Nye American Vintage Serie fra Fender

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Nye American Vintage Serie fra Fender

Indlæg af Nicolai »

Den gamle "American Vintage RI"-serie er på vej ud, og ind kommer de nye modeller: bl.a. '56, '59 og '65 Strater. 65-Straterne bliver desuden udstyret med '65 "grå" pickupper. Det ser da fint nok ud, men MSRP eller ca 33% højere end den nuværende/snart tidligere Vintage-RI-linje, hvor min egen '57 Strat hører hjemme. Det er jo en meget stor forøgelse, og noget, der kunne få mig til at kigge i en anden retning: selvom jeg, indrømmet, er Fender-mand, så er der en grænse for, hvad en AM VRI-guitar er værd.

Med de priser er det jo lige før, man skulle overveje en Hansen/Mørch/Severin i stedet!

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.fender.com/en-DK/products/am ... vintage</a><!-- m -->
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye American Vintage Serie fra Fender

Indlæg af Sasha »

[quote="Nicolai"]Den gamle "American Vintage RI"-serie er på vej ud, og ind kommer de nye modeller: bl.a. '56, '59 og '65 Strater. 65-Straterne bliver desuden udstyret med '65 "grå" pickupper. Det ser da fint nok ud, men MSRP eller ca 33% højere end den nuværende/snart tidligere Vintage-RI-linje, hvor min egen '57 Strat hører hjemme. Det er jo en meget stor forøgelse, og noget, der kunne få mig til at kigge i en anden retning: selvom jeg, indrømmet, er Fender-mand, så er der en grænse for, hvad en AM VRI-guitar er værd.

Med de priser er det jo lige før, man skulle overveje en Hansen/Mørch/Severin i stedet!

[/quote]

Eller også skulle man ikke? Nu er der ihertfald to ud af de tre nævnte, som har gjort velanrettede forsøg på at fucke mine Strat´er op. Så jeg tror nok, at jeg personligt ville springe over...

Men står du da og er på vej ud at skulle købe ny guitar, Nicolai? Og hvad nu hvis de nye så også er 33% bedre..? Den dér ´65 ser dælme godt nok umiddelbart særdeles fin ud i mine øjne (uden at jeg dog er på vej ud at købe ny guitar - har just fået halvanden ny guitar i løbet af et par måneder. Så jeg klarer mig...)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye American Vintage Serie fra Fender

Indlæg af Swampthing »

Hvis man er tilfreds med sin guitar, er der vel ingen grund til at købe en ny model, bare fordi den nye model er(på papiret) bedre?
Jeg har længe drømt om at få en strat og jeg har dælme prøvet mange.
Den jeg har nu er en keeper, fordi den passer til mig.
Ikke fordi den har nogle specifikke specs.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye American Vintage Serie fra Fender

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="Swampthing"]Hvis man er tilfreds med sin guitar, er der vel ingen grund til at købe en ny model, bare fordi den nye model er(på papiret) bedre?
[/quote]
+1 i den grad...




Sent from my mønttelefon using TapaTalk
RoadHigh.dk

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye American Vintage Serie fra Fender

Indlæg af GodSpeedDK »

Bare fordi man er glad for én guitar, betyder det vel ikke, at man ikke må købe én mere?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye American Vintage Serie fra Fender

Indlæg af Sasha »

Nej, selvfølgelig ikke. Men hvis dét, man har, spiller fint, er der vel ingen grund til at drøne ud at købe nyt, bare fordi der kommer en ny model på markedet...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye American Vintage Serie fra Fender

Indlæg af GodSpeedDK »

Hvis det er den eneste motivation, så giver jeg dig ret. Men mon dog. Det er trods alt sjældent, at man overvejer et grejkøb uden bare en lille flig af den velkendte GAS, og dét i sig selv er et godkendt argument i min verden. Har man lyst, så gør det da.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye American Vintage Serie fra Fender

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"][quote="Nicolai"]Den gamle "American Vintage RI"-serie er på vej ud, og ind kommer de nye modeller: bl.a. '56, '59 og '65 Strater. 65-Straterne bliver desuden udstyret med '65 "grå" pickupper. Det ser da fint nok ud, men MSRP eller ca 33% højere end den nuværende/snart tidligere Vintage-RI-linje, hvor min egen '57 Strat hører hjemme. Det er jo en meget stor forøgelse, og noget, der kunne få mig til at kigge i en anden retning: selvom jeg, indrømmet, er Fender-mand, så er der en grænse for, hvad en AM VRI-guitar er værd.

Med de priser er det jo lige før, man skulle overveje en Hansen/Mørch/Severin i stedet!

[/quote]

Eller også skulle man ikke? Nu er der ihertfald to ud af de tre nævnte, som har gjort velanrettede forsøg på at fucke mine Strat´er op. Så jeg tror nok, at jeg personligt ville springe over...

Men står du da og er på vej ud at skulle købe ny guitar, Nicolai? Og hvad nu hvis de nye så også er 33% bedre..? Den dér ´65 ser dælme godt nok umiddelbart særdeles fin ud i mine øjne (uden at jeg dog er på vej ud at købe ny guitar - har just fået halvanden ny guitar i løbet af et par måneder. Så jeg klarer mig...)[/quote]

Mht. de nævnte guitarbygere var de eksempler. Man kunne også have nævnt Suhr, Ron Kirn, Haahr, og hvad de nu ellers hedder. Hvilken guitarbygger man går til har selvf. noget med "guitar-religion" og gøre, så "one man's gold's another man's trash", og sådan vil det jo altid være.

Hvis de nye ER bedre, gør det selvfølgelig knapt så meget, at de er steget/stiger i pris. Min pointe er blot, at Fender hæver priserne gevaldigt, så denne serie ender med at koste meget tæt på "CS-niveau", og at jeg er i tvivl om, om AVRI kan "holde til dette", hvis man ser på, hvad Fender ellers har at tilbyde? På et tidspunkt rammer man jo loftet for, hvor god en guitar kan blive, og spørgsmålet ér, om sammenhængen mellem pris og kvalitet med de seneste prisstigninger er blevet endnu mindre lineær? Man kan godt betale for at få sat nye dæk og nye, tonede ruder i en Fiat 127- men det bliver den altså ikke en McLaren-racer af!

Jeg skal dog være ærlig at indrømme, at en del af dette her også vedrører dét faktum, at jeg grimmes ved at give 17K for en guitar, jeg ved, de får for tilsvarende 10K i USA, selvom jeg jo reelt ikke kan bruge dette til noget. For min personlige økonomi er det bare en kæmpe udskrivning at købe en ny guitar for et så højt beløb, men omvendt HAR jeg jo også krav til mine instrumenter og det betaler man så for. OGSÅ selvom ens evner reelt set ville dækkes af en Squier i adskillige år.

Min ærgelse går nok også på, at jeg godt ved, jeg ikke har (økonomisk) mulighed for, at købe en (nu billig) '62 RI i morgen, men at jeg samtidig VIL kigge kigge efter vintage specs, når tiden kommer, og til den tid, vil der så "kun" være de nye, der er endnu dyrere.

Det er lidt ligesom med benzinpriserne og "Her og Nu", og hvad alle de sladder-blade ellers hedder: alle er enige om, at "dét er også for galt, og nu må det stoppe med de prisstigninger/sladder-artikler. Men mandag morgen, når der kun er 2 liter tilbage på reservetanken, kører vi alligevel hen og giver næsten 14 kr./l for 95 blyfri, og når en tilstrækkelig kendt person er på forsiden af "Se & Hør", køber fru Jensen alligevel bladet, for det ER jo spændende om en hvis socialdemokrats mand nog ér til "det ene eller det andet". I stedet burde man enstemmigt sætte hælene i, og sige "nok er nok". Så ville benzinpriserne blive af mindre betydning (hvis vi f.eks. begyndte at benytte Eldrift i stedet), og sladder-bladenes oplagstal ville styrtdykke, da de måtte erkende, at "pøblen har fået nok".


Det blev en længere udredning, og det er selvf. op til den enkelte: hvis ens smertegrænse for en guitar er 100K, ja, så er det selvf. af mindre betydning, at en ny VRI måske lander på 17K, men hvis man ser på det helt objektivt, så kan rundede kanter på et gribebræt, kobbertråd om magneter med andre tolerancer/værdier end tidligere og et nyt "string tree" vel næppe retfærdigøre 33% ekstra i pris? Guitaren resonerer jo ikke 33% bedre af den grund.

Men det er jo i bund og grund, som du tidligere har skrevet: Fender og andre guitarfirmaer lever af at sælge drømme, og da drømme meget ofte ikke er rationelle, kan firmaerne uden særlige konsekvenser "vride armen rundt på folk", for mange er villige til at betale NÆSTEN alt, for at drømmen skal gå i opfyldelse.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye American Vintage Serie fra Fender

Indlæg af Sasha »

Tjoh...

Men bare perfekt rundede kanter på et gribebræt kan ihvertfald øge spillekomforten med ihvertfald 33%.

Og jeg synes, at jeg (atter) hører et fjernt ekko af, at "Customshop-guitarer er pr. definition bedre og retfærdiggør derfor en højere pris". Jeg har vist sagt det før: Hvis man kigger efter en Strat (eller anden guitar), så prøv "i blinde" og så fordomsfrit som overhovedet muligt, indtil man finder dén, der taler til én. Så er det s.. ligemeget, om den er fra den nye serie eller den gamle. Det kunne jo være, at man ligefrem kunne få lidt rabat på "sidste års model". Og jeg har helt konkret stået i en situation, hvor jeg ville være gået ud af en forretning med en brugt VRI 62 fremfor én af de mange Customshop-modeller, jeg netop havde prøvet i samme forretning (dermed ikke sagt, at dette altid ville være tilfældet. Men lige her var det altså!). Så som altid er det umuligt at vælge en guitar ud fra nogle flotte billeder på nettet. Man må ud at prøve dem i virkeligheden, før man kan udtale sig om, hvorvidt de er pengene værd.

Og mon ikke der er masser af brugte VRI-guitarer i omløb i mange år endnu. I should think so...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye American Vintage Serie fra Fender

Indlæg af Telemaster »

[quote="Nicolai"] Det er nederen, at markedskræfterne bestemmer prisen på guitarer og alt mulig andet. [/quote]

Ja.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye American Vintage Serie fra Fender

Indlæg af Sasha »

"Sådan er kapitalismen. Utak er de armes løn.
Det´ de riges paradis, men... osv. osv"

Er det ellers ikke dig, der har læst på Handelshøjskolen, Nicolai..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye American Vintage Serie fra Fender

Indlæg af Nicolai »

Jammen, hvis du mener, at afrundede kanter på et gribebræt gør en guitar 33% mere værd (jeg ved det ikke, har vist aldrig prøvet afrundede kanter), så er det jo mega fedt for dig, for så får du jo værdi for pengene :)

[quote="Sasha"]Jeg synes, at jeg (atter) hører et fjernt ekko af, at "Customshop-guitarer er pr. definition bedre og retfærdiggør derfor en højere pris".[/quote]

Jeg tror du misforstår mig: Jeg skriver ikke, JEG pr. definition, synes de er bedre. Jeg tager udgangspunkt i Fenders eget "gradueringssystem": hvis CS-guitarer skal kunne opretteholde deres særlige status (i Fenders øjne), så kommer de nye VRI vel næsten for tæt på prismæssigt til at de kan få disse solgt? Med mindre Fender selvf. benytter denne kærkomne lejlighed til også at skrue priserne på CS (yderligere) i vejret, hvilket vel ikke er utænkeligt.

[quote=Sasha"](...)Så er det s.. ligemeget, om den er fra den nye serie eller den gamle. Det kunne jo være, at man ligefrem kunne få lidt rabat på "sidste års model".[/quote]

Igen tror jeg, du misforstår mig: min pointe er jo netop, at der (sikkert) er mange fine, fine 57 og 62 RI-modeller, som langt fra 33% dårligere (måske endda bedre) end de dyrere guitarer i den nyere serie, og så skal man da tænke sig om, inden man lægger merprisen for de nye.

Og [quote="Sasha"](J)eg har helt konkret stået i en situation, hvor jeg ville være gået ud af en forretning med en brugt VRI 62 fremfor én af de mange Customshop-modeller, jeg netop havde prøvet i samme forretning(...)[/quote]

Den historie kender jeg, og det er en af mine yndlingshistorier- den modbeviser jo netop Fenders marketing-hype :-)

[quote="Sasha"]Og mon ikke der er masser af brugte VRI-guitarer i omløb i mange år endnu. I should think so...[/quote]

Ganske givet, men når man som jeg er usikker på at købe brugte guitarer, hjælper det jo ikke rigtigt ;-)

Og jo: jeg er HELT med på "udbud- og efterspørgsels-kurven". Jeg filosoferer såmænd blot lidt over, hvornår den i tilfældet Fender helt konkret begynder at "dreje af" igen :-)
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye American Vintage Serie fra Fender

Indlæg af Sasha »

Nu er det sjældent, at noget firma bruger en markedsføring á la:

"Vi introducerer en ny og forbedret serie, som vi har lagt en hel del arbejde i Men vi har lyst til at være flinke og har ikke behov for at tjene så mange penge. Så vi sælger dem sgu´ lige lidt billigere end de gamle"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"


spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Nye American Vintage Serie fra Fender

Indlæg af spuncut »

Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye American Vintage Serie fra Fender

Indlæg af MacG »

[quote="spuncut"]Ja men nu har fender jo allerede, for nogle år siden, lavet verdens bedste stratocaster :
Billede
Jeff Beck Signature Stratocaster CS.
http://products.fendercustomshop.com/en ... 0150083857

Jeg vil foreslå at fender visker tavlen ren og vedtager at denne model er deres første stratocaster.
I forbindelse hermed kan fender osse lige så godt indrømme at string-tees, bone-nuts, singlecoil pick-ups,
vintage-frets og 6-point syncronized bridges blot, hvad en strat angår, var evolutionære fejltagelser som
nu endelig er blevet rettet.
Fremover skal fender blot basere deres øvrige sortiment på denne model fordi det bliver sq ikke bedre.
Det skulle da lige være en friktionskoblet vibratoarm uden slup, som Wilkingson's.

ADVARSEL
Lad for guds skyld være med at prøve en. Den koster 23k og er stærkt vanedannende...!!!
(IMHO altid IMHO)[/quote]

Og hvad har det indlæg med den nye American Vintage serie at gøre... ?

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye American Vintage Serie fra Fender

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"]Nu er det sjældent, at noget firma bruger en markedsføring á la:

"Vi introducerer en ny og forbedret serie, som vi har lagt en hel del arbejde i Men vi har lyst til at være flinke og har ikke behov for at tjene så mange penge. Så vi sælger dem sgu´ lige lidt billigere end de gamle"...[/quote]


Ja, men DET har du jo så evigt ret i, og når man så oven i købet har en eller flere vekselkurser, der spiller ind... så...

Et lille off-topic: Er det fuldstændig umuligt at finde en ny THD Hotplate 16 ohm indenfor EU? Orkestergraven skulle vist være importør i DK, men de svarer ikke på mail.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sv: Nye American Vintage Serie fra Fender

Indlæg af Odgaard »

De har hotplates i 16 ohm liggende hos orkestergraven.

send fra en smart telefon

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Nye American Vintage Serie fra Fender

Indlæg af Morten_Lyse »

[quote="MacG"][quote="spuncut"]Ja men nu har fender jo allerede, for nogle år siden, lavet verdens bedste stratocaster :
Billede
Jeff Beck Signature Stratocaster CS.
http://products.fendercustomshop.com/en ... 0150083857

Jeg vil foreslå at fender visker tavlen ren og vedtager at denne model er deres første stratocaster.
I forbindelse hermed kan fender osse lige så godt indrømme at string-tees, bone-nuts, singlecoil pick-ups,
vintage-frets og 6-point syncronized bridges blot, hvad en strat angår, var evolutionære fejltagelser som
nu endelig er blevet rettet.
Fremover skal fender blot basere deres øvrige sortiment på denne model fordi det bliver sq ikke bedre.
Det skulle da lige være en friktionskoblet vibratoarm uden slup, som Wilkingson's.

ADVARSEL
Lad for guds skyld være med at prøve en. Den koster 23k og er stærkt vanedannende...!!!
(IMHO altid IMHO)[/quote]

Og hvad har det indlæg med den nye American Vintage serie at gøre... ?[/quote]

Mon ikke Spuncut er ude i en elegant kommentar om, at smag er svært at diskutere..?

Nå, men uanset hvad Fender siger om deres nye AVRI serie, så ændrer det nok ikke på antallet af både gode og mindre gode guitarer fra den pensionerede serie. Og mon ikke også den nye serie indeholder gode og mindre gode eksemplarer. Time will tell, om den nye serie forsvarer den nye pris. Men jeg giver fender lidt snor og siger at jeg synes det er rigtig godt, hvis de rent faktisk forsøger at hæve kvalitetsbarren en smule. Er det et marketingsstunt skal internetpøblen nok fælle deres dom, swift and hard.

Jeg glæder mig dog over at min '62 AVRI snart er en "discontinued model" så en stor gruppe fæ verden over kan tale hinanden op til at den jo defor må være bedre end de nye. Vintage here I come..

Mvh,
Morten Lyse

Der også synes '65 Straten ser rigtig godt ud...

spuncut
Johnny B. Goode
Indlæg: 108
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Nye American Vintage Serie fra Fender

Indlæg af spuncut »

Der er noget ved alting men det er ikke alting der er noget ved.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen