brug af to forstærkere..

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

brug af to forstærkere..

Indlæg af itsaysvuff »

Jeg ved godt at det ikke er "true stereo", men jeg har to delay pedaler sidst i kæden, memory man og strymon, med stereo outputs.. Er der ingen problemer i bare at tage to kabler og så føre dem til hver sin forstærker? Jeg tænker på problemer som støj, mindre signal til hver forstærker og fare for stød.

Skal man ud og have en looper-tingest?

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: brug af to forstærkere..

Indlæg af munch_30 »

[quote="itsaysvuff"]Jeg ved godt at det ikke er "true stereo", men jeg har to delay pedaler sidst i kæden, memory man og strymon, med stereo outputs.. Er der ingen problemer i bare at tage to kabler og så føre dem til hver sin forstærker? Jeg tænker på problemer som støj, mindre signal til hver forstærker og fare for stød.

Skal man ud og have en looper-tingest?[/quote]

Sæt et kabel i hver forstærker og nyd lyden. Lad os høre fra dig om det lyder fedt :D

At du skulle kunne få stød, mindre signal, og at det skulle give øget støjniveau at gå fra en til to forstærkere med dit setup - nej.
Kim

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: brug af to forstærkere..

Indlæg af Morten_Lyse »

Selvom direkte stød er usandsynligt så længe grejet fungerer efter hensigten, så er muligheden for øget støj, som følge af at man danner nogen brumsløjfer absolut ikke utænkeligt.

Men det kan kun afgøres ved at prøve det. Der er i hvert fald i udgangspunktet ikke noget ekstra farligt i det for hverken grej eller personer..

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: brug af to forstærkere..

Indlæg af Morten M »

Det er sjovt at spille med to forstærkere samtidigt. Med ca 90ms delay på den ene forstærker kan du få den sygeste stereo :)
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: brug af to forstærkere..

Indlæg af itsaysvuff »

Jeg læste bare på et andet forum at det kunne være farligt.. Noget med jord eller ikke jord.. Det skal selvfølgelig prøves.. Lu

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: brug af to forstærkere..

Indlæg af itsaysvuff »

Jeg læste bare på et andet forum at det kunne være farligt.. Noget med jord eller ikke jord.. Det skal selvfølgelig prøves.. Lige nu sidder jeg lige i London og fik en ide der ikke kunne prøves af.. Så begynder man at tænke over de ting der måske kunne gå galt ;)

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: brug af to forstærkere..

Indlæg af K-P »

Jord/ikke jord er vel lige så relevant i forhold til almindelige forstærker setups.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: brug af to forstærkere..

Indlæg af munch_30 »

Jeg ville sætte det til - høre hvordan det lyder.

Brumsløjfer og deslige er ikke det mest sandsynlige, i min optik, med eneste ændring i form af en ektra forstærker, men you never know :D .

Hvis jeg har forstået det rigtigt, så spiller du med disse pedaler nu, hvor eneste ændring er, at du ønsker at spille med en forstærker mere?

Lad os høre om dine erfaringer når du får det sat til :D
Kim

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: brug af to forstærkere..

Indlæg af reindane »

[quote="itsaysvuff"]Jeg ved godt at det ikke er "true stereo", men jeg har to delay pedaler sidst i kæden, memory man og strymon, med stereo outputs.. Er der ingen problemer i bare at tage to kabler og så føre dem til hver sin forstærker? Jeg tænker på problemer som støj, mindre signal til hver forstærker og fare for stød.

Skal man ud og have en looper-tingest?[/quote]

Der er absolut intet problem i at køre 2 forstærkere via stereo output fra din pedal. Med sådan et setup bør der heller ikke komme ekstra støj. Men du skal være opmærksom på om de to forstærkeres højttalere spiller i fase. Hvis højttalerne er i modfase, får du en underlig flad udefinérbar lyd. Hvis højttalerne ER i fase står lyden punktformigt mellem forstærkerne.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: brug af to forstærkere..

Indlæg af itsaysvuff »

Det kan jeg huske jeg har hørt før - det med fase/modfase.. Hvad er det man gør hvis de spiller i modfase?

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: brug af to forstærkere..

Indlæg af Michael Vajhøj »

Bytter om på plus og minus på højtalerne...
RoadHigh.dk

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: brug af to forstærkere..

Indlæg af spuncut »

[quote="itsaysvuff"]Jeg læste bare på et andet forum at det kunne være farligt.. Noget med jord eller ikke jord.. Det skal selvfølgelig prøves.. Lige nu sidder jeg lige i London og fik en ide der ikke kunne prøves af.. Så begynder man at tænke over de ting der måske kunne gå galt ;) [/quote]

Du får helt sikkert en brumsløjfe forårsaget af jordforbindelsen på to forstærkere og jorden SKAL du' opretholde i England, fordi de bruger ikke HPFI-relæ'er.
At pille den ene jord for at bryde brumsløjfen er mere sikkert at lege med i Danmark, hvilket jeg dog, rent sikkerhedsmæssigt, ikke vil anbefale.
Men prøv dog at tilslutte dine to forstærkere, der er mange effekter som lyder megafedt i stereo. Skulle du så stå til halsen i brum så er det noget med
en linietrafo til den ene forstærker, sådan en kan fås for en hund (hvis du selv ka' lodde et par stik på). Med en linietrafo får du osse muligheden for at
fasevende det ene signal, for at få lyden "ned på jorden" når du spiller clean.
Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: brug af to forstærkere..

Indlæg af GodSpeedDK »

Jeg har tidligere kørt med et lignende setup. Ingen brum eller hvad ved jeg, bare "et større lydbilled", der kun blev federe af, at blive fordret med en delay/chorus/something wet. Eneste problem, og grunden til, at jeg ikke gør mig i den slags mere, er, at det er et værre slæb at have med nogen steder.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: brug af to forstærkere..

Indlæg af Sasha »

Og så skal man ikke glemme, at bare fordi stereo er fedt at "onanere" til på egen hånd hjemme i kælderen, så gør det ikke automatisk noget godt i bandsammenhæng - endsige for bandets samlede lyd. It might, or it might not. Prøv det, prøv det...

Som tidligere nævnt, kræver det typisk jordforbindelse på begge forstærkere, før brumsløjfer bliver et problem.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: brug af to forstærkere..

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Og så skal man ikke glemme, at bare fordi stereo er fedt at "onanere" til på egen hånd hjemme i kælderen, så gør det ikke automatisk noget godt i bandsammenhæng - endsige for bandets samlede lyd. It might, or it might not. Prøv det, prøv det...

[/quote]

Nå ja, glemte at nævne; det var selvfølgelig i bandsammenhæng, at det fungerede fedt. Faktisk kørte begge guitarister med et sådan setup, og det gjorde, at guitarerne skar klart igennem, og fyldte godt i det samlede lydbilled, uden egentlig at være skruet ret højt op.

Klart anbefalelsesværdigt, hvis man spørger mig (og har egen roadie til at slæbe :) )
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: brug af to forstærkere..

Indlæg af Sasha »

Jeg har så engang spillet i en sammenhæng, hvor konklusionen må siges at være den diametralt modsatte. But that's the beaty of it - isn't it..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: brug af to forstærkere..

Indlæg af GodSpeedDK »

Jeg kan da i øvrigt lige nævne, at de implicerede forstærkere, for mit vedkommende, var en Marshall JCM 800 combo og en LabSeries L7. Det er jo nok ikke helt uvæsentligt, hvilke forstærkere man udfører eksperimentet med, og i mit tilfælde var det en vinder.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen