Et blåt flash

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Et blåt flash

Indlæg af Runem »

Ville da lige dele min begejstring for min nye amp.

For en rum tid siden besluttede jeg mig for, at det var ved at være tid til at købe drømmeampen, og at det var tåbeligt at have 10 fede spader og en nogrøg enlunde amp, hvis man kan have otte fede spader og sin drømmeforstærker. Og efter mange års søgen fandt jeg for nogle måneder siden ud af, at den ultimative amp for mig er en Tone King Imperial.

Således røg min Duesenberg Outlaw og min G&L, så jeg kunne finansiere ampen. For den ene af de to fik jeg dog ud over nogle gryn også en fed strat i bytte, som tog mig med storm fra første sekund, jeg prøvede den. Fender 62' RI Stratocaster MIJ med Fender CS pickupper (57/62). Fede pickupper! Har ikke prøvet dem før, så det er et glædeligt bekendtskab at gøre sig. Virkelig fed spade med overraskende meget resonans. Ud over pickupperne er elektronikken dog ikke meget værd, så der står jeg foran et lille projekt: Afskærmning og udskiftning af pots, kabler og switch. Der sad en fin slagplade på, men jeg er en sucker efter tortoise, og da jeg nu havde en fin tortoise-guard fra en John Mayer-strat liggende, så var der jo ikke meget at tænker over. Klask: Sonic Blue over sunburst med tortoise pickguard - Ja tak!

Guitaren er utvivlsomt værd at arbejde på. Havde jeg ikke vidst, det var en MIJ, ville jeg aldrig have gættet det. Det gør jo ikke så ondt at skille sig af med to spader, når man får sin drømmeamp og en fed spade ud af det… Jeg har larmet hele dagen, og jeg er simpelthen lamslået over, hvor fedt Tone King’en lyder. Den lyder endnu bedre herhjemme, end de mange gange, jeg har prøvet den i 4-Sound. Og i øvelokalet tog den kegler, og det stod ret hurtigt klart, at min gamle amp ikke var meget andet end ren og skær mellemtone. Jeg skal sgu love for, at der sker noget andet, når man pludselig for både det over og under med.

Billede

Og naturligvis skal Dog of Rock blande sig og gøre sig til, når jeg ligger og roder rundt på gulvet med kamera og spader... Det er jo hendes gulv, og det må jeg jo leve med:

"SE MIG, SE MIG, SE MIG!!!"
Billede

Jeg gad ikke lige at flashe lap steel og diverse akustiske. Så i dagens anledning stod den i el-guitarens tegn... Den elektrificerede familie:[/P]
Billede[/P]

Og for farvernes skyld:
Billede[/P]


Har svært ved at få armene ned igen. Ud over naturligvis, når jeg skal spille!

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Et blåt flash

Indlæg af Hybrid_Child »

Ser godt nok rimelig "toiletartikel fra 60'erne" agtig ud den amp... men på den fede måde selvfølgelig. Jeg håber dog ikke den lyder som den ser ud. :lol:

Spøg til side. Hvordan lyder sådan en Tone King?
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et blåt flash

Indlæg af Runem »

[quote="Hybrid_Child"]Ser godt nok rimelig "toiletartikel fra 60'erne" agtig ud den amp... men på den fede måde selvfølgelig. Jeg håber dog ikke den lyder som den ser ud. :lol:

Spøg til side. Hvordan lyder sådan en Tone King?[/quote]

Jeg synes selv, at de amps er så forfærdeligt grimme. Desto mere overrasket blev jeg, da jeg faldt pladask for den. Den lyder simpelthen så fantastisk, at farven pludselig var smukkere og designet gav mening... Kærlighed gør åbenbart blind. Men heldigvis ikke døv!

Vi snakker oldschool Fender-sound. De beskriver det ganske godt på hjemmesiden:


"The rhythm channel really delivers the classic blackface sound, instantly reconizable to fans of the Princeton or Deluxe Reverb, but with a more organic feel, like a really good vintage tweed deluxe. It gives you the shimmery clean tones and gritty, ringing overdrive that this style of amp is known for, but with an improved ability to control the timbre and expression of the notes with your fingering and pick attack."

The unique and effective Mid-Bite control makes the Lead Channel a lot more versatile than you would expect from a channel with only 3 controls. The Mid-Bite control is an exclusive Tone King design feature which does a lot more than simply adjust the midrange level - it completely transforms the overdrive character.

With Mid-Bite fully off, the Lead Channel reacts much like a tweed deluxe. When played clean, the woody resonance of the cabinet, liveliness of the 5AR4 tube rectifer, and the expressive dynamic response of the cathode-biased output stage work together to give you the raw midrange, silky top end, and loose feel of a genuine well-worn tweed deluxe - perfect for honky tonk or blues rhythm playing with a tele.

As you dig in harder, you'll feel the sweet, round top end begin to develop a stinging bite. Crank it up into the distortion zone, and the tone gets even fatter, thicker, and looser. Think tweed deluxe meets vintage Supro. Compression from the cathode-biased output stage softens the pick attack as single notes and chords swell and sustain in endlessly evolving shades of thick, meaty grind.

As you turn up the Mid-Bite control, a midrange peak appears while the bottom end is simultaneously tightened up, which transforms the tone into more of an English-style crunch. The amp develops a tighter feel as single notes really start to sing, and chords become chunky with rich midrange overtones, a lot like an early Marshall."


Og det virker... Jeg er blæst fuldstændig af banen, hver gang jeg spiller på den. Det bedste køb,jeg længe har gjort!

Både tremoloen og reverben er i øvrigt fantastiske

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et blåt flash

Indlæg af Sasha »

Sød hund!

Synd, at du insisterer på "kameluldstøffel-slagplade" på alle dine Strat´er... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et blåt flash

Indlæg af Smittefar »

Det ser lækkert ud Rune - jeg tør helt sikkert ikke prøve sådan en forstærker :P
Modded guitars were crap right out of the factory

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et blåt flash

Indlæg af Runem »

[quote="Sasha"]Sød hund!

Synd, at du insisterer på "kameluldstøffel-slagplade" på alle dine Strat´er... :-)[/quote]

Hehe. Jeg er jo bare tosset med det tortoise-stads... Gemmer dog de originale slagplader, hvis jeg en dag skulle komme til fornuft og blive lidt konservativ på mine gamle dage. :D

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et blåt flash

Indlæg af Sasha »

Uuuhhh... en konservativ kameluldstøffelelsker. Dét lyder ikke rart. Watch out for this guy, fellas... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Et blåt flash

Indlæg af spuncut »

Hvor mange øl kan den ta' ? og er der køleelementer inkluderet i prisen ?
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et blåt flash

Indlæg af Runem »

[quote="spuncut"]Hvor mange øl kan den ta' ? og er der køleelementer inkluderet i prisen ?[/quote]

Har ikke haft den med på job, så det må jo vise sig ;) ... Den er desværre alt for varm i tonen til at noget kan holdes koldt i dens nærhed...

ESSimon
Himmelhund
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et blåt flash

Indlæg af ESSimon »

Den ser fandme godt ud Rune!

Kan se på 4sound at den er på 20 watt - hvor højt spiller den? Og kan den følge med bandet uden at være brudt ud i rå overdrive?

Lækker familie, i øvrigt! ;)

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et blåt flash

Indlæg af Runem »

[quote="ESSimon"]Den ser fandme godt ud Rune!

Kan se på 4sound at den er på 20 watt - hvor højt spiller den? Og kan den følge med bandet uden at være brudt ud i rå overdrive?

Lækker familie, i øvrigt! ;) [/quote]

Ello.

Det er intet problem at spille min trommeslager op i øveren, og ampen spiller længe højt nok til mine behov. Jeg spiller primært med mild drive det meste af tiden, men det er ikke noget problem for mig at spille clean. Dog har jeg til gode at prøve den på scenen, men det sker snart, og så har jeg nok lidt lettere ved at sige, om det er et problem eller ej. Det kan jeg ikke forestille mig, at det er.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et blåt flash

Indlæg af Pluto »

Jeg har stadig ikke glemt den Tone king jeg spillede på oppe ved Funkis.Damn den var sprød og lækker.Men den spiller nok ikke højt nok til mit temperament uden
at skal mickes op.Men hvor var den dejlig ;)
Sorte strater lyder bare bedst..

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et blåt flash

Indlæg af Runem »

[quote="Pluto"]Jeg har stadig ikke glemt den Tone king jeg spillede på oppe ved Funkis.Damn den var sprød og lækker.Men den spiller nok ikke højt nok til mit temperament uden
at skal mickes op.Men hvor var den dejlig ;) [/quote]


Det er en og samme amp :) Fik den fra Aarhus, da jeg ikke gad at vente på en sprit ny. Og den så vældig fin ud, så jeg sagde haps :)

calavera
Himmelhund
Indlæg: 18
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Et blåt flash

Indlæg af calavera »

Superflot spade, og lækker amp IMHO - credit til "Dog of Rock" - den må score nogle groupies alene på baggrund af navnet :-) Hvad er den sorte strat for én ?

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et blåt flash

Indlæg af Runem »

[quote="calavera"]Superflot spade, og lækker amp IMHO - credit til "Dog of Rock" - den må score nogle groupies alene på baggrund af navnet :-) Hvad er den sorte strat for én ?[/quote]

Hunden er selv en lille dåse, som smider sig for hannerne, så det er vist mere hende, som er groupien... :)

Den sorte strat er lidt af en bastard. Kort fortalt er der tale om en Fender US 79 hals på en Hansen-krop (jeg fik lavet en krop til den) med Suhr Fletcher Landau-pickupper. Virkelig fed spade

ESSimon
Himmelhund
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et blåt flash

Indlæg af ESSimon »

Fedt Rune. Du må gerne lige smide en besked når du har prøvet den på scenen.. Fra hvad jeg kan høre på youtube (utaknemmeligt, I know), der lyder de rigtig fedt!

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et blåt flash

Indlæg af Dannyboy »

Fedt mand! Det er altså sejt legetøj dét der

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et blåt flash

Indlæg af Runem »

[quote="ESSimon"]Fedt Rune. Du må gerne lige smide en besked når du har prøvet den på scenen.. Fra hvad jeg kan høre på youtube (utaknemmeligt, I know), der lyder de rigtig fedt![/quote]

Det gør jeg... Jeg forventer bestemt ikke at blive skuffet :)

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et blåt flash

Indlæg af Runem »

[quote="Dannyboy"]Fedt mand! Det er altså sejt legetøj dét der[/quote]

Shh... Det' for voksne!

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et blåt flash

Indlæg af AnotherDan »

Noget fedt grej du har fået samlet, hvor er den blå japaner blevet relic'ed?
Sådan blev de RI's da ikke solgt fra fender's side eller hur?

Og jeg er på ligefod - tortoise er fedt :D
Bah

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen