Ernie Ball Cobalt strenge (en mini-anmeldelse)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Ernie Ball Cobalt strenge (en mini-anmeldelse)

Indlæg af kraen »

Jeg har for nylig købt følgende strengesæt fra Ernie Ball (måtte handle hos Thomann, da ingen danske butikker har dem):
Cobalt Hybrid Slinky (til min Ibanez)
Cobalt Power Slinky (til min jazz-fætter)

Jeg har nu spillet en del på begge guitarer siden de nye strenge kom på, og jeg har bemærket følgende i forhold til de strenge, jeg tidligere har brugt (samme Ernie Ball model, men uden kobolt):
- strengene er nemmere at bende
- det er nemmere at få dem til at sustaine akustisk
- de føles langt bedre under fingrene
- jeg fornemmer også en smule mere output, men det er minimalt

Nu er jeg så spændt på, hvordan de ser ud efter en uges tid, hvor andre strenge typisk bliver ret ulækre og snavsede, når mine hænder (som ellers er rene) er i kontakt med dem. Kobolt skulle have nogle af de samme egenskaber som teflon - men det må tiden vise.

Umiddelbart kan jeg dog varmt anbefale Ernie Balls nye strenge-serie.

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ernie Ball Cobalt strenge (en mini-anmeldelse)

Indlæg af Morten M »

Det kunne tyde på det er low tension strenge, når de er nemme at bende.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Ernie Ball Cobalt strenge (en mini-anmeldelse)

Indlæg af kraen »

[quote="Morten M"]Det kunne tyde på det er low tension strenge, når de er nemme at bende.[/quote]

Det lyder rigtigt. Men jeg tror næsten også det må være noget med legeringen for de almindelige Hybrid Slinky er ikke så nemme at bende.

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ernie Ball Cobalt strenge (en mini-anmeldelse)

Indlæg af JSThomsen »

Hejsa

Jeg beklager på forhånd at mit indlæg er totalt irrelevant i forhold til strengenes kvalitet og lyd, etc og indlægget skal i højeste grad læses med et smil - men:
Hvordan kan kobolt have nogle af de samme egenskaber som Teflon?

Kobolt er et grundstof der som legeringselement blandt andet bidrager til en forøgelse af temperaturstabilitet, slidstyrke og korrosion.
Teflon, er Dupont's handelsnavn for PTFE (PolyTetraFlourEthylen), der er en polymer bestående af en kulstofkæde med flour sidegrupper. Teflon udviser en meget lav friktion mod eks. stål og det er nærmest "umuligt" at lime noget på Teflon. Derudover er Teflon såvidt jeg husker også så viskoelastisk, at man med fordel kan obevare det i en spand - så ved man da hvor det er* ;) :lol:

*: Overdrivelse fremmer forståelsen ;)

Nå, jeg har sommerferie, men en stor del af min hverdag handler om materialer, så bær over med mig .... as you were ;) :D

Mvh Jan

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Ernie Ball Cobalt strenge (en mini-anmeldelse)

Indlæg af kraen »

Jeg tænker at sammenligningen baseres på, at kobolt skulle være slidstærkt og være forholdsvis afvisende overfor snavs og sved.

Jeg aner ingenting om noget som helst naturvidenskabeligt. Jeg kan finde ud af at lægge tal sammen, men så er det vist også det. Så kemi og fysik er sort snak for mit vedkommende.

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ernie Ball Cobalt strenge (en mini-anmeldelse)

Indlæg af JSThomsen »

[quote="kraen"]Jeg tænker at sammenligningen baseres på, at kobolt skulle være slidstærkt og være forholdsvis afvisende overfor snavs og sved.

Jeg aner ingenting om noget som helst naturvidenskabeligt. Jeg kan finde ud af at lægge tal sammen, men så er det vist også det. Så kemi og fysik er sort snak for mit vedkommende.[/quote]

Jeg tror du har helt ret med hensyn slidstyrken og resistens mod snavs og sved, som for en stor dels vedkommende vil kunne puttes i den "kasse" der hedder korrosion. Men sammenligningen med Teflon ved jeg ikke lige hvor kommer fra - men det skal ikke ligge dig til last :D

Mvh Jan

h@ssing
Himmelhund
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Ernie Ball Cobalt strenge (en mini-anmeldelse)

Indlæg af h@ssing »

Jeg er ret sikker på, at det er teflon-coatede og cobolt-strenge, som sammenligningen gælder...

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen