Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Sasha »

Tjah, det er jo lidt svært for mig at sige... :-)

Den finmotoriske udfordring burde vel ligge på nogenlunde samme niveau. Men man kan godt få brug for "lidt sværere skyts", når det kommer til loddekolbe mm.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Loomer"]Og her tilspørger jeg så dig, Søren:

Hvis man uden skyggen af problemer kan lodde pickupper i, er det så nogenlunde nemt at smide nye enheder i et kabinet?[/quote]

Nu ved jeg godt jeg ikke er Søren, men skiftede dog enheder på mit Engl kabinet for en måned eller to siden. Jeg vil sige det var ligeså nemt, for selvom det var kabelsko, så gav jeg dog en lille klat loddetin, for at være sikker på at de sad og have ordentlig kontakt. Jeg synes ikke der er den store forskel på at lodde på PU'er og så højtaler enheder. En Skruemaskine vil dog lette pilleriet med bagpladen meget. Marshall mener jeg er backloaded, så du skal jo kun ind bagfra og rodde, ifht Engl, som er frontloaded :)
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Sasha »

Kabelsko er kun noget, man bruger til at pisse i..!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af munch_30 »

Tillykke med din nye power amp. Den fortjener at spille i 4 ohm stereo eller 8 ohm brokoblet (mono) ! 16 ohm er ikke ideelt.

Alt andet højttalerkabel, end det Marshall har sat i, er bedre. Samtidigt spiller din power amp jo nærmest ikke i 16 ohm, så jeg vil klart anbefale dig at skifte kabel og wire kabinettet om i 4 ohm. Køb noget almindeligt 1,5mm2 højttalerkabel (ikke kraftigere), så er det til at lodde i, og det er indtil flere tigerspring opad kvalitetsmæssigt i forhold til "sytråden" der sidder i (hvis det stadig er det originale).

Loddekolben må meget gerne være lidt kraftigere end til finelektronik. Prøv med den du har, mon ikke det går.

Her sammenligning af sytråd fra Marshall i forhold til 1,5mm2 super billigt højttalerkabel:

Billede
Billede

Held og lykke med projektet.

NB. du kan sætte to stk. 8 ohms 412`er kabinetter til i hver side - altså 4 stk. 8 ohms 412`er kabinetter i alt. Det skulle vist række med en power amp hertil :D
Kim

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Loomer »

Ja, det virker som lidt af et stykke arbejde, men nok i sidste ende en meget god ide. Så kunne jeg på sigt anskaffe mig et til 1982 og gøre det samme, muligvis.

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af munch_30 »

[quote="Loomer"]Ja, det virker som lidt af et stykke arbejde, men nok i sidste ende en meget god ide. Så kunne jeg på sigt anskaffe mig et til 1982 og gøre det samme, muligvis.[/quote]

Lyder som en super god ide i mine ører !
Kim

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Loomer »

Ja, altså, jeg er jo MEGET glad for det kabinets lyd, men det har gået mig gevaldigt på nerverne at det er 16 ohm, fordi det er noget røv at parre det sammen med andre. Nu er jeg bare glad for at der er et fix for det!

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af munch_30 »

[quote="Loomer"]Ja, altså, jeg er jo MEGET glad for det kabinets lyd, men det har gået mig gevaldigt på nerverne at det er 16 ohm, fordi det er noget røv at parre det sammen med andre. Nu er jeg bare glad for at der er et fix for det![/quote]

Prøv at lodde det 1982`er du har om til 4 ohm og tag en lytter på det. Jeg vil tro, at du vil synes, der er en verden til forskel. Selvf. kan du ikke få stereoeffekt (hvis du altså overhovedet spiller med stereoeffekter), men det vil give dig en god ide om hvor det bærer henad.

Der er vist et 1982`er på DBA til ca. 3 kilo hvis jeg husker rigtigt. Hvis du alligevel vil skifte enheder er det selvf. lidt i den dyre ende.
Kim

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Loomer »

Jeg bruger ikke rigtigt stereoeffekter til den slags musik, så den er fin.
Sagen er dog den, at det 1982B kab der er på den blå åbenbart er et 8 ohms kabinet. Lidt mystisk!

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af munch_30 »

[quote="Loomer"]Jeg bruger ikke rigtigt stereoeffekter til den slags musik, så den er fin.
Sagen er dog den, at det 1982B kab der er på den blå åbenbart er et 8 ohms kabinet. Lidt mystisk![/quote]

Ok !

Prøv da som tidligere foreslået i tråden, at spille med din amp brokoblet og kabinettet i 16 ohm som nu. Så har du da ca. 170 watt at gøre godt med (se side 13 i din manual).

Tjek side 11 i manualen (Mono/brigded connection). <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.rocktron.com/support/manuals ... als.php</a><!-- m -->

Spændende at høre dine kommentarer/erfaringer.
Kim

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Loomer »

Ja, det må jeg lige kigge lidt på, selvom det selvf. bliver kun for en stund, da jeg er blevet meget glad ved det der med at have baskabinettet stående og buldre :P Det er satme en løsning der virker. På sigt er jeg nok nødt til at anskaffe mig et til!

Det der er så er ved det:
Mit 1982 kab er 16 ohm som vi har nævnt til hudløshed. Jeg har ikke tjekket endegyldigt efter hvilke enheder der sidder i. Der er så vidt jeg har forstået to muligheder:

At det er enten 4 ohms eller 16 ohms enheder der sidder i. Tager jeg så meget fejl, hvis jeg gætter på at det i begge tilfælde stadig kan connectes rundt til at blive 4 ohm i alt alligevel ?!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Sasha »

[quote="Loomer"]
Sagen er dog den, at det 1982B kab der er på den blå åbenbart er et 8 ohms kabinet. Lidt mystisk![/quote]

Arh, Marshall lavede nu mange 8 ohms kabinetter i 80´erne. Sandsynligvis som en konsekvens af, at de på et tidspunkt i midten af 80´erne sparede 16 ohms udtaget væk på deres forstærkere (meget praktisk, når nu langt de fleste Marshall-kabinetter altid har været på 16 ohm)...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Loomer »

Det er sgu lidt forvirrende :S

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af munch_30 »

Frem med skruemaskinen og evt. ohmmeteret, så er der syn for sagen. Tager få min. og så er du afklaret = ikke mere forvirring :D .

Jeg havde selv et JCM800 1982 for snart mange år siden. Kabinettets konstruktion er ok., men enhederne (Cel. 100 watt) var/er ikke helt min kop te (smag og behag selvf.).

Måske er du ej heller sikker på hvilke enheder, der faktisk er monteret i dit kabinet eller? Husker det bestemt som at mit 1982 var på 400 watt og 8 ohm.

Her lidt info sakset fra Michael Doyle (desværre ikke ohmtal):

Billede
Kim

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Jake »

Ja, at gå fra 4x12" i 16 ohm til 4 ohm vil være en verden til forskel på dit grej, Christian! Ikke nok med at det spiller højere, men det vil også lyde strammere - på alle måder godt! De 100W Celestion-enheder kan faktisk være gode til nogle ting - særligt hvis man ikke regner med højtaleren som "tone-yder". Det vil sige, at hvis det der kommer ind er nogenlunde godt, så er det der kommer ud ditto. Jeg har til nøds brugt dem i mine Dumble-forstærkere en overgang, og det lød faktisk fedt. EVM-12'erne har noget mere at byde på, så det er i mange tilfælde min favorit, men G12H100'eren (som jeg mistænker for at sidde i dit kabinet) er faktisk en ganske udemærket højtaler. Stram bund som særligt er fedt i dit setup.

Mvh
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Loomer »

Jamen så.. Er det jo bare med at komme igang.

Hvor kan man få det der kabel du snakkede om, Munch?

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Loomer »

Nå. Så har jeg fået købt 10 m 1,5mm2 højttalerkabel fra Brinck. Så går det sgu ned snart, folkens!

SyreCorp
Himmelhund
Indlæg: 45
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af SyreCorp »

Rart at se det spiller for dig med det 1552-kabinet.

Jeg har 2 1982 kabinetter, og de er på 8 ohm begge to...?
Less is more, but more is way way more.[/size]

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Loomer »

Der lader til at være lidt variation med det der. Mit 1982 cab står der i al fald 16 ohm på :p

Men ja, det der baskab er sådan ca. det bedste i hele verden! Jeg gad skidegerne have et til, men det eneste jeg lige umiddelbart kan finde står i Randers :(

SyreCorp
Himmelhund
Indlæg: 45
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af SyreCorp »

Jeg lovede ham jeg købte det af, at jeg nok skulle sørge for det havnede i et godt hjem hvor det blev værdsat og elsket efter fortjeneste - som han selv havde gjort. Jeg havde da mit eget hjem i tankerne, men eh... Nå, mission accomplished.
Less is more, but more is way way more.[/size]

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen