Guitarlyd? Hvad synes I? Lydflash???

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Guitarlyd? Hvad synes I? Lydflash???

Indlæg af Rasmus »

Hey Knejter og Knejtinder!

Jeg har skrevet et par sange som jeg har indspillet, og jeg tænkte jeg lige ville smide et par lydklips op.

Numrene ligger på

<a href="http://www.bandbase.dk/RasmusSkov/" rel="nofollow">http://www.bandbase.dk/RasmusSkov/</a>

Hvor deres player ikke er så slem som på myspace, men ellers kan numrene høres her.

http://dl.dropbox.com/u/5038753/newrock ... master.mp3

http://dl.dropbox.com/u/5038753/no%20mo ... master.mp3

Gearet der er blevet brugt er min Marshall Super P.A JTM-100 og min Gibson ES-330. Jim Dunlop Fuzzface, T-rex mudhoney, Danelectro Cool cat drive v2 og en boss re-20.

på "New Rock" er der stortset kun brugt Mudhoney'en til al grundlyd og på en enkelt guitar er Cool cat'en så brugt som solo boost ind i mudhoney'en. Der ligger 2 guitarer på en lidt ude i hver side.

Alle guitarer er optaget som one takes, dvs uden at punche ind(lidt ligegyldig info). Jeg synes det virkede bedst, og mest autentisk, at trykke på boost'en når der var solo!

Foran forstærkeren har der stået 2 sm57ere som har peget lidt lemfældigt ind mod højtaleren. Udgangspunktet var at stille dem i et "v" så de ligesom pegede ind i pappet på hver sin side af kernen af højtaleren.

Det skal lige siges der er brugt et gammelt greenback kabinet.


På "no more" er der kun brugt Fuzz. Det var lidt min dogme! Den er til gengæld sjov at arbejde med, fordi man kan få meget forskelligt ud af den ved at dreje på den og ved at dreje på guitaren!
Den sprutter ihvertfald dejligt synes jeg.
Foran forstærkeren har der stået en SM57 som har peget direkte ind mod kanten af kernen af højtaleren.


Numrene er ikke 100% færdige, men jeg er rimelig færdig med guitardelen, bortset fra der lige skal klippes lidt støj fra.

Det kunne være meget fedt at høre, hvilke observationer/kommentarer I har i forhold til guitarlyden?
Eller om I har nogen andre kommentarer?

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarlyd? Hvad synes I? Lydflash???

Indlæg af AnotherDan »

Fedt med noget god original musik herinde.
Kan ikke andet end at sige du spiller sq fedt.

Vedr. lyden.
New rock er der rigtig god og fyldig lyd. Det er rigtig vellykket syntes jeg. Dog synets jeg der er noget underligt reverb på den højre guitar jeg syntes falder uheldigt ud.

Jeg har aldrig været særlig glad for fuzz - så jeg har det lidt svært ved lyden på No More... Men man må sige at den krasser godt så den må være god, hehe.
Bah

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarlyd? Hvad synes I? Lydflash???

Indlæg af Barf »

Hey Rasmus.

Jeg synes også det lyder rigtig fint. Numrene fungerer ganske udmærket og de forskellige instrumenter akkompagnerer (staves det sådan..?) hinanden rigtig fint. Har du også selv stået for trommerne, for det synes jeg er godt klaret så?!

Guitarlyden er rigtig fed. Ved ikke helt om jeg er enig med det som Dan siger omkring rumklangen, men der kunne skæres lidt ned i "decay" eller "time" eller hvad man nu ellers kalder det - den er lige på grænsen synes jeg.
Jeg kommer til at tænke på Tim Christensen når jeg hører "New Rock". Ved ikke om det er opbygningen af omkvædet eller den lettere minimalistiske tilgang til indspilningen, men det er bestemt positivt.
Mht. fuzz-nummeret, så bliver det rigtig meget fuzz i løbet af et nummer, men som du selv er inde på, var det også en udfordring for dig selv. Det lyder hammer-fedt når du spiller solo til gengæld!

Mvh Jonas

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarlyd? Hvad synes I? Lydflash???

Indlæg af K-P »

Jeg synes, at det er fedt, at der stadigvæk bliver lavet nyt originalmusik, der hverken lyder af Dúné eller Veto!

Derudover synes jeg også, at din guitarlyd er ganske fin på begge numre.
Fuzzen på No More synes jeg også klæder nummeret helt fint, uden at det bliver alt for meget.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarlyd? Hvad synes I? Lydflash???

Indlæg af Sasha »

Hvor højt har du haft skruet op for Marshall´en? Sagt på en anden måde: Er dens overdrive med ind over? Jeg synes, at fuzz´en "lyder meget af fuzz"... :-) Men jeg synes også, at det fungerer ret godt her. Jeg må lige lytte lidt mere på det, når jeg når hjem engang...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarlyd? Hvad synes I? Lydflash???

Indlæg af Rasmus »

Hey allesammen! Tak for jeres kommentarer! Det er dejligt at få noget kritik på tingene. Jeg starter fra en ende af:

@AnotherDan;
Jeg ved godt der er meget rum på den højre side. Det er blevet fremhævet efter jeg lavede en snyde mastering for at få nummret lidt op i lydniveau, så er effekten blevet forstærket! Det er desværre noget rum der blev lavet med min space echo, så jeg kan ikke bare fjerne det uden at optage guitaren igen, men det er ikke så problematisk. Det var ikke nær så drastisk da jeg indspillede, men jeg må prøve at se om jeg kan fixe det i mixet, fordi det er lidt voldsomt! Men på den anden side, var min idé baseret på en guitar med meget rum på. Jeg kan godt se hvad du mener med det! Det må jeg lige prøve at kigge på.

@Barf; M.h.t rumklangen er et noget der er optaget, så det er ikke sådan at skære ned, men jeg tror det skal være en del af den "sound" nummeret skal have.
I forhold til Tim C referencen, så er du ikke den første der siger det. Jeg har ikke lyttet til Tim C i lang tid, men til gengæld har jeg haft en del Beatles plader kørende i rotation på min ipod non-stop de sidste 3-4 måneder. En uge med Abbey Road, En uge med White Album o.s.v.
Den minimalistiske tilgange handler måske om at jeg muligvis gerne på et tidspunkt vil kunne spille musikken live, uden at skulle gå på kompromi! Men om det lige er det, der har været grunden til dét ved jeg ikke.
M.h.t Fuzz'en så synes jeg det hører nummeret til, det skal være den "lyd", om mænden så skulle tages lidt af kan man så eksperimentere med. Jeg er også ret godt tilfreds med lyden på solo tingene. Sjovt nok så var det nogle af de første takes på soloerne jeg beholdt, og de er så vokset på mig siden, da jeg egentlig ikke var helt tilfreds med dem i starten. :)

Det er ikke mig selv der spiller trommer på de her optagelser, det gjorde indtil for et par dage siden, men for det første spiller jeg ikke godt nok, og jeg følte jeg havde brug for nogen der komplimenterede, og kom med noget modspil. New rock er f.eks optaget uden klik, fordi vi blev enige om at det var fedt at kunne trække den lidt op i omkvædet f.eks. Så jeg tog i studiet med en trommeslager, og spillede og sang med indtil vi syntes vi havde et godt take, og så kunne jeg så få lov til at lægge oven på. Det var næsten nemmere end hvis det var til klik.
På det andet nummer er det en anden trommeslager, der har spillet trommerne, hvor jeg fjernede de trommer jeg havde inspillet, og så har han bare indspillet oven i.

@Søren;
Jeg har skruet pænt højt op for Marshall'en og jeg tror bestemt forstærkerens overdrive er med ind over! Jeg har heldigvis ikke skulle stå i samme rum og indspille, da jeg trak kabler ind til "kontrolrummet" og sad der og indspillede. Udover det så tror jeg måske også den kompressor jeg har brugt giver lidt ekstra saft til det hele! Når det så er sagt så har Jimi hendrix fuzz facen også ret meget fuzz, det er som at de sidste 2-3 mm på fuzzknappen giver noget ekstra, og tilføjer noget ekstra diskant!


Derudover har det hele også fået et skub med et mastering tool for at få det helt ud i pappet, fordi det skulle uploades til halv-tarvelige online playere.

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarlyd? Hvad synes I? Lydflash???

Indlæg af Barf »

Det lyder jo til at du selv har indspillet det hele. Hvor har du gjort det henne og med hvad? Har du også stået for mix og mastering kun dig?

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarlyd? Hvad synes I? Lydflash???

Indlæg af Rasmus »

[quote="Barf"]Det lyder jo til at du selv har indspillet det hele. Hvor har du gjort det henne og med hvad? Har du også stået for mix og mastering kun dig?[/quote]

Ja, det har du ret i, jeg har både optaget, mixet og mastered. Jeg er ikke en haj til det, men jeg har efter en del år med hjemmestudie fået muligheden for at optage under lidt bedre vilkår med et rigtig fint protools HD system og en masse fine mikrofoner, der er egentlig ikke rigtig brugt noget fancy pancy, SM57 på guitar, Bas direkte ind via en linedriver, Røde NT2a til vokal, og en god gammel analog mixer. Jeg er stadig ved at lære at lave rigtig fede trommer, men det bliver hele tiden bedre. Det er optaget i "vores" øvelokale/studie som jeg deler med Telemaster og Fortytwo.

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarlyd? Hvad synes I? Lydflash???

Indlæg af Barf »

Fedt. Jeg synes det lyder skidegodt, og trommer er jo vist noget der aldrig helt bliver godt nok. Men thumbs up herfra.

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarlyd? Hvad synes I? Lydflash???

Indlæg af AnotherDan »

Hvornår får vi lov at høre noget mere? hehe...
Bah

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarlyd? Hvad synes I? Lydflash???

Indlæg af Rasmus »

[quote="AnotherDan"]Hvornår får vi lov at høre noget mere? hehe...[/quote]

Hehe, jamen der er et nummer mere, som er ved at være færdig, men jeg mangler at optage noget guitar, men det kommer nok en af dagene.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarlyd? Hvad synes I? Lydflash???

Indlæg af Sasha »

[quote="Rasmus"]

@Søren;
Jeg har skruet pænt højt op for Marshall'en og jeg tror bestemt forstærkerens overdrive er med ind over! Jeg har heldigvis ikke skulle stå i samme rum og indspille, da jeg trak kabler ind til "kontrolrummet" og sad der og indspillede. Udover det så tror jeg måske også den kompressor jeg har brugt giver lidt ekstra saft til det hele! Når det så er sagt så har Jimi hendrix fuzz facen også ret meget fuzz, det er som at de sidste 2-3 mm på fuzzknappen giver noget ekstra, og tilføjer noget ekstra diskant!

[/quote]

Jamen, bare du rammer dén lyd, som du er ude efter med din fuzz, så er alle glade! Og som sagt, synes jeg, at det passer rigtigt fedt ind i denne sammenhæng. At jeg så er på et lidt andet trip m.h.t. fuzz, er jo irrelevant her...

Og hvor er lyd-flash dog helt generelt langt mere interessante end div. feriebilleder af guitarer!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarlyd? Hvad synes I? Lydflash???

Indlæg af AnotherDan »

[quote="Sasha"]
...
Og hvor er lyd-flash dog helt generelt langt mere interessante end div. feriebilleder af guitarer![/quote]

Egentlig ganske enig - men det er desværre sjældent særlig mange der giver noget til kende når der endelig kommer lidt lyd/demo etc.
Bah

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarlyd? Hvad synes I? Lydflash???

Indlæg af Sasha »

Passer det?

Hmm... Det er nu ikke lige en tendens, jeg personligt har tænkt over.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarlyd? Hvad synes I? Lydflash???

Indlæg af AnotherDan »

Ja tendensen var det samme på den gamle "version" af gearfreak...
Og egentlig også på aage.dk medmindre der går mudderkastning i den...
Bah

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarlyd? Hvad synes I? Lydflash???

Indlæg af andkrup »

vil ikke lige kommentere så meget på lyden da jeg har lyttet over en bærbar pc's højtalere, men mixet fungerer fint på sådanne mikroskopiske enheder og guitarlyden er fin. Anden sang er måske mixet en smule for højt - ved ikke lige om det er fuzzen der brager for gennemtrængende igennem på maskinens højtalere.

Man kan sagtens høre beatles inspirationen.
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarlyd? Hvad synes I? Lydflash???

Indlæg af Sasha »

Hmm...

Jah, det er selvfølgelig lidt sværere blot at stemme i med "Årrrrh, hvad mand - den er herrevild! Gi´ mig den med det samme!"

Men de gængse "Næh og iiih" burde da stadig være gangbare... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarlyd? Hvad synes I? Lydflash???

Indlæg af Morten M »

Rasmus, - det er sgu cool du spiller alle instrumenter.
Lyden er så'n lidt retro. Rumvirkningen/lyden minder mig lidt om Black Sabbaths første album. Eller 'Dog of Two Head - Status Quo'. Nice.
Dine guitarlyde holder som det de er. Kan fornemme, du har god tone unplugged, for hver node lyder som skåret ud i pap.
Mix, balance og alt det der kan man altid kommentere på, - det koger ned til spørgsmål om smag. Jeg kan høre alle instrumenter, så mixet holder som sådan.
Det eneste jeg har lyst til at jamre over er, din udtale/artikulation afslører tydeligt du er dansker.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

strattitude
Johnny B. Goode
Indlæg: 127
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarlyd? Hvad synes I? Lydflash???

Indlæg af strattitude »

Fedt nok med noget old school rock, der ikke er totalt overproduceret.

Jeg synes det er meget fedt. Jeg kan godt lide den retro inspirerede lyd, fuzz-en er måske også lidt for meget til min smag, men jeg synes også det fungerer fint i nummeret. Jeg kan både høre referencer fra Hendrix, Cream og måske også lidt Beatles. Det er faktisk forfriskende i disse tider!

Udtalen synes jeg også er en anelse "dansk". Men ellers fedt!

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitarlyd? Hvad synes I? Lydflash???

Indlæg af Rasmus »

[quote="Morten M"]Rasmus, - det er sgu cool du spiller alle instrumenter.
Lyden er så'n lidt retro. Rumvirkningen/lyden minder mig lidt om Black Sabbaths første album. Eller 'Dog of Two Head - Status Quo'. Nice.
Dine guitarlyde holder som det de er. Kan fornemme, du har god tone unplugged, for hver node lyder som skåret ud i pap.
Mix, balance og alt det der kan man altid kommentere på, - det koger ned til spørgsmål om smag. Jeg kan høre alle instrumenter, så mixet holder som sådan.
Det eneste jeg har lyst til at jamre over er, din udtale/artikulation afslører tydeligt du er dansker.[/quote]

Tak for kommentarerne!

Jeg forstår godt du/I jamrer over min udtale, fordi det gør jeg egentlig også selv!!! Det er vel omkring 1 1/2 måned siden jeg sådan rigtig besluttede mig for at prøve at synge tingene selv, for ikke at skulle involvere for mange andre mennesker ud over mig selv!
Den er især slem på fuzz nummeret. Det var også det første jeg indspillede, og det er ca. 1,5 måned gammelt. Vokalen på newrock er optaget i sidte uge, som cue-vokal, men allerede der bliver det nemmere.
Men jeg tænker at når jeg nu har fået øvet lidt mere, så optager jeg alle vokaler igen!

Men jeg er fuldstændig enig i at jeg skal arbejde med min udtale, men som tingene er lige nu så er jeg nået til det punkt hvor jeg lige har vænnet mig til at lytte til min egen stemme!

@Andkrup; Ja, hele mixet på fuzz numemret er for højt, men det lyder ikke helt overdrevet på min macbook, en det kommer nok også an på hvad det er for en computer man har!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen