Anbefalinger af en god overdrive?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Anbefalinger af en god overdrive?

Indlæg af Søren »

Jeg kører pt. med en Red Witch Famulus til crunchy ting, som jeg er meget glad for. Og så bruger jeg en shiba drive til det lidt mere hidsige, men jeg synes sgu den er lidt "pap-agtig" i det. Nogle anbefalinger til en hidsig lead-overdrive? Skal bruges til en strat og en matchless clubman.

EDIT: Spiller blues, funk og rock - altså IKKE heavy!

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anbefalinger af en god overdrive?

Indlæg af Rasser »

[quote="Søren"]Jeg kører pt. med en Red Witch Famulus til crunchy ting, som jeg er meget glad for. Og så bruger jeg en shiba drive til det lidt mere hidsige, men jeg synes sgu den er lidt "pap-agtig" i det. Nogle anbefalinger til en hidsig lead-overdrive? Skal bruges til en strat og en matchless clubman.

EDIT: Spiller blues, funk og rock - altså IKKE heavy![/quote]

Hvis du er glad for din Red Witch, hvorfor så ikke bare booste den til lead?

Mvh.
Rasmus.

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anbefalinger af en god overdrive?

Indlæg af Telemaster »

ProCo RAT.
So many assholes, so few bullets

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Anbefalinger af en god overdrive?

Indlæg af Søren »

[quote="Rasser"][quote="Søren"]Jeg kører pt. med en Red Witch Famulus til crunchy ting, som jeg er meget glad for. Og så bruger jeg en shiba drive til det lidt mere hidsige, men jeg synes sgu den er lidt "pap-agtig" i det. Nogle anbefalinger til en hidsig lead-overdrive? Skal bruges til en strat og en matchless clubman.

EDIT: Spiller blues, funk og rock - altså IKKE heavy![/quote]

Hvis du er glad for din Red Witch, hvorfor så ikke bare booste den til lead?

Mvh.
Rasmus.[/quote]

Det ku man sagtens, men jeg bruger den til crunch, og hvis jeg "bare" booster den, så bliver den jo bare lidt højere og får lidt mere knas, hvis man sætter boosteren før overdriven..

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anbefalinger af en god overdrive?

Indlæg af Rasser »

[quote="Søren"][quote="Rasser"][quote="Søren"]Jeg kører pt. med en Red Witch Famulus til crunchy ting, som jeg er meget glad for. Og så bruger jeg en shiba drive til det lidt mere hidsige, men jeg synes sgu den er lidt "pap-agtig" i det. Nogle anbefalinger til en hidsig lead-overdrive? Skal bruges til en strat og en matchless clubman.

EDIT: Spiller blues, funk og rock - altså IKKE heavy![/quote]

Hvis du er glad for din Red Witch, hvorfor så ikke bare booste den til lead?

Mvh.
Rasmus.[/quote]

Det ku man sagtens, men jeg bruger den til crunch, og hvis jeg "bare" booster den, så bliver den jo bare lidt højere og får lidt mere knas, hvis man sætter boosteren før overdriven..[/quote]

OK. Så du vil gerne have en større ændring i tonen?

Hvad mener du, når du siger hidsig? Hvilken lyd er dit forbillede?

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anbefalinger af en god overdrive?

Indlæg af Morten M »

På et tidspunkt var der overdrive shoot-out på gearfreak. Vinderen var Rocktron Austin Gold.
Den fremmeste årsag dertil var, den er god at sætte foran en rørforstærker.
Anskaffede en selv da, og synes stadigvæk den er brugbar.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anbefalinger af en god overdrive?

Indlæg af itsaysvuff »

Jeg har både en analogman king of tone, en klon af en klon og en tim overdrive.. Tim overdrive er bedst til at skubbe det der allerede er længere ud, KOT er mere varm i lyden, Klon er mere hidsig og fungerer fantastisk i en live situation.. Men skal det være light overdrive eller hårdere? Og vil du stacke den med din red witch eller skal den være tændt alene?

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Anbefalinger af en god overdrive?

Indlæg af Søren »

Det skal nok være en lyd i den her retning:
<!-- m --><a class="postlink" href=" ... re=related</a><!-- m -->

Og så skal der være mulighed for stacking, men ikke nødvendighed.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anbefalinger af en god overdrive?

Indlæg af Sasha »

[quote="Morten M"]
Den fremmeste årsag dertil var, den er god at sætte foran en rørforstærker.
[/quote]

Nu er det så nok ikke helt ligegyldigt, hvilken rørforstærker. Jeg købte på baggrund af en lignende shoot-out, som jeg var med til, en Hao Rumble Mod, som var en ret klar favorit i en test, der foregik på en Fender-agtig forstærker. Jeg må så bare erkende, at foran en Marshall er den nærmest en katastrofe...

Nu ER dette her med netop forvrængerpedaler i allerhøjeste grad et spørgsmål om smag og behag. Så det er efter min opfattelse næsten umuligt at rådgive andre om, hvad der vil falde i deres smag, da de individuelle meninger om og holdninger til, hvad sådan en skal kunne og gøre, er næsten lige så talrige og forskellige, som der er guitarister.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Anbefalinger af en god overdrive?

Indlæg af Søren »

[quote="Sasha"][quote="Morten M"]
Den fremmeste årsag dertil var, den er god at sætte foran en rørforstærker.
[/quote]

Nu er det så nok ikke helt ligegyldigt, hvilken rørforstærker. Jeg købte på baggrund af en lignende shoot-out, som jeg var med til, en Hao Rumble Mod, som var en ret klar favorit i en test, der foregik på en Fender-agtig forstærker. Jeg må så bare erkende, at foran en Marshall er den nærmest en katastrofe...

Nu ER dette her med netop forvrængerpedaler i allerhøjeste grad et spørgsmål om smag og behag. Så det er efter min opfattelse næsten umuligt at rådgive andre om, hvad der vil falde i deres smag, da de individuelle meninger om og holdninger til, hvad sådan en skal kunne og gøre, er næsten lige så talrige og forskellige, som der er guitarister.[/quote]

Helt enig! Det ku bare være, der var nogen, der havde en "yndlingspedal", hvorom de ku uddybe hvorfor lige dén er fed for dem :)

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anbefalinger af en god overdrive?

Indlæg af Stevi »

Jeg spiller også på Matchless - en Chieftain, som er lidt i samme genre som din Clubman, bortset fra EF86-røret.
Hertil bruger jeg en Fulltone Fulldrive 2, og jeg synes den er perfekt i forlængelse af sådan en forstærker, og den er let tilgængelig og relativt billig. Efter Fulldriven bruger jeg også en MXR Micro Amp til at hæve niveauet sammen med Fulldriven, eller alene som en mildere drive.
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anbefalinger af en god overdrive?

Indlæg af Sasha »

Min yndling er et pænt drej opad på Marshall´ens volumeknap. Så kan man altid lige holde en tændt lighter under kablet, hvis den ikke er helt nok i sig selv. Hvilken lighter er næsten ligegyldigt.

Pedalforvrængning bliver aldrig (ifølge mine ører) andet end - ja, "pedalforvrængning"...

Jeg har sådan en hjemmebygget sort kasse med nogle rør i, som er min "yndlingslighter" til det ovennævnte trick.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anbefalinger af en god overdrive?

Indlæg af Sasha »

[quote="Stevi"]Jeg spiller også på Matchless - en Chieftain, som er lidt i samme genre som din Clubman, bortset fra EF86-røret.
Hertil bruger jeg en Fulltone Fulldrive 2, og jeg synes den er perfekt i forlængelse af sådan en forstærker, og den er let tilgængelig og relativt billig. Efter Fulldriven bruger jeg også en MXR Micro Amp til at hæve niveauet sammen med Fulldriven, eller alene som en mildere drive.[/quote]

Ifølge mine ydmyge ører lyder og opfører Clubman og Chieftain sig forskelligt som dag og nat. Og netop forskellen mellem et ECC83 og et EF86 (med sin langt mindre indgangskapacitet) kan give en markant forskel. Derudover har de forstærkere rent kredsløbsmæssigt heller ikke meget til fælles...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anbefalinger af en god overdrive?

Indlæg af Sasha »

[quote="Søren"]Det skal nok være en lyd i den her retning:
<!-- m --><a class="postlink" href=" ... re=related</a><!-- m -->

Og så skal der være mulighed for stacking, men ikke nødvendighed.[/quote]

Lur mig, om ikke han har gang i noget Fuzz Face-agtigt med guitarens volumeknap drejet noget ned (og så en halvgnaven forstærker spændt efter)...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Anbefalinger af en god overdrive?

Indlæg af kraen »

Hvis jeg kun måtte vælge en drivepedal, så ville Suhr Riot være førstevalget. Den leverer i mine ører alt lige fra AC/DC til Metallica

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anbefalinger af en god overdrive?

Indlæg af Dannyboy »

Jeg er også sindssygt glad for Suhr Riot som del af min grundlyd foran min Marshall. Jeg har i et godt stykke tid kørt med en modded TS-9 før Riot'en, hvis jeg ville have det hele til at synge lidt mere. Den er så netop blevet byttet ud med en Suhr Shiba Drive. Hvis det hele så skal hæves lidt i mix'et under de høje soli, bruger jeg en af de ældre Fulltone Fatboost til at hæve det lidt. Det giver mig nogle forskellige kombinationsmuligheder og jeg synes det er overskueligt.
Det eneste jeg kæmper med lige nu, er sådan set volumeknapperne på min Marshall, som virkelig har noget at sige ifht. hvordan pedalerne reagerer - specielt boosteren. Men det var et sidespring og har jo ikke meget at gøre med dit emne :)

EDIT: Jeg har i øvrigt også et ret fint forhold til CM Plexitone (den har indbygget boost og et ekstra drive-trin), men det er virkelig en pedal som skiller vandene. Uden sammenligning med Riot'en i øvrigt, det er to helt forskellige pedaler.

.. Som leadboost bør du også overveje Xotic RC Booster. Den er også virkelig fed. Fulltone OCD er heller ikke dum. Den findes så i forskellige versioner og jeg har kun haft version 3 og 4 mener jeg. 3'eren var klart fedest efter min mening. Den giver lidt ekstra i bassen på en god måde

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anbefalinger af en god overdrive?

Indlæg af Morten M »

[quote="Sasha"]
Pedalforvrængning bliver aldrig (ifølge mine ører) andet end - ja, "pedalforvrængning"...

[/quote]
Så sandt som det er sagt.
... og ih hvor er jeg heldig min Rocktron sidder foran en Fender, når den (en sjælden gang) er i brug.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
rustie
Smoke On The Water
Indlæg: 88
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anbefalinger af en god overdrive?

Indlæg af rustie »

hej.
denne her pedal.. <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.effectrode.com/fire-bottle"> ... -bottle</a><!-- m --> en fire bottle fra effectrode,kan kun anbefales,den gør noget for lyden og dynamikken/responsen som er svært at beskrive,den reagere som hvis man spiller direkte i ampen,og ikke igennem en drive/boost pedal.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anbefalinger af en god overdrive?

Indlæg af Sasha »

Men sådan en pedal, der - så vidt jeg kan se - primært er en boost-pedal, er vel også voldsomt afhængig af, hvad der kommer bagefter, og hvordan "dette" reagerer på dét boost, som pedalen leverer?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
rustie
Smoke On The Water
Indlæg: 88
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Anbefalinger af en god overdrive?

Indlæg af rustie »

[quote="Sasha"]Men sådan en pedal, der - så vidt jeg kan se - primært er en boost-pedal, er vel også voldsomt afhængig af, hvad der kommer bagefter, og hvordan "dette" reagerer på dét boost, som pedalen leverer?[/quote]

du ved sikker bedre end jeg hvordan pedalens design burde virke,jeg syntes den skubber godt til det hele uden at påføre en egenlyd,har egentlig aldrig opfattet den som desideret boost pedal,men en god afløser for xotic´s bb preamp som jeg før brugte

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen