Test af Matrix "guitar" Power Amps ...

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Test af Matrix "guitar" Power Amps ...

Indlæg af munch_30 »

Suhr SL68 top, Axe FXII and what not. For dem det måtte interessere !

Pete Thorn laver, i mine ører, super fede optagelser, og spiller alsidigt konge fedt på en guitar :D

[youtube]ega9KUNxdX0[/youtube]

Her en lille tråd om emnet:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.hugeracksinc.com/forum/viewt ... orum/viewt ... =1&t=84353</a><!-- m -->
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Test af Matrix "guitar" Power Amps ...

Indlæg af Sasha »

Joh...

Men hvis det er tænkt som en demostration af selve effektforstærkeren, kunne det nu være meget fedt at høre den "på egen hånd" uden alt det andet gøjl med AxeFX, slaving osv. osv. Jeg synes ikke rigtigt, at man får et indtryk af, hvordan selve den dér Matrix-fætter lyder...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Test af Matrix "guitar" Power Amps ...

Indlæg af munch_30 »

Nej det med test er ikke altid let.

I hvert fald er noget af det "gøjl", der er tale om i videoen bl.a. det, som de tunge drenge startede med i slutningen af firserne og frem (Landau, Halen, etc.). Steve Stevens og andre har erstattet deres HH V800 4 units kæmpeslaver til fordel for denne her lille sag på hele 4 kilo ....... ret interessant for os der roder lidt med slige sager.

Man kan jo lade sig inspirere/undres eller lade være af de andre sager, der også er i spil. Sådan en SL 68 hører eller ser man jo ikke ligefrem hver dag.

Personligt ville jeg gerne høre Matrix`en med en almindelig rørpreamp og ikke "kun" en modeling preamp som Axe FXII.
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Test af Matrix "guitar" Power Amps ...

Indlæg af Sasha »

[quote="munch_30"]
Personligt ville jeg gerne høre Matrix`en med en almindelig rørpreamp og ikke "kun" en modeling preamp som Axe FXII.[/quote]

Exactly my point!

Hvad de så gøjlede rundt med i 80´erne, interesserer mig knapt så meget... :-)

Og du har da ret i, at man nok ikke hører sådan en Suhr-tingest hver dag. Men når man har problemer med at tiltvinge sig adgang til sit hjem for ældre rørforstærkere - bl.a. af mærket "Marshall", mon ikke man så har en ret god idé om, hvordan sådan en Suhr-halløj ter sig? Jeg hører meget lidt i den pågældende demo, som ikke ville kunne laves med en Marshall i samme opsætning.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Test af Matrix "guitar" Power Amps ...

Indlæg af munch_30 »

[quote="Sasha"][quote="munch_30"]
Personligt ville jeg gerne høre Matrix`en med en almindelig rørpreamp og ikke "kun" en modeling preamp som Axe FXII.[/quote]

Exactly my point!

Hvad de så gøjlede rundt med i 80´erne, interesserer mig knapt så meget... :-)

Og du har da ret i, at man nok ikke hører sådan en Suhr-tingest hver dag. Men når man har problemer med at tiltvinge sig adgang til sit hjem for ældre rørforstærkere - bl.a. af mærket "Marshall", mon ikke man så har en ret god idé om, hvordan sådan en Suhr-halløj ter sig? Jeg hører meget lidt i den pågældende demo, som ikke ville kunne laves med en Marshall i samme opsætning.[/quote]

Som du kan se, bl.a. i videoen, "gøjles" der rundt med sådanne setups også i dag .......... vi er nogle stykker der roder med noget lignende på "forsøgsstadiet" - det kunne være der var andre i kongeriget :D

Beskedenhed er ikke din spidskompetence :D .......... men på den anden side, så bygger du ikke både fede guitarer og amps som Suhr, så det går vel endda :D .
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Test af Matrix "guitar" Power Amps ...

Indlæg af Sasha »

Jeg er sikker på, at spurgte du fru Alwan, ville hun absolut ikke anse nævnelsen af "alt det gamle jernskrot" som manglende beskedenhed - nærmere som en småpinlig erkendelse af, at hendes mand nærmest driver en aflægger af den lokale produkthandel, for nu ikke direkte at sige losseplads... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Test af Matrix "guitar" Power Amps ...

Indlæg af munch_30 »

Hehe :) Det med "losseplads-fænomenet" kan jeg også godt genkende her, endsige fruens indstilling hertil :)

Stort tillykke med de 40 år i øvrigt !
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Test af Matrix "guitar" Power Amps ...

Indlæg af Sasha »

Tak-tak!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Test af Matrix "guitar" Power Amps ...

Indlæg af spuncut »

Sådan en Axe FX og en transistorforstærker lyder jo helt fint.
Bliver det rørforstærkerens endeligt ??
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Test af Matrix "guitar" Power Amps ...

Indlæg af Sasha »

Næppe.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Test af Matrix "guitar" Power Amps ...

Indlæg af spuncut »

Jeg vil ønske at du får ret.
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Test af Matrix "guitar" Power Amps ...

Indlæg af Sasha »

Nu har jeg set rørforstærkere dømt endeligt døde så tilpas mange gange, at jeg skal se det ske, før jeg har tænkt mig at tage nogen nævneværdig notits af sådan en udmelding. Og selv HVIS det skulle ske, har jeg nu altså ikke tænkt mig at holde op med at bruge dem. Så det tager jeg rimelig roligt...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Test af Matrix "guitar" Power Amps ...

Indlæg af spuncut »

Jeg vil osse meget nødigt undvære den respons som en rørforstærker giver.
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Test af Matrix "guitar" Power Amps ...

Indlæg af munch_30 »

Hvorvidt rørforstærkerne er endeligt døde osv. er selvf. en subjektiv opfattelse.

Det er dog uomtvisteligt, at der i dag tendentiøst findes mere og mere brugbare alternativer både hvad angår lyd, og som noget nyere også mht. fornemmelse og respons (Kemper, Axe, etc.).

Det står jo heldigvis en frit for at vælge ....... Vægt, alsidighed osv. er også en faktor, som kan have betydning for dette valg.

Folk, der er rørpurister helt ind i sjælen, er nok ikke lige sådan at overbevise.
Kim

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Test af Matrix "guitar" Power Amps ...

Indlæg af spuncut »

Man skal helt klart ikke undervurdere den indflydelse dygtige "sovekammer guitarister" (no offence) på Youtube
har haft på udviklingen de senere år. Jeg er feks. vildt imponeret af David Wallimann og hvad han får ud af
en Axe FX : http://www.youtube.com/user/wallimann?f ... sults_main
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Test af Matrix "guitar" Power Amps ...

Indlæg af munch_30 »

[quote="spuncut"]Man skal helt klart ikke undervurdere den indflydelse dygtige "sovekammer guitarister" (no offence) på Youtube
har haft på udviklingen de senere år. Jeg er feks. vildt imponeret af David Wallimann og hvad han får ud af
en Axe FX : http://www.youtube.com/user/wallimann?f ... sults_main[/quote]

Helt og aldeles enig mht. "sovekammerindflydelsen" .....

Walliman har også lavet nogle rigtigt gode demoer af diverse maskiner .......

Denne tråd er startet med Pete Thorn, der "leger" med sagerne ........ med al respekt så er han, Guthrie Govan, Tom Quayle og videre derudaf bestemt ikke "sovekammerguitarister". :D

Vi kan da lige snuppe et par andre udemærkede lyde (i mine ører):

[youtube]O5tcxpbETLA[/youtube]

[youtube]-YjRpuyZyic[/youtube]

[youtube]Ukf4EFmfQ_4[/youtube]

At f.eks. en fed Marshall rørtop kan noget er uomtvisteligt. Der findes bare også andre brugbare alternativer, hvis man har de behov/lyster :D

Vi kan da lige snuppe en fed røramp-optagelse (vores finske ven laver bare konge lydoptagelser af det fede gear):

[youtube]3zJoAjUa-VA[/youtube]

Her demonstrerer han så også en Marshallprofil i en Kemper, som han finder meget "amp like". Have a listen:

[youtube]7qs4arEelwM[/youtube]
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Test af Matrix "guitar" Power Amps ...

Indlæg af Sasha »

For mig handler rørforstærkere ikke kun om lyd...

Jeg kan simpelthen godt LI´ de dersens små, varmtglødende tingester, hvor man næsten kan se lyden. Jeg kan godt lide idéen om, at jeg rent faktisk VED, hvordan de fungerer - med andre ord: "Hvilke små grønne marsmænd, der står mellem mine fingre og højttaleren" - og min hjerne er altså så tilpas primitivt indrettet, at den forstår en rørforstærkers virkemåde, men ikke én eller anden voldsomt kompliceret digital-dims, som skal lave alverdens krumspring for på en god dag MÅSKE at lyde NÆSTEN lige så godt som en god rørforstærker. Jeg mener: Hvorfor så ikke bare bruge rørforstærkeren..? Der er sådan ét eller andet med, at hvis man forsøger at kopiere én eller anden tidløs "originallyd" (og ikke mindst fornemmelse), så er kampen vel nærmest tabt på forhånd, er den ikke? Så kan sovekammerfætrene sådan lyde lige så godt eller dårligt gennem digital-simulatoren, de måtte evne og lyste - I don´t really care! Der er sikkert også kvinder, som på en god dag ser NÆSTEN lige så godt ud som min kone. Men nu er det altså sidstnævnte, jeg er forelsket i... :-)

Hvorfor er der ingen, som kommer og siger: "Nu skal I sgu´ høre den fede digitallyd, vi laver. Intet andet lyder sådan her!"..? Dét ville da næsten aftvinge sig mere respekt, end når folk kommer og siger "Nu skal I sgu´ høre den fede kopi af en rørforstærkers lyd, vi laver. Og den er næsten lige så god som originalen!"

Men selv en rørforstærker spændt efter Guthrie Govan var altså desværre ikke nok til at holde mig fra at udvandre efter tre numre, da han og co. spillede i Svendborg for et par år siden. Og det var altså ikke forstærkerens skyld...

Men folk skal da naturligvis bruge deres surt sammensparede på lige netop de forstærkere (og de koncertbilletter), de nu synes, giver en rigtig rar fornemmelse i maven!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Test af Matrix "guitar" Power Amps ...

Indlæg af munch_30 »

:D

Videre til nogen, der måske har interesse for temaet :)
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Test af Matrix "guitar" Power Amps ...

Indlæg af Sasha »

Joh, men nu drejede temaet vel ind på "bliver simuleret digital-orgasme rørforstærkerens død"..? Deraf det ovenstående. Men ellers: Giv endelig bare los med det oprindelige emne... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Test af Matrix "guitar" Power Amps ...

Indlæg af Swampthing »

Jeg synes jeg har læst et sted :
"Mange producenter af transistorforstærkere, laver forstærkere der prøver at lyde som en rørforstærker,
til gengæld er der INGEN rørforstærkere der prøver at lyde som en transistorforstærker."
Just my 5 cents.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen