Danske guitarister vs Hendrix

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af Sasha »

That'll be Jimi for me, then... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

hrlarsen
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af hrlarsen »

Nu var spørgsmålet egentlig ikke hvem der kunne KOPIERE/LYDE som Hendrix, men måske formulerede jeg mig forkert.
Det var mere ment som begavede bud på nogle af hans sange, fortolket, inspireret, You name it.
For jeg er enig med Søren i, at kopien er overflødig, men omvendt har mange jo fornøjelse af numrene, også i mere eller mindre kompetente udgaver. Og med den indflydelse Jimi har haft vil der nødvendigvis være masser af kopier og inspiration, som man jo godt kan holde af uden at kende udgangspunktet.
I øvrigt vildt at tænke på at McCartney, Brian Wilson og Jimi alle er født for 70 år siden. En god årgang i flere genrer må man sige - og en frugtbar tid rent musikalsk!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af Sasha »

[quote="Jackie van Hippie"]Det er nok svært at finde en god Hendrix personator i Danmark, så skal man lytte til Randy Hansen (DE), men Mika Vandborg spiller virkeligt fedt og kan sin Hendrix. Og så er han en flinker fyr :) [/quote]

Randy Hansen er nu canadier, omend han ofte spiller i Tyskland...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

hrlarsen
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af hrlarsen »

I øvrigt må jeg sige at Henning Kaae for mig er en meget fin musiker, med godt greb om Hendrix, blandt rigtig meget andet.
Spiller fremragende slide og generelt gode valg.
Så ham med Nalle, hvor han i den grad leverede stor musikalitet.

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af JesperB »

[quote="Jackie van Hippie"][quote="JesperB"]godt nok ikke dansk, men fra sverige:
<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

;) [/quote]

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->[/quote]

Det er NÆSTEN lige så fedt som Yngwie's Hendrix-cover ;)
- Jesper Barrit

hrlarsen
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af hrlarsen »

Ha ha, ja det kan få bestyrelsen af bluesklubben op af stolene. Men det er så sådan HAN hører det. Han lægger sgu da ikke fingrene imellem, og så lyder hans guitar i øvrigt godt!

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af JesperB »

[quote="Plexi"]Jakob Holm er en god dansk guitarist. Hendrix er nok ikke hans "spidskompetence", men han kan godt lave en fed "Little Wing"

<!-- m --><a class="postlink" href=" ... ature=plcp</a><!-- m -->[/quote]

det der er sgu virkelig fedt!
- Jesper Barrit

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af Runem »

[quote="Sasha"][quote="Smittefar"][quote="Runem"]Henning Kaae
<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->[/quote]

Jeg så Henning Kaae på Vintage Show nogle år tilbage, og jeg må indrømme, at jeg blev ret skuffet - Det var pænt spillet men ikke særlig spændende.

Til gengæld har jeg aldrig hørt et setup, der støjede så meget - Det var umuligt at snakke sammen blandt publikum ... før bandet gik på scenen.[/quote]

Nej, jeg er godt nok heller ikke voldsomt imponeret. Og det har såmænd ikke så meget med støj at gøre...[/quote]

Har aldrig set ham live og kender ikke det store til manden. Men nu blev der bare spurgt om Hendrix-wannabes, og det må man da sige, at han er :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af Sasha »

Aaarrh, var det egentlig ikke bud på spændende, danske fortolkninger af Hendrix, der blev efterspurgt? Bud på dette ligger det til gengæld lidt tungt med, lader det til...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af Runem »

[quote="Sasha"]Aaarrh, var det egentlig ikke bud på spændende, danske fortolkninger af Hendrix, der blev efterspurgt? Bud på dette ligger det til gengæld lidt tungt med, lader det til...[/quote]

Tjaah. "Hvilke danske guitarister/musikere vil efter din mening kunne give et godt bud på Hendrix."... Jeg smed bare et navn i puljen, så må det være op til trådstarter selv, om det kan bruges til noget.


Hvis jeg gerne vil høre Hendrix, så sætter jeg Hendrix på pladespilleren... Der er masser af spændende guitarister, men det bliver som regel kedeligt, når de lyder af noget, man kan få bedre andetsteds.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af Sasha »

[quote="hrlarsen"]Nu var spørgsmålet egentlig ikke hvem der kunne KOPIERE/LYDE som Hendrix, men måske formulerede jeg mig forkert.
Det var mere ment som begavede bud på nogle af hans sange, fortolket, inspireret, You name it.
For jeg er enig med Søren i, at kopien er overflødig...[/quote]
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af Runem »

[quote="Sasha"][quote="hrlarsen"]Nu var spørgsmålet egentlig ikke hvem der kunne KOPIERE/LYDE som Hendrix, men måske formulerede jeg mig forkert.
Det var mere ment som begavede bud på nogle af hans sange, fortolket, inspireret, You name it.
For jeg er enig med Søren i, at kopien er overflødig...[/quote][/quote]


Ahh... Den del havde jeg let og elegant overset...

Brugeravatar
rustie
Smoke On The Water
Indlæg: 88
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af rustie »

hendrix fyldte meget da jeg var ganske ung i 60-70érne,han var the shit.alligevel har jeg aldrig ophøjet ham til noget helligt og urørligt. måske derfor har jeg været ganske underholdt af bla. hr. halbergs powertrio. i det hele taget syntes jeg det er synd at musik ikke bare kan nydes uden snopfilter og musikpoliti

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af Sasha »

Jeg har svært ved at se snobberiet i at værdsætte magi og kunst for det, det er, og ikke omsat til "ordinary handwork 'round the farm". I mine øjne er det blot en anelse respekt for en stor kunstner.

En håndværksmæssigt forsvarlig og hæderligt udført, dansk version af Picasso, anyone?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
rustie
Smoke On The Water
Indlæg: 88
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af rustie »

jeg tror nogle diskussioner på forhånd er tabt til fundamentalister og fanboys :character-afro: så det vil jeg afholde mig fra

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af Sasha »

Nej, man skulle da nødigt komme til at anerkende stor kunst...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Nej, man skulle da nødigt komme til at anerkende stor kunst...[/quote]

Nu er en del af hele kunstbegrebet jo også, at det er temmelig ukonkret, og - ikke mindst - meget individuelt, hvad man hver især betegner som stor kunst. Jeg kan hverken falde på røven over Picasso eller Hendrix - respekterer og anerkender deres impact på verdenshistorien, jojo - meeeen, derfor er jeg vel stadig i min gode ret til at synes, at Picassos billeder ligner lort, og at Hendrix' musik, og ikke mindst guitarspil, hører en anden generation til?

Du synes Hendrix er kunst, jeg synes ikke Hendrix er kunst. Jeg synes Slayer er kunst, du synes ikke Slayer er kunst. Vi har begge to ret.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af Jens H »

[quote="Sasha"]Jeg har svært ved at se snobberiet i at værdsætte magi og kunst for det, det er, og ikke omsat til "ordinary handwork 'round the farm". I mine øjne er det blot en anelse respekt for en stor kunstner.

En håndværksmæssigt forsvarlig og hæderligt udført, dansk version af Picasso, anyone?[/quote]

Nu er Parafraser meget normalt især i billedkunst, så jeg ved ikke om det eksempel med Picasso skulle være utænkeligt.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://skolestuen.blogspot.dk/2010/08/t ... /2010/08/t ... ikker.html</a><!-- m -->
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af Sasha »

[quote="GodSpeedDK"][quote="Sasha"]Nej, man skulle da nødigt komme til at anerkende stor kunst...[/quote]

Nu er en del af hele kunstbegrebet jo også, at det er temmelig ukonkret, og - ikke mindst - meget individuelt, hvad man hver især betegner som stor kunst. Jeg kan hverken falde på røven over Picasso eller Hendrix - respekterer og anerkender deres impact på verdenshistorien, jojo - meeeen, derfor er jeg vel stadig i min gode ret til at synes, at Picassos billeder ligner lort, og at Hendrix' musik, og ikke mindst guitarspil, hører en anden generation til?

Du synes Hendrix er kunst, jeg synes ikke Hendrix er kunst. Jeg synes Slayer er kunst, du synes ikke Slayer er kunst. Vi har begge to ret.[/quote].

Nej, det har vi faktisk ikke.

Nu er der jo fa'ens til forskel på at anerkende noget som kunst og så at kunne lide det! Jeg har mig bekendt ytret mig om Slayer. Så lad venligst være med at lægge ord i munden på mig. Tak!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"][quote="GodSpeedDK"][quote="Sasha"]Nej, man skulle da nødigt komme til at anerkende stor kunst...[/quote]

Nu er en del af hele kunstbegrebet jo også, at det er temmelig ukonkret, og - ikke mindst - meget individuelt, hvad man hver især betegner som stor kunst. Jeg kan hverken falde på røven over Picasso eller Hendrix - respekterer og anerkender deres impact på verdenshistorien, jojo - meeeen, derfor er jeg vel stadig i min gode ret til at synes, at Picassos billeder ligner lort, og at Hendrix' musik, og ikke mindst guitarspil, hører en anden generation til?

Du synes Hendrix er kunst, jeg synes ikke Hendrix er kunst. Jeg synes Slayer er kunst, du synes ikke Slayer er kunst. Vi har begge to ret.[/quote].

Nej, det har vi faktisk ikke.

Nu er der jo fa'ens til forskel på at anerkende noget som kunst og så at kunne lide det! Jeg har mig bekendt ytret mig om Slayer. Så lad venligst være med at lægge ord i munden på mig. Tak![/quote]

Jesus ... husk at trække vejret ... og i din harmdirrende iver har du glemt et 'ikke', som får din udtalelse til at fremstå pænt forvirrende.

Hvis ikke man tillægger kunsten en eller anden form for subjektiv holdning, så kan det hele jo være komplet ligegyldigt. Så kan jeg jo også kalde mig en stor kunstner, og forlange at blive anerkendt for det, fordi jeg har frembragt et franskbrød hjemme i køkkenet, uden at kigge i en opskrift. Men kunstbegrebet bliver en lille smule udvandet på den måde, gør det ikke?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen