Guitar med på flyvetur

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Asser
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Guitar med på flyvetur

Indlæg af Asser »

Hej!

Jeg skal have min guitar med på en forholdsvis lang flyvetur. Det var ikke muligt, at få den med som håndbagage, da jeg sendte mail og spurgte flyselskabet (Iceland Air), så den ryger i lastrummet. Guitaren er noget sart overfor diverse ændringer omkring den (temperatur, fugtighed osv.), har jeg bittert måtte erfare gennem tiden. Findes der nogle smarte tricks, så man bedst muligt kan skåne spaden, mens den er i luften?
Derudover, den skal selvfølgelig i sin hardcase. Hvad gør man her, for at sikre den bedst muligt? Jeg har læst lidt om gaffatape om låsene. Kan det anbefales?

Ethvert tip eller godt råd er yderst hjælpsomt! :)
På forhånd tak.

/Asbjørn

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar med på flyvetur

Indlæg af Smittefar »

De fleste luftfartsselskaber har en politik om at bryde låste låse op, så gaffa omkring låsene vil jeg ikke anbefale. Måske et spændebånd rundt om kassen.

Jeg ville i øvrigt også forsøge at insistere i lufthavnsskranken. Den ene gang, jeg har tjekket en guitar ind har jeg ikke lyst til at genopleve.

I øvrigt er det vist efterhånden sådan, at der er samme klima i kabinen og i bagagerummet, så du behøver ikke være så bange for temperaturudsving og luftfugtighedsudsving. Dog har jeg engang læst, at Troels Jensen som regel lægger en skrællet kartoffel ned i guitarkassen, når han rejser langt - specielt, når han rejser i Grønland og måske også på Island. Det skulle hjælpe til med at holde luftfugtigheden der, hvor den skal være.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar med på flyvetur

Indlæg af fortytwo »

Nu gør gaffa henover en lås, jo ikke låsen til en låst lås, TSA bryder jo kun en låst lås op, hvis de vil kigge i kassen, men hvis man ikke låser den, så er der jo ikke noget problem.. ;)

Gaffa'en derimod, er der for, at holde lidt på låsen, så den ikke går unødigt op, og for at beskytte låsen lidt mod slag, så den ikke bliver smadret under transport..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Asser
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Guitar med på flyvetur

Indlæg af Asser »

Så som jeg forstår det, er det ikke helt tosset med gaffa rundt om låsene på hardcasen? Det var helt klart min plan, at lade låsene stå ulåste. Jeg har læst skrækhistorier vedrørende guitarer og deres kasser, som har fået en hård behandling i diverse lufthavne, når man vil have kasser åbnet for at tjekke indholdet. Det er måske noget lignende, du har haft erfaring med, Smittefar?

Situationen er den, at jeg kun må have ét stk. håndbagage med mig, og da jeg skal have nogle meget vigtige papirer med mig ind i flyet, kan jeg have svært ved at forestille mig, at jeg vil blive tilladt at tage guitaren med som håndbagage ud over min taske med de her vigtige papirer, også selvom at jeg insisterer ved skranken i lufthavnen. Men jeg ved ikke, om der er nogle muligheder for dette alligevel. Det eneste jeg rigtigt kan forholde mig til, er den mail, hvori jeg får at vide, at det ikke er muligt at få guitaren med ind i flyet.
Men tak for jeres råd indtil videre!

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar med på flyvetur

Indlæg af Smittefar »

Jeg ville altid prøve at spørge alligevel. Nu er reglen med 1 stk håndbagage meget udvandet efterhånden. Man må nemlig have et stk. håndbagage + et personal item. Et personal item kan godt være en stor computertaske, en kæmpe dametaske eller et stort fotosetup. Kravet er vist bare, at man skal sidde med det, hvis ikke der er plads i overhead compartment. Så du kunne jo have papirerne i en mappe/computertaske, der var dit personal item, og så prøve at få guitaren med? Går den så går den.
Modded guitars were crap right out of the factory

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar med på flyvetur

Indlæg af Rasmus »

Jeg fløj med min Fender Custom Shop, og gjorde ikke andet end at slække strengene. Jeg havde håbet på den kunne ryge med op i flyet, men da jeg nåede til gaten fik jeg den ikke med, fordi det var et fuldt booked fly. Ellers kunne jeg muligvis godt have fået den med. Og jeg vil sige, der var godt pakket i flyet, selvom den efter min mening godt kun have ligget fladt i bunden af et af rummene.

Nå, men anyway, da jeg fik den igen i lufthavnen, så var en af kassens fødder slået af, og der var slidt lidt af lakken lige omkring remknoppen i bunden, fordi den havde ligget og rutschet rundt. Men sådan er det jo. Jeg fik også en ny kasse af flyselskabet uden at de blinkede. Sådan en kostede halvdelen af det min billet kostede. :?

Nogen flyselskaber har det som tilvalg at man kan få musikinstrumenter med op. Sidst da jeg fløj med RyanAir til Spanien kunne man få en guitar med for ca. 1000kr.

Asser
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Guitar med på flyvetur

Indlæg af Asser »

Smittefar: Jeg kendte faktisk slet ikke til reglen omkring et personal item. Det gør mig da en del mere håbefuld mht at få guitaren med ind i flyet. Den prøver jeg mig altså med, når jeg står ved skranken i lufthavnen.

Rasmus: Det gør mig alligevel lidt fortrøstningsfuld, hvis det ender med at guitaren skal checkes ind. Selvom det selvfølgelig var ærgeligt, at slå noget af lakken af, er det vel en af de ting, man må forvente, når man flyver? Men det lyder til, at det trods alt ikke har været den mest traumatiske flytur, ud fra hvad jeg kan læse mellem dine linier :)

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar med på flyvetur

Indlæg af Rasmus »

[quote="Asser"]Smittefar: Jeg kendte faktisk slet ikke til reglen omkring et personal item. Det gør mig da en del mere håbefuld mht at få guitaren med ind i flyet. Den prøver jeg mig altså med, når jeg står ved skranken i lufthavnen.

Rasmus: Det gør mig alligevel lidt fortrøstningsfuld, hvis det ender med at guitaren skal checkes ind. Selvom det selvfølgelig var ærgeligt, at slå noget af lakken af, er det vel en af de ting, man må forvente, når man flyver? Men det lyder til, at det trods alt ikke har været den mest traumatiske flytur, ud fra hvad jeg kan læse mellem dine linier :) [/quote]

Lakken var faktisk ikke lået af, men slidt af, fordi den havde ligget og gnubbet frem og tilbage i kassen.(vil jeg tro).
Lidt ligesom der hvor ens højre underarm arbejder når man spiller.
Nu var det heldigvis bare en telecaster, som er en arbejdshest, så det gjorde ikke så ondt. Selvfølgelig er det en god og dyr guitar, men igen bare en guitar.
Lidt mere øm ville jeg være hvis det var en gammel Gibson.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar med på flyvetur

Indlæg af Sasha »

[quote="Rasmus"]... men igen bare en guitar.
Lidt mere øm ville jeg være hvis det var en gammel Gibson.[/quote]

Underforstået, at en Gibson ikke er en guitar..? Og da slet ikke én, som er beregnet til at blive spillet på..?

:-) :-) :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar med på flyvetur

Indlæg af Rasmus »

[quote="Sasha"][quote="Rasmus"]... men igen bare en guitar.
Lidt mere øm ville jeg være hvis det var en gammel Gibson.[/quote]

Underforstået, at en Gibson ikke er en guitar..? Og da slet ikke én, som er beregnet til at blive spillet på..?

:-) :-) :-)[/quote]

Nej, de Gibson's har bedst af at blive kvast til pindebrænde af Fender Super Reverbs i Københavnske taxa'er. :(

Asser
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Guitar med på flyvetur

Indlæg af Asser »

Bare som en lille opfoelgning paa det hele; Guitaren overlevede flyveturen, og sidder nu sammen med mig i Hollywood :) Den blev checket ind sammen med det andet bagage, men alt var i skoenneste orden, da jeg naaede frem.
Tak for jeres hjaelp!

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar med på flyvetur

Indlæg af JGreen »

Jeg ville kun lade en guitar blive checket ind i lastrummet hvis den var i flightcase. Har hørt og set for mange skræk eksempler på at de har smadret det hele.

Normalt når jeg rejser satser jeg på at kunne få guitaren med som håndbaggage, og bruger derfor gigbag. Så kan selv den mest tumbede lufthavnsnazist fatte at den ikke tåler at ryge i lastrummet. Det betyder så tilgengæld også at jeg ikke kan tage afsted hvis de insisterer på at jeg ikke kan få den med, men hellere en tabt flyvetur end et mistet barn.

Kun Ryan air og Aalborg lufthavn har givet mig problemer nogen sinde. Ryan air fordi de er hysteriske med deres baggagestørrelse-krav (så man bliver bon'et og får lov at købe et sæde til den), og Aalborg lufthavn fordi en grøn skrankepave holdt sig til lovens bogstav og havde en supervisor der hidsede sig op. Der endte jeg med at tage toget tilbage istedet. På vejen ud havde der ingen problemer været.

Det er lidt creepy at risikere, specielt på lange ture (USA og Thailand som gode eksempler), men de fleste kvalitets luftfartsselskaber ved godt at musikere har nogle special krav til håndbaggage og bitcher ikke om det. På begge ture til USA sidste år rejste jeg specifikt med Continental Airlines fordi de dels tillader en del større håndbaggage end andre, og forsikrede mig at jeg ville kunne have guitaren med om bord.

Muppet
Himmelhund
Indlæg: 38
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Guitar med på flyvetur

Indlæg af Muppet »

Jeg har haft en tele med fra New York som håndbagage uden problemer. Har også haft en anden guitar med i lastrummet i hardcase uden problemer. Det med at slække på strengene kan jeg ikke se så meget fidus i. Efter mine rejser har jeg bare skulle stemme guitaren igen og så var alt godt. Fugt, trykforskelle osv har ikke gjort noget. Men lad være med at låse kassen, de bryder den bare op!

Asser
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Guitar med på flyvetur

Indlæg af Asser »

Tak for jeres input.
I mit tilfælde blev guitaren, som var i en hardcase, checket ind som odd size bagage. Indenvendig havde jeg fyldt kassen op med strømper og håndklæder, så guitaren ikke kunne rykke rundt inde i kassen, samtidig med at jeg slækkede på strengene. Låsene undlod jeg at låse, men i stedet klistrede jeg gaffatape oven på låsene. Da jeg landede herovre, så det ud som om, at de har haft skåret tapen over, men de havde dog sat nyt på igen. Hardcasen har endda ikke fået en eneste skramme efter turen.
Så på den led, synes jeg egentlig, at det var en okay "oplevelse" at have en guitar med Iceland Air.

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar med på flyvetur

Indlæg af Rasmus »

[quote="Muppet"]Jeg har haft en tele med fra New York som håndbagage uden problemer. Har også haft en anden guitar med i lastrummet i hardcase uden problemer. Det med at slække på strengene kan jeg ikke se så meget fidus i. Efter mine rejser har jeg bare skulle stemme guitaren igen og så var alt godt. Fugt, trykforskelle osv har ikke gjort noget. Men lad være med at låse kassen, de bryder den bare op![/quote]
Historierne fortæller bare om at temperatursvingningerne i sådan et lastrum er så enorme, at hvis det bliver meget koldt, så risikere man at halsen knækker, fordi trækket i strengene bliver så heftigt.

Better be safe than sorry. :)

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar med på flyvetur

Indlæg af Swampthing »

Det er vist en myte, temperatursvingningerne i lastrummet er vist ikke så store.
Så vidt jeg har lastrummet samme tryk og temperatur som kabinen.
Jeg har da hørt om dyr (hunde iblandt) der har været transporteret i sådanne lastrum og de er ikke kommet ud igen som ispinde (og med knækkede halse).

*EDIT* Diverse stavefejl rettet. :P

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar med på flyvetur

Indlæg af Rasmus »

[quote="Swampthing"]Det er vist en myte, temperaturen i lastrummet er vist ikke så store.
Så vidt jeg har lastrummet samme tryk og temperatur som kabinen.
Jeg har da hørt om dyr (hunde iblandt) der har været transporteret i sådanne lastrum og dse er ikke kommet ud igen som ispinde (og knækkede halse).[/quote]

nå der kan man bare se. :?

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Guitar med på flyvetur

Indlæg af Swampthing »

Jeg vil vil nu da også slække på strengene før transport. ;)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen