Baggear. YT..! UPDATE.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..! UPDATE.

Indlæg af Morten_Lyse »

I tråd med tråden, der egentlig har udspillet sin rolle, har jeg lige et indkast.

Jeg spiller guitar i mit band, og forsøger mig som happy-go-lucky lydmand. Derfor oplever jeg sommetider de modstridende interesser man kan have i de to roller. Måske især, som guitarist. Det har været ivrigt debatteret i mange tråde. F.eks denne, tråden "placering af amp ved baggearsjob" og ovre i Live/Pa forummet læste jeg lige op på tråden "Vræææl.. Snøft jeg kan ikke mere.."

Vi spiller i ret skiftende omgivelser og størrelser og har, som jeg nu ofte nok har bedyret her på sitet, nogen vanskeligheder for tiden. En lang historie kort kunne være spørgsmålet. "Når nu det vi gør med PA, som er helt i tråd med dét, alle har gjort i 100 år, ikke virker. (Ikke kun for os, der er bare for mange bands der ikke lyder godt nok..) Hvad gør man så..?"

For 14 dage siden, og igen i aftes, havde vi det uheld, at skulle spille som 6-mands orkester fra en lille forsamlingshusscene. For 14 dage siden var situationen den, vi efterhånden har vænnet os til på de scener. Baggear, trommer og monitorer omdanner reelt scenen til en pseudo-Helmholtz resonator med det resultat, at "volumen-krigen" har alle som tabere.. Vi har samme lyd, som sad vi inden i ét stort højttalerkabinet. "Det er sindsyg højt, men jeg kan ingenting høre," forklarer sangerne og keyboardmanden. Jeg tror det var Smittefar i en anden tråd, der sagde "ballemusikere er nogen kællinger med monitor" og det er sat på spidsen, men ikke helt forkert. I mit band er det i hvert fald sådan, at kan vores mandlige forsanger og keyboardmanden ikke ret præcist høre det de skal, performer de rigtig dårligt. Så det er ret vigtigt for os, at vi får gjort tingene bedre..! Mit hoved kan næsten sprænges over den slags problemer, fordi svaret er enkelt, men for mig som guitarist uacceptabelt: Baggearet skal reduceres, væsentligt. Jeg spiller altså ikke ret højt, og skal jeg skrue længere ned, mister jeg simpelhen det fede fra min forstærker/kabinet og guitaren bliver tam og flad. Dermed ryger min spilleglæde, jeg performer dårligt og vi kommer ikke ud og spille.

Der er dog håb. I går aftes, på en scene så lille, at jeg ikke kunne have mikrofonstativet til min forstærker og måtte nøjes med én guitar, havde vi fin lyd. Og alle var ret godt tilpas bagefter. Vi skriver det i bogen som en stor sejr, for vi HAR gjort noget anderledes og kan vi styre det på dén scene, kan vi styre det alle steder..! For det første ændrede vi måden vi stiller op på. Hvis man følger "back-line'n" fra venstre mod højre, er det guitaramp - bassamp - trommer - flightcasen med mixer usw - keyboard-fyr. Foran backlinen står jeg helt til venstre, så basissten, sangerinden og vores mandlige sanger til højre, foran keyboardet. Bassisten nægtede konsekvent at ændre et komma, men jeg stillede mit kabinet op på et stativ, lige bag mig. Det giver mig nogle fordele. Som guitarist "synger, sustainer og lever" min guitar bare, når der er knapt en meter fra kabinettet til guitaren og man står lige i "strålen." Som lydmand betyder det minus 3-6dB fra guitarbaggearet, fordi det ikke kobler med gulvet. Ydermere er det ret langt ude på scenen, så en stor del af lyden skydes væk fra scenen og op i (trolltex-) loftet. = Guitaristen står i epicentrum, han chikanerer de andre musikere mindst muligt og guitaren kan ligges bedre i FOH. Bassistens grej rumlede noget, men vi fik det klaret rimeligt. Han bruger T.C.'s RH450 og jeg ville ønske han havde ladet sig overtale til kun at bruge det ene kabinet, men.. Men det gik faktisk ret godt alligevel. I den anden side af scenen står "baggears-kællingerne." Men i og med de er ret langt væk fra det, kan deres monitorer relativt nemt bringes op til at sige det, de har brug for.

Det korte og det lange er, at vi lød rigtig godt i går. I særdeleshed i salen, men også på scenen. På et set, hvor vilkårene er temmeligt besværlige. Så jeg ville lige give et par tricks videre, hvis I, både som lydmænd og guitarister løber ind i lignende problemer. Der er rigtig meget at hente i, at få de her ting til at spille sammen. Jeg glæder mig til at prøve det på et set, hvor der, trods alt, er bedre plads. Det drejer sig om at tilpasse sig de vilkår man løber ind i. På andre scener, vil man garanteret sætte baggearet solidt på jorden for at "få det til at fylde noget mere." Men det er meget nemmere at løse, end når man står med sådan en volumen-skyttegravskrig og skal prøve at lave noget brugbart ud af det for alle..

Et billede siger noget her.. :-)

Mvh;
Morten Lyse

<!-- m --><a class="postlink" href="https://plus.google.com/photos/10425408 ... s/10425408 ... 8279500706</a><!-- m -->

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..! UPDATE.

Indlæg af Smittefar »

Interessant indlæg Morten

Spiller i egentlig med in-ear? Det hjælper faktisk rigtig meget synes jeg. Selvfølgelig hører jeg så stort set kun lyden af min forstærker gennem mikrofon og mixer, men det generer mig ikke så meget. Det er vores oplevelse, at in-ear drastisk kan reducere volumen på scenen, og selv hvis volumen bliver til den høje side, kan folk stadig høre det, de vil. Det kræver blot, at man har sends nok, så alle kan få deres eget mix (stort set - nogen gange kan bassist og trommeslager finde ud af at dele).
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..! UPDATE.

Indlæg af Morten_Lyse »

Nej.

Vi har ikke sends nok, så det er en anden mixer + 6 sæt in-ears. Det er ikke lige dét, der står først for. Men jeg har hørt flere sige, at det absolut er vejen frem. Hvordan med at kommunikere med hinanden på scenen, uden at det "ryger ud." Hvordan gør I det..?

Jeg tror nu også sagtens vi kan få lavet en facon på det, som alle er tilpas med.

mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..! UPDATE.

Indlæg af Smittefar »

Det der med at kommunikere med hinanden på scenen er faktisk et helvede, når man har in-ears. Det nemmeste er, hvis alle lige har relativt let adgang til en åben mikrofon, så kan man lige lukke for fronten et øjeblik, hvis det skulle være.

Men det meste af tiden er det ikke noget problem - det er faktisk kun, når en eller anden (for gud ved hvilken gang) vil have ændret sit monitormix. (Det håber jeg så snart at løse ved at give alle adgang til deres eget mix via en iPad). Alt anden kommunikation kan man klare med øjnene/fagter, eller det gør ikke noget, at publikum hører det.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..! UPDATE.

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg læste på et af de andre sites, at disse "min egen monitor-mixer" muligheder har to problemer indbygget. For det første kræver det års erfaring at blive en dygtig monitor-mix-lydmand, så man giver folk det de skal bruge, fremfor det, de tror de skal bruge. Og for det andet skal musikerne pludselig til at koncentrere sig om andet end at spille. For os ville det ubetinget betyde at folk står, ganske bogstaveligt, og roder i deres egen små osteklokker, i stedet for at få spillet sammen. Ydermere vil det været et stort handikap for os, hvis kommunikationen mellem os intert og til publikum bliver dårligere.

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..! UPDATE.

Indlæg af Smittefar »

Vi spiller med de samme monitormix i øvelokalet - Vi har som udgangspunkt ikke tændt fronten i øveren - så folk har som regel fintunet deres mix hjemmefra, så problemet bliver ikke så stort.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..! UPDATE.

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Smittefar"]Det der med at kommunikere med hinanden på scenen er faktisk et helvede, når man har in-ears. Det nemmeste er, hvis alle lige har relativt let adgang til en åben mikrofon, så kan man lige lukke for fronten et øjeblik, hvis det skulle være.

Men det meste af tiden er det ikke noget problem - det er faktisk kun, når en eller anden (for gud ved hvilken gang) vil have ændret sit monitormix. (Det håber jeg så snart at løse ved at give alle adgang til deres eget mix via en iPad). Alt anden kommunikation kan man klare med øjnene/fagter, eller det gør ikke noget, at publikum hører det.[/quote]


Eget mix via iPad? Puh, jeg bliver helt svimmel bare ved tanken om inears, ipads og digitalmixere. Godt man bare spiller rock. :D

Det er på ingen måde negativt ment - jeg kan bare slet ikke overskue så meget tech i musiksammenhæng. Jeg synes at mit eget rig bliver mere og mere simpelt, jo ældre jeg bliver.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..! UPDATE.

Indlæg af Morten_Lyse »

+1 Rasmus..

Man må jo gøre tingene som man vil og bedst kan. Forstået i mest respektfulde forstand.

Men jeg har det lidt på samme måde; for at spille noget kopimusik til en byfest, 40-års fødselsdag, you name it. Der BURDE man altså kunne klare det med relativt simple midler. Det andet kan jeg absolut heller ikke overskue..

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..! UPDATE.

Indlæg af GuitaRasmus »

Nej, jeg tænker også lidt at inears, ipads, og den slags, kun gør det hele mere besværligt. For mig at se er der tre ting det hele står og falder med;

1) Kan trommeslageren spille behersket? SPILLE på trommer, ikke slå på trommer?

2) Lyder bandet fornuftigt uden alt for megen fedteri med mixeren?

3) Kan kunden acceptere at man har valgt LIVEMUSIK, der altså, uanset hvordan vi vender og drejer, har et vist minimumslydniveau?

Særligt den sidste gør jeg meget ud af at pointere over en kunde der ringer for at booke os - selvfølgeligt blæser vi ikke stedet i stykker, men vi kommer aldrig til at kunne skrues ned som et stereoanlæg.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..! UPDATE.

Indlæg af GuitaRasmus »

Btw, Morten - dit setup ser fornuftigt ud, men fik du nogensinde prøvet de der Cd-beam blockers? De sidder stadig på mit kabinet, og jeg lægger mærke til at jeg savner dem hver gang jeg låner et kabinet, når jeg er ude. De gør virkeligt noget for spredningen, men især "stråleeffekten" af lyden, så man undgår den der issyl-effekt.

Jeg tror oftere det er "typen af lyd" der er brok over, snarere end den egentlige lydstyrke. Det er sjældent et problem at bassen eller stortrommen spiller for højt - jo selvfølgeligt ifht. et mix, men det skærer ikke i ørerne på samme måde som guitarlyd, lilletromme eller bækkener kan.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..! UPDATE.

Indlæg af Morten_Lyse »

Hej igen.

<!-- m --><a class="postlink" href="https://plus.google.com/photos/10425408 ... s/10425408 ... banner=pwa</a><!-- m -->

Ja, Rasmus, og jeg avancerede lidt på designet via et stykke 3mm klar akryl, skåret til så hatten passer. De portede kabinetter beamer ret grundigt, så de gør også en afgørende forskel for mig. Og tak, Rasmus, jeg er faktisk også svært godt tilpas med det efterhånden. :)

Mvh;
Morten.

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..! UPDATE.

Indlæg af Morten_Lyse »

Og jeg tror du har ret ang. "lyd-typer." Der er dog visse ting man ikke kan komme uden om. Det kan være meget svært at have klarhed i mix'et, særligt i forhold til vokalerne, hvis rummet er mættet med (for) energirig, dyb rummel og bulder. Et trick ville så være at skrue godt op for diskanten på vokalerne eller fronten i det hele taget, men som du selv antyder med bækkener, sylespids guitar mm. så kan man slide folks ører op på rekordtid, hvis man får tingene skruet for skingert sammen.

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..! UPDATE.

Indlæg af GuitaRasmus »

Er du vimmer mand, er DET et 1x12?? Hold da op det er stort. Og du savner slet ikke et 4x12 når du er ude?

Mht. lyden i rummet - jeg kan sagtens følge dig, men omvendt tænker jeg at jeg hellere vil have at det rumler lidt, end at det skærer folk i ørerne. Hvis det skærer i ørerne, begynder det alligevel at rumle når man har været udsat for det en times tid, hvis altså ikke ens publikum er stukket af.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Baggear. YT..! UPDATE.

Indlæg af Morten_Lyse »

Hmm.. Ja. Kabinettet er bygget, så det matcher mit 2x12" til et full-stack. Eneste forskel på 1x12" og 2x12" er 14 cm. i højden. Men jeg har bevidst bygget det så stort. Af den simple grund, at jeg gerne vil have det til at se ud af lidt merepå egen hånd, end sådan en box på 40x40x30cm ville gøre. Det måler 58x58x30cm, så toppen er kun 4cm smallere. Om den voldsomme størrelse gør noget bedre ved jeg ærlig talt ikke. Men det er en Celestion gold. - Og jeg savner ikke bund i det. Heller ikke, når det løftes fra jorden som tilfældet var i lørdags, og dét burde sige et eller andet. Kabinettet lyder meget kontrolleret og lyden ændrer sig stort set ikke fra set til set, hvilket i min optik er de portede kabinetters største force..

Ang. lyd. Jeg vil helst, at det hverken rumler eller er skingert. :) Men du har ret. Man skyder sig rigtig grundigt i foden, hvis mix'et skingrer..

Mvh;
Morten Lyse

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen