hjælp til fuzz

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Thomas Nissen
Himmelhund
Indlæg: 30
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

hjælp til fuzz

Indlæg af Thomas Nissen »

Hej alle sammen.

Jeg tænkte at i måske kunne hjælpe mig lidt med, at finde ud af hvordan de forskellige fuzz' egentlig fungere. Er der forskel på 60'er og 70'er fuzz, skramlet fuzz, blød fuzz? Jeg har også læst noget om germanium, hvad det så end er :) er fuzz en af de slags betaler som fungere bedst som booster? Jeg ved ikke meget om dem, men jeg har læst at der er rigtig mange store navne som bruger fuzz. Jeg har selv "bare" en chandler tube driver og en diy booster lige nu, men måske en fuzz er værd at tjekke ud? Håber i kan hjælpe lidt.

Ps, i kan jo lige sige hvilken fuzz i bruger også, så jeg ved hvor jeg skal starte, når/hvis jeg skal ud at prøve dem :)
Our music has depth, and attempts philosophical thought and meaning with discussions of infinity, eternity and mortality.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp til fuzz

Indlæg af Sasha »

Fuzz er et emne, som er næsten umuligt at udtale sig generelt om, da hvert enkelt eksemplar nærmest lyder forskelligt. Det allervigtigste er egenforstærkningen af de helt konkrete transistorer, der sidder i dén pedal, du står med i hånden. Men det kan du næppe bruge til så meget...

Fuzz - og ikke mindst brugen af dem - er lidt af en videnskab i sig selv (og det er dét at bygge en fed fuzz absolut også!). Det er nemt nok bare at "smadre" sin lyd med en fuzz. Men at få en fed forvrængning ud af den, som lægger sig som naturlig forlænglese af forstærkerens - det er lidt mere en kunstart! Jeg vil dog nok mene, at hvis man bare er ude efter "en betaler, der fungerer bedst som booster", så skal man kigge efter noget andet end en fuzz.

Jeg bruger to hjemmebyggede germanium-fuzzes.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Thomas Nissen
Himmelhund
Indlæg: 30
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: hjælp til fuzz

Indlæg af Thomas Nissen »

Jeg skal self ud at prøve en hel masse, men hvad betyder germanium, og hvorfor bruger du dem? :) jeg vil gerne have en lead lyd som kan sparke røv, udover min drive. Altså ikke som en booster, men som en faktisk drive.

Ved du om en fuzz fungere "bedre" i en stratocaster end fks en les paul? Jeg ved det er mange spørgsmål, men vil gerne vide lidt mere om emnet :)
Our music has depth, and attempts philosophical thought and meaning with discussions of infinity, eternity and mortality.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp til fuzz

Indlæg af Sasha »

Germanium er dét halvleder-materiale, som de tidligste transistorer benyttede sig af i modsætning til "moderne" silicium-transistorer. Germanium-transistorer har en lang række ulemper - eller "personligheder" om man vil: De er temperaturfølsomme som ind helvede! Sæt en finger ét sekund på en germaniumtransistor i en fuzzpedal, og pedalen er ubrugelig det næste kvarters tid... Høj lækstrøm, "vanvittige" produktionstolerancer osv. osv.

Men lykkes det én at finde et par hæderlige germaniumtransistorer med lav lækstrøm og den rette egenforstærkning, har de typisk en blødere og mere "organisk" lyd end silicium-transistorer. Jeg har ellers længe været fortaler for, at fandt man et par silicium-transistorer, som bare havde lige så lav egenforstærkning som germanium (hvilket ikke er så let at finde, men dog muligt), så var forskellen minimal. Men efter at have rodet med at lave en "hybrid-fuzz" med én germanium-transistor, der stod for selve forvrængningen, og så en silicium-transistor, der satte arbejdsbetingelserne for germanium-transistoren, sådan at man i teorien kommer ud over den ekstreme temperaturfølsomhed, må jeg erkende, at lige så snart, der er silicium involveret, får man sådan en skarp "edge" i lyden, som jeg ihvertfald ikke synes, er fed, selv om den resulterende pedal måske på alle andre punkter er langt mere tilregnelig end en "ren" germanium-fuzz.

Læg dertil, at germanium-fuzz næsten altid kører på en negativ strømforsyning, hvilket gør, at de enten skal køre på batteri, have deres egen strømforsyning eller ihvertfald bruges med en strømforsyning med isolerede udgange, og at de tilmed hader buffere mellem guitaren og deres input... ja, så ved du lidt af. hvad du går ind til. Læg dertil, at de som oftest lyder forskelligt fra dag til dag p.g.a. dét med temperaturen. Så hvis det er "en pedal, der sparker røv" (whatever that means..?), så tror jeg umiddelbart ikke, det er en fuzz, du leder efter. Jeg ser mest fuzz som "en farvning" af lyden...

Og nu kommer det helt an på, hvordan man vælger at designe fuzz´en, hvilken type pickup, den fungerer bedst med. Man kan også sætte lidt ekstra kontroller på, som kan hjælpe til at gøre tilpasningen mere smertefri. Men mon ikke dét med fuzz og Stratocaster har en lige historisk linje tilbage til en vis hr. Hendrix..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Thomas Nissen
Himmelhund
Indlæg: 30
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: hjælp til fuzz

Indlæg af Thomas Nissen »

Hendrix, david gilmour, Eric johnson samt joe bonamassa er alle guitarister som jeg lytter til hver dag. :) tak sasha
Our music has depth, and attempts philosophical thought and meaning with discussions of infinity, eternity and mortality.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp til fuzz

Indlæg af Sasha »

Selv tak du!

Jah, at jeg så personligt ikke synes, at de tre sidstnævnte ligefrem har udrettet store ting "in the fuzz-department", kan du jo være ligeglad med... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp til fuzz

Indlæg af Morten_Lyse »

For alle os "stiff's," der bl.a må leve med buffere og egentlig synes det der utilregnelige skidt bare er noget rod i ens setup.

Hvordan fungerer Boss' FZ-5 fuzz så..? Det er jo en af deres COSM produkter, dvs den er digtial og derfor ikke følsom på samme måde som den ægte vare. Jeg er klar over, at samspillet med guitarens pickusps osv jo naturligvis gr fløjten. Men ellers..?

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp til fuzz

Indlæg af Sasha »

"Digital Fuzz"...???

- Just what you´ve always wanted! Så må Boss da efterhånden også snart have taget den sidste mødom, når det kommer til deres ubændige trang til at kunne simulere sig ud af alt...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dale
Smoke On The Water
Indlæg: 80
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: hjælp til fuzz

Indlæg af Dale »

[quote="Sasha"]Selv tak du!

Jah, at jeg så personligt ikke synes, at de tre sidstnævnte ligefrem har udrettet store ting "in the fuzz-department", kan du jo være ligeglad med... :-)[/quote]Gilmour i Echoes (specielt fra Pompeii '72) er altså ikke noget der rangerer højt for dig, i fuzz-land forstås?
When You see W. C. Fields.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp til fuzz

Indlæg af Sasha »

Næh, ikke specielt. Jeg synes, det lyder nøjagtigt som, når man propper en fuzz ind i en ren forstærker - for meget fuzz-pedal og for lidt "organisk kombination af fuzz og forstærker". Men det er selvfølgelig blot min mening...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jokum52
Himmelhund
Indlæg: 26
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: hjælp til fuzz

Indlæg af Jokum52 »

Tjek lige Artec's Classic Fuzz ud. Der er to fuzz kredsløb man kan blande, og ud over det er der ikke så mange dikkedarer. Og så lyder den pissehamrende godt! Uha, og den koster vist nok kun omkring de 500kr, hvilket der jo aldrig er nogen der er døde af. Ellers kig på Carl Martins The Fuzz, hvor du virkelig har kontrol over EQ'en. Ejer den selv og har kun været tilfreds med den. Der er også Robert Keeleys Fuzz Head som jeg syntes virkede meget godt som en boost til at nusse kanterne lidt til under en solo f.eks. Og jeg tror faktisk man kan switche mellem germanium og silicium på den så vidt jeg husker :)
Aria Pro II CS-250

>Crybaby
>Fender Blender
>Red Witch Fuzz God
>Carl Martin The Fuzz
>EHX Micro POG
>Ibanez LF-7
>EHX Pulsar
>Ernie Ball Volume Pedal Jr.
>SIB Mr Echo

>Orange Overdrive 80 reissue
>Orange 4x12

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp til fuzz

Indlæg af Rasmus »

Du kunne også købe min EH graphic fuzz. Den er ret alsidig. Tjek den på Youtube. Jeg ville hjertens gerne beholde den, men jeg har allerede en del, og hvis det stod til mig så havde jeg "en af hver" fuzzpedal i verden. :)

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Men jeg er kommet til at købe et Marshall kabinet mere... (det 3. 4x12") :violin:

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: hjælp til fuzz

Indlæg af Sasha »

Jeg tror hellere, at jeg ville have en håndfuld af "den rigtige". De skal nu nok lyde forskelligt alligevel...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: hjælp til fuzz

Indlæg af Lund »

du kunne også bygge en selv? der findes en del kits og udmålte transistorer

tilregnelig fuzz... keeley fuzzhead, og den nye joe banamassa fuzz skulle være ret nemme.

Thomas Nissen
Himmelhund
Indlæg: 30
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: hjælp til fuzz

Indlæg af Thomas Nissen »

Tak for de gode svar; jeg har prøvet nogle stykker nu, og jeg tror nok det ender med en mjm london fuzz. Den virker ret godt med min forstærker og min guitar. Det er i hvertfald den jeg er mest hooked på lige nu. Jeg skal dog lige i 4sound og se hvad de har en gang + jeg har en forstærker på vej, og hvem ved om fuzz'en lyder godt deri.. Nå men tak for svarene drenge! :) :)
Our music has depth, and attempts philosophical thought and meaning with discussions of infinity, eternity and mortality.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen