Pickup til Tele ?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Pickup til Tele ?

Indlæg af MacG »

Jeg skal have en ny bagpickup i min Telecaster. Det er hovedsageligt en Squier fra ´82, kroppen er noget der minder om Ask. Der sidder en Texas Special i den, og den lyder skidt... Jeg synes at en Tele skal lyde lidt ondsindet, og hvine, så "pæne" pickups er ikke min smag. Jeg tænker på Duncan Broadcaster, eller Antiquity, men hvis der er nogen der har nogen bud, så kom glad...?

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup til Tele ?

Indlæg af VilhelmNielsen »

Mørch. Er super glad for mine.

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup til Tele ?

Indlæg af Telemaster »

Følgende indlæg er lige på kanten af det ubrugelige, fordi jeg faktisk ikke kan huske det præcise navn på den pickup, jeg vil anbefale... :?

Ikke desto mindre drejer det sig om en Seymor Duncan i den meget billige ende - den kostede vist lige omkring 400 kr. fra thomann.de for et par år siden. Min pointe er nok, at det altså ikke behøver være Antiquities eller andre af de dyre, før det lyder godt. I samme guitar sidder netop en Antiquity minihumbucker, men bridge-pickup'en, der altså ikke er specielt hypet eller specielt dyr, lyder helt bestemt lige så godt. Faktisk må jeg modstræbende erkende, at den lyder markant bedre end bridge-pickup'en i min gamle Tele Custom, der jo ellers skal forestille at være en lidt eftertragtet sag.
So many assholes, so few bullets

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup til Tele ?

Indlæg af MacG »

[quote="Telemaster"]Følgende indlæg er lige på kanten af det ubrugelige, fordi jeg faktisk ikke kan huske det præcise navn på den pickup, jeg vil anbefale... :?

Ikke desto mindre drejer det sig om en Seymor Duncan i den meget billige ende - den kostede vist lige omkring 400 kr. fra thomann.de for et par år siden. Min pointe er nok, at det altså ikke behøver være Antiquities eller andre af de dyre, før det lyder godt. I samme guitar sidder netop en Antiquity minihumbucker, men bridge-pickup'en, der altså ikke er specielt hypet eller specielt dyr, lyder helt bestemt lige så godt. Faktisk må jeg modstræbende erkende, at den lyder markant bedre end bridge-pickup'en i min gamle Tele Custom, der jo ellers skal forestille at være en lidt eftertragtet sag.[/quote]

Hmm: Har den raised pole pieces (Dansk er et dejligt sprog, men "Hævede polstykker"..Nah !) ,på D og G, eller er den flad ? De bedste Tele´er jeg har prøvet har været en ´52 og en ´53 med den gamle type pickups.

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup til Tele ?

Indlæg af Swampthing »

<a href="http://www.lollarguitars.com/mm5/mercha ... er-pickups" rel="nofollow">http://www.lollarguitars.com/mm5/mercha ... pickups</a>
Nu ved jeg ikke hvordan hans tele pickup'er lyder, jeg har et sæt Jazzmaster pickup'er som jeg er vældig glad for.

Ellers +1 til Mørch

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup til Tele ?

Indlæg af Telemaster »

[quote="MacG"][quote="Telemaster"]Følgende indlæg er lige på kanten af det ubrugelige, fordi jeg faktisk ikke kan huske det præcise navn på den pickup, jeg vil anbefale... :?

Ikke desto mindre drejer det sig om en Seymor Duncan i den meget billige ende - den kostede vist lige omkring 400 kr. fra thomann.de for et par år siden. Min pointe er nok, at det altså ikke behøver være Antiquities eller andre af de dyre, før det lyder godt. I samme guitar sidder netop en Antiquity minihumbucker, men bridge-pickup'en, der altså ikke er specielt hypet eller specielt dyr, lyder helt bestemt lige så godt. Faktisk må jeg modstræbende erkende, at den lyder markant bedre end bridge-pickup'en i min gamle Tele Custom, der jo ellers skal forestille at være en lidt eftertragtet sag.[/quote]

Hmm: Har den raised pole pieces (Dansk er et dejligt sprog, men "Hævede polstykker"..Nah !) ,på D og G, eller er den flad ? De bedste Tele´er jeg har prøvet har været en ´52 og en ´53 med den gamle type pickups.[/quote]

Det kan jeg sgutte lige huske på stående fod... Jeg kigger lige på den, næste gang jeg er i nærheden!
So many assholes, so few bullets

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup til Tele ?

Indlæg af Anonym »

Jeg har en tele med en SD lil' 59 tror jeg den hedder, der er lidt godaw i og ikke så pænt godaw i den..

Men ellers så kunne Hansen guitars egne Pu's til tele være et bud, han har flere forskellige typer og laver dem selv, så mon ikke en kunne ramme dit ønske?..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup til Tele ?

Indlæg af Sasha »

Er dét med at anbefale en anden mand (og guitar) en pickup ikke lidt som at anbefale ham en ny kone? Man kan nok sige "Hende dér er smuk udenpå". Men om han synes, at hun også er smuk inden i, ved han først, når han har lært hende lidt bedre at kende under hjemlige forhold...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup til Tele ?

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"]Er dét med at anbefale en anden mand (og guitar) en pickup ikke lidt som at anbefale ham en ny kone? Man kan nok sige "Hende dér er smuk udenpå". Men om han synes, at hun også er smuk inden i, ved han først, når han har lært hende lidt bedre at kende under hjemlige forhold...[/quote]

Men det kunne jo være at man blev opmærksom på en mulighed man ikke havde tænkt på... Både kone- and pickup-wise..?

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup til Tele ?

Indlæg af MacG »

[quote="Hapsall"]Jeg har en tele med en SD lil' 59 tror jeg den hedder, der er lidt godaw i og ikke så pænt godaw i den..

Men ellers så kunne Hansen guitars egne Pu's til tele være et bud, han har flere forskellige typer og laver dem selv, så mon ikke en kunne ramme dit ønske?..[/quote]

Ingen humbuckere, og Hansens pickupper kan jeg generelt ikke li´..

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup til Tele ?

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Er dét med at anbefale en anden mand (og guitar) en pickup ikke lidt som at anbefale ham en ny kone? Man kan nok sige "Hende dér er smuk udenpå". Men om han synes, at hun også er smuk inden i, ved han først, når han har lært hende lidt bedre at kende under hjemlige forhold...[/quote]

Det gælder da vist i øvrigt alt gear, gør det ikke? Men på den anden side, hvis man skal ud i verden og finde en ny kone, kan det da være meget rart at vide hvilken retning man skal rejse i, for at have bedst mulighed for at finde én, der passer til ens krav/behov, hvis man ikke selv ved det. Er man f.eks. til meget mørk hud, flad næse og shelf-like booty, så er der ingen grund til at rejse mod nord, herfra hvor vi befinder os pt.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup til Tele ?

Indlæg af MacG »

[quote="GodSpeedDK"][quote="Sasha"]Er dét med at anbefale en anden mand (og guitar) en pickup ikke lidt som at anbefale ham en ny kone? Man kan nok sige "Hende dér er smuk udenpå". Men om han synes, at hun også er smuk inden i, ved han først, når han har lært hende lidt bedre at kende under hjemlige forhold...[/quote]

Det gælder da vist i øvrigt alt gear, gør det ikke? Men på den anden side, hvis man skal ud i verden og finde en ny kone, kan det da være meget rart at vide hvilken retning man skal rejse i, for at have bedst mulighed for at finde én, der passer til ens krav/behov, hvis man ikke selv ved det. Er man f.eks. til meget mørk hud, flad næse og shelf-like booty, så er der ingen grund til at rejse mod nord, herfra hvor vi befinder os pt.[/quote]

Næh. Man kan bare tage til Løgstør. vi øvede der et stykke tid, og i den gamle skole var der en Afrikansk frikirke, fyldt med smukke kvinder i farverige gevandter.. Så det..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup til Tele ?

Indlæg af Sasha »

Men du nuppede alligevel én af de lokale deroppe... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup til Tele ?

Indlæg af JSThomsen »

Hejsa

Jeg har en Lundgren "P-90 for Tele" i min "bridge" på min Tele. Hvis jeg ikke husker helt galt er den ikke voldsomt kostbar, men den lyder fedt og er lidt "beskidt". Det kunne være den var et bud?

Mvh Jan

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup til Tele ?

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"]Men du nuppede alligevel én af de lokale deroppe... :-)[/quote]

"One woman can make you fly like an eagle, another can give you the strength of a lion, but only one in the Cycle Of Life can fill your heart with wonder and the wisdom that you have known a singular joy. "

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup til Tele ?

Indlæg af Kuli »

Vidste ikke at du også spillede tele... Men jeg fik engang lavet en tele-pickup hos Mørch og den lød sku godt nok rigtigt godt, så jeg vil da også anbefale Mørch. Det var godt nok en neck-pickup...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup til Tele ?

Indlæg af Sasha »

[quote="Kuli"]Vidste ikke at du også spillede tele... [/quote]

Nej, der er jo ting, som man forståeligt nok går lidt stille med dørene omkring... :-)

Jeg har også hørt Mørch-pickupper sige fedt i en Tele. Men jeg har også prøvet Mørch-teler, som jeg syntes, var jævnt hen kedelige. Så mon ikke vi atter er derhenne, at dén pickup, som siger fedt, i én guitar, kan være en katastrofe i den næste?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup til Tele ?

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"][quote="Kuli"]Vidste ikke at du også spillede tele... [/quote]

Nej, der er jo ting, som man forståeligt nok går lidt stille med dørene omkring... :-)

Jeg har også hørt Mørch-pickupper sige fedt i en Tele. Men jeg har også prøvet Mørch-teler, som jeg syntes, var jævnt hen kedelige. Så mon ikke vi atter er derhenne, at dén pickup, som siger fedt, i én guitar, kan være en katastrofe i den næste?[/quote]

Sådan et skærebrædt hører til i enhver velassorteret guitarejers arsenal. Og Mørch´s pickupper.. Næh. De er for pæne.

Jeg deler øvelokale med ham her, og den Mørch-tele lyder ikke ret godt, og er sær at spille på... For mig. Han klarer sig fint nok:

[youtube]bxT1L7uINDg[/youtube]

Det er ikke den lyd jeg går efter.

Det er den her derimod:

[youtube]deeBQZ8Aklc[/youtube]

Dét er the Tele-Whine

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup til Tele ?

Indlæg af Sasha »

Jah, jeg kan kun være enig i, at go´e, gamle Roy var én af de meget få, som det gennem tiden er lykkedes at få en fed lyd ud af en Telecaster. Men spørgsmålet er nok, om han ikke ville kunne få næsten enhver guitar til at lyde sådan? Han har da til tider også trakteret bl.a. en Les Paul.

Men nu giver det måske nok cirka lige så meget mening at tale om "Mørch pickupper", som det giver at tale om "Fender pickupper". Der kan være stor forskel fra eksemplar til eksemplar af samme type. Now, that´s handbuilt quality for you...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pickup til Tele ?

Indlæg af Izzy »

... nu ved jeg ikke om jeg kan huske det rigtig eller om det overhovedet var Roy Buchanan som sagde folk i hans omgangskreds plejede at sige at tele-neck-pick-up plejer at være så svage at han lavede et trick. Han sænkede bridgePU'en ned og rejste neckPU'en op så den bliver mere aggressiv i forhold til bridgePU'en.
Jeg er ikke så sikker på at jeg husker rigtig eller ej..
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen