Rør - igen...

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Rør - igen...

Indlæg af Lasse H »

Hej Forum,

Jeg er bruger af en gammel marshall med EL34 i udgangen og ECC83 i indgangen og en vox type forstærker med EL84 i udgangen og ECC83 i indgangen.
Indlægget her drejer sig primært om indgangsrørene.

I marshall'en sad der nogle tilsyneladende velkørende fine gamle rør i, da jeg købte den, philips, valvo og brimar. Og der fulgte endda et mullard, og 2 vavlo rør med af ukendt "kilometerstand". Det er jo fint, da jeg umiddelbart er tilfreds med lyden. Jeg har yderligere nogle liggende for at give mig lidt tryghed :D
Den anden forstærker har jeg for noget tid siden sat valvo-rør i, da jeg ved en sammenligning med de nye tungsol reissues syntes, at valvo lød bedst.

Nu har jeg dog fået den tåbelige idé, at jeg vil prøve at sammenligne med det bedste bud på nyproducerede rør til disse forstærkere. Som mange af jer andre bruger jeg alt for meget tid på mit grej, så jeg vil gerne give mig selv et klart indtryk af, hvad jeg skal nøjes med, hvis jeg ikke vil købe mig fattig i de stadigt dyrere NOS rør.

Jeg søger derfor nogle anbefalinger på nyproducerede rør.[/size] Jeg har læst lidt her og der, hvor blandt andet disse anbefales
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.watfordvalves.com/product_de ... id=2152</a><!-- m -->
Anbefalinger må da gerne følges af et par bemærkninger om, hvad man kan forvente af det anbefalede :)
Det kan også være, at man kan spare lidt på sine NOS rør ved at kombinere dem med nye. Hvis nogen har erfaringer på det område, så må de meget gerne dele dem med mig.

Derudover vil jeg høre, om man er nødt til at teste nye rør i en rørtester, for at være sikker på, at de måler, som de skal.

Som tak for hjælpen skal jeg gerne vende tilbage til denne tråd og fortælle, hvad mine oplevelser så har været, og hvad jeg derudaf vælger at benytte af rør, nu og i fremtiden.

Mange tak og god weekend.

Vh

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør - igen...

Indlæg af Sasha »

Jeg kan kun sige, at mine ører - i forbindelse med et totalt rørskift i en Rivera Chubster - kom til en noget anden konklusion end Watford Valves. Men jeg tjener så heller ikke mine penge på at sælge Harma-rør... (visse af Harma´s rør - bl.a. deres EL34 Retro - er dog fine). I wasn´t too impressed!

Jeg troede egentlig oprindelig, at de Harma-rør, du linker til, var de samme som dét rør, vi tester her:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.soundcheck.dk/forum/thread2. ... um/thread2. ... adId=72643</a><!-- m -->

Men det er det ikke!

Onde tunger vil så vide, at TAD-røret heller ikke ligefrem imponerer i en rørtester, samt at de har en tendens til at blive hurtigt mikrofoniske. Og jeg kan kun sige, at på baggrund af, hvad jeg har erfaret af "dyr, udskidt æblegrød serveret med fine guldbogstaver", så stoler jeg kun på ting, hvor jeg selv har set nålen på en velkendt rørtester.

Det gælder jo altid, at indgangsrøret spiller den klart størte rolle, når det kommer til at "sætte tonen" i en given forstærker. Så vil man kun ofre ét godt rør, ville det være et velvalgt sted at gøre det.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Rør - igen...

Indlæg af Lasse H »

Jeg troede også, at det var det, jeg linkede til :-) blandede vist lige nogle tråde sammen.

Det står måske mere skidt til, end jeg havde troet mht. nye rør. TAD's 7025 S Mullard Style koster jo alt for meget til at man kan forsvare, at det skulle lyde ringere end NOS. Har da lige købt et Valvo ECC83 til samme pris. Det kan måske gøres endnu billigere.
Et rør som Groove Tubes' 12AX7M får da ellers en nogen lunde anmeldelse her
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk/about3.html">h ... t3.html</a><!-- m -->
Og prisen er til at have med at gøre.

Det jeg er på udkig efter er det bedste nyproducerede alternativ. Generelt tales der (for) meget blandt guitarister om deres grej. Jeg vil gerne lave min egen "lytte test", så jeg får et klart billede af, hvad forskellen er, når det bedste alternativ er valgt.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør - igen...

Indlæg af Sasha »

Joh, men mig bekendt har Groove Tubes-røret (som også kostede omkring 300 kroner/stk) ikke været i produktion længe.

Nu var jeg én af dem, som interesserede mig voldsomt for dette rør, da det kom frem. Ja, jeg har faktisk det første eksemplar af racen, der kom her til landet (signeret af den selvudnævnte guru, Aspen himself, med kommentaren "Keep the faith"). Men som så mange før ham, løb Aspen Pittman - trods gode intentioner (det er ikke altid, han har dét!) - ind i voldsomme problemer med sin kvalitetskontrol og ensartethed blandt disse 12AX7M-rør. Så de var "all over the place" - både måle- og lydmæssigt. Og efter de første to produktionsserier, var de ude af produktion en rum tid. Hvad der så er sket siden, skal jeg ikke kunne sige. Men med et rør til 300 kroner duer det altså ikke, at vi er ude i "Hvis du er heldig at få et godt eksemplar, er det et fedt rør. Men den du kan lige så godt - faktisk måske endda nemmere - risikere at få et halv- eller helsløjt eksemplar, der ikke er fem potter tis værd. Og da slet ikke guldbogstaver o.l.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Rør - igen...

Indlæg af Lasse H »

Jeg synes da ellers, det fremgår af deres prisliste :-) men måske jeg tager fejl der...?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør - igen...

Indlæg af Sasha »

Hmm...

Som antydet, skal jeg ikke kunne sige, om de har genoptaget produktionen, eller om der er tale om "Old Stock" fra de oprindelige produktionsserier.

Dette kunne dog pege i retning af den sidstnævnte mulighed:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://ztalk.proboards.com/index.cgi?bo ... dex.cgi?bo ... read=38881</a><!-- m -->

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.thomann.de/dk/groove_tubes_g ... x7m.htm</a><!-- m -->


Der står også mange interessante ting i dette link:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://la-economy.blogspot.dk/2011/02/v ... /2011/02/v ... -past.html</a><!-- m -->
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør - igen...

Indlæg af reindane »

[quote="Lasse H"]Hej Forum,

Jeg er bruger af en gammel marshall med EL34 i udgangen og ECC83 i indgangen og en vox type forstærker med EL84 i udgangen og ECC83 i indgangen.
Indlægget her drejer sig primært om indgangsrørene.

I marshall'en sad der nogle tilsyneladende velkørende fine gamle rør i, da jeg købte den, philips, valvo og brimar. Og der fulgte endda et mullard, og 2 vavlo rør med af ukendt "kilometerstand". Det er jo fint, da jeg umiddelbart er tilfreds med lyden. Jeg har yderligere nogle liggende for at give mig lidt tryghed :D
Den anden forstærker har jeg for noget tid siden sat valvo-rør i, da jeg ved en sammenligning med de nye tungsol reissues syntes, at valvo lød bedst.

Nu har jeg dog fået den tåbelige idé, at jeg vil prøve at sammenligne med det bedste bud på nyproducerede rør til disse forstærkere. Som mange af jer andre bruger jeg alt for meget tid på mit grej, så jeg vil gerne give mig selv et klart indtryk af, hvad jeg skal nøjes med, hvis jeg ikke vil købe mig fattig i de stadigt dyrere NOS rør.

Jeg søger derfor nogle anbefalinger på nyproducerede rør.[/size] Jeg har læst lidt her og der, hvor blandt andet disse anbefales
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.watfordvalves.com/product_de ... id=2152</a><!-- m -->
Anbefalinger må da gerne følges af et par bemærkninger om, hvad man kan forvente af det anbefalede :)
Det kan også være, at man kan spare lidt på sine NOS rør ved at kombinere dem med nye. Hvis nogen har erfaringer på det område, så må de meget gerne dele dem med mig.

Derudover vil jeg høre, om man er nødt til at teste nye rør i en rørtester, for at være sikker på, at de måler, som de skal.

Som tak for hjælpen skal jeg gerne vende tilbage til denne tråd og fortælle, hvad mine oplevelser så har været, og hvad jeg derudaf vælger at benytte af rør, nu og i fremtiden.

Mange tak og god weekend.

Vh[/quote]

Jeg er også tidligere hoppet på diverse kommercielle firmaers anmeldelser af nye "fantastiske" rør, der blev udråbt til fuldt og helt at kunne leve op til de gode gamle rørs klangegenskaber, og hver eneste gang er jeg blevet skuffet, efter selv at have indkøbt og lyttetestet rørene. Det var sådan set årsagen til at jeg oprindeligt postede mine personlige oplevelser med 12AX7 rør i en tråd på Soundcheck.dk, og som jeg nu også har liggende på min hjemmeside (jfr. linket nedenfor). Desuden er der det oplagte problem med andre folks lytteerfaringer at, medmindre du har en signalkæde: guitar => kabel => amp => højttaler, der er nøjagtig den samme som den persons, hvis erfaringer du vil sammenligne med, så er ”andre folks” erfaringer værdiløse, med mindre altså referencen (signalkæden) er den samme.

Jeg kan på det varmeste anbefale dig at anskaffe dig en rørtester, så du selv kan tjekke dine rør. Jeg har investeret i denne engelske preamp rørtester: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.tube-imp.co.uk/">http://www. ... .co.uk/</a><!-- m --> som måler både strømgennemgang, stejlhed og gain separat for hver triodehalvdel i 12AX7/12AT7/12AU7/5751/12AY7 rør. Denne tester er overkommelig i pris og er et nærmest uundværligt værktøj, hvis du vil have vished for, hvordan dine rør måler.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør - igen...

Indlæg af Morten M »

Kan absolut anbefale at læse Reinau's hjemmeside. Den har sparet mig masser af tid og penge ved anskaffelse af 12AX7 rør.
........ og der er som bekendt ingen grund til at opfinde den dybe tallerken to gange :D
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rør - igen...

Indlæg af Morten_Lyse »

For nu at svare på dét, der bliver spurgt om..

Nyproducerede rør er altså ikke "all bad." - Problemet ligger som jeg ser det mest af alt i, at de typisk er noget mere svingende i elektrisk forstand end NOS rør. Og der er ingen tvivl. Vil man have lyden af et NOS Phillips/Mullard ECC83, skal man købe sådan et. But supplys are running short..

For nu at gøre det kort.

JJ ECC83s er nok i mine ører det bedst lydende nyproducerede all-round rør. Der beskrives, og jeg har oplevet dem, problemer som kort levetid og nogen eksemplarer "taber tonen." De bliver efter nogen timer skærende og træls-diskant agtige i lyden = kassable. Ydermere er triodehalvdelene ofte ret uens. Næsten alle mærker har dette rør et sted i sortimentet, f.eks Watfords Harma ECC83 STR. Min favorit, når bare man har dem der virker/lyder godt og bliver ved i nogle år, måske 67% af dem alle..

Tung-Sol 12AX7 Reissue er et godt rør..! Det måler i alle de eksemplarer jeg har modtaget meget fint og jeg har ikke oplevet nogen stå af. Lyden skiller vandene. Røret udviser en eller anden form for modstand mod forvrængning, og har en punchy ret linær gengivelse. Jeg har med succes udstyret f.eks En Fender Hot Rod Deluxe, med sådan et i indgangen, et JJ ECC83si 2. position og et JJ ECC83s, der måler "up to specs" og så balanceret som jeg kan finde dem i 3. position / fasesplitter. Det virker i mine ører. Lars Reinau sværger til et NOS GE5751 i indgangen på sådan en forstærker og forklarer hvordan den bliver mere varm i lyden af det. Samt at 5751'erens lavere gain gør noget godt. Jeg synes forstærkeren mister punch og bliver lidt ulden. - Sikkert samme lyd, men hørt med forskellige ører.

Electro-Harmonix 12AX7 er også et fint rør. Jeg har med gode resultater brugt det i high-gain preamps. F.eks lød en Carvin X100b fremragende med sådan to i forforstærkeren. High-gain multikanals Marshalls lyder også så godt som de nu kommer til med dette rør IMO. især hvis man bløder lyden af dem lidt op med et JJ ECC83s eller to senere i preampen.

Jeg har også fået et nyt Svetlana 12ax7 S-logo ind af døren. Det måler flot men lydmæssigt har jeg ikke lige besluttet mig til, hvad det er godt til endnu. Kunne man nu finde et rør, som måler konsekvent pænere trioderne imellem end JJ ECC38s, med en lidt mildere tone end TungSol 12AX7 Reissue og Electro Harmonix 12AX7, havde man noget godt til fasesplittere, vil jeg tro..

Sovteks og kineser-rør interesserer mig egentlig ikke rigtigt. Der er nok andet som lyder bedre at få..

Det her er mine meninger. NOS rør har jeg ikke meget forstand på, og om man kan flyve en gammel marshall til månen med de rette gamle rør er ikke lige mig så vedkommende i denne sammenhæng. Blot er dette mine erfaringer med det, trådstarter efterspørger.

Mvh;
Morten Lyse

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen