DI/preamp til akustisk

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

DI/preamp til akustisk

Indlæg af Harrison »

Hej.

Jeg har et par dejlige westernguitarer, som jeg er meget glad for. Det er hhv en Martin D28 og en Framus fra 50'erne eller 60'erne. Begge med eftermonteret aktiv Fishman piezo pickup. De lyder fantastisk akustisk, MEN af våd papkasse når jeg kører dem gennem et anlæg.

Første punkt er jo nok, at opgradere min tarvelige Behringer DI. Men hvad skal man gå efter?

Jeg har kigget lidt på disse:
http://www.thomann.de/dk/lrbaggs_gigpro.htm
Er vel faktisk ikke en DI? Skal man stadig have DI spændt efter, hvis man laver lange kabeltræk? Men den ville være lidt smart, da jeg ikke har nogle kontroller på mine guitarer.

http://www.thomann.de/dk/radial_engineering_pro_di.htm
Passiv DI. Efter lidt googling, ikke noget dårligt bud.

Hvad ville I gå efter? Jeg har tænkt, at holde prisen under 1000 kr, da det alligevel oftest er skod anlæg jeg spiller igennem...

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: DI/preamp til akustisk

Indlæg af Smittefar »

Jeg har den her - jeg synes, den lyder godt, men den indbyggede tuner er til at lukke op og skide i

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thomann.de/dk/lrbaggs_venue_ ... aggs_venue_ ... ion_di.htm</a><!-- m -->

EDIT: Jeg havde ikke lige set, du ville holde prisen under 1000 - Du kunne jo vende den om og sige, at når du lukker så dyre guitarer igennem, skal der da også ofres lidt på preampen?? Anyways - jeg hører som regel rigtig godt om radials ting, men jeg har ikke prøvet den, du har fundet.
Modded guitars were crap right out of the factory

h@ssing
Himmelhund
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: DI/preamp til akustisk

Indlæg af h@ssing »

Min erfaring er, at L.R. Baggs preamps generelt lyder godt. Så efter min mening, vil det være oplagt at lede efter en brugt L.R.Baggs Para Acoustic DI Preamp. De kan findes til omkring 1000 kr på den blå...

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: DI/preamp til akustisk

Indlæg af Harrison »

Tak for svaret.

Mht. budget:
Jeg kan sagtens følge din logik. Omvendt er der heller ikke meget fornuft i, at købe en DI til 2500 kr for at spiller over et par jbl eon højtalere :-)

Den du linker til, har en masse funktioner, som jeg ikke tror jeg kommr til at bruge. Jeg har parametrisk eq i mixeren.

Kan man ikke købe en fornuftig DI for de 1000 kr?

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: DI/preamp til akustisk

Indlæg af Harrison »

Ok ok, vi rykker budgetet lidt. :-)

Hvad siger vi til LR Baggs para DI vs Radial JDI? Koster begge ca 1500 dask.

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: DI/preamp til akustisk

Indlæg af fortytwo »

Hvis du alligevel skal optimere, hvorfor så ikke få den optimale løsning..?

Jaja, du siger lorte anlæg, men hvad nu hvis du en dag skal spille gennem i super anlæg, og du så står med din middelmådige DI, er du så ikke lige vidt..?

Hvis det skal være i den "billige" ende, så ville jeg gå efter Radials J48, og i den "dyre" ende, så ville jeg nok hoppe på noget Avalon U5..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: DI/preamp til akustisk

Indlæg af Harrison »

Med den logik er der vel aldrig grund til at købe andet end customshop guitarer, matchlessforstærkere osv? :-)

Jeg tænker ikke, at nogle af de to nævnte er "middelmådige". Para DI er, så vidt jeg har fostået, fuldt på højde med Venuemodellen, men med færre features. Radial JDI (med jensen-transformator i modsætning til j48) anses af nogle som den bedste passisve DI på markedet.

U5 ville jeg aldrig købe til live-jobs. Så skulle den stå på gulvet sammen med mine pedaler?

Brugeravatar
MichaelNielson
Himmelhund
Indlæg: 23
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: DI/preamp til akustisk

Indlæg af MichaelNielson »

Byg en akk. Mikrofon ind i kroppen. Ligesom Alvad. Lyder tæskegodt

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: DI/preamp til akustisk

Indlæg af Harrison »

Akk. mikrofon? Alvad? Jeg blev desværre ikke så meget klogere :-)

Har du nogle produkt-navne, links eller billeder?

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: DI/preamp til akustisk

Indlæg af Harrison »

Hej igen.

Det endte med, at jeg købte en LR Baggs Para DI.

Her er et par lydeksempler, med hhv. LR Baggs Para DI, Behringer Ultra DI, TC electronic Konnekt 48 instrument indgang og AKG C414 mikrofon. Der er ingen efterbehandling af sporerne, og alle EQs var i neutral. Guitaren er en Martin D28:
http://soundcloud.com/alj-country-project/sets/di-test

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: DI/preamp til akustisk

Indlæg af Rasser »

Jeg synes klart at mikrofonen lyder bedst. Jeg synes ikke der er så stor forskel på Direct boksene. Jeg synes måske at Behringeren lyder en lille smule mere luftig og mindre pappet end LR Baggs'en - overraskende nok. Men begge har den umiskendelige lyd af piezo over sig.

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: DI/preamp til akustisk

Indlæg af Smittefar »

Cool - Lækkert med tilbagemelding.

Det er godt nok imponerende, hvor meget bedre C414'eren lyder - Para'en lyder klart bedre end Behringeren - der er noget mere definition og klarhed, og jeg tror også der er større dynamik. TC indgangen er jeg ikke meget imponeret over.
Modded guitars were crap right out of the factory

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: DI/preamp til akustisk

Indlæg af Harrison »

Ja, mikrofonen lyder langt bedre, med para'en på en klar andenplads. Men jeg har det ligesom Rasmus - der er ikke så stor forskel på DI løsningerne som man skulle tro.

Jeg har ekspirmenteret med en mic på stativ til livebrug, men det holder altså ikke. Alt for meget feed og overhøring.

Para'en kan jeg få til at sige brugbart med eq og rum, men der er stadig langt til målet.

Er næste skridt et andet pickupsystem eller måske noget clipsmikrofon? Er der nogen, der har erfaring med f.eks. DPA systemet? Det ser stort og klodset ud...

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: DI/preamp til akustisk

Indlæg af Rasser »

Jeg kender et par stykker, der bruger dette system:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.lrbaggs.com/anthem/">http:// ... anthem/</a><!-- m -->

Det lyder rigtig godt efter min mening, og der er ikke voldsomt store problemer ifht. feed. Det smarte er, at man trinløst kan blende piezo med mikrofon, eller have enten det ene eller det andet. Det er dog også et halv-pebret system at investere i.

I slutningen af den første video er der en direkte sammenligning af systemet op mod en ekstern mikrofon:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.lrbaggs.com/anthem/#experien ... ienceit</a><!-- m -->

Mvh.
Rasmus.

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: DI/preamp til akustisk

Indlæg af Harrison »

Tak for svaret Rasmus. Jeg ser lige tiden lidt an, inden jeg gør noget drastisk :-)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen