Baggear. YT..! UPDATE.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Baggear. YT..! UPDATE.

Indlæg af Morten_Lyse »

Hej.

Jeg spiller jo på en Matchless HC-30 klon med et par kabinetter af egen avl. Mit pedalboard er mere end custom-bygget til at gøre præcis det, jeg har brug for. Og jeg er faktisk godt tilpas med det. I bandet kan jeg holde mit baggear på niveau med trommerne og i hvert fald bassisten og have den lyd, jeg gerne vil have. Og så burde den skid jo være slået, ikke..? MEN, som led i, at vi i bandet har nogle dybe overvejelser ang. lyd usw, er jeg bange for, at nogen på et tidspunkt foreslår "hvad med helt at undvære baggear, købe eltrommer og så..." (den slags toner har der været tidligere. Det blev klaret med en Winchester..) :violence-uzi:

Så er jeg jo lidt på den. Jeg HAR prøvet forskellige digitale løsninger, og altid solgt dem igen. Jeg duer bare ikke til det..! Hverken Ax-Fx, Eleven-rack eller Pod HD giver mig, til trods for et hav, de muligheder jeg gerne vil have, og velkommen tilbage til midi-helvedet og programmering af presets samt 1-0-1-1-0-1-1-0-0-0... Situationen nu er, at jeg nyder lyden af min forstærker, men den er aldrig, gentager aldrig skruet op, så udgangsrørene knækker så meget som et pip. Det ER jeg helt sikker på, den er helt ren og jeg ved godt hvordan den lyder når den knækker. DVS, alt min forvrængning sker i pedaler og forforstærker. Matchless byggede for år tilbage en rack-preamp som er ret sjælden. Min kammerat har for nyligt indspillet direkte fra hans NOVA system med ret god lyd. Og NOVA indeholder jo hverken forstærkersimuleringer eller forforstærkere som sådan. Det er bare guitar-effekter og så et output med en "tilpasset" frekvensgang til PA-anlægget, lydkortet eller lign..

Kunne man, rent teoretisk, lave sig en klon af Matchless'ens forforstærker, (ja-ja, med en buffer i udgangen eller noget..) og så smide f.eks en Hughes & Kettner red box speaker simulator eller lign. på udgangen og så have en direct-in løsning, hvis bandet i en demokratisk voldtægt af vellyden fra min forstærker skulle argumentere for en baggears-fri løsning..? Det bliver jo aldrig det samme som med min forstærker, det forstår jeg. Men man kunne måske opnå noget, der var meget simplere, noget mere personligt og ikke mindst meget mere "tro" mod mit hjerteblod end de der digitale fise-maskiner. ?

Med venlig hilsen
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af Sasha »

Ville det ikke være nemmere bare at melde sig ud af bandet? Eller er deltagelse påtvunget af omstændighederne (husleje, bleer til lillemanden osv. osv)..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af Morten_Lyse »

Jamen det ville det da. Det er vel altid nemmest bare at stikke af..? :D Men det er gode venner, jeg kan godt lide det vi gør og jeg er nok egentlig nået dertil, at mine personlige kæpheste ikke ubetinget skal stå i vejen for det, HVIS vi kan opnå noget fælles bedre.

Mvh;

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af Sasha »

Du kunne måske skifte til keyboard, så..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af Snake Boots »

Hvad med et iso-kab (altså et isoleret kabinet med en mikrofon inde i)? Jeg har ikke selv erfaringer med det.

Ellers kan du så ikke bare bruge din nuværende forstærker ind i en hotplate sat på "load" og så køre et kabel fra hotplate'ens line-out ind i en højtalersimuleringsbørge og så i PA?

Jeg forstår ikke rigtig, hvorfor du vil eliminere slaveforstærkeren? Selvom den ikke forvrænger, så er den vel med til at lave den lyd, du holder af.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af Sasha »

Måske du skulle interessere dig lidt for dén attenuator, som J.S. Thomsen for nyligt beskrev herinde? Det virker faktisk ikke så tosset i praksis, omend det selvfølgelig ikke er et fuldstændigt opgør med baggear. Men i sidstnævnte tilfælde er jeg bange for, at jeg er løbet tør for gode råd/pædagogiske værktøjer/forståelse... :-) (det skulle da lige være dét med Winchester´en...)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af JesperB »

[quote="Sasha"]Ville det ikke være nemmere bare at melde sig ud af bandet? Eller er deltagelse påtvunget af omstændighederne (husleje, bleer til lillemanden osv. osv)..?[/quote]

Det var også min første tanke.

Hvis dit band tvinger dig til at skifte til digitalt grej, så falder spille-lysten for dig. Så ville det måske være bedre at finde et mere old-school band, du vil befinde dig godt i?
- Jesper Barrit

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af JesperB »

.. og hvis i bruger in-ear monitoring, er det _virkelig_ ikke fedt at spille uden baggear.
- Jesper Barrit

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af Smittefar »

[quote="JesperB"].. og hvis i bruger in-ear monitoring, er det _virkelig_ ikke fedt at spille uden baggear.[/quote]

Hvorfor ikke?? Jeg ville da netop synes, at in-ear gav den ultrafedemulighed for uden baggear, da man alligevel kun hører lyden efter mikrofoner,mixer, etc.

Jeg spillede i sin tid med en Digitech RP10 - Ind i mellem direkte i pulten. Jeg havde sgu OK lyd, men jeg blev aldrig glad for det - Det var ALT for besværligt, hver gang man skulle ændre en lille smule ved lyden.

PT. har jeg en POD2.0 - Jeg er helt med på, at den ikke indeholder verdens allerfedeste simulerede lyde, men jeg kører den altid i manual mode, så jeg kan få min lyd bare ved at dreje på to-tre knapper. Jeg elsker det brugerinterface - det er stort set som at køre med en forstærker. Jeg kunne også bruge den med mit board - jeg skulle bare sætte den ind i kæden, der hvor preampen sidder og så køre tilbage til de våde effekter.

Jeg har de sidste par dage kigget lidt på POD HD - Og egentlig tror jeg helst, jeg ville arbejde med en rack-version af POD'en, hvor jeg så blev ved med at arbejde med mit board. Så kan det godt være, jeg ville være nødt til at tilføje en forvrængerpedal til boardet, men det går også nok.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af JesperB »

[quote="Smittefar"][quote="JesperB"].. og hvis i bruger in-ear monitoring, er det _virkelig_ ikke fedt at spille uden baggear.[/quote]

Hvorfor ikke?? Jeg ville da netop synes, at in-ear gav den ultrafedemulighed for uden baggear, da man alligevel kun hører lyden efter mikrofoner,mixer, etc.[/quote]

Hvis du bruger in-ear, og du står bag FOH (som man altid gør), og der ellers ingen højtalere er på scenen, så vil du opleve en VIRKELIG død fornemmelse i guitaren, da der absolut ingen sustain/feedback er pga ingen højtalere hvor guitaren får lov at komme ud i luften..

Jeg har selv spillet lidt for meget uden baggear med inears.. Det er sgu ikke det fedeste i verden..
- Jesper Barrit

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af Smittefar »

OK - Det giver rimelig god mening.
Modded guitars were crap right out of the factory

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af Peter C »

Kemper profiling Amp!

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sv: Baggear. YT..!

Indlæg af Smittefar »

Alt for besværlig

EDIT: Det gik måske nok lidt stærkt fra telefonen. Jeg skulle nok bare have skrevet, at den ikke rigtig er noget for mig - hvis jeg skal til at lave profiler og så videre af mit grej, så bliver det sgu alligevel for tungt. Det er muligt, at der er et preset eller to i den, der ville virke for mig. Men umiddelbart er den bare alt for meget et rumskib til at være noget, jeg gad bøvle med live.

Sendt fra tilfældig opkobling til det der net.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af munch_30 »

[quote="Peter C"]Kemper profiling Amp![/quote]

Hej Peter. Jeg er meget interesseret i Kemper (og delvis i Axe FX II), og kunne sagtens finde på at investere i sådan et apparat. Vil du dele dine opfattelser af disse apparater (du havde vist kun Axe ganske kort). Jeg har, selv fra en rørentusiasts side, erfaret at dynamikken og forstærkerfornemmelsen/responsen skulle være super god i Kemper ud over, at den lyder meget autentisk.

@ Morten: Hvis mine spørgsmål er for langt fra din tråd, så opretter jeg gerne en ny tråd ? I forlængelse af din "problemstilling" Morten så kunne det måske være meget fedt for dig at spille direkte i pulten med en profil af hele din amp (kabinet, kabler, rørbuffer, guitar, osv.) - også når den knækker og kører fuld skrald !! Ikke latterligt aspekt i mine øjne/ører. Dette leder lidt i retning af Kemper tænker jeg. Jeg slår dog ikke til før, formatet/designet ændres til noget 19". Det der fætterbr-look Kemper har nu, kan jeg bare ikke forenes med :D .
Kim

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af fortytwo »

[quote="JesperB"]Hvis du bruger in-ear, og du står bag FOH (som man altid gør)[/quote]

Altså.. Du står bag PA'et, men du står helt sikkert foran FOH, ellers vil der sgu være noget tomt på den scene du spiller på.. ;)

TT..

Du kan jo også overveje sådan en her Morten..

http://www.palmer-germany.com/mi/en/Spe ... I03L16.htm
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af JesperB »

hah, ja okay :grin:
- Jesper Barrit

Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af FunkyValle »

[quote="Snake Boots"]Hvad med et iso-kab (altså et isoleret kabinet med en mikrofon inde i)? Jeg har ikke selv erfaringer med det.
[/quote]

Lige præcis noget i denne retning ville også være mit forslag.
Så får du stadig fuld effekt af din forstærker og også fuld effekt af dine normale højtalerenheder (hvis dine hjemmebyg ellers er lukkede kabinetter, det kan jeg ikke lige huske om de er).
Det eneste, du umiddelbart mangler er noget med feedback/sustain, som der er skrevet lidt om vedr. in-ears andetsted i denne tråd.

Jeg ville ihvertfald give det et forsøg...

EDIT: Den smarte hjemmebygger ville måske lave noget med et dybt lydisoleret låg med indbygget mikrofon, som kan monteres foran det almindelige kabinet, så der kan skiftes mellem almindeligt kabinet og isoleret kabinet efter hvordan forholdene på stedet er.
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af Stevi »

Jeg havde personligt taget en alvorlig snak med bandet om det nu er den vej man skal gå, subsidiært fundet nogle andre at spille med...
Jeg er ikke helt med på hvor al den lydforskrækkelse kommer fra?
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af Morten_Lyse »

Tak for de relevante indlæg med forslag, omend ingen har kommenteret på selve ideen med såadan en højttalersimulator. Jeg er netop blevet klar over at både hughes & kettner red box og Palmer dpi09 var med i jeres mikrofon shootout. Kan nogen lige redegøre for konklusionerne..?

Og lige for at få ryddet op. Mit band tvinger ikke mig til noget som helst. Jeg vil, af egen vilje, bare lige undersøge mulighederne for en løsning, for netop ikke bare at blive tøsefornærmet og mavesur, hvis vi kan opnå noget til det fælles bedre..
At en snak om dèt, skulle føre til bandbrud eller betingelser for mit "frirum for egopleje," hvis de fortsat vil velsignes med min guddommelighed finder jeg sgu godt nok en tak for plat.

Mvh,
Morten Lyse

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..!

Indlæg af Smittefar »

Som jeg husker de to speakersimulatorer, så var de begge hæderlige, omend de savnede noget af den dimensionalitet, en rigtig højtaler giver.

Jeg spiller med in-ears live, hvor min forstærker bliver behørigt miket op. Af forskellige årsager har jeg dog FOH signalet i ørene, så jeg har en lille box med mit eget mix (en 'mere af mig selv' box). Denne box bliver fodret af recording out fra min Koch Studiotone. Studiotonens recording out bliver netop tappet efter power ampen, så det er hele forstærkeren man hører, blot ikke højttaleren - fuldstændig lige som en Palmer DI og en red box. Jeg kan fint leve med det signal. Jeg ved også, at min forstærker kan lyde bedre, men hvis kravet en dag er, at vi skal være virkelig stille på scenen, og trommeslageren møder op med et el-sæt (eller hans cafe sæt, som ved gud heller ikke larmer ret meget), så ville jeg fint kunne leve med at køre recording out direkte i pulten (Koch'en har også en dummy load indbygget, så der kan slukkes for højttaleren.)
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen