ikke så fintfølende mht. det æstetiske udtryk.[/quote]

Jeg synes det æstetiske udtryk/indtryk er fint...
<!-- m --><a class="postlink" href="http://soundcloud.com/provinsdrengen">h ... drengen</a><!-- m -->

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Se min hjemmelavede hævi amp

Indlæg af Hybrid_Child »

[quote="Sasha"]
Ja, på hyggeplan.

Men hvis man vil have en forstærker, som "bare er til at bruge" og derfor "bare virker" fra start, skal man nok ikke satse på selv at bygge den.

Vil man derimod selv bygge sin forstærker, må man være indstillet på, at det altså tager tid at få det endelige resultat til at blive, som man vil have det...[/quote]

Okay der er vi godt nok ret uenige så. Jeg synes da det er op til folk selv hvor meget de gider nørde med en forstærker de har bygget.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen