Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Loomer »

Eftersom jeg bare skal være nederen, er jeg gået over til at køre med rack. Da jeg sætter en ære i at være EKSTRA nederen, er dette racksystem selvfølgelig totalt blottet for alt hvad der hedder rør.

Billeder:


Billede

Billede

Billede

Kæden er som følger:

Korg DTR-1
Boss GX-700
Luft (Her skal der sidde en EQ.)
Blændplade (meget vigtig for tonen)
Stikdåse (ligeledes temmeligt vigtig)
Rocktron Velocity 300.

Velocity'en er simpelthen genial. De to kontroller "Reactance" og "Definition" gør virkelig underværker til det jeg skal bruge det til, navnligt at spille uden bassist. Kabinetterne er mit Marshall 1982 400w øverst, og nederst har vi så den nyeste anskaffelse, et Marshall 1552 baskabinet.
Dette var jeg ude og hente i den gode hr. SyreCorp's øver her i fredags, og jeg må sige at det er eddermame penge gevet godt ud!
Sat til hver sin kanal på Powerampen, kan de to kabinetter her altså virkelig sige bøh. Der er stadig noget ved 1982'eren som jeg ikke er helt pjattet med i den her sammenhæng, men det agter jeg at tage med EQ'en. Der er nogen upper mids der lidt for fremtrædende, så de skal vist lige cuttes lidt fra.

Fremadrettet overvejer jeg at tilføje ihvertfald flere kabinetter, og så muligvis en ekstra poweramp. Rocktron'en har 150W i hver side, som I og for sig er rigeligt, men jeg er ikke sikker på om det nok til at drive flere end de to kabinetter. Min vokalist sagde også noget med, at volumen steg og faldt periodisk ved sidste øver. Det skal lige siges, at jeg skruede op og ned og fedtede med settings konstant sidste gang, men han hævder at det også forekom mens jeg spillede. Kan det tænkes at det er fordi der er for lidt kraft i Powerampen til at drive de to kabinetter med mange watt?

1982'eren er jo et 16 ohm kab, med 400w, så der skal immervæk en god del juice til for at for alvor drive det, så det er lidt om det er der problemet ligger?
Generelt er det der med, at 1982'eren er 16 ohm lidt en kæp i hjulet. Så vidt jeg kan forstå på det, yder forstærkeren flere watt ved 8 ohm, end ved 16, og dertil kommer også det at det er lidt en bitch at finde kabinetter der kan matches op med det. Spørgsmålet er så, om det kan være en ide at skifte enheder i det?

Brugeravatar
Jejak
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Jejak »

Fedt!

Er selv lige gået rack-vejen med mit ene setup.

Hvordan lyder den Velocity der - klassisk transistor-harsk? :D ...overvejede også selv at hoppe på den inden jeg fik et godt tilbud på en Marshall 9100.

Seje kabinetter!
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/BloodLabel">htt ... odLabel</a><!-- m -->

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Hybrid_Child »

Det er sgu sejt nok det der setup. Sådan noget rack gear har det jo med at være uforskammet praktisk. Og når du har valgt at ignorere det der med, at man "skal" spille med rør, så vejer din kasse der garateret kun halvt så meget som en 100W rørtop. ;)

At det så skulle lyde godt har jeg svært ved at forestille mig. Men det skyldes mere dit udsagn om at det lyder godt end gearet i sig selv. :P
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Loomer »

Lyden er mere eller mindre Bolt Thrower på dåse. Make of that what you will :P

Velocity'en vejer faktisk temmeligt godt igennem, så med alle kabler og alt det andet i racket vejer det omkring det samme som en rørtop, vil jeg umiddelbart gætte på. Jeg har ikke vejet efter.

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Hybrid_Child »

Ja okay sådan 300 Watt transistor forstærker skal nok også bruge et par gode køleplader.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Loomer »

Der er ihvertfald sådan nogen køle-blæsere på siden af den.

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Hybrid_Child »

Angående det der med impedans af dit kabinet, så kan du jo prøve at køre det i stereo 8 ohm og sammenligne med hvordan det lyder når du kører det i mono 16 ohm. Det er ikke sikkert det gør den store forskal.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Loomer »

Det kan man ikke på et 1982. Der er kun der der kop bagpå, så man kan enten køre mono eller tude.

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Hybrid_Child »

Okay ja så bliver det lidt bøvlet at prøve af kan jeg godt se.

Edit: Min erfarring er at der ikke er den store forskel på om man kører med den ene eller den anden impedans. Jeg har i hvert fald ikke kunnet høre forskel med min Marshall TSL100 og mit 1960 kabinet. Men jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige om sådan en transistor forstærker opfører sig anderledes.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Loomer »

Der står i al fald i varebeskrivelsen til Velocity 300'eren at den pumper forskellige watt ud alt efter hvad ohm den er sat til. Jeg finder det lige.

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Hybrid_Child »

Hmm selvfølgelig hvis man ikke impedanstilpasser forstærkeren, ligesom man som regel gør på en rørforstærker hvor man skal vælge typisk 16, 8 eller 4 ohm, så vil den levere mere effekt hvis du belaster den med en lavere impedans. I så fald må der stå noget i manualen om hvor lav en impedans den kan trække før den bliver belastet for hårdt.

I virkeligheden skal jeg nok se et diagram over den før jeg kan sige noget fornuftigt om sagen.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Loomer »

Okay, iflg. manualen sparker den kun 37,5 watt ud i 16 ohm.

Bevares, den spiller pikke-højt, men stadig... Jeg kan godt se det måske kan være et problem.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Sasha »

Kan forstærkeren arbejde i 4 ohm? Hvis den kan, kunne du jo lodde de fire enheder om, så de alle sad i parallel, hvilket giver en samlet impedans på 4 ohm. Men hvis forstærkeren er angivet til minimum 8 ohm, skal du ikke begive dig derud!

Nu har de dér 100 watts Celestion-enheder vist generelt (som jeg husker dem) en tendens til at være temmeligt hårde i mellemtonen. Så man skal næppe forvente de helt store sensationer, selv om man lodder dem om. Det ser ellers fedt ud det dér top-kabinet... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Loomer »

Forstærkeren kan vist godt køre i 4 ohm, men det ideelle ville selvfølgelig være 8 ohm, da det er det den er designet til :)

8 ohm gør jo også at det er dejligt nemt at parre med så meget andet forskelligt.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Sasha »

Du skal nu helst være sikker i din sag m.h.t. de 4 ohm, da du ellers risikerer at futte forstærkeren af.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Loomer »

Det står i manualen, at den kan køre i 4 ohm så længe det er stereo. Hvis du brokobler den på 4 ohm, derimod...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Sasha »

Jamen, så kan du godt bruge et 4 ohms kabinet i den ene side...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Loomer »

Sandt. Men jeg leger dog lidt mere med ideen om at skifte enhederne i 1982-kabinettet.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Sasha »

Jow, jow...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anlægs-Flash! Plus nogen spørgsmål.

Indlæg af Loomer »

Og her tilspørger jeg så dig, Søren:

Hvis man uden skyggen af problemer kan lodde pickupper i, er det så nogenlunde nemt at smide nye enheder i et kabinet?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen