Forstærker spiller falsk - igen??

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Forstærker spiller falsk - igen??

Indlæg af GuitaRasmus »

Lige lidt forhistorie - se indlæg nr. 17, og et par af de efterfølgende, i denne tråd:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4sound.dk/forum/forum_posts. ... orum_posts. ... 1&KW=falsk</a><!-- m -->

Nu forekom det så igen i går aftes til et job - jeg stemte og stemte, og det samme gjorde mine medmusikanter, men det lød bare af p*s. Denne gang var det så min Engl Thunder "kokasse" der lavede balladen. Nogen der har et godt bud på hvad det er der sker? Det skal så også lige siges at akustikken var ad helvede til - en gammel festsal med meget højt til loftet på Frederiksberg - men jeg har aldrig hørt "dårlig akustik" resultere i at lortet ikke stemmer. Det lod til at problemet var væsentligt mere udtalt med forvrængning på - det lød nærmest som om jeg stemte i en anden toneart end resten af bandet. :s hock:

Nu havde den stået tændt i 3-4 timer inden, da det andet band skulle låne vores grej, men der lød ikke til at være problemer da den anden guitarist spillede i en times tid. Det begyndte at optræde ca. ½ time inde i vores koncert. Kan det være nogle af de famøse kondensatorer ved strømforsyningen, eller?

Og nej, der var hverken stoffer eller alkohol involveret. ;)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker spiller falsk - igen??

Indlæg af Sasha »

Jah, det er vel nærliggende, at hvis problemet lyder som sidst, kunne årsagen også meget vel være det.

Slightly OT: Nøj, hvor kan man da bare i løbet af "en halv tråds tid" bliver så helt utrolig træt af Aage og al hans væsen. Ikke mindst nogle de paphoveder, der befolker hans forum...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker spiller falsk - igen??

Indlæg af GuitaRasmus »

Det forekommer mig bare mærkeligt, at så usædvanligt et problem, skulle opstå med to forskellige forstærkere. På den anden side, hvis en skide printbane bliver sparet ned til underdimensionering på en blackmore til 10k, så gør de det vel også på en forstærker til 5-6k.

Æv.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker spiller falsk - igen??

Indlæg af Sasha »

Tjah...

Jeg kan kun sige, at hvad jeg har set af "indmad" fra Engl´s hånd, så ville jeg tiltro dem hvad som helst. Jeg kender ikke meget til deres dyrere ting. Men f.eks. deres Screamer Combo tager godt nok prisen for det mest "imponerende", jeg har set.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker spiller falsk - igen??

Indlæg af reindane »

En forstærker der spiller falsk, lyder jo unægtelig noget eksotisk - men udover dårlige elektrolytkondensatorer i strømforsyningen (som er et rigtig godt bud på en oplagt fejlkilde), så har jeg i årenes løb oplevet situationer, hvor jeg har oplevet fænomener, der kan minde lidt om det Rasmus nævner:

1) Dårlige strenge, der genererer dobbelttoner (ghost notes). Nu ved jeg jo at Rasmus er en ørn til at bygge/justere guitarer, men ghost notes fra strenge får guitaren til at lyde falsk, da disse spøgelsestoner kan overdøve den "rigtige" tone. Jeg har oplevet at visse strengemærker var meget slemme til at give disse problemer (ingen nævnt, ingen glemt) - og at et strengemærke, der f.eks. fungerede udmærket på en Strat med 25.5 mensur slet ikke kunne bruges på en Les Paul med 24.75 mensur, selv om man gik op i strengetykkelse.
2) Ghost notes fra højttalerne grundet membranopbrydning. Lyder nærmest som det bliver indsat en oktav-pedal i kredsløbet.
3) Mikrofoni (lavfrekvente ressonanstoner) fra udgangsrørene.
4) Stående bølger på scenen, der akustisk forstærker bestemte grundtoner med skæv pitch.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker spiller falsk - igen??

Indlæg af GuitaRasmus »

Allesammen gode bud, Lars - jeg tror dog ikke det er strengene, da jeg har spillet med D'Addario i mange år, og de plejer at fungere upåklageligt.

De andre bud skal jeg ikke kunne udtale mig om. Nu er den anden situation immervæk 5-6 år siden, men jeg synes at mindes at det minder meget om det nuværende problem. Det stenede er at den spiller ikke falsk ifht. guitaren - altså guitaren stemmer med sig selv. Det lyder bare meget mærkeligt når jeg spiller sammen med andre. Jeg stemte mange gange med min korg pitchblack, som viste at jeg stemte perfekt, men jeg havde så ikke mulighed for at måle direkte på det der kom ud af kabinettet.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker spiller falsk - igen??

Indlæg af Sasha »

Så må det være de andre, der ikke stemmer... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker spiller falsk - igen??

Indlæg af Morten M »

Havde den samme oplevelse i forrige uge. Skiftede strengene, rettede setup og problemet løst.
Lidt underligt fordi strengene opførte sig ikke mærkeligt da de blev monteret for 4-5 mdr siden. Om det var rust eller de tiltrængte saddeljusteringer på broen, kan jeg kun gisne om.
Jeg bruger Dean Markley Stainless og Classics alt om det skal være moderne eller 'vintage'.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker spiller falsk - igen??

Indlæg af reindane »

@: "Det lyder bare meget mærkeligt når jeg spiller sammen med andre. Jeg stemte mange gange med min korg pitchblack, som viste at jeg stemte perfekt, men jeg havde så ikke mulighed for at måle direkte på det der kom ud af kabinettet."

Så er jeg mest tilbøjelig til at tro, at det er rummets akustiske egenskaber, der har drillet, men det kan du jo få be- eller afkræftet på næste spillejob.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker spiller falsk - igen??

Indlæg af K-P »

Du kan ikke ved en fejl have ændret tuneren til at stemme efter en anden frekvens end 440 hertz?
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker spiller falsk - igen??

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="K-P"]Du kan ikke ved en fejl have ændret tuneren til at stemme efter en anden frekvens end 440 hertz?[/quote]

Det tænkte jeg også på. Prøvede du at ignorere tuneren, og stemme efter én af dine medmusikanter i stedet?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

JesperA
Himmelhund
Indlæg: 33
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Forstærker spiller falsk - igen??

Indlæg af JesperA »

Jeg havde på et tidspunkt samme problem. Det viste sig, at min neck PU var justeret 'for højt', så den var for tæt på strengene. Derfor 'trak' magneterne for meget i de to dybeste strenge, når jeg spillede på dem og de var trykket ned. Til gengæld kunne tuneren ikke opfange det. Det lød forfærdeligt. Aner ikke om det er det samme, der gør sig gældende for dig - men det ku være et bud. Da jeg justerede pickuppen lidt ned var problemet væk.
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.jesper-andersen.com">www.jesper-andersen.com</a><!-- w -->

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen