Fender dual showman reverb top

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Fender dual showman reverb top

Indlæg af SeniorFisker »

hej

Jeg har fået sådan en dejlig Fender klods årg. 1979 i sølv bryllups gave af min dejlige kone
den har stået stille i ca. 5 år og har en lille defekt.

Ved lav volume er den helt ok - lyder forrygende
men når der så skrues op (gælder begge kanaler) så begynder den at hyle med en klar tone
lyden er der stadigvæk men overdøves af hyle tonen

jeg gætter på rør problem, men jeg ved det jo ikke

Nogen bud ??

En anden ting - den beder om 4 ohm - men PT har jeg kun 8 ohms kabinet
hvor stor et problem er det ??

SeniorFisker

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fender dual showman reverb top

Indlæg af MacG »

[quote="SeniorFisker"]hej

Jeg har fået sådan en dejlig Fender klods årg. 1979 i sølv bryllups gave af min dejlige kone
den har stået stille i ca. 5 år og har en lille defekt.

Ved lav volume er den helt ok - lyder forrygende
men når der så skrues op (gælder begge kanaler) så begynder den at hyle med en klar tone
lyden er der stadigvæk men overdøves af hyle tonen

jeg gætter på rør problem, men jeg ved det jo ikke

Nogen bud ??

En anden ting - den beder om 4 ohm - men PT har jeg kun 8 ohms kabinet
hvor stor et problem er det ??

SeniorFisker[/quote]

Lav en aftale med Sasha. Hvis den har stået stille i 5 år kan lytterne være udtørrede og andre ulykker. Det med med 4 Ω er et problem.

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fender dual showman reverb top

Indlæg af reindane »

[quote="SeniorFisker"]hej

Jeg har fået sådan en dejlig Fender klods årg. 1979 i sølv bryllups gave af min dejlige kone
den har stået stille i ca. 5 år og har en lille defekt.

Ved lav volume er den helt ok - lyder forrygende
men når der så skrues op (gælder begge kanaler) så begynder den at hyle med en klar tone
lyden er der stadigvæk men overdøves af hyle tonen

jeg gætter på rør problem, men jeg ved det jo ikke

Nogen bud ??

En anden ting - den beder om 4 ohm - men PT har jeg kun 8 ohms kabinet
hvor stor et problem er det ??

SeniorFisker[/quote]

Hyletonen skyldes sandsynligvis indgangsrørene: V1, V2 og V4 set fra højre bagfra. V1 er "Normal" kanalens indgangsrør, V2 er "Tremolo" kanalens indgangsrør. V4 er fælles signalrør for begge kanaler. Prøv at fjerne dem ét ad gangen og se om ikke hyleriet stopper. Stopper det, har du lokaliseret det (de) mikrofoniske rør.
Udgangstrafoen i en Fender Showman er robust nok til at kunne tåle at arbejde med en 8-ohms impedans.
Elektrolytkondensatorer: Hvis forstærkeren brummer lavfrekvent (når hyleriet er væk) eller skratter og taber volume, kan elektrolytterne være færdige. Hvis det er de originale fra 1970'erne bør de nok skiftes under alle omstændigheder.

EDIT: Jeg har lige rettet Reindanes citat til - Smittefar/Moderator
Tak Smittefar! :-) Jeg kunne heller ikke forstå hvordan mit svar kom til at stå som en del af Fiskerens spørgsmål. Vh Lars
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
SeniorFisker
Johnny B. Goode
Indlæg: 134
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fender dual showman reverb top

Indlæg af SeniorFisker »

[quote="reindane"][quote="SeniorFisker"]hej

Jeg har fået sådan en dejlig Fender klods årg. 1979 i sølv bryllups gave af min dejlige kone
den har stået stille i ca. 5 år og har en lille defekt.

Ved lav volume er den helt ok - lyder forrygende
men når der så skrues op (gælder begge kanaler) så begynder den at hyle med en klar tone
lyden er der stadigvæk men overdøves af hyle tonen

jeg gætter på rør problem, men jeg ved det jo ikke

Nogen bud ??

En anden ting - den beder om 4 ohm - men PT har jeg kun 8 ohms kabinet
hvor stor et problem er det ??

SeniorFisker[/quote]

Hyletonen skyldes sandsynligvis indgangsrørene: V1, V2 og V4 set fra højre bagfra. V1 er "Normal" kanalens indgangsrør, V2 er "Tremolo" kanalens indgangsrør. V4 er fælles signalrør for begge kanaler. Prøv at fjerne dem ét ad gangen og se om ikke hyleriet stopper. Stopper det, har du lokaliseret det (de) mikrofoniske rør.
Udgangstrafoen i en Fender Showman er robust nok til at kunne tåle at arbejde med en 8-ohms impedans.
Elektrolytkondensatorer: Hvis forstærkeren brummer lavfrekvent (når hyleriet er væk) eller skratter og taber volume, kan elektrolytterne være færdige. Hvis det er de originale fra 1970'erne bør de nok skiftes under alle omstændigheder.

EDIT: Jeg har lige rettet Reindanes citat til - Smittefar/Moderator
Tak Smittefar! :-) Jeg kunne heller ikke forstå hvordan mit svar kom til at stå som en del af Fiskerens spørgsmål. Vh Lars[/quote]

hej Lars

det er rigtigt - jeg kan godt fjerne hyleriet ved at tage rør ud, hvis jeg så sætter i igen så
virker det, men hylet kommer igen lidt senere.

Alle rørene både ind og udgangs er gamle Fender rør, så det er da muligt at det er de originale

SeniorFisker

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fender dual showman reverb top

Indlæg af reindane »

Hej igen,

Jamen så har du jo lige lokaliseret årsagen til hyletonen. :-)
Mikrofoniske rør begynder ofte først at hyle, når rørene er varmet op, så at der går lidt tid før problemet melder sig, når du har haft rørene ude og igen sætter dem i, er helt normalt. Jeg ville købe 3 stk. nye 12AX7 rør og sætte i de nævnte positioner (V1, V2 og V4) og så håbe på, at der ikke er andet galt med forstærkeren.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fender dual showman reverb top

Indlæg af Sasha »

Hej Seniorfisker.

Jeg har jo ogsaa din Teisco staaende, som vi skal have fundet ud af at faa tilbage til retmaessige ejer. Lad os lige snakkes ved om et par dage. Saa kan vi da lige kaste et blik paa din Fender i samme omgang, hvis du er interesseret...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen