Hvad gør jeg forkert? (lodning af 4-vejs tele)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Hvad gør jeg forkert? (lodning af 4-vejs tele)

Indlæg af Runem »

Alhøj...

Er så småt ved at blive splitterravende tosset over ikke at kunne få den fjerde position på min 4-vejs teleswitch til at fungere efter hensigten.

Jeg har siddet og hyggeloddet i mit seneste guitarprojekt i dag, og alting (næsten altså) virker, som det skal... Ingen støj, ingen stelproblemer osv.. 1, 2 og 3 position kører og lyder forrygende, men i den fjerde position er det kun neck-pickuppen, som aktiveres. Tanken er ellers, at 4 position skal køre begge pickupper i serie... Men skidtet vil ikke makke ret!

Jeg er nu så desperat, at jeg stiller mine lidet kunstfærdige evner med en loddekolbe til skam og skue for at få lidt hjælp til at spotte, hvad fanden problemet er... Det er ikke kunst, men mine lodninger virker sgu som regel, og der er jo som nævnt også hul igennem til alle andre funktioner.

Jeg har brugt det diagram, som fulgte med switchen fra Fender.( http://deaf-eddie.net/tdpri-drawings/tele4way.jpg )

Har ikke fået mit nye kamera endnu, så jeg har forsøgt at tage nogle brugbare billeder med lommekameraet i håb om, at nogen kan spotte problemet... Guitaren er som sagt fuldt funktionel ud over lige denne lille sag, men det gør jo ikke problemet mindre irriterende!!!

På forhånd tak

Billede

Billede

Billede

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gør jeg forkert? (lodning af 4-vejs tele)

Indlæg af Sasha »

Har du tjekket med et multimeter (og ledningerne fjernet fra omskifteren), om selve omskifteren laver de forventede forbindelser i de forskellige positioner?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gør jeg forkert? (lodning af 4-vejs tele)

Indlæg af Runem »

[quote="Sasha"]Har du tjekket med et multimeter (og ledningerne fjernet fra omskifteren), om selve omskifteren laver de forventede forbindelser i de forskellige positioner?[/quote]


Nej, men det var da bestemt et godt råd. Det kaster jeg mig over first thing in the morning!

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gør jeg forkert? (lodning af 4-vejs tele)

Indlæg af Runem »

Et nærmere kig på switchen afslørede, at en dråbe tin er undsluppet mig og er løbet ned i switchen og har lavet en ordentlig gang ravage, så ting og sager ikke kører, som ting og sager skal...

Før jeg gør mere, tror jeg, det er tid at skaffe en ny switch... Jeg har forsøgt at redde den, men det blev bare værre...

Skal simpelthen have mig en ordentlig loddestation, så jeg har mere styr på varmen. Min 50-kr. loddestolpe er omtrent lige så præcis som et haglgevær...

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gør jeg forkert? (lodning af 4-vejs tele)

Indlæg af Jens H »

Ja, det rigtige værktøj er en god ting.
De ser mig også noget "grå" ud dine lodninger.
En tinsuger ved "omlodninger" og frisk tin på frem for at varme på det samme igen og igen er også en god ting.

:thumbup:
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sv: Hvad gør jeg forkert? (lodning af 4-vejs tele)

Indlæg af Odgaard »

En fornuftig loddestation er... fornuftigt. Jeg har siddet og kæmpet med en Biltema-loddekolbe til 60 kr., hvor det var 50/50, om man endte med en god lodning.

send fra en smart telefon

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gør jeg forkert? (lodning af 4-vejs tele)

Indlæg af Sasha »

Men man kan nu sagtens klare sig uden en fancy-fancy loddestation. Jeg har da i mine yngre dage bygget adskillige 100% point to point-opbyggede forstærkere, som jeg stadig synes, at jeg sagtens kan være bekendt, med en "stinkende normal" 25 watts Antex loddekolbe til et par hundrede kroner. Jeg vil tro, at de fleste, der blot skal lodde lidt til husbehov af og til, også ville kunne klare sig fint med sådan én eller noget lignende. Jeg ville langt hellere gå op i at have en god spids til min loddekobe: Hellere en god spids på en halvskidt loddekobe end omvendt! Men så igen: Selv verdens bedste loddekobe laver ikke gode lodninger af sig selv. Som oftest er den største fejlkilde "piloten"... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gør jeg forkert? (lodning af 4-vejs tele)

Indlæg af Runem »

Naturligvis. Men den 50 kroners krabat, jeg bruger, er ikke just let at manøvrere rundt i de små områder.

Lodningerne virkede umiddelbart fint, selv om de er lidt matte. Men ja, det skal ikke være nogen hemlighed, at intet ved om at lodde osv.. Gik bare i gang med det, fordi jeg nægter at betale mig ud af noget, jeg selv burde kunne lave.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gør jeg forkert? (lodning af 4-vejs tele)

Indlæg af Sasha »

[quote="Runem"]...noget, jeg selv burde kunne lave.[/quote]

Hvem har sagt dét?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gør jeg forkert? (lodning af 4-vejs tele)

Indlæg af Runem »

[quote="Sasha"][quote="Runem"]...noget, jeg selv burde kunne lave.[/quote]

Hvem har sagt dét?[/quote]

Det har jeg såmænd selv. Synes efterhånden, at jeg har loddet indmaden i tilpas mange guitarer til at konstatere, at det bestemt ikke er noget, jeg vil betale 500-1000 kr. for at få gjort. Det samme med justering osv.. Learning by doing har nu sparet mig mange penge efterhånden.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gør jeg forkert? (lodning af 4-vejs tele)

Indlæg af Sasha »

Hmm...

Jeg synes ellers, at cashflow'et (hurra for moderne dansk!) har en tendens til at gå den anden vej i forbindelse med "learning by doing"... :-)

Min pointe var nu, at der er så mange ting, man synes, at man burde kunne, fordi de tilsyneladende er simple. Men jeg er åbenbart ved at blive så gammel, at jeg erkender, at der er mange håndværk, jeg ikke når at lære i dette liv. Min energi er vist bedre brugt på andre områder end at sætte mig ind i de nødvendige "nørderier", som er nødvendige for blot tilnærmelsesvis at kunne påstå, at man behersker ét eller andet håndværk. Et eksempel kunne være guitarjustering. Jeg kender de grundlæggende principper i det. Og det kan da også godt være, at jeg kunne blive helt hæderlig til det efter at have forsøgt mig på de første 300-400 uskyldige guitarer. Men igen: Jeg tror, at min energi er beMdre brugt ved en anden læst. For som landet ligger lige nu, bliver resultatet bare SÅ meget federe, hvis jeg overlader opgaven til folk med den rette indsigt.

På samme måde kan det også nærmest vende sig i mig, når 13-års knægte snakker om, hvordan de "lige har justeret deres guitarer". Bevares, de skal selvfølgelig have lov til at skrue alt dét, de gider på dem! Det er kun sådan, man lærer. Men enten er de voldsomt meget skrappere til guitarjustering, end jeg var som 13-årig. Eller også er der lige et par detaljer, de har overset. I don't know..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gør jeg forkert? (lodning af 4-vejs tele)

Indlæg af Runem »

Din pointe er sådan set god nok, og jeg er da også tilbøjelig til at give dig ret. Men når det kommer til lige netop guitarer, så er jeg desværre ikke velhavende nok til at betale mig fra diverse pickupskift, justeringer osv..

Jeg gør det gerne, hvis det er helt uden for min formåen, og mht. denne switch, nærmer vi os måske også punktet, hvor jeg ikke gider at bøvle med det mere. Men nu er "guitar" som sådan min hobby, og jeg lærer jo intet af bare at smide det videre til professionelle.

Måske hænger det sammen med ungdommens frygtløshed, måske er det villigheden til at lære ved at fejle... Måske er det en erkendelse af, at hvis lortet ikke virker, så blev jeg så meget klogere på mine egne begrænsninger og kan med tilfredshed lade opgaven gå videre.

Måske hænger det sammen med, at jeg først lige et blevet færdiguddannet og ikke nødvendigvis lige kan smide 500-1000 kr. i retning af en prof., når der er behov for det. Men vi er da helt enige i, at en prof. justering er en anden sag. Men jeg kan nu fint følge med de justeringer, jeg har set komme ud af f.eks. 4-Sound.

Jeg har flittigt brugt Henning Hansen, og det vil jeg også komme til frem over, når det brænder på. Men jeg vil kunne sige til mig selv, at jeg gjorde forsøget.


Når det kommer til så meget andet, skal jeg gerne blive ved min læst. Eks. biler... Fatter ikke en skid om det, og lortet skal bare virke!

Det er hyggeligt at rode i guitar, så derfor bruger jeg gerne lang tid på det. Det hedder vel en hobby? Ved andre ting betaler jeg mig gerne fra det, når jeg alligevel kan tjene pengene ind flere gange ved at arbejde med mit eget fag i stedet...

Nogle 13-årige bliver vel også guitar-teknikere, så skal vi ikke bare lade dem skrue løs, til de fanger det? :)

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gør jeg forkert? (lodning af 4-vejs tele)

Indlæg af Runem »

@Sasha: Beskæftiger du dig ikke netop med den slags, selv om du er uddannet inden for et andet fag? Eller har du også været igennem møllen med elektronik?

Spørger af nysgerrighed altså.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gør jeg forkert? (lodning af 4-vejs tele)

Indlæg af Sasha »

Nu har jeg altid benyttet enhver given lejlighed - og dette skal da ikke være nogen undtagelse - til at understrege, at jeg så absolut kun er en lallende amatør og glad hobbyfusker. Men dog en hobbyfusker, som har øvet sig i 20-25 år efterhånden og har forsøgt på egen hånd at sætte mig så grundigt ind i sagerne, som jeg på nogen mulig måde har kunnet. Jeg tror ikke, at man i dagens Danmark finder en uddannelse, hvor 50 år forældet elektronik indgår som en del af pensum?

Og jo, jeg har også ødelagt ting undervejs, som jeg kan bande over den dag i dag. Men min oprindelige pointe var såmænd blot den, at der jo ikke er nogen naturlov, som siger, at bare fordi man ejer en guitar eller to, er man partout også god til at lodde mm. Og jeg synes absolut ikke, at det er nogen skam at indrømme det, hvis det skulle være tilfældet!

Jeg kan dog sagtens forstå, at man ikke vil ofre op imod 1000 kroner på at få det lavet ude i byen (jeg synes nu også, at det lyder dyrt for at få loddet sådan en smule indmad..?). Men skulle du have behovet en anden gang, så sig da til: Jeg er sikker på, at det nok kan fikses over en kop kaffe evt. med lidt blødt brød til, hvis man ellers tør overlade sagen til en lallende amatør...

Edit: Onkel Aage skulle vist have fundet den helt store pose penge frem, før nogle af hans " lallende amatører" ( well, de får vel løn? Så set i dét lys, må de vel betegnes som professionelle?) fik lov til at pille ved mine guitarer. Jeg kan så kun gnække lidt i skægget, når hans professionelle tekniker af og til mailer en lallende amatør som mig for råd omkring diverse ting - typisk i forbindelse med ældre forstærkere af et bestemt engelsk fabrikat, som til tider udviser visse problemer med det grundlæggende design... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

nerøs
Johnny B. Goode
Indlæg: 155
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gør jeg forkert? (lodning af 4-vejs tele)

Indlæg af nerøs »

når onkel aage skriver til dig så må det jo betegnes som en stor ros til dig :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gør jeg forkert? (lodning af 4-vejs tele)

Indlæg af Sasha »

Jah, joh... jeg ved snart ikke: Jeg synes måske, at det siger mere om Onkel Aage end om mig?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hvad gør jeg forkert? (lodning af 4-vejs tele)

Indlæg af Runem »

[quote="Sasha"]Jah, joh... jeg ved snart ikke: Jeg synes måske, at det siger mere om Onkel Aage end om mig?[/quote]


:clap:


Jeg tog i øvrigt konsekvensen af problemerne med 4-vejs projektet og smækkede en 3-vejs switch i. Aage havde ikke 4-vejs i butikken, og det var jo en glimrende anledning til diskret at smide håndklædet i ringen og gøre min guitar færdig...

Og den lyder forrygende!

Men tak for hjælpen under alle omstændigheder

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen