Danske guitarister vs Hendrix

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af spuncut »

Det vil altså sige at mange af de elementer som Hendrix brugte, egentlig burde
være spillet som Wes Montgomery og Buddy Guy gjorde, for at lyde "rigtigt" ?!

Graden af en guitarists originalitet begrænser sig ofte til hvem som var FØRST
ude med at låne et element fra en ældre guitarist.
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af K-P »

Det er rigtigt, og især i Bachs tilfælde er det ret svært at bedømme, hvordan han rent faktisk spillede, fordi hans nodeskrivning var ret simpel. Men i Mozarts og Beethovens tilfælde er der ret præcise spilleanvisninger i de originale nedskrivninger, hvilket ikke overlader så meget til fortolkningen, selvom man nu stadigvæk kan høre forskellige udgaver af den samme komposition.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af Sasha »

I øvrigt er det jo da lidt sjovt at tænke på, at folk som Mozart og Beethoven i dén grad blot var nogle "glade drenge, der ville spille op til fest" - ja, det var faktisk dét, de fik deres penge for. Om det så gør deres værker til større eller mindre kunst, skal jeg ikke gøre mig til dommer over...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af Sasha »

[quote="spuncut"]Det vil altså sige at mange af de elementer som Hendrix brugte, egentlig burde
være spillet som Wes Montgomery og Buddy Guy gjorde, for at lyde "rigtigt" ?!

Graden af en guitarists originalitet begrænser sig ofte til hvem som var FØRST
ude med at låne et element fra en ældre guitarist.[/quote]

Nej. Hendrix formåede at lade sig inspirere af stort set enhver før ham og låne detaljer fra gud og hvermand. Men de lyder som regel umiskendeligt som Hendrix, når Jimi spiller dem. Det er vist dét, der hedder "et personligt udtryk", er det ikke..? Måske lød det somme tider endda federe end originalen. Det er - ifølge min ydmyge opfattelse - de færreste, som har formået at låne fra Hendrix og så få det til at lyde federe end originalen.

Men igen: Der er efter min opfattelse stor forskel på at "lade sig inpirere og låne et par detaljer" (det gør alle vist?) og så at forsøge at kopiere...

Jeg synes personligt, at noget af det mest inspirerende ved Hendrix er poesien i hans ting - både tekst og musik.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

hrlarsen
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af hrlarsen »

Som jeg ser det betyder det en masse at jimi var den første, og han kom i en tid hvor den elektriske guitar var ny og uudforsket. Det han gjorde kræver stor musikalitet og jeg synes lidt man glemmer hvor gode sange han skrev i en tid hvor der altså ikke var så meget at trække på. I dag kan man kigge tilbage på mere end 50 år med elguitar og rock som vi kender det, og dybest set er der ikke kommet meget nyt de seneste år i den branche.
Kvaliteten i hans sange er tidløs og derfor vil nye generationer tage disse, og hans udtryk til sig, mange år endnu.

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af Morten_Lyse »

[quote="hrlarsen"]... man glemmer hvor gode sange han skrev i en tid hvor der altså ikke var så meget at trække på.[/quote]

Arh, sluttredser / starthalvfjerderserne var der nu ellers godt gang i kedlerne skulle jeg mene..?

Og for hvem Hendrix er profeten, er al hans gerning og al hans væsen jo den sande lære. Alle andre (og jeg mener ikke nogen med troværdigheden i behold kan påstå at Hendrix ikke var en stor musikalsk begavelse) må nok affinde sig med, at religion til syvende og sidst jo ikke kan diskuteres. Kunst, håndværk eller hvad man vælger at kalde det.

I kategorien "Den musiker som flest har skamløst musikalsk røvpulet gennem årene," tager John Fogerty og CCR da absolut 1. præmien.

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af Sasha »

I øvrigt gør man sig vist også (unødigt) blind på det éne øje, hvis man kun fokuserer på, at Jimi selvfølgelig som alle andre har studeret og ladet sig inspirere af en masse folk, der var før og samtidige med ham. Få kan vist tilskrives æren for at have været først ude med så mange nyskabende og revolutionerende måder at bruge en elektrisk guitar på, som Jimi gjorde i løbet af sin karriere. Meget musik ville ikke have lydt, som det gør i dag, hvis Jimi ikke lige havde sendt rumskibet et kort smut forbi denne galakse...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af spuncut »

Gu' ved om han havde fået landingstilladelse hvis han havde været her 5 år tidligere ??
Eller var han blevet udvist som landsbytosse ??
Et frø er ikke nok til at frembringe en smuk blomst, det skal også have noget jord at gro i.
Det var dog godt at det gik som det gjorde og derfor hænger der nu et billede af Hendrix
på min væg. Væggen var dog næppe forblevet tom uden Hendrix, fordi helte er nu engang
almindelige landsbytosser som pludselig kommer på mode og derfor fik romerne deres Cæsar
, tyskerne deres Hitler, Amerikanerne George Bush, og vi fik Bertel Haarder... Det ku' simpelthen
ikke være gået anderledes.

Mht. den generelle musikudvikling så syntes jeg at det er sørgeligt at se mine børn og deres
venner helt vilde med Doors, Hendrix, Deep Purple, Iron Maiden, Knopfler, Eric Johnson,
Zappa, Steve Vai, Pink Floyd og andre 60, 70 og 80 ikoner. Musik som egentlig skulle betegnes
som sølvbryllupsmusik. De unge mennesker burde da ha' deres egne helte og kalde mig for en
gammel flipper uden noget begreb om musik ganske som den holdning jeg i sin tid havde til
mine forældres musik. Men Nej når der er fest er det den gamle som bliver bedt om at finde
noget o'rnlig musik.
Er der virkelig ikke sket noget på de 30-40 år ???
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af Telemaster »

[quote="spuncut"]
Er der virkelig ikke sket noget på de 30-40 år ???[/quote]

Jo, for pokker! Men vi ved først om 30-40 år, hvor meget af det nye, der holder så længe efter. Det er der vist ikke noget mærkeligt i. Det, der skete med populærmusik fra slutningen af 1950'erne og et par årtier frem, kan vel på en gang betegnes som rockens stenalder og guldalder. Der kan sagtens komme flere perioder med nyskabelser, der vil tage røven på os alle sammen, men vi må nok have lidt tålmodighed. 50 år er ikke meget i idéhistorisk sammenhæng.


TT: Jimi Hendrix kunne noget, som ingen har formået at gøre ham efter, men op i røven med det. Hovedsagen for mig er, at når jeg hører hans plader, så taber jeg stadig pusten. Det er der altså ikke mange guitarister, der kan gøre ved mig mere.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af Morten_Lyse »

Tråden og debatten om Hendrix' fortræffeligheder inkluderer nu henvisninger til Hitler, Bush, Caesar og Haarder.

Det bliver sku' spændene at følge den herfra..? :lol:

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af Sasha »

Ja, det var unægteligt en spændende udvikling, som jeg heller ikke lige havde set komme. Personligt kunne jeg næppe finde nogen andre personer, som jeg synes, minder så LIDT om Hendrix som det nævnte firkløver. Men bindeledet til Jimi skulle så altså angiveligt være det landsbytossede islæt? Ja, der kan man bare se...

Well, well, well - heller ikke her er det forbi, før den fede dame har sunget!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

modabass
Himmelhund
Indlæg: 26
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af modabass »

[quote="Sasha"]personligt kunne jeg næppe finde nogen andre personer, som jeg synes, minder så LIDT om Hendrix som det nævnte firkløver. [/quote]

Jeg tror Haarder spiller den sprødeste version af Manic Depression...

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af Morten M »

Efter sigende er der en guitarist ved navn Søren Alwan, der i den grad kan spille Hendrix. Det glæder jeg mig til at høre på et tidspunkt.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af FunkyValle »

[quote="Morten M"]Efter sigende er der en guitarist ved navn Søren Alwan, der i den grad kan spille Hendrix. Det glæder jeg mig til at høre på et tidspunkt.[/quote]

Bare fordi man er stor fan af en stor kunstner, så er det ikke ensbetydende med, at man udføre det samme som kunstneren.

Personligt er jeg meget stor Claptonfan, men jeg reklamerer i den grad ikke med at kunne spille som manden.
Og mig bekendt har Søren ikke givet udtryk for at kunne spille som Hendrix, men blot at han er stor fan, kan lide at spille hans musik og ved meget om Hendrix' virke osv. Men ikke, at kunne spille som Hendrix...
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af Sasha »

[quote="FunkyValle"][quote="Morten M"]Efter sigende er der en guitarist ved navn Søren Alwan, der i den grad kan spille Hendrix. Det glæder jeg mig til at høre på et tidspunkt.[/quote]

Bare fordi man er stor fan af en stor kunstner, så er det ikke ensbetydende med, at man udføre det samme som kunstneren.

Personligt er jeg meget stor Claptonfan, men jeg reklamerer i den grad ikke med at kunne spille som manden.
Og mig bekendt har Søren ikke givet udtryk for at kunne spille som Hendrix, men blot at han er stor fan, kan lide at spille hans musik og ved meget om Hendrix' virke osv. Men ikke, at kunne spille som Hendrix...[/quote]

Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv. Tak!

Jeg er i øvrigt også stor fan af Clapton. Og jeg kan heller ikke spille som ham.

Jeg er også stor fan af Ritchie Blackmore. Og jeg kan heller ikke spille som ham. Jeg er også stor fan af Michael Landau. Og jeg kan heller ikke spille som ham. Jeg er også stor fan af Robert Johnson. Og jeg kan ikke spille som ham. Jeg er også stor fan af Django Reinhardt. Og jeg kan ikke spille som ham. Jeg er også stor fan af... Og jeg kan heller ikke...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af spuncut »

Selv Jeff Beck (som jeg er stor fan af) var dybt fascineret af Hendrix.
Beck mente dog selv at han var "too english" til at spille noget lignende.

[quote="Sasha"]Ja, det var unægteligt en spændende udvikling, som jeg heller ikke lige havde set komme. Personligt kunne jeg næppe finde nogen andre personer, som jeg synes, minder så LIDT om Hendrix som det nævnte firkløver. Men bindeledet til Jimi skulle så altså angiveligt være det landsbytossede islæt? Ja, der kan man bare se...[/quote]

Om du vil...ja.
Det er nu mere den historiske indflydelse som jeg refererer til.
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af Morten M »

[quote="Sasha"][quote="FunkyValle"][quote="Morten M"]Efter sigende er der en guitarist ved navn Søren Alwan, der i den grad kan spille Hendrix. Det glæder jeg mig til at høre på et tidspunkt.[/quote]

Bare fordi man er stor fan af en stor kunstner, så er det ikke ensbetydende med, at man udføre det samme som kunstneren.

Personligt er jeg meget stor Claptonfan, men jeg reklamerer i den grad ikke med at kunne spille som manden.
Og mig bekendt har Søren ikke givet udtryk for at kunne spille som Hendrix, men blot at han er stor fan, kan lide at spille hans musik og ved meget om Hendrix' virke osv. Men ikke, at kunne spille som Hendrix...[/quote]

Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv. Tak!

Jeg er i øvrigt også stor fan af Clapton. Og jeg kan heller ikke spille som ham.

Jeg er også stor fan af Ritchie Blackmore. Og jeg kan heller ikke spille som ham. Jeg er også stor fan af Michael Landau. Og jeg kan heller ikke spille som ham. Jeg er også stor fan af Robert Johnson. Og jeg kan ikke spille som ham. Jeg er også stor fan af Django Reinhardt. Og jeg kan ikke spille som ham. Jeg er også stor fan af... Og jeg kan heller ikke...[/quote]
Du har altid haft et ydmygt forhold til dit talent. Cool :thumbup:
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Danske guitarister vs Hendrix

Indlæg af Sasha »

Åh, jeg be´r.

Omend jeg takker for din store tiltro... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen